Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?  (gelezen 65632 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #25 Gepost op: 2012/01/30, 00:50:44 »
Nee niet Live maar dat gedeelte waarbij je heel makkelijk bij al je bestanden kunt, online of op een pc in of buiten je netwerk. Zo kun je heel makkelijk ook je video en audio bekijken en luisteren.

Wat moet je met zoveel van die Apple dingen eigenlijk?



 

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #26 Gepost op: 2012/01/30, 13:12:19 »
Hmm... er is duidelijk een verschil tussen de volgende dingen:
  • Apple
  • Mac OS X
  • Mac hardware
  • Apple software die op OS X draait

Apple als bedrijf maakt sommige beslissingen waar niet iedereen zich in kan vinden, maar zo zijn alle bedrijven. Sommige van hun producten vind ik ook niet echt geweldig. Wat mensen schijnen te vergeten is dat "Apple" niet een geheelpakket is, dus één Mac wilt niet zeggen dat je plots ook als een kwijlende gek iPods, iPhones en iPads moet gaan kopen.

Ten tweede is er een duidelijk onderscheid tussen de Mac-hardware en het Mac OS X besturingssysteem. Mac-hardware is relatief duur en heeft lagere specs dan apparaten van andere fabrikanten in dezelfde prijscategorie, maar dat neemt niet weg dat Mac-hardware vaak kwalitatief en estetisch de competitie ver achter zich laat liggen.

Mac OS X is een zeer goed besturingssysteem, ideaal voor een programmeur (Unix-onderpinning!) of voor iemand die werk wilt verrichten met zijn computer. Praktisch zero setup time en zero maintenance, in tegenstelling tot Linux waar vaak een week aan gepruld moet worden eer het bruikbaar is (Ubuntu is een van de weinige uitzonderingen hierop, maar hun software is vaak onstabiel of incompleet, e.g. Unity en de LTS-versies leveren outdated software). Als je graag klommelt aan je systeem is het daarentegen weer suboptimaal, aangezien er niet veel valt aan te klommelen. Dus voor mensen die hun computer willen gebruiken, maar tegelijkertijd niet willen afgeschermd worden van de werking binnenin (cf. Unix-basis).

De software die Apple produceert (iLife, iWork, XCode) kan ik niet echt geweldig noemen persoonlijk, wegens een schreinend gebrek aan features. De features die geboden worden zijn echter wel zeer goed afgewerkt en opgepoetst.

Dus, ik zou zeker voor Mac OS X gaan als je zoekt naar een stabiel, bruikbaar OS en geen zin hebt om je hele systeem af te stellen en in te prullen.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #27 Gepost op: 2012/01/30, 13:34:10 »
Als toevoeging en verduidelijking;

de buitenkant van Apple's iMac of Macbook pro zijn gewoon superieur. Mooi en bijzonder smaakvol afgewerkt.

Maar nu daag ik iedereen uit; vijs eens zo'n Mac open en kijk eens goed naar de gebruikte componenten die erin zitten. Allemaal 3e-rangs componenten. De gevreesde chipcondensatoren zijn gewoon nog slechter dan de eerste beste Samsung of Acer.
Gevoeligheid: hier in mijn labo heb ik zo'n 4 defecte iMacs staan; allemaal met een kapot moederbord en als spare-part niet te verkrijgen via de legale weg. Die Macs komen van een nabijgelegen bedrijf dat uitsluitend met Mac werkt. Het vermoeden is, omdat we in een industriezone zitten met een hoog energieverbruik, dat de fluctueringen op het
elektriciteitsnetwerk verantwoordelijk zijn voor deze uitval van computers.
Opvallend is dat de paar Dell-computers die mee in dat netwerk zitten geen enkel probleem vertonen noch pannes hebben veroorzaakt.
Een grondigheidsstudie van mij op die moederborden heeft geleerd dat de condensatoren wel degelijk het probleem zijn. (de elco's staan bol en de chipcondensatoren lagen er meerdere in kortsluiting)
De ondermaats ontworpen voeding in de iMacs (niet gebufferd !!!!) kan wel de reden zijn van deze defecten.

