Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?  (gelezen 60136 keer)

Offline Wout55

• Lid
Re: Waarom zijn mensen toch zo bang voor Linux Ubuntu/Mint ?
« Reactie #75 Gepost op: 2011/06/24, 18:27:54 »
@Vistaus +1  Gevaarlijk in de beleving van de persoon met alleen oppervlakkige kennis van Windows.

En ook echt gevaarlijk want de laatste tijd toch weer diverse nieuwelingen zien passeren die ongewild hun hele Windowspartitie naar de bit-hemel hebben zien verdwijnen.  :(

« Reactie #76 Gepost op: 2011/06/24, 18:56:50 »

En ook echt gevaarlijk want de laatste tijd toch weer diverse nieuwelingen zien passeren die ongewild hun hele Windowspartitie naar de bit-hemel hebben zien verdwijnen.  :(

En daar geef jij nu net de noodzaak van een fatsoenlijke back up aan (geldt voor zowel Windows, Apple als Linux). Mensen die dat al niet doen weten eigenlijk niet waar ze mee bezig zijn (of juist wel en ze denken dat die ellende hun niet overkomt  XD ).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2011/06/24, 19:18:01 »
Je moet eerlijk zijn over Ubuntu.
Vertel de pluspunten maar ook de minpunten van Linux.
Tegen iemand die voornamelijk een gamer is, is Linux geen optie om volledig over te stappen.
Voor iemand die dingen met de pc doet wat je zo uit de box met Ubuntu krijgt, is het wel een optie om volledig over te stappen.
Vertel dat niet alles werkt onder Linux maar laat ze ook zien wat er wel mee kan.
Dring het niet op en laat ze zelf de keuze maken en dat kun je het beste doen door te kijken of ze op een oude pc of netbook Linux willen proberen.
Na ze er voor kiezen, begeleid ze dan met een aantal dingen zodat ze goed op weg kunnen.

@Wout55, dat zijn ze en jou belevenis over mailware en virussen leeft heel anders bij een hele hoop mensen.
Kijk naar Android en iOS. Apple roept ook dat ze geen van die dingen hebben op hun platform maar desondanks koopt men toch een Android.
Reactie van de meeste mensen is dat ze wel een virus scanner er op zetten.
Tevens vinden de meeste het wel mee vallen en ik moet zeggen dat het ook reuze mee valt met Windows 7.
Ik heb nog nergens last van gehad en een hoop mensen die ik ken hebben er ook geen last van.
Dit soort dingen worden vaak als een probleem gezien maar bij een hoop mensen is dit niet het geval. Ze installeren een virusscanner en die doet zijn werk.
Dan roept iedereen dat Linux zo snel is maar ook daar zien ze geen problemen mee want ze zijn Windows gewend en dat is in hun ogen zeer snel.

Ik heb verschillende keren gevraagd waarom een aantal personen niet van Vista overstappen naar iets anders omdat, dat niet zo goed werkte op de meeste systemen.
Reactie is over het algemeen dat het goed werkt bij hun en dat ze tevreden zijn.
Ze zijn er aan gewend.
Net als de XP gebruiker. XP is niet zo stabiel en veilig als Win 7 maar desondanks blijven ze het gebruiken omdat het goed werkt.
Een vriend van mij begint nu te zeggen dat mailware nu langzaam een echt probleem begint te vormen bij XP en dat het moeilijker word om XP schoon te krijgen.
Hij stapt niet over naar Linux maar wel naar een nieuwere Windows versie.
Waarom geen Linux. Simpel, het bied hem niets extra's en in Windows werkt alles waar hij nu mee werkt.
Zijn server is wel Linux dus geheel Linux vrij is hij niet.

Tot nu toe de meeste reacties over Windows zijn:
Het draait dus het is prima zo.
Weinig last van die virussen.
Het systeem doet wat ik wil dus waarom iets anders nemen?

En zo kan ik nog wel even door gaan.

Het geen wat moet gebeuren is de naam van Linux verbeteren.
Er hangt nog een vrij negatieve naam over Linux heen en dat komt mede door mensen die Linux draaien omdat ze tegen Microsoft zijn en vanwege dat het moeilijk zou zijn om mee te werken waar ze in een aantal gevallen gelijk in hebben.
Maar als ze de juiste distro treffen met een beetje begeleiding dan gaan ze vrij snel over.

