Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?  (gelezen 80219 keer)

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #50 Gepost op: 2012/01/31, 21:30:14 »
Daarom zei ik ook:

"wat mensen associeren is niet wat werkelijk zo is."

;)

Ontopic.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #51 Gepost op: 2012/01/31, 21:39:39 »
Klopt. In de tijd van mijn iMac begin vorig jaar smeet ik mijn muziekcollectie van toendertijd 40 GB van extern naar intern. Nou, Mac was er 2x zo lang mee bezig als *buntu. Met Windows weet ik het niet, maar in ieder geval een pak langzamer dan *buntu, dat zeker wel.

Dat hangt er van af wat je doet, maar ik denk dat Ubuntu waarschijnlijk wat sneller dan Windows.

Bij naamsbekendheid gaat er juist om dat mensen een product met iets associeren. Dat niet elke tablet een ipad is, dat weet jij en dat weet ik en nog, maar er zijn zat mensen die zich daar niet van bewust zijn. Dat is juist de kracht van de apple marketing, zij weten produkten zo goed in de markt te zetten dat het de facto de standaard wordt.

Als je even goed leest, dan zie je dat ik ook al aangaf dat ik cowon niet als een obscuur merk zie, maar enkel dat het een stuk minder bekend is dan ipod. Maar goed, genoeg hierover wat mij betreft, terug on-topic lijkt me zinvoller.

Tja dat is iets waar ze goed in zijn. Wel zijn ze verstandig geweest om zich ook buiten de pc markt te oriënteren. Die zat toen op slot door Microsoft en nu zie je dat de notebooks van hun beginnen te groeien. Dit komt met name door de iPod/Iphone en iPad waar ze veel naamsbekendheid op hebben gedaan en iets in de markt hebben gezet.

« Reactie #52 Gepost op: 2012/02/01, 00:16:58 »
En dat is weer doorgegaan naar Palm/HP (Jon Rubenstein van Palm en webOS heeft de eerste iPod ontworpen).
Maar inderdaad wel goed dat ze zich in de markt hebben gezet, vind het alleen doodjammer dat mensen nu een tablet als iPad zien. Dat je dan een tablet meeneemt en meteen hoort "Is dat een iPad?". Zoooo hinderlijk.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2012/02/01, 00:19:18 »
En dat is weer doorgegaan naar Palm/HP (Jon Rubenstein van Palm en webOS heeft de eerste iPod ontworpen).
Maar inderdaad wel goed dat ze zich in de markt hebben gezet, vind het alleen doodjammer dat mensen nu een tablet als iPad zien. Dat je dan een tablet meeneemt en meteen hoort "Is dat een iPad?". Zoooo hinderlijk.

Dat word langzaam minder. Heeft even tijd nodig zodat mensen er aan kunnen wennen.
Kans dat je iemand met een iPad treft is wat groter dan met een Android tablet.

« Reactie #54 Gepost op: 2012/02/01, 00:25:19 »
Dat dacht ik toch niet. Vorige week nog iemand die mijn tablet zag. "Ow, ik zie dat jij ook een iPad hebt?" 2 weken daarvoor ook op mijn verjaardag van een paar mensen die dachten dat ik dat ik een iPad had.
Dus neenee, dat wordt niet minder. Althans, nog niet.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2012/02/01, 01:22:49 »
Dat dacht ik toch niet. Vorige week nog iemand die mijn tablet zag. "Ow, ik zie dat jij ook een iPad hebt?" 2 weken daarvoor ook op mijn verjaardag van een paar mensen die dachten dat ik dat ik een iPad had.
Dus neenee, dat wordt niet minder. Althans, nog niet.

Geduld hebben, er zijn nog mensen die denken dat als ze OSX of Ubuntu zien dat je al Windows 8 hebt draaien.
Voor hun is alles 1 en het zelfde omdat ze verder niets kennen. Die zul je altijd houden maar meer en meer mensen zien dat er ook iets anders is al zul je altijd uitzonderingen houden.

