Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie  (gelezen 29101 keer)

Re: ubuntu 11.10 , gnome of unity of iets anders.... jakkie
« Reactie #75 Gepost op: 2011/10/08, 16:50:52 »
Ook daar zijn de meningen over verdeelt de één vind het fijn werken de andere vind het pruts.
Maar of Ubuntu nu Unity en of Gnome3 gebruikt het is allemaal niet zo dramatisch als het schijnt.
Of je nu Xubuntu of Gnome3 of Unity gebruikt zelfs Kubuntu etc onder de motorkap draait nog altijd de betrouwbare (meestal toch) de Ubuntu motor en die is goed.
Het enige verschil zijn eigenlijk de Windows-Managers en de verschillende Bestands-Beheerders. :)
En de één kan soms al iets meer als de ander ,maar het blijft in principe de zelfde motor.
Denk je dat ik het ga snappen? Dit is GEEN grappige vraag; al klinkt 'ie ontzettend grappig natuurlijk ;) . Toch graag een serieus antwoord, met zoveel grapjes doorspekt als je wilt. Zolang ik er maar een touw aan vast kan knopen.
Izi (not_that)
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

« Reactie #76 Gepost op: 2011/10/08, 16:55:46 »
Oeps, Gijsbert klinkt geagiteerd. Waarom.... Wederom eerlijke vraag, geen grapje.
Izi

PS; over die muis in een andere post, herinner je je wel. Wat moet ik dan met mijn quad-core?  :-[
« Laatst bewerkt op: 2011/10/08, 17:00:08 door izingqondo »
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

« Reactie #77 Gepost op: 2011/10/08, 17:41:12 »
Izi, welke had je in gedachte? 1) In alle staten 2) Levendig 3) Nerveus 4) Onrustig 5) Opgewonden 6) Verhit 7) Zenuwachtig

De muis is, zoals eerder gemeld, het logo van XFCE.
Ubuntu= met de Gnome desktop
Kubuntu= met de KDE desktop
Xubuntu = met de XFCE desktop  
Lubuntu = met de lichtgewicht X11 desktop  
XUBUNTU is toepasbaar op verouderde PC's, maar je kan deze versie ook op een Dual Core zetten, als je dit wilt.
Ik ben van de oude stempel en gebruik graag Gnome. Hou je van veel menuutjes en knopjes dan is KDE wat je zoekt. Heb je een wat oudere PC en je wilt toch wat snelheid erin houden dan is Xubuntu of Lubuntu een prima keuze. Of je installeert alle desktops op je PC, dat kan ook nog.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #78 Gepost op: 2011/10/08, 18:07:30 »
Edit: oeps, had iets verkeerd begrepen.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/08, 18:12:12 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2011/10/08, 18:09:15 »
Ik heb omdat ik niet houd van Gnom3 Shell en Unity en toch graag Ubuntu gebruik zo wie Gnome2 met mijn paneel boven of onder (of beide) gekozen voor Xubuntu.
Die is lichter als de originele Ubuntu maar niet veel lichter als vroeger ,hij is zo ongeveer als wie Ubuntu was met Gnome2.
En ja ik heb ook een dualcore 2 x 3.4 GHZ.
En ik kan op 1 ding na alles wat ik ook met bv Lucid kon.
Het enige wat ontbreekt is voor mij de Nautilus image convertor ,Thunar heeft dus geen eigen convertor programma.
Dat heb ik gelukkig kunnen opvangen met een online convertor  en wel deze http://www.foto-service.nl/resize/default.asp gratis en Nederlandstalig.
Die zogenaamde grauwe muis het logo van XFCE is makkelijk te vervangen door een ander bureaublad.
Voor de rest heb ik alles het zelfde erop staan wie in Lucid Gnome 2 qua programma´s .
Het is nu hier de plaats en topic niet daarvoor om alles op te noemen van wat ik gebruik dus ook progjes van Gnome.
Voor mij is het dus de hoofdzaak dat alles er weer zo uitziet als in Gnome 2 en ook zo werkt en dat is prima gelukt .. vind ik toch.

En zoals @thomasave  schrijft is in de nieuwe 11.10 die grauwe muis niet standaard ,alleen bij mij wel ik houd van muisjes dus heb hem er weer opgezet.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/08, 18:12:00 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #80 Gepost op: 2011/10/08, 18:45:53 »
@Gijsbert: probeer dan Vista eens... Die maakt pas echt volledig gebruik van alle systeemkracht die een moderne computer heeft.  :evil:

« Reactie #81 Gepost op: 2011/10/08, 18:47:24 »
@Pjotr  XD
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

« Reactie #82 Gepost op: 2011/10/08, 19:12:44 »
@ Pjotr:

Perfect lijstje weer om af te werken... xubuntu draait geweldig inderdaad en dan nog maar als betal....