Het afzeiken van Microsoft op dit forum door een aantal personen werkt ook niet echt mee.
Apple doet het ook al heel erg lang en wat heeft het ze opgeleverd. Niets helemaal niets en wat nog erger is, is dat uit een aantal peilingen blijkt dat als de prijs van de tablets zakken en als Windows met een tablet komt, dat dan heel veel mensen overwegen een tablet te nemen en dat wel een tablet met Windows.
Zelfs een deel van de i-pad 2 gebruikers wisselen dan naar Windows.
Waarom? Windows zit vol met virussen en is traag en al dat soort dingen maar toch kiest men voor Windows.
Daaruit blijkt al dat er heel veel mensen geen hekel aan Windows hebben en het zelfs een fijn systeem vinden.
Er is maar een hele kleine groep gebruikers wat niet graag met Linux werkt en een nog kleinere groep die er zo'n hekel aan hebben, dat ze het niet draaien en dan heb je nog een heel klein groepje wat je met de vegetariër kunt vergelijken en dat zijn degene die uit principe geen clossed source gebruiken en niet vanwege Microsoft.

Er zijn gebruikers die Windows niet echt fijn vinden maar niet overstappen.
Nu werkt alles en kunnen ze alles wat ze altijd deden.
Met Linux kunnen ze niet alles meer doen en dual boot willen ze niet.

Apple probeert al jaren door bashen om mensen naar hun mac te trekken en dat is ze nooit gelukt.
Door het bashen hebben ze juist veel gebruikers tegen zich gekregen en toen de i-phone uit kwam, waren er al een deel die het uit principe niet kochten.
Daarnaast beweren ze dat ze stabiel zijn en ook dat is bewezen dat, dat niet uit maakt.
Veel mensen vinden het juist knap dat Windows zoveel ondersteund en dat Apple op die enkele systemen die ze hebben, niet eens stabieler kunnen laten werken.
Ook wat Apple doet met iTunes en dergelijke in Windows, word niet op prijs gesteld en daardoor zijn er een aantal die hun i-phone en i-pod de deur uit hebben gedaan.

Dus bashen werkt averechts, software op systemen van de concurrent slechter laten draaien werkt averechts en onzin verspreiden over hoe goed ze zijn werkt ook niet.
Wat wel werkt en dat werkt goed bij als je dochter met een verkeerde gozer binnen komt ook altijd heel goed, prijs het de hemel in en het gaat de deur uit.

Accepteer dat Windows de grootste is en strijd niet tegen ze maar plaats Linux naast Windows.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2011/06/24, 19:20:50 »
@Vistaus +1  Gevaarlijk in de beleving van de persoon met alleen oppervlakkige kennis van Windows.

Daarom goed informeren. Informatie verspreiden tot je er groen en geel van ziet.

« Reactie #79 Gepost op: 2011/06/24, 20:07:11 »
@Vistaus: Zou je me echt een Kia adviseren?

Eerlijk gezegd wel ja. Ik ben een behoorlijke fan van Koreaanse auto's (serieus).

« Reactie #80 Gepost op: 2011/06/24, 20:09:06 »
@Gijsbert: Whahahaha XD

@emiel: Ik vind wel dat je punt van gamers niet helemaal juist is. Als hij/zij een goede videokaart heeft, dan zou je wel even kunnen adviseren om op appd.winehq.org te kijken, want de laatste tijd zijn steeds meer games goed werkend te krijgen in Wine volgens de AppDB

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2011/06/24, 20:26:52 »
@Vistaus: Zou je me echt een Kia adviseren?

Eerlijk gezegd wel ja. Ik ben een behoorlijke fan van Koreaanse auto's (serieus).

Nu nog verstand van auto's krijgen.
Iedereen weet dat je die niet moet hebben en dat je een Lada moet kopen. XD

Over de games, er zijn 3 soorten gamers.
1 de fanatiekeling.
2 de speler die goede games wil spelen maar niet al te fanatiek is en het puur doet om af en toe wat anders te doen.
3 de mijnen veger. Ofwel de persoon die simpele spelletjes speelt en het niet veel uit maakt en zich ook prima red op een telefoon of met de spelletjes die je standaard bij Windows en dergelijke krijgt.