« Reactie #56 Gepost op: 2012/02/01, 09:56:50 »
Ja, dat is wel zo. Mja, weetje, ik hoef ook niet persé zo specifiek te horen hoor van ehm "Hee, jij hebt een HP Touchpad". Dat is wat overdreven, het is meer dat het fijn zou zijn moest men niet alles als een iSpeeltje zien.
Maarja, misschien zal dat inderdaad nog veranderen dan.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2012/02/01, 13:43:12 »
[OT]
Wen er maar aan, dit is normaal gedrag. Vaak worden merknamen synonym voor het product. Veel mensen weten b.v. niet eens dat "aspirine" een merknaam is (van Bayer), toch is het een algemeen aanvaard woord.

Meer voorbeelden:
- "Frisbee"
- "googelen"
- "Kliko"
- "Luxaflex"
- "Pamper"
- "Skai"
- "Teflon"
- "Zamboni"
Allemaal productnamen van een fabrikant die nu voor alle producten van dat type gebruikt worden. Je kent er vast wel meer.

Kans dat het woord iPad zal blijven als algemene naam voor tablets acht ik op 80%.
[/OT]

Offline Dave

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2012/02/01, 19:02:09 »
prima spul en zoals mijn moedertje, omgeving en navenant zou ik het absoluut aanbevelen om lekker probleemloos alles te doen wat ze willen doen.

Ben er wat gaar van dat de apple looks zoals ook al in XPsp2 beschikbaar waren in 2003 en alles wat uit de beta van sp3 gesloopt was ter faveure van Vista nu zo geroemd wordt in de nieuwste Ubuntu distroos als desktop.

« Reactie #59 Gepost op: 2012/02/01, 20:10:34 »
Als je daarmee doelt op Aero Snap: dat heeft Ubuntu van KDE en KDE heeft het ja, van Aero Snap. Vond Aero Snap altijd al handig ondanks de rest van Vista.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2012/02/01, 21:41:52 »
@Vistaus dan moet je gewoon zeggen als ze het nog een keer een iPad noemen moet je gewoon ja zeggen en het ze laten zien.
Meteen zeggen dat je het laatste model hebt en laten zien wat je er allemaal mee kunt.

« Reactie #61 Gepost op: 2012/02/02, 00:06:18 »
Nou, liever niet. Dan:

-leren ze het nooit
-gaat men daardoor een echte iPad kopen omdat ze denken dat ik een iPad heb

Nou, nee dankje.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2012/02/02, 02:05:16 »
Jawel want als ze dan in de winkel komen en ze willen het zelfde als wat jij hebt en ze zien de iPad, dan zeggen ze dat het er anders uit zag en zal de verkoper het wel uitleggen.
Mensen die niet het verschil zien raad ik aan om er vooral af te blijven.
Tevens doe net of dat je er niets van af weet en verwijs ze door naar anderen voor hulp. Als ze weten dat je er meer van af weet, ben je de pineut. Een vriend van mij kan het bevestigen. Toen ik zij dat ik er niet zo veel van af wist, riep hij dat hij wel even zou kijken. Later begreep hij waarom ik deed of ik er niets van wist en hij zal jou ook aanraden om je dom te houden.
Dus lekker laten denken dat het een iPad is en verwijs ze naar de winkel. Komen ze met een Apple product terug, dan kun je zeggen dat je niet weet hoe het werkt omdat je een HP touchpad hebt.

O als je zegt dat je er niets van weet, zorg dan dat ze niet de mensen om je heen zien want mijn vrienden keken heel vreemd op. Tevens vertel ze dat ze zich ook dom moeten houden.

« Reactie #63 Gepost op: 2012/02/02, 10:35:39 »
"Jawel want als ze dan in de winkel komen en ze willen het zelfde als wat jij hebt en ze zien de iPad, dan zeggen ze dat het er anders uit zag en zal de verkoper het wel uitleggen. "

Ja, maar helaas zijn een hoop mensen zo dom om er dan alsnog in te trappen omdat ze dan denken 'andere softwareversie' of 'andere launcher' o.i.d. Dus dat helpt voor geen meter.