Wij zitten op hetzelfde net met onze computers en hebben geen een panne voorgehad ondanks de bewezen fluctuatie van het elektriciteitsnet. Gebruikte merken: Hp Dell en Lenovo laptops.

Op ons advies is het elektriciteitsnet bij die klant voorzien van peperdure overspanningsbeveiligers en filters. Sindsdien is die, grote, uitval van iMacs getemperd.
Onze klant kreeg van Apple doodleuk te horen dat die defecten NIET onder garantie vallen; eigenaardig genoeg is hun zwakke elektronische uitvoering van hun systemen nu net wel de boosdoener.

Om te beweren dat de hardware van Apple kwalitatief is, vijs er een open en kijk zelf maar hoe goed ze gebouwd zijn.
Ten andere met de G5 , G4 van Apple was een gelijkaardig probleem ivm slecht gekozen componenten op het moederbord.

Van die boer geen eitjes zeggen we op zijn Belgisch !

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #28 Gepost op: 2012/01/30, 13:47:29 »
Ik vind Mac OSX in zoverre ik het ken echt een top besturingssysteem voor rijke mensen die een kant en klaar pakket willen hebben waar ze weinig gedoe in tegenkomen. Apple gebruikt geslotenheid als middel om de gebruikerservaring van hun producten in hoge mate te kunnen controleren, en zo voor een hoge typische en herkenbare 'Apple' kwaliteit te zorgen. Liefhebbers van Apple producten leveren een stuk vrijheid in maar krijgen er een zekere en voorspelbare kwaliteit voor terug. De prijs die ze daar voor betalen is wat mij betreft niet te hoog, zo'n beetje alle Apple gebruikers die ik ben tegengekomen betalen graag een beetje extra voor die typische Apple kwaliteit. Aangezien Nederland een rijk land is verwacht ik dat Apple ook flink zal groeien op de desktop in Nederland nu men via andere Apple producten in grotere getallen met Apple in aanraking komen.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/30, 13:51:34 door Thomas de Graaff »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #29 Gepost op: 2012/01/30, 17:51:04 »
Youtube staat al vol met Apple fan boys die geen juiste dingen verkondigen.
Droevig dat je dat bij iedere Apple gebruiker terug ziet.

Hardware die ze gebruiken komt van fabrikanten die het zelf niet meer gebruiken. Die komen zo van hun rest afval af en Apple heeft zo zijn hardware goedkoop.
Het geld wat ze daarmee besparen gaat in het uiterlijk van het systeem en de software. Ja je betaald een hele hoop voor de software en al denkt men dat ze de nieuwste versie voor een prikje kunnen kopen, je hebt het al dik betaald met de aanschaf van de Mac.

Software word verkondigt als het ultieme systeem dat stabiel en veilig is.
Helaas is veilig gebaseerd op het feit dat er minder virussen en mailware voor OS X is. Het is net als bij Windows verstandig om een virusscanner er op te hebben.
Daarbij houd het niet op. Al heb je minder last van die virussen en mailware, je beveiliging is zeer slecht en onderhoud aan het systeem op dat gebied is zeer slecht.
Stabiel kun je het ook niet echt noemen. Ja het is stabiel maar dat is Windows 7 ook en die draait op veel meer verschillende platformen met heel veel verschillende soorten hardware en desondanks is het stabiel. Het is op een aantal systemen zelfs stabieler dan OS X wat veel minder drivers nodig heeft.

Wat mij altijd op valt is dat men een 2000 euro kostende Mac altijd vergelijken met een pc van 600 euro om te laten zien hoe goed het systeem is.
Dan winnen ze op een paar puntjes en verklaren ze de Mac als het beste systeem wat er is.
Vergelijk je het ook met een pc van 2000 euro dan krijg je een heel ander verhaal en kom je er achter dat je veel te veel voor je systeem betaald hebt.
Buiten dat het vele malen sneller is dan de Mac, is de betrouwbaarheid hoger en nog eens stabiel ook.