1. Die stappen niet over naar Linux. Zij hebben de duurste systemen met de zwaarste videokaart en alles nog eens wat opgekrikt.
Rede, alles moet optimaal draaien en ze willen zo optimaal mogelijk alles laten draaien als ze kunnen.
Bij hun hoef je het niet eens te proberen om ze over te laten stappen.
2. Die groep is weer op te delen in wat voor spellen ze spelen en welke eisen ze aan een spel stellen.
Ja die zouden in Linux hun weg kunnen vinden maar niet allemaal.
Vooral niet als ze hun hardware moeten upgraden.
Een ander deel doet het niet omdat niet alles draait onder Linux.
Ze hebben meestal wat oudere of goedkopere systemen.
3. Die kunnen zonder probleem over stappen.

Groep 2 is heel groot en daar valt een deel te halen maar een deel ook niet.

Ja er draaien meer games onder Linux maar optimaal, nee dat niet.
Een deel wel maar helaas het merendeel draait slecht en je moet daarvoor zwaardere hardware hebben dan dat je voor Windows nodig hebt.
De lijst word wel groter maar de lijst met goed draaiende games is veel kleiner.
Tevens moet je bij een hoop games kunst grepen uitvoeren om het te laten draaien.
Het is niet zo dat als de lijst aan geeft dat het werkt, het ook goed werkt op jou systeem.
Bij Windows weet je wat de systeem eisen zijn en dan draait het ook in de meeste gevallen. Soms wat dingen aanpassen maar het draait.

De diehard gamer krijg je nooit over.
Ze hebben niet voor niets een duur systeem. Ik heb dat jaren lang gedaan en ik had de duurste systemen met de nieuwste hardware.
Zelfs mijn muis en toetsenbord was van belang.
Had je dat niet, dan had je het zwaar om in de top mee te draaien.
Ik liet toen iemand mijn muis proberen en die stond helemaal open dus op zijn snelst en daar schrok hij van. Toen begreep hij waarom ik sneller dan hem was met reageren en hij heeft toen ook een snellere muis gekocht maar geen game muis zoals ik had waardoor hij nog niet mee kon komen.
Na aankoop van een echte game muis, begon hij ook te winnen.
Verschil merk je niet als je gewoon aan het werk bent maar wel in games en vooral als je dagelijks 7 tot 8 uur games speelt.
Zo geld dat ook voor je systeem. Het lijkt overkill en voor een hoop games is dat ook zo maar ik heb op lan party's verschillende personen achter mijn pc laten zitten en er waren er meer met zo'n snel systeem die dat deden om te laten zien dat het geen cheaten was maar dat ze mede beter waren door hun systeem.
Alles draait om optimaal draaien en dat doet het niet in Linux. Althans niet bij alle games, er zijn games waar het wel zo is maar dat zijn er maar een paar en die enkeling die net zo goed draaien als in Windows zijn niet genoeg om een echte gamer over te halen naar Linux over te stappen.

Linux is geen game platform.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 20:37:04 door emiel1976 »

« Reactie #82 Gepost op: 2011/06/24, 22:28:06 »
"De lijst word wel groter maar de lijst met goed draaiende games is veel kleiner."

Dat zou je anders niet zeggen als je ziet dat de Platinum-lijst van goeddraaiende games en apps van de AppDB voornamelijk uit (de nieuwste) games bestaat (120 resultaten atm):
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?bIsQueue=false&bIsRejected=false&sClass=application&sTitle=Browse+Applications&iItemsPerPage=25&iPage=1&sOrderBy=appName&bAscending=true
De Gold-lijst:
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?bIsQueue=false&bIsRejected=false&sClass=application&sTitle=Browse+Applications&iItemsPerPage=25&iPage=1&sOrderBy=appName&bAscending=true
107 resultaten. Gezien het feit dat de meeste van die lijsten games zijn, kunnen we al op een dikke 200 games komen die perfect of bijna perfect draaien. En dan reken ik dus alleen even van Wine en niet Crossover Games en Cedega. Die 2 erbij aangevuld komen we op een dikke 250 games uit. Dat is niet perfect, maar zeker niet slecht.
De Silver-lijst is er dan nog voor de gamers die niet bang zijn van een beetje tweaken, maar goed, die lijst neem ik even niet mee omdat een kleinere doelgroep is.

