Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sad but true  (gelezen 32945 keer)

Re: sad but true
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/26, 00:12:56 »
Het makkelijkste is om effe bij de ontwikkelaar in z'n nek te hijgen, totdat hij realiseert dat er ook onder Linux prima gegamed kan worden.

Ze zien me al aankomen bij Activision en EA Games.
Ontwikkelaar: "Linux? Ja, dat ondersteunen we al. Je kunt prima een server opzetten met onze server-client op Linux."
Ik: "Ik bedoelde op de desktop."
Ontwikkelaar: "Kun je het ook op de desktop gebruiken dan?"

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/26, 08:50:50 »
Het makkelijkste is om effe bij de ontwikkelaar in z'n nek te hijgen, totdat hij realiseert dat er ook onder Linux prima gegamed kan worden.

precies! hoe moeilijk kan het zijn om dat ding nog een keer door de compiler heen te halen? alleen dan met winelib in plaats van de standaard windows-bibliotheek.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/26, 09:31:43 »

Dat heeft weinig nut zolang Linux zo klein is als het nu is.
Kijk naar Apple, die hebben ook niet alle spellen op hun platform omdat ze veelte klein zijn om er iets aan te verdienen. Vooral nu die game consoles zo groot zijn en er minder voor de pc verkocht wordt, is het minder aantrekkelijk om spellen naar een platform te brengen waar het marktaandeel zeer klein van is.

Ze zien me al aankomen bij Activision en EA Games.
Ontwikkelaar: "Linux? Ja, dat ondersteunen we al. Je kunt prima een server opzetten met onze server-client op Linux."
Ik: "Ik bedoelde op de desktop."
Ontwikkelaar: "Kun je het ook op de desktop gebruiken dan?"

Hahaha ze zien je al aankomen ja.
Denken ze van o daar heb je Vistaus, snel achter de bank gaan zitten misschien ziet hij ons niet. XD

precies! hoe moeilijk kan het zijn om dat ding nog een keer door de compiler heen te halen? alleen dan met winelib in plaats van de standaard windows-bibliotheek.

Blijkbaar kost dat toch zoveel geld dat het niet de moeite is om te doen.
Zoals ik al in deze reactie plaatste, is het marktaandeel veel te klein en dan heb ik nog niet gesproken over het aantal gamers in Linux. Dat is nog kleiner

@niekn, niet alle pc's draaien even goed met games in Linux via Wine.
Veel spellen hebben zwaardere specs nodig in Linux dan in Windows waardoor niet alle spellen even goed draaien op iedere pc.
Tevens dat je van alles moet doen om problemen op te lossen, is een teken dat Linux niet bestemd is voor die spellen.
Je moet Linux niet zien als game platform want dat is het niet. Dat je spellen kunt spelen op Linux is zeer mooi maar het is er niet voor gemaakt.
Heb je een pc met wat hogere specs dan kun je wat meer maar leg je er bij neer dat Windows het game platform is.

« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/26, 10:41:22 »
@emiel: Hahaha, precies XD
Misschien moet ik dan eerst maar weer mijn papieren zak opzetten vooraleer ik naar ze toe ga :rolleyes:

« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/26, 13:55:46 »
@emiel, dat Linux geen game-platform is is slechts ten dele waar. Over de beginjaren van Linux heb je gelijk, maar de tijd dat we Linux installeren met behulp van floppies is al een poosje geleden. Maar als we het zo bekijken is Windows geen systeem die geschikt is voor netwerken, tenslotte heeft men later het TCP/IP gedeelte toegevoegd.

Ik denk dat we inmiddels wel een stuk verder zijn, het kan natuurlijk een stuk beter maar ook daar is een verklaring voor.
Sinds de komst van diverse game-consoles is het minder lucratief om voor game-ontwikkelaars spellen voor de pc te ontwikkelen. Games die vandaag gemaakt worden staan bij wijze van spreken morgen gehacked op het net. Voor de consoles is het een stukje lastiger, niet onmogelijk maar lastig. Tel daarbij de 'image' die hangt aan Linux-gebruikers (aanhangers van vrije software of hackers) op en dan is het voor commerciële bedrijven het een stuk minder aantrekkelijk om games voor Linux uit te brengen. Helaas krijgen 'we' niet veel kans om het tegendeel te bewijzen.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/06/26, 14:07:06 »
@emiel, dat Linux geen game-platform is is slechts ten dele waar. Over de beginjaren van Linux heb je gelijk, maar de tijd dat we Linux installeren met behulp van floppies is al een poosje geleden. Maar als we het zo bekijken is Windows geen systeem die geschikt is voor netwerken, tenslotte heeft men later het TCP/IP gedeelte toegevoegd.