Voor dagelijks gebruik is de Mac zwaar overbodig en een afrader. Iedereen die wat internet en wat mails verstuurd en af en toe een tekst verwerker gebruikt en dat is het merendeel van de gebruikers, is beter af met een pc.
Het merendeel van de Mac gebruikers is beter af met een pc maar die zijn allemaal gevallen voor het uiterlijk van het systeem en niet waarvoor het systeem bestemd is.

@Joris Donders, Kenden ze het woord garantie. :evil:

@Thomas de Graaff, Uhm de Apple kwaliteit is het uiterlijk. Wil je betrouwbare hardware da moet je niet bij Apple zijn. Het is niet heel slecht maar het hangt onder aan de A merken en tegen de B merken op de pc markt. Heb je pech dan zit je met een systeem wat kuren heeft en dan heb je betaald voor een heel duur iets wat leuk je kamer op siert maar waar je verder niets mee kunt.
Een tip, blijf er van weg.

Offline siegi

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #30 Gepost op: 2012/01/30, 18:12:32 »
Hangt ervanaf welk bouwjaar. Macs van <2011 kunnen geen Ubuntu draaien. Heb ik ook ondervonden en er staat ook een langlopend bug report op Launchpad over die nog steeds wordt aangevuld met mensen die het ook niet aan de praat krijgen.
http://www.linux-laptop.net/apple.html >> ik zie hier veel macs van voor 2011 ubuntu draaien hoor.
....

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #31 Gepost op: 2012/01/30, 18:30:24 »
Amai, ik heb een vriend die een beest van een Apple gekocht heeft.
Hij had daar een illegale versie van MS Office op gezet.
Toevallig kon ik via mijn werk aan een volledig Officepakket voor MAC geraken aan een heel deftig prijskaartje.
Voorstel gedaan en mijn vriend en ik mocht het voor hem aanschaffen.
Toen ik het hem bezorgde, blufte hij dat programma's installeren een fluitje van een cent was. Gewoon 1 mapje verwijderen en je programma is weg. Bij Windows zit dat overal genesteld was zijn teneur.
Man,man,man, heeft die kerel afgezien om het legale pakket er op te krijgen! Hij heeft ik weet niet hoeveel moeite moeten doen om het illegale pakket eraf te zwieren. Zat bij MAC OSX ook overal genesteld  =D =D =D =D =D Ik heb eens flink moeten lachen.
Vandaag kwam Apple nog in het nieuws:
http://www.standaard.be/mobilia/cnt/DMF20120130_174

@JorisDonders: ik herken dat verhaal. Jaren geleden had ik een Apple Performa. Tijdens de zomer trok er een onweer over. Toen ik mijn Apple opnieuw wou opstarten, was het uit met de pret.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #32 Gepost op: 2012/01/30, 20:00:27 »
Mwah... het hele idee dat ze bij Apple een paar centen zouden gaan besparen door cheapo condensatoren te gebruiken is echt te ridicuul voor woorden. Condensatoren kosten echt helemaal niets, daar ga je niet op besparen bij hardware die je in het top segment verkoopt. Je kan van Apple veel vinden, maar niet dat de mensen die er werken achterlijk zijn.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #33 Gepost op: 2012/01/30, 20:51:22 »
Hangt ervanaf welk bouwjaar. Macs van <2011 kunnen geen Ubuntu draaien. Heb ik ook ondervonden en er staat ook een langlopend bug report op Launchpad over die nog steeds wordt aangevuld met mensen die het ook niet aan de praat krijgen.
http://www.linux-laptop.net/apple.html >> ik zie hier veel macs van voor 2011 ubuntu draaien hoor.
....

Excuses, mijn fout. Ik bedoelde >2011.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #34 Gepost op: 2012/01/30, 21:36:53 »
Mwah... het hele idee dat ze bij Apple een paar centen zouden gaan besparen door cheapo condensatoren te gebruiken is echt te ridicuul voor woorden. Condensatoren kosten echt helemaal niets, daar ga je niet op besparen bij hardware die je in het top segment verkoopt. Je kan van Apple veel vinden, maar niet dat de mensen die er werken achterlijk zijn.