Dus niet om te zeggen dat je punt niet klopt aangaande goeddraaiende games, maar je moet het zeker niet onderschatten. Met een lijst van een dikke 250 games moet er toch echt wel wat bij zitten voor de gemiddelde gamer (in jou geval groep 2 dus).

Edit: btw, je punt van een gamemuis is ook lariekoek. Op Nexuiz alleen al spelen een hoop goede mensen met een goedkope (game)muis. Ik heb Nexuiz ook met diverse muizen gespeeld. Ik ben niet de 'winner', maar ik eindig wel vaak in de top 5. De laatste keren was dat zefls met de Ubuntu-muis en de HP Comfort Mouse. En vooral die Ubuntu-muis is verre van een gamemuis, dus kun je nagaan. Dat heeft niks met equipment te maken maar met strategie en oefening.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 22:31:09 door Vistaus »

« Reactie #83 Gepost op: 2011/06/24, 22:48:18 »
En dan nog het probleem met de drivers... Ik krijg het echt niet aan de praat.  :| En de meeste MMORpGs werken niet.  :-[
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu

« Reactie #84 Gepost op: 2011/06/24, 22:50:15 »
Drivers heb ik nog nooit problemen mee gehad (nja, een paar keer met die Ati-driver van de website zelf, maar niet van *buntu zelf).

« Reactie #85 Gepost op: 2011/06/24, 23:06:27 »
Het gaat er vooral om wat je het belangrijkst vindt aan een systeem. Persoonlijk vind ik vrijheid belangrijker dan gamen en drivers. De vrijheid om zelf te bepalen op hoeveel computers je installeert, welke hardware je erbij prikt, geen gezeik met licentiesleutels, genuine advantage etc. Of Windows beter is of slechter dan Linux dat boeit me eigenlijk niet zoveel, voel me gewoon een stuk prettiger bij het gebruik van Linux en *buntu  :)

« Reactie #86 Gepost op: 2011/06/25, 00:12:57 »
erik +1 :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2011/06/25, 00:22:03 »
Je moet Linux niet zien als game platform want dat is het niet.
Tevens moet je Linux niet vergelijken met Windows want dat is het ook niet.

Linux is voor heel veel mensen een goede vervanger of dual boot.

Vistaus, je spellen spelen alleen goed met de juiste drivers en hardware.
Op mijn laptop draait het grootste gedeelte niet en het gedeelte wat wel draait, draait veel slechter dan in Windows.
Je moet je systeem zo opbouwen zodat je kunt gamen en alles goed ondersteund word.
Dit hebben veel mensen niet omdat ze er geen rekening mee hebben gehouden en hun systeem is dus niet geschikt om te gamen in Linux.

Dan de muis.
Vistaus ik heb jaren in de top meegespeeld met FPS games, ik speelde 8 uur per dag en ik kan je zeggen dat ik weet waar ik over praat.
Natuurlijk zijn veel muizen beter geworden maar zoals een razor werkt, werken die niet.
Er zit verschil tussen en natuurlijk licht het voor een groot gedeelte aan de speler maar als je op het hoogste niveau speelt dan is een goede muis van groot belang.

« Reactie #88 Gepost op: 2011/06/25, 00:48:55 »
Ik vergelijk Linux niet met Windows en ik zie Linux ook niet als een game-platform (althans, nog niet). Ik probeer alleen zoveel mogelijk uit Linux te halen. Alles wat kan buiten de native Linux-paden om is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2011/06/25, 03:34:06 »
Vistaus, ik zeg ook niet dat je niet met Linux kunt gamen want dat kun je wel maar voor gamers is het geen optimaal platform.
Daar is dual boot veel beter voor.

Linux staat op dat gebeid nog aan het begin net als OS X.
Dat komt voornamelijk omdat de spellen voor Windows worden gemaakt.

Als je Linux wilt laten groeien, dan moet je de sterke punten en de zwakke punten aan de mensen vertellen en dan kunnen ze zelf kijken of het voor hun werkt.
Tevens moet je ze het laten zien en laten proberen.
Windows krijg je bij een nieuwe pc en ja je betaald er voor maar veel mensen vinden het vanzelfsprekend dat er Windows op zit en dat het geïnstalleerd staat.
Als je Linux een kans wil geven dan moet je er voor zorgen dat mensen in de winkel ook dat systeem kunnen kopen met Linux er op.