Ik denk dat we inmiddels wel een stuk verder zijn, het kan natuurlijk een stuk beter maar ook daar is een verklaring voor.
Sinds de komst van diverse game-consoles is het minder lucratief om voor game-ontwikkelaars spellen voor de pc te ontwikkelen. Games die vandaag gemaakt worden staan bij wijze van spreken morgen gehacked op het net. Voor de consoles is het een stukje lastiger, niet onmogelijk maar lastig. Tel daarbij de 'image' die hangt aan Linux-gebruikers (aanhangers van vrije software of hackers) op en dan is het voor commerciële bedrijven het een stuk minder aantrekkelijk om games voor Linux uit te brengen. Helaas krijgen 'we' niet veel kans om het tegendeel te bewijzen.

Natuurlijk zijn er veel games voor Linux maar het is niet zoals in Windows.
En het aantal gamers op Linux is nog klein, tel er ook bij op dat je in Linux een groep hebt wat tegen closed source is en een deel wat geen geld wil neerleggen voor software, dan blijft er weinig over.
Ook dat je meerdere versies moet maken omdat de ene .deb gebruikt en de andere weer wat anders, zorgt er voor dat het niet aantrekkelijk is.
Tevens hebben veel gamers geen zin om moeite te doen om hun spel werkend te krijgen. het moet gelijk draaien en ze kopen hun hardware op de spellen.
Als je van hun een 2de hands videokaart of complete pc van koopt, dan kun je kwa spec's makkelijk jaren vooruit.

Het kopiëren voor de pc en game console maakt niet meer uit.
Maar het aantal mensen wat legaal een spel koopt is wel wat gestegen en dat komt niet omdat het moeilijker te kopiëren is maar omdat je dan vaak wat meer online mogelijkheden hebt.

@Vistaus, teken er dan wel een gezichtje op, dat ziet er wat leuker uit.
 XD

« Reactie #31 Gepost op: 2011/06/26, 14:22:10 »

Ook dat je meerdere versies moet maken omdat de ene .deb gebruikt en de andere weer wat anders, zorgt er voor dat het niet aantrekkelijk is.

Ik ben geen programmeur maar volgens mij hoeft dat niet per sé. De hyves kwekker heeft volgens mij gewoon een executable (.bin) zodat het op meerdere Linux-versies kan draaien. Nu weet ik niet of hier beperkingen aan kleven, daarvoor is mijn kennis te beperkt.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

« Reactie #32 Gepost op: 2011/06/26, 14:34:32 »
Het aandeel van gamers die Linux gebruiken is erg klein.
Hoewel het game aanbod voor Linux is gestegen is juist het ontbreken van de grote games de issue.
Hiermee komen we weer bij een kip ei verhaal.

Een paar grote hits die ook (zo niet beter) in Linux draaien zou een aardige doorbraak kunnen geven.

Helaas ben ik niet zo best in programmeren. (Anders was ik hier allang aan begonnen. :rolleyes:)

Het gereed maken voor meerdere platforms is nog niet eens zoveel werk.
Een game waar ik soms wat voor meehelp zie ik nauwelijks scrips die onderscheid maken tussen Linux, mac en windows.

« Reactie #33 Gepost op: 2011/06/26, 15:09:01 »
Het aandeel van gamers die Linux gebruiken is erg klein.
Hoewel het game aanbod voor Linux is gestegen is juist het ontbreken van de grote games de issue.
Hiermee komen we weer bij een kip ei verhaal.

Een paar grote hits die ook (zo niet beter) in Linux draaien zou een aardige doorbraak kunnen geven.

Helaas ben ik niet zo best in programmeren. (Anders was ik hier allang aan begonnen. :rolleyes:)

Het gereed maken voor meerdere platforms is nog niet eens zoveel werk.
Een game waar ik soms wat voor meehelp zie ik nauwelijks scrips die onderscheid maken tussen Linux, mac en windows.