Bedankt voor al dat voorwerk! Echt een geweldig lijstje!

Bah Vista... dan nog liever unity.... moest laatst een vista computer installeren... ben 3 dagen bezig geweest voor alles werkte en alle updates binnen waren. Onbegrijpelijk....

« Laatst bewerkt op: 2011/10/08, 19:19:00 door weiland »
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

« Reactie #83 Gepost op: 2011/10/08, 20:17:10 »
@Gijsbert: probeer dan Vista eens... Die maakt pas echt volledig gebruik van alle systeemkracht die een moderne computer heeft.  :evil:

Hehe XD
Maar denk niet dat Gijs Vista wil. Dan had ie net zo goed KDE kunnen kiezen, omdat dat qua interface (dus NIET werkwijze e.d.) op hetzelfde neerkomt voor een groot deel.

« Reactie #84 Gepost op: 2011/10/08, 20:17:40 »
Ik denk dat het uiteindelijk Vista gaat worden, dan weet je tenminste zeker dat je een moderne computer hebt en je weet van te voren wat je krijgt. Dat is bij Ubuntu(Linux) altijd maar de vraag. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #85 Gepost op: 2011/10/08, 20:55:10 »
@Gijsbert: probeer dan Vista eens... Die maakt pas echt volledig gebruik van alle systeemkracht die een moderne computer heeft.  :evil:
Ik denk dat het uiteindelijk Vista gaat worden, dan weet je tenminste zeker dat je een moderne computer hebt en je weet van te voren wat je krijgt. Dat is bij Ubuntu(Linux) altijd maar de vraag. :evil:

+ je hebt IE en Bing  ;) (en dan vergeet ik nog MS Paint)

« Reactie #86 Gepost op: 2011/10/08, 20:59:35 »
Hahaha,Gijsbert en Bing!Daar hebben we al genoeg van gehad. XD
Kubuntu 20.04

« Reactie #87 Gepost op: 2011/10/08, 23:25:18 »
En niet te vergeten de melding die windows standaard geeft na installatie: " U heeft een beveiligingsprobleem" mmm en lekker veel spyware.... en dan heb ik het nog niet over fragmentatie van de harde schijf... Geen optie dus....

www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline AmpLiF1eR

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2011/10/09, 03:25:47 »
veel klagen op het net over Unity mbt multitasken... ik begrijp het niet zo, na het aanzetten van hot-corners via compiz-config hoef ik alleen maar naar een hoek te gaan met met mijn muis en dan heb ik rechtsboven 'scaling' om te switchen tussen applicaties op 1 bureaublad, rechtsonder 'scaling' om te switchen tussen applicaties op alle bureaubladen en linksonder 'expo' om snel te wisselen van bureaublad.

Dit lukt me niet op Gnome3, want die lust geen compiz en switchen van bureaublad is teveel gedoe (naar links, dan weer naar rechts).
Wil je op Unity geen balk links, dan zet je deze op auto-hide.(ook via compiz-config)
...wil je perse panel onder, dan installeer je docky...)

(ik wil niet claimen dat het beter is dan gnome 2)

:)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/09, 10:27:28 door AmpLiF1eR »

« Reactie #89 Gepost op: 2011/10/09, 11:22:19 »
Ja, en die hot corners van Compiz zijn weer afgekeken van KDE (positief). Maar ik vind multi-tasken juist erg prettig in Unity, hoewel ALT+TAB een beetje 'flakey' gaat. Maar goed, niet echt een probleem ofzo.

« Reactie #90 Gepost op: 2011/10/09, 11:36:14 »
LinuxMint is toch ook een prima vervanger voor iemand die niet van Unity of Gnome 3 houdt?    ???

Heb het zelf al een paar jaar in gebruik, zonder problemen. :D
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

« Reactie #91 Gepost op: 2011/10/09, 11:43:25 »
LinuxMint is toch ook een prima vervanger voor iemand die niet van Unity of Gnome 3 houdt?    ???

Heb het zelf al een paar jaar in gebruik, zonder problemen. :D

Ja, maar ook Mint moet straks afstand doen van GNOME 2, tenzij ze GNOME 2 gaan forken.

« Reactie #92 Gepost op: 2011/10/09, 11:59:07 »
Een switch naar gnome3 hoeft niet per se een swicht naar gnome-shell te zijn. In weze is de shell mutter plugin, dus ze zouden kunnen kiezen om hun eigen interface te maken. Dat lijkt me persoonlijk zinniger dan gnome2 forken. Op de mint website staat een post van eind augustus waarin staat dat ze de opties nog aan het onderzoeken zijn.

http://blog.linuxmint.com/?p=1816

De opmerkingen over gnome staan in het 4e item onder de kop Summary.