Een aantal manieren waarbij ik heb gemerkt waar mensen gevoelig voor zijn en waar ze vaak toch een dual boot willen proberen op hun systeem.
1. Laat ze met een pc met Linux werken.
2. Laat ze software zien wat er op draait en gratis is zoals Libre office, Gimp en dergelijke.
3. Vertel ze dat het naast Windows kan draaien.
4. Laat ze het software centrum zien en laat zien hoe je iets installeert en verwijderd.
5. Laat ze het uiterlijk aanpassen naar hoe zij het graag hebben. Dit doe ik altijd omdat niet iedereen het fijn vind om de werkbalk boven te hebben. Ik laat ze dan zien dat je de layout zoals Windows kunt zetten en ik laat ze ook programma's als Docky zien en degelijke.

Ik stem het geen wat je met Linux kunt altijd af met wat ze op het moment met hun pc doen en wat ze leuk vinden om te doen en nu nog niet doen met de pc.
Als er mensen zijn die het leuk vinden om audio of video te bewerken, dan laat ik ze die software zien en vertel er bij dat het gratis is.
Dat werkt prima want veel van die software kost normaal geld en de gratis software die je bij Windows krijgt is zeer beperkt.
Gimp is zo iets wat het goed doet. Het is gratis en ik geef ze meestal wat links met waar ze op Youtube filmpjes met uitleg er over kunnen zien.

Ik vertel er altijd bij dat niet alles werkt onder Linux en dat als ze hun apparaten willen updaten, dat ze dan of virtualbox moeten gebruiken of een dual boot.
Ik raad ze ook aan om te beginnen met dual boot. Over het algemeen zitten ze meer in Linux dan in Windows en als ze er aan gewend zijn en ze kunnen geheel zonder, dan gaan ze geheel over op Linux.

Wat ook werkt om mensen over te halen om Linux te gaan gebruiken, is om ze video's van reviews te laten zien. Er zijn een aantal zeer goede reviews van verschillende distro's op Youtube te vinden.
Hebben ze bepaalde interesse in bepaalde software, typ dan het geen wat je zoekt in, in Youtube en er komt vaak wel iets op met de software die het kan.
Je krijgt dan te zien wat het kan en hoe het werkt.

Bij jongeren is het goed om ze al die compiz effecten te laten zien.
De kubus was een kaskraker bij veel van hun.
Nu met unity is dat weg gevallen maar de andere effecten doen het ook goed en meerdere bureaubladen vinden ze zeer fijn werken.
Dat geld trouwens ook voor de andere gebruikers.
Ik werk met 5 bureaubladen en dat laat ik zien aan ze. Ik laat ze zien hoe ik alles in deel en dan zien ze gelijk hoe overzichtelijk het is.

O een belangrijk ding en dat hebben er al meer gemeld, vertel dat het ook op oudere systemen werkt en dat daar verschillende versies voor zijn.
MSN is ook belangrijk om te vertellen dat, dat gewoon werkt in Linux met Pidgin en dergelijke.
Desktop widgets, weerbericht en dergelijke werken ook.
Maar kijk eerst wat ze graag doen en waar ze hun pc voor gebruiken en stem daar alles op af.
Dan zit je geen dingen te vertellen wat ze eigenlijk niet interesseert.

Nu kun je iedereen af gaan die je kent maar dan bereik je niet een groot publiek.
De beste plek is in een computer winkel en dan niet online maar zo iets als een Dynabyte.
Als je daar een aantal Linux pc's had staan en je had een demo pc staan waar mensen het konden proberen, dan had je een groter bereik.
Tevens als ze zien dat het bijna 200 euro scheelt aan software omdat ze geen virusscanner hoeven te hebben, Office niet hoeven te kopen na 3 maanden en dat ze niets hoeven te betalen voor het besturingssysteem, dan denk ik dat je veel meer mensen bereikt.
Wel moeten ze geïnformeerd worden wat wel en niet werkt met Linux, maar ik denk dat als het groeit, er snel meer software voor komt en dat bedrijven ook hun drivers voor Linux gaan maken.