Ik zeg niet dat het rotzooi is maar het is niet te vergelijken met de grote A merken.
Het is zwaar overschat. Apple is heel erg bezig met hoe iets er uit ziet en hoe een bepaald programma er uit moet zijn met knoppen en functies. Ze maken dat optimaal en laten ook wat functies weg. Net als dat ze op dat gebeid niet op de beveiliging en bugs van jaren terug letten, letten ze ook niet echt op de hardware.
De hardware komt allemaal van buiten bedrijven en ze willen daar nie te veel voor betalen. Tja en dat zie je terug in wat die bedrijven leveren aan Apple.
Dat is geen onzin en de mensen die bij Apple werken zijn niet achterlijk maar ze worden afgerekedn op hoe iets er uit ziet boven hoe iets werkt.
Dat zie je terug in de iPhone waar ze problemen mee hebben gehad. Het was intern bekend dat het probleem bestond en dat probleem hebben ze in het begin genegeerd, toen ontkent en later hebben ze toegegeven dat er iets mis was.
Later werd net gedaan of het de ontwerper was maar het probleem was bekend en ze wilde niet van het ontwerp afwijken om dat het er goed uit moet zien.
Het plaatje is bij Apple belangrijker dan de werking.

Dat geld ook voor de software. Dat is het stukje meest overschatte van heel het systeem.
Van de 3 is het, het traagst, onveiligst en slechts geüpdatet systeem wat er is en dan heb ik het nog niet over hoe stabiel het is want ook daarin staan ze niet eerste.
Beveiliging's fouten zitten er jaren in en als ze ontdekt worden of er worden nieuwe ontdekt dan schuift men het af op de gebruiker, ontkent het probleem en als het hardnekkig is dan gaan ze er wat aan doen met een noodoplossing die daarna niet altijd vervangen word door een goede oplossing.





Offline willie

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #35 Gepost op: 2012/01/30, 23:32:34 »
Min persoonlijke mening dan ook maar:

Als het wat betaalbaarder zou zijn, zou ik het overwegen. Maar nu absoluut niet, het is onbeschoft duur en je kan weinig tot zelfs niet lopen klooien.
Dan kijk eens in de CT daar is een test in geweest van all-in-one's
Niet klooien, trek eens een console open in leopard en je kan alles, sorry je hebt root rechten nodig :evil:
I'm on a endless mission to explore a strange new world.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #36 Gepost op: 2012/01/31, 00:09:53 »
Opzich maakt Apple wel goede producten. (We hebben zelf een iPad en kan echt niet meer zonder!) Maar het is vooral de manier van marketing wat me niet aanstaat. Als je erover nadenkt is het misschien zelfs erger dan Microsoft als we het over vendor lock-in hebben. Kijk maar naar iTunes of iCloud. Eigenlijk Apple's versie van bestaande technologieën (DropBox, Ubuntu One, Winamp..) maar dan alleen te gebruiken binnen Apple's eigen producten.

Ook als je kijkt naar de licentie voorwaarden van sommige software. Daar staat bijvoorbeeld voor iBooks in dat je je gemaakte boeken alleen maar mag verkopen als ze zijn goed gekeurd door Apple. Dat is hetzelfde als dat Microsoft even gaat beslissen wat je wel en niet mag doen met je Word documentje, belachelijk!

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #37 Gepost op: 2012/01/31, 00:12:27 »
Ik wil niet als een fanboy overkomen, maar Apple was eerder met hun clouddiensten dan DropBox en Ubuntu One. Mobile Me daarvoor .Mac bestaan al veel langer.

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #38 Gepost op: 2012/01/31, 06:51:17 »
Wat ik van Apple vind?
Als bedrijf is het een trendsetter. In de jaren 80 waren ze (1)de voortrekker van pre-emptive multitasking op de desktop en (2)grafische omgevingen. Allemaal gevolgd door andere bedrijven als Microsoft, comodore (Amiga) en Atari enz. Verder hebben zij in die tijd (3)de muis uitgebracht, iets waar we allemaal niet meer zonder kunnen. Sinds 2000 waren ze degene die (1)de smartphone een boost gaf met de iPhone, (2)de tablet markt op de kaart zette met de iPad, (3)de mp3 speler algemeen maakte met de iPod. Verder zie je dat alle grafische omgevingen Apple volgen als trentsetter, denk maar b.v. aan de populariteit van docks, Unity heeft er nu een, Windows krijgt er een enz.
Verder heb ik gezien bij vrienden van me dat hun service uitermate goed is.