Offline Nollie

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2011/10/09, 12:13:52 »
Ik moet toe geven dat de unity balk voor mij beter zou wezen als deze permanent zichtbaar is en kleiner knoppen zou hebben. Ik heb namelijk ook enig probleem om hem snel te voorschijn te halen door de muis naar de linker kant te bewegen en som wil ik dat ding helemaal niet aan klikken maar kom dan toch als een duveltje te voorschijn.

Je kunt dit toch gewoon instellen met Compiz (CCSM) onder Unity plugin ? Never hide en 32 punts iconen. Eventueel nog wat andere effecten uitzetten.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2011/10/09, 12:44:20 »
Ook voor mij is dat de ideale instelling: 32 pixel iconen die nooit verbergen. Compiz Config Manager moet je eerst installeren via het Ubuntu softwarecenter: het is niet standaard geïnstalleerd. Dan kan je het opstarten met zoekterm compiz. Je zoekt "Unity" en ontdekt één en andere leuke configuratieopties. In de toekomst zullen die opties wel beschikbaar gesteld worden op een minder verborgen plaats.

« Reactie #95 Gepost op: 2011/10/09, 13:05:25 »
Een switch naar gnome3 hoeft niet per se een swicht naar gnome-shell te zijn. In weze is de shell mutter plugin, dus ze zouden kunnen kiezen om hun eigen interface te maken.

Waar heb ik dat dan gezegd? Ik zei alleen dat ze straks af moeten van GNOME 2, ik heb niet gezegd dat ze naar Shell moeten.

« Reactie #96 Gepost op: 2011/10/09, 13:06:27 »
Ook voor mij is dat de ideale instelling: 32 pixel iconen die nooit verbergen. Compiz Config Manager moet je eerst installeren via het Ubuntu softwarecenter: het is niet standaard geïnstalleerd. Dan kan je het opstarten met zoekterm compiz. Je zoekt "Unity" en ontdekt één en andere leuke configuratieopties. In de toekomst zullen die opties wel beschikbaar gesteld worden op een minder verborgen plaats.

Je bedoelt zoals GUnity? http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/gunity-app-lets-you-tweak-the-unity-desktop/

Edit: en de nieuwste versie van GUnity heeft zelfs desktop-integratie: http://blog.ckdevelop.org/index.php?article21/mise-a-jour-gunity-integration-au-nautilus
(rechtsklik op bureaublad>>>Configure desktop)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/09, 13:08:21 door Vistaus »

Offline Wout55

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2011/10/09, 13:30:24 »
Ik heb nu Xubuntu ook al aan het draaien. Mogelijk dat ik daar toch wel echt gelukkig van ga worden, vooral ook omdat die standaard mijn favoriete programma´s al heeft.
Als Ubuntu 11.10 uitkomt ga ik die op mijn hoofdmachine draaien naast 11.04. De oude getrouwe 10.10  moet er dan maar aan geloven. Op de een of andere manier weet ik het werken met Unity toch steeds te voorkomen. Eerst had ik mijn mail daar nog niet, dan weer staat de vorige versie altijd bovenaan. De eerste unity bij mij was de 10.10 op het netbook en die was er rap af. Daarvoor in de plaats kwam Mint. Mogelijk dat ik daar nu ook Xubuntu op ga zetten.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/09, 15:29:34 door Wout55 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2011/10/09, 13:43:56 »
Je bedoelt zoals GUnity? http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/gunity-app-lets-you-tweak-the-unity-desktop/
d>>>Configure desktop)
Ziet er een mooi hulpmiddel uit, maar kan voorlopig niet vanuit de "trusted repositories" geïnstalleerd worden.

« Reactie #99 Gepost op: 2011/10/09, 13:45:24 »
Waar heb ik dat dan gezegd? Ik zei alleen dat ze straks af moeten van GNOME 2, ik heb niet gezegd dat ze naar Shell moeten.
Nergens, net zoals ik nergens claim dat je dat gezegd zou hebben. Mijn reactie was eenvoudigweg een aanvulling op onderstaande post.

...

Ja, maar ook Mint moet straks afstand doen van GNOME 2, tenzij ze GNOME 2 gaan forken.

Ik wilde enkel aangeven dat een overstap naar gnome3 niet per definitie inhoud dat de interface zo zal zijn als gnome3 op dit moment is, i.e. gnome-shell. Het zou prima kunnen dat ze bij mint iets in elkaar draaien wat lijkt op de bestaande interface, alleen met een gnome3 i.p.v. gnome2 basis.