"Dus lekker laten denken dat het een iPad is en verwijs ze naar de winkel. Komen ze met een Apple product terug, dan kun je zeggen dat je niet weet hoe het werkt omdat je een HP touchpad hebt."

En ze op die manier Apple laten steunen? Dacht het niet.

Mja, laten we maar terug ontopic gaan ;)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2012/02/02, 15:58:29 »
Juist wel want dan zeuren ze niet meer aan je kop met de meest domme vragen. Laat ze maar lekker die verkopers van die Apple producten lastig vallen.
Geloof mij die mensen wil je niet helpen.

Ken je die lelijke Apple systemen die bestonden uit een felgekleurde monitor met een goedkoop toetsenbordje en zeer onhandige muis?
Ik ken mensen die hadden bij mij, mijn pc gezien. Eigenlijk alleen mijn monitor en toetsenbord met muis.
Ik had mijn monitor en toetsenbord een ander kleurtje gegeven zodat het er wat beter uit zag. Tip nooit doen want het is een KL**** werkt.
Zonder te vragen wat het was, waren ze naar de BCC gegaan die toen die Apple systemen verkochten, eigenlijk tentoonstelde maar er was altijd wel iemand die zijn bril niet op had en op de kleur af ging.
Ze kochten daar zo'n systeem en ik heb ze toen wat software gegeven. Ik wist niet dat het om dat ding ging maar ik kreeg te horen dat mijn cd's die ik altijd testen, niet zouden werken.
Ben er gaan kijken en heb gelijk uitgelegd wat ze hadden en hoe het werkte maar ze hebben er niet lang mee gewerkt.
Als ik ze nu iets van Apple laat zien, kijken ze mij boos aan en zeggen dat, dat er nooit meer in komt.
Heb ze al die tijd dat ze dat hadden gezegd dat wat ik deed en hun ook altijd met hun pc deden, niet op hun systeem kon. Kon wel maar heb ze lekker dom gehouden en zo kwamen ze weer terug bij de pc en nu herkennen ze een Apple product eerder dan dat ik het herken.

Zo ken ik iemand die in die tijd een notebook van Apple gekocht had. Als je maar lang genoeg roept dat het ding op een laptopje voor kinderen van 2 tot 6 jaar lijkt, kopen ze vanzelf een laptop. XD
Ze hebben niet altijd smaak gehad bij Apple en op dat gebied zijn ze vooruit gegaan.

« Reactie #65 Gepost op: 2012/02/24, 12:41:00 »
Ik kan niet echt werken met macs, maar moet zeggen, zijn mooie machientjes.
Maar qua besturingssysteem vind ik ubuntu toch veel makkelijker (en goedkoper 8-))

« Reactie #66 Gepost op: 2012/02/24, 13:56:32 »
Mwah, maar zelfs Mac is nog goedkoper dan Windows ;) Mac App Store --> 23,99
Kun je zelfs een bootable USB-stick van maken middels instructies op de Apple-website.

« Reactie #67 Gepost op: 2012/02/24, 15:26:01 »

Ik had het ook niet over windows =D

Windows ..knip...  :evil:
Mac osx is oké ;)
Ubuntu 4 ever =D

« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 18:33:36 door Luckiboy »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2012/02/24, 16:25:54 »
Kun je zelfs een bootable USB-stick van maken middels instructies op de Apple-website.

Uhm je vergeet da je eerst een heel systeem bij moet kopen. Dan ben je uieindelijk met Windows goedkoper uit. :D

« Reactie #69 Gepost op: 2012/02/24, 17:44:18 »

Uhm je vergeet da je eerst een heel systeem bij moet kopen. Dan ben je uieindelijk met Windows goedkoper uit. :D

Uhm, je vergeet dat je gewoon een Hackintosh kunt maken van een bestaande PC mits je een Intel-processor hebt. Daarbij moet je voor Windows ook een systeem kopen en later duurdere betaalde upgrades uitvoeren, dus uiteindelijk ben je alsnog duurder uit met Win (ik bedoel als we het volledig legaal houden bij zowel Win als Mac hè).
Sowieso ging het hier even over upgraden op een bestaand systeem, dus dan is Mac sowieso goedkoepr dan Win.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2012/02/24, 18:19:15 »

Uhm, je vergeet dat je gewoon een Hackintosh kunt maken van een bestaande PC mits je een Intel-processor hebt. Daarbij moet je voor Windows ook een systeem kopen en later duurdere betaalde upgrades uitvoeren, dus uiteindelijk ben je alsnog duurder uit met Win (ik bedoel als we het volledig legaal houden bij zowel Win als Mac hè).
Sowieso ging het hier even over upgraden op een bestaand systeem, dus dan is Mac sowieso goedkoepr dan Win.