Ik heb bij de media markt wel eens een Linux pc gezien maar daar konden ze mij niets vertellen er over en toen heb ik er verder niet meer naar gekeken als zoveel mensen dit niet deden.
Het probleem was informatie. Er was geen informatie over hoe het werkte en wat het kon. ik vroeg de verkoper of mijn Windows programma's er op draaide en hij kon mij geen antwoord geven.
Zet er iemand neer die uitlegt hoe het werkt en wat goed werkt en wat niet en je verkoopt het.
Mensen willen weten wat ze kopen en als ze iets niet kennen, dan laten ze het staan.
Linux kennen ze niet omdat ze er nooit mee gewerkt hebben, dus moet je ze er kennis mee laten maken en uitleggen wat het is en hoe het werkt.
Doe je dat niet, dan verkoop je die dingen alleen aan Linux gebruikers en aan mensen die alleen naar de prijs kijken en er uiteindelijk Windows op zetten wat ze thuis hebben liggen of ze brengen het terug met de vraag om er Windows op te zetten.
Dat kennen ze en daarvan weten ze wat er op werkt.
Veel mensen kijken raar op als ze hun software willen installeren en die doet het niet omdat ze het niet met wine doen of als het in het geheel niet word ondersteund.
Mensen worden ontevreden en willen weer Windows hebben. De volgende keer dat ze een Linux pc zien, laten ze die links liggen en ze vertellen iedereen die ze kennen wat een onding het was.
Weer negatiever reclame en dat gaat harder rond dan welke reclame dan ook.

« Reactie #90 Gepost op: 2011/06/25, 09:26:51 »
Zeer goede post van emiel1976! +5!  Luister naar de mensen wat ze juist verwachten van hun computer: "Ik stem het geen wat je met Linux kunt altijd af met wat ze op het moment met hun pc doen en wat ze leuk vinden om te doen en nu nog niet doen met de pc."

Een ander groot obstakel is de onbekendheid van Linux. Ik heb al een aantal mensen helpen de overstap maken van WinXp naar Ubuntu of Linux Mint. Het grote probleem daarbij is dat ze bijna nergens terecht kunnen (ik bedoel vrienden, buren, familie) om hulp te vragen als er al iets verkeerd durft lopen (bvb. er wordt niet geprint, men kan iets niet terugvinden, er dient bijkomende software geïnstalleerd te worden, ...). Dat is dan ook de grootste kritiek die ik krijg "we kunnen in onze omgeving geen hulp krijgen".

Onbekend is onbemind. We dienen vooral aan de bekendheid te werken. Ik heb reeds bekomen (via de ouderraad) dat in de middelbare school in de buurt de leerlingen met zowel Windows, Mac als met Linux leren omgaan. Werkbladen mogen voortaan ook met een ander programma (dan Excel) aangemaakt worden. Men begint in te zien dat een school geen gratis opleidingscentrum voor louter Microsoft-producten mag zijn.

Ik vertel ook altijd dat men onder ogen moet durven zien dat vrije of open software soms niet zo vlekkeloos werkt als commerciële software. Gratis software kent ook een prijs. (Wie met OpenOffice of LibreOffice een presentatie in elkaar wil steken zal snel merken
dat het programma nogal crashgevoelig is. Maar goed, presentaties aanmaken noem ik al geen basic computergebruik meer).

« Reactie #91 Gepost op: 2011/06/25, 10:16:07 »
@emiel: Nu vat jij mijn post weer verkeerd op. Ik zeg dus alleen dat ik alles uit Linux probeer te halen wat mogelijk is. Hoe meer er werkt, hoe beter toch? :) Ook voor gamers.

@vrijevogel: Wow. Ik heb een hekel aan OOo en LibreOffice, maar crashes tijdens het maken van een presentatie heb ik nog nooit ervaren.

« Reactie #92 Gepost op: 2011/06/25, 10:39:31 »

Onbekend is onbemind. We dienen vooral aan de bekendheid te werken. Ik heb reeds bekomen (via de ouderraad) dat in de middelbare school in de buurt de leerlingen met zowel Windows, Mac als met Linux leren omgaan. Werkbladen mogen voortaan ook met een ander programma (dan Excel) aangemaakt worden. Men begint in te zien dat een school geen gratis opleidingscentrum voor louter Microsoft-producten mag zijn.