Maar zoals de meesten hier vind ik hun computersystemen te duur om zelf aan te schaffen. Het voordeel van hun geïntegreerde systemen wegen wat mij betreft absoluut niet op tegen het prijsverschil. Ik heb dus behalve mijn iPod verder geen Apple producten gekocht.


Dat geld ook voor de software. Dat is het stukje meest overschatte van heel het systeem.
Van de 3 is het, het traagst
Bewijs? Volgens deze benchmark valt het wel mee met de snelheid. Zo is b.v. de schijfperformance sneller op osx dan op ubuntu en verschilt de performance verder op punten maar is er geen duidelijke trent aan te wijzen.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mac_1072_ubuntu1110&num=1

« Laatst bewerkt op: 2012/01/31, 10:07:03 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #39 Gepost op: 2012/01/31, 08:38:12 »
Amai, ik heb een vriend die een beest van een Apple gekocht heeft.
Hij had daar een illegale versie van MS Office op gezet.
Toevallig kon ik via mijn werk aan een volledig Officepakket voor MAC geraken aan een heel deftig prijskaartje.
Voorstel gedaan en mijn vriend en ik mocht het voor hem aanschaffen.
Toen ik het hem bezorgde, blufte hij dat programma's installeren een fluitje van een cent was. Gewoon 1 mapje verwijderen en je programma is weg. Bij Windows zit dat overal genesteld was zijn teneur.
Man,man,man, heeft die kerel afgezien om het legale pakket er op te krijgen! Hij heeft ik weet niet hoeveel moeite moeten doen om het illegale pakket eraf te zwieren. Zat bij MAC OSX ook overal genesteld  =D =D =D =D =D Ik heb eens flink moeten lachen.

Ahem.

[...] MS Office [...]


MS

MS

Dat Microsoft zich niet aan de standaard voor installers (self contained application bundle) op Mac OS X kan houden en zijn eigen installer-programma moet leveren... Ja, daar heb ik ook al op gegodvert, net zoals alle andere programma's die dat doen. (Gelukkig heeft Mac ook zoiets als .msi (.pkg), waar de inhoud erg makkelijk en op een standaardmanier is uit te halen voor inspectie voor installatie)/

I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #40 Gepost op: 2012/01/31, 14:41:35 »
De producten kan ik het best samenvatten als overgeprijste hardware in een mooi doosje, ondersteund door een briljante marketing strategie. Het is bizar om te zien dat ze een doodgewone tablet op de markt kunnen brengen en dat de hele wereld van bewondering en adoratie over elkaar heen duikelt om er een te kopen.  Met de ipod was het ook meer marketing dan een goed product. Indertijd had ik een iriver, die beduidend betere batterijduur en geluidskwaliteit had dan de ipod. De verkrijgbaarheid en naamsbekendheid van iriver (of bijv Cowon) is helaas niet heel best. Daarnaast vind ik het ook vreemd dat ze vaak credits krijgen voor zaken die ze niet op de markt gebracht hebben, zoals de muis (telefunk, xerox), windows achtige omgeving (xerox), dock (risc os, nextstep).

OSX heb ik maar weining ervaring mee, dus daar kan ik niet echt over oordelen.




Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #41 Gepost op: 2012/01/31, 14:54:33 »
Cowon heeft meerdere awards gewonnen voor design en met name voor geluidskwaliteit, dus bekend zijn ze wel degelijk.
NextStep was gemaakt door Steve Jobs' bedrijf in die tijd, dus dat is wel aan Apple toe te schrijven in die zin.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #42 Gepost op: 2012/01/31, 15:02:26 »
Dat Jobs bij nextstep zat wist ik niet, I stand corrected ;). Cowon is bij audiofielen wel bekend, maar ik heb mijn s9 indertijd in Engeland gekocht. Of ik ze hier (Zweden) helemaal niet kon krijgen of dat ze veel duurder waren kan ik me niet herinneren. Dat is bij ipods toch wel beter geregeld.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #43 Gepost op: 2012/01/31, 15:05:11 »
Nuja, we hadden het over bekendheid, niet over verkrijgbaarheid hè ;)
Cowon is wel degelijk enorm bekend, maar hun producten worden niet overal verkocht. Media Markt Almere heeft in ieder geval wel een aantal dingen van ze.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #44 Gepost op: 2012/01/31, 17:30:14 »
@MKe, Heb het zelf getest op een Mac en er zit verschil in. In een aantal dingen is Windows net zo snel als OS X maar dan gaat het om kleine dingen maar zodra de Mac het zwaarder krijgt worden de verschillen zichtbaar en zie je verschil in tijd dat iets klaar is.
Ik zou zeggen probeer het een keer en zie het verschil.


@SeySayux, Uhm mijn ogen zijn niet zo slecht hoor.
Je kunt zeggen wat je wilt, Microsoft heeft er wel voor gezorgd dat er nog een Apple is en dat er überhaupt software voor is. Tevens werken de MS producten prima in OS X waar het omgekeerd wel wat anders is en dat komt niet door Microsoft.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #45 Gepost op: 2012/01/31, 17:35:56 »
Klopt. In de tijd van mijn iMac begin vorig jaar smeet ik mijn muziekcollectie van toendertijd 40 GB van extern naar intern. Nou, Mac was er 2x zo lang mee bezig als *buntu. Met Windows weet ik het niet, maar in ieder geval een pak langzamer dan *buntu, dat zeker wel.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #46 Gepost op: 2012/01/31, 18:23:39 »
Cowon heeft meerdere awards gewonnen voor design en met name voor geluidskwaliteit, dus bekend zijn ze wel degelijk.
NextStep was gemaakt door Steve Jobs' bedrijf in die tijd, dus dat is wel aan Apple toe te schrijven in die zin.
Inderdaad. Ik heb dus een prachtige Cowon D2+, een geweldig apparaat, met superieur geluid :)

En eerlijk is eerlijk, als Cowon/Iaudio prachtproducten met een schappelijke prijs kan maken, waarom Apple dan niet?

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #47 Gepost op: 2012/01/31, 18:42:30 »
Ik wil ook niet zeggen dat merken als Cowon of Iriver erg obscuur zijn, maar als je vergelijkt met de ipod die tegenwoordig vrijwel synoniem is aan mp3 speler, dan is er toch wel een flink verschil vind ik. Hetzelfde gebeurt eigenlijk met ipads. Mij werd niet zolang geleden nog trots een nieuwe ipad van samsung getoond ;)

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #48 Gepost op: 2012/01/31, 20:34:22 »
Dat is de associatie die mensen maken. Voor mij is een tablet... een tablet. Een MP3-speler heb ik uit mijn geheugen gewist, dat doe ik allemaal op smartphone+tablet =D
Cowon is absoluut niet obscuur en maakt topspul, zelfs met Android.

Maar nogmaals: wat mensen associeren is niet wat werkelijk zo is.

Re: Wat vinden jullie van Apple/Mac OSX?
« Reactie #49 Gepost op: 2012/01/31, 20:56:19 »
Bij naamsbekendheid gaat er juist om dat mensen een product met iets associeren. Dat niet elke tablet een ipad is, dat weet jij en dat weet ik en nog, maar er zijn zat mensen die zich daar niet van bewust zijn. Dat is juist de kracht van de apple marketing, zij weten produkten zo goed in de markt te zetten dat het de facto de standaard wordt.

Als je even goed leest, dan zie je dat ik ook al aangaf dat ik cowon niet als een obscuur merk zie, maar enkel dat het een stuk minder bekend is dan ipod. Maar goed, genoeg hierover wat mij betreft, terug on-topic lijkt me zinvoller.