Legaal nee en illegaal is het net zo duur namelijk beide gratis. XD

Vraag mij alleen af waarom ze ieder jaar met een nieuwe versie willen komen van OS X.
Lijkt mij beter als ze eerst alle gaten dichten en de fouten kwa beveiliging er eens eruit halen.
Of ze zijn onder de indruk van wat er nu bij de desktop van Linux gebeurd met Gnome-shell en Unity. Ze kopiëren er weer lustig op los voor hun OS X. =D

Offline MKe

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2012/02/24, 18:27:17 »
Legaal nee en illegaal is het net zo duur namelijk beide gratis. XD

Vraag mij alleen af waarom ze ieder jaar met een nieuwe versie willen komen van OS X.
Lijkt mij beter als ze eerst alle gaten dichten en de fouten kwa beveiliging er eens eruit halen.
Of ze zijn onder de indruk van wat er nu bij de desktop van Linux gebeurd met Gnome-shell en Unity. Ze kopiëren er weer lustig op los voor hun OS X. =D
Emiel, heb jij wat verwijzingen voor mij over die onveiligheid bij Mac? Het wordt hier op dit forum idd vaak gemeld, maar kan er verder niets over vinden. Ik wil me daar graag wat meer in verdiepen vanwege de aanschaf van een apple door vrienden.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2012/02/24, 19:18:49 »
Emiel, heb jij wat verwijzingen voor mij over die onveiligheid bij Mac? Het wordt hier op dit forum idd vaak gemeld, maar kan er verder niets over vinden. Ik wil me daar graag wat meer in verdiepen vanwege de aanschaf van een apple door vrienden.

http://tweakers.net/nieuws/73134/safari-op-mac-os-x-eerste-slachtoffer-pwn2own-2011.html
ik denk ze hier naar zulke artikels verwijzen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #73 Gepost op: 2012/02/24, 19:54:07 »
Dat niet alleen.
Vorig jaar zijn er fouten ontdekt bij OS X en iOS van beveiliging fouten die 10 jaar gelden al bekend waren en toen door Microsoft en Linux gedicht zijn. Apple heeft er 9 jaar niets aan gedaan en toen het bekend werd ontkende ze het eerst en later hebben ze met een noodoplossing het lek gedicht.

Daarnaast staat iOS en OS X bekend om hun matige beveiliging. Het is via de wi-fi makkelijk te hacken.
Ook heeft de iPhone bewezen dat het makkelijk te hacken was. Dat is inmiddels geüpdatet.

De problemen komen voornamelijk doordat men er altijd van uit is gegaan dat er alleen aanvallen op Windows plaats vonden.
Daarom hebben ze de beveiliging altijd verslonst en niet serieus genomen.
Nu nog nemen ze het niet serieus en dat zie je terug in meerdere systemen van hun waaronder iTunes waar je zo heel makkelijk tegoeden kwijt kunt raken en zelfs dat er aankopen gedaan worden met je creditkaart gegevens als je daarmee aankopen hebt gedaan. Dit is al ruim een jaar zo en onlangs heeft Apple pas toegegeven dat er een probleem is. Ze hebben het afgelopen jaar eerst de schuld bij de gebruiker gelegd waardoor niet iedereen zijn tegoed en of geld terug heeft gehad.

Niet moeilijk te vinden hoor die dingen.
Dat van iTunes kende ik van iemand die een klacht had er over en een jaar geleden het melde en niet serieus genomen werd. Onlangs stond er op NU.nl een bericht hierover op hun site.
Ook dat van de iPhone heeft op verschillende nieuws sites gestaan.
Dat lek van 9 jaar oud stond vorig jaar op een computer site.