Dat is al een stap in de goede richting. Jammer genoeg is dat op veel scholen nog niet zo.
Maar crashen van OOo? Dat heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt.
Ik gebruik het dan ook voor simpele dingen, misschien dat dat nog wat uitmaakt.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2011/06/25, 10:54:34 »
@vrijevogel, Dankje.
Meegaande school, maar ik hoor ook dat scholen niet zo meegaand zijn en alleen bepaalde software toe laten.
De informatie of hulp is voor veel mensen lastig ja.
Als je bijvoorbeeld het installeert bij iemand dan zullen ze wel bij jou komen als er iets niet werkt.
Het probleem is alleen als ze het zelf proberen of een pc hebben gekocht met Linux er op.

Verkoop in computer winkels zou dus mooi zijn.
Die kunnen wel die service leveren.

@Vistaus, Ja als je er alles uit wil halen wel, maar houd er rekening mee dat nieuwe gebruikers er anders over denken en het liever in 1 keer werkend willen hebben.
Laat ze beginnen in dual boot en laat ze kijken of ze de games werkend krijgen en dan kunnen ze zelf kiezen wat ze doen.

Offline miez

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2011/06/26, 09:33:16 »
M'n ouders hebben nu ook Linux op hun lappie staan (Linux Mint). Dual boot weliswaar, mocht er iets zijn wat ECHT niet werkt onder Linux Mint (diascanner), maar ze gebruiken bijna nooit meer Windows, en ze zijn hartstikke tevreden, want alles werkt gewoon. En daar gaat 't ook om bij een eindgebruiker. Ook verbazen zich erover dat 't een stuk sneller is dan Windows (Vista). Gelukkig zijn mijn ouders niet bang om wat anders te proberen dan Windows. Maar ze waren er ook enthousiast door, omdat ze hoorden, dat je praktisch geen last hebt van virussen e.d.

Ik hoorde laatst een paar collega's praten over hun ouders, dat ze weer eens problemen hebben omdat ze op zo'n nep-waarschuwing hebben geklikt, waardoor hun pc met Windows geinfecteerd is en moet worden gescanned. Ik dacht echt: "Van dat gezeur ben ik tenminste af."

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2011/06/26, 09:48:11 »
Door dual boot te kiezen heb je in ieder geval er voor gezorgd dat ze een backup hebben mocht het niet bevallen of bepaalde dingen niet werken.
Tevens is het geen probleem dat je een gedeelte nodig hebt voor Windows omdat je met vrij weinig ruimte je Linux goed kunt laten draaien zonder snel ruimte te kort te komen.

Je kunt gewoon virussen binnen halen met Linux zonder er zorgen om hoeven te maken want ze werken niet in Linux.  XD

« Reactie #96 Gepost op: 2011/06/26, 10:52:45 »
XD
Mijn ouders gebruiken dus ook al een hele tijd Kubuntu. Mijn vader kan er zelfs steeds meer zijn draai in vinden sinds de nieuwste KDE-versies (4.5 en 4.6). Mijn moeder was er vanaf dag 1 gewend aan en vind het veel intuïtiever werken dan Windows zegt ze (en ze is totaal geen computerexpert). Ik heb haar zelfs een keer een test-installatie van Kubuntu laten doen en dat ging perfect :) Dus zelfs mensen met weinig verstand van computers kunnen het installeren/ermee werken, zo blijkt maar weer :)

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #97 Gepost op: 2011/06/26, 11:02:36 »
Moet je ze eens een win xp setup voorschotelen XD

« Reactie #98 Gepost op: 2011/06/26, 11:03:56 »
Haha XD
Zal dat morgen doen, want moet voor 1 dingetje even Win XP ergens oppleuren en achteraf weer verwijderen, kunnen ze meekijken hoe 'simpel' XP te installeren is XD

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #99 Gepost op: 2011/06/26, 11:07:12 »
Haha XD
Zal dat morgen doen, want moet voor 1 dingetje even Win XP ergens oppleuren en achteraf weer verwijderen, kunnen ze meekijken hoe 'simpel' XP te installeren is XD

En als je er daarna uby op wilt zetten gaat xp klagen, wedden? Heb ik met mijn nieuwe (naja, nieuw...) pc ook gehad. Heeft ook voordelen: Heb nu 100% Linux :)