Ik lees vrij veel onderwerpen over computers op verschillende sites.
Dit bericht wat siegi plaatste kende ik niet.

Maar Apple staat bekend om de slechte beveiliging.
Een paar maanden geleden heeft een hacker op tv nog gemeld dat hij graag Mac's hackt omdat het zeer simpel is om binnen te komen. Hij kan dan bij alles en ook zo bijhouden als je online gaat bankieren.

Kwa beveiliging is Apple gelijk aan hun garantie. Ze geven eerst de gebruiker de schuld en als het vaker voor komt en het komt in het nieuws, dan gaan ze het pas oplossen.

Kijk anders op het Apple forum.
Daar vind je meer over de iTunes hack en dergelijke.

O laatst was er ook iets over een virus wat niet waargenomen werd door de virusscanner.
Is dat het zelfde als dat over Safari?

Virussen zijn er niet veel voor OS X maar dat is ook niet het probleem. Het probleem is de beveiliging tegen hacken en dat is al zolang ik OS X ken.

iTunes hack door gewoon even te kijken op hun site.
https://discussions.apple.com/thread/2665383?start=345&tstart=0
http://www.nu.nl/internet/2737806/itunes-kampt-al-ruim-jaar-met-mysterieuze-hack-.html

1 van de iPhone hacks.
http://www.nu.nl/gadgets/2116057/t-mobile-gaat-iphone-hack-onmogelijk-maken.html

http://www.nu.nl/gadgets/2219833/hackers-kraken-ipad-binnen-24-uur.html
http://www.nu.nl/gadgets/2443848/wachtwoorden-iphone-in-zes-minuten-achterhaald.html
http://www.nu.nl/internet/1232751/firefox-en-apple-niet-langer-veiliger.html

Zitten wat oude berichten bij maar dan zie je dat het al lang zo is en nog is.
Even zoeken op nu.nl en dan vind je een hoop.
Gewoon goed zoeken.

http://www.nu.nl/tech/2526646/bedreigingen-besturingssysteem-apple.html
http://www.nu.nl/internet/2677481/itunes-lek-jarenlang-misbruikt-spionagesoftware.html
http://webwereld.nl/nieuws/107437/afluisterlek-blijft-open-in-oudere-iphones.html

Kan zo nog wel even door gaan want er zijn nog veel meer berichten van oude tot nieuwe berichten.
Voornamelijk Engelse sites melden er over. Althans die lees ik vaker en daar valt het mij vaker op dan op de Nederlandse sites.

« Reactie #74 Gepost op: 2012/02/24, 20:34:45 »
Als ze nu nog steeds niet serieus zijn over hun beveiliging, dan snap ik niet waarom ze in de developer preview van OSX 10.8 een grote focus op Appguard en Gatekeeper leggen.

Trouwens:
"Of ze zijn onder de indruk van wat er nu bij de desktop van Linux gebeurd met Gnome-shell en Unity. Ze kopiëren er weer lustig op los voor hun OS X. grin "

Ze hebben 2 features gejat voor 10.8, maar o.a. dat Share Sheets in Safari is wel een uitvinding van hun. Ik werk in Unity op 12.04 en zie hier geen feature in Firefox om snel een link op Twitter te delen out-of-the-box. Dus ze hebben wel wat dingetjes afgekeken of zich laten inspireren door, maar het is niet allemaal gejat. Bovendien worden sommige dingen ook vals aangemerkt als gejat. Zo noemde OMG! Ubuntu dat nieuwe notification center een "jat" van het Me Menu op Ubuntu, maar ik kan in het Me Menu ten eerste mijn status bijwerken op Empathy wat in dat notification center niet kan en andersom geeft dat notification center recente meldingen weer, iets wat op Ubuntu ontbreekt. Dat is dus een volkomen onterechte beschuldiging van OMG! en dat betreur ik ook ten zeerste van ze.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/24, 20:39:44 door Vistaus »