Dat is bij zgn. high end games wel degelijk anders. Daar zal veel DirectX-specifieke code in zitten en die is moeilijk te poorten.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2011/06/26, 16:24:39 »
Linux is met 1% en de hele versnippering er van, veel te klein.
Ga wel na dat degene die gamen in Linux, ook maar een kleine groep is en dat van die groep ook een deel is wat geen spel koop wat closed source is.
Tel daarbij op dat de echte gamers Windows draaien en dat zelfs die groep in Windows maar een kleine groep is, dan begrijp je wel dat het in Linux helemaal klein is.
De Linux gebruikers zijn ook minder bereid om games te kopen. Ze willen wel doneren en dat doen ze dan ook goed maar ze willen geen 60 euro neerleggen voor een game. Dit ook omdat het geen echte gamers zijn die het 8 uur op een dag doen.

Maar dat het belabberd is kwa aantal gamers op Linux is te zien aan het aantal spelers online.
Dat valt zwaar tegen als je naar de games kijkt die je uit het software centrum kunt halen.
Nu zijn het ook games die al uit de jaren 90 zijn die aangepast zijn en wat geüpdatet, maar ze kunnen nog niet tippen aan de high end games op Windows.

Tevens is het jammer dat ik Unreal Tournament niet draaiende krijg in Linux.
Counterstrike draait maar het gaat niet zo soepel als in Windows en in Windows draai ik de nieuwste Unreal versies en die draaien daar best goed.
Ik kan niet de resolutie vol open zetten maar desondanks ziet het er nog zeer goed uit en gaat het zonder stotteren.

Maar we kunnen ook zelf wat goede games maken.
http://www.blender3d.org/e-shop/product_info_n.php?products_id=132
Onlangs nog een game gezien wat daarmee gemaakt is en dat beestje op de kaft van dat boek in de hoofdrol heeft.
En natuurlijk komt Sintel met een game.

« Reactie #35 Gepost op: 2011/06/26, 16:43:48 »

Maar we kunnen ook zelf wat goede games maken.
http://www.blender3d.org/e-shop/product_info_n.php?products_id=132
Onlangs nog een game gezien wat daarmee gemaakt is en dat beestje op de kaft van dat boek in de hoofdrol heeft.
En natuurlijk komt Sintel met een game.

Was dat misschien Yo Frankie?
Deze staat volgens mij ook in het Sowtware Centrum.

Edit: Overigens staat er nog wat leuks te lezen op de site van Blender

Citaat:

What is different in Blender for Linux, compared to Blender for other platforms?

At the moment, a .zip file containing the basic Python libraries will be distributed alongside the Windows version of Blender (thus, on most cases doing a full Python install would not be necessary for running complex scripts). On Linux you are required to do a full Python install if you want to run complex scripts (but there is pretty high chance that Python is already installed on your computer, since Python is a defacto component on most Linux distros).

Is there any advantage of running Blender on Linux?

Yes, specially on the speed department. Many users (including myself) have reported that Blender loads and renders noticeable faster on Linux than in other operating systems. Please take note that no matter what operating system you are using, rendering from the command line is (on 99% of the cases) faster than rendering from the GUI.

Besides, considering consumed computer resources, Linux puts a lighter load on your CPU, thus leaving more free resources to be used for actual 3D work.

Dus zo'n slecht platform gebruiken we nog niet. :D

« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 16:49:54 door Theo1971 »

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/06/26, 18:27:42 »
Ja het is dat spel.

Nee klopt het is geen slecht platform en vooral niet voor die game engine.
Helaas gebruiken anderen een ander soort game engine die er voor zorgen dat je Wine nodig hebt waardoor je bij een hoop spellen die voorsprong kwijt bent en omgezet word in een achterstand.

Maar ik heb het boek besteld dus ik zal het binnenkort kunnen downloaden als paypall het heeft over gemaakt.

Ik ben nu al een tijdje bezig met Blender maar het vergt nog veel oefening en vanuit een boek of vanuit een pdf is het wat makkelijker dan iedere keer de video stil te zetten en zelfs af en toe terug te spoelen.

Ik zit er wel aan te denken om die DVD's ook een keer te bestellen met nog wat boeken.
Het is best leuk om te doen en aangezien ik uit de CAD werkeld kom, is het best een vertrouwde omgeving al werkt het heel anders dan al die CAD programma's waar ik mee heb gewerkt.

Is trouwens wel een goede rede om spellen met Blender te maken en ook voor Windows te leveren.
Dan kun je er bij zetten dat het beter werkt in Linux. XD

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #37 Gepost op: 2011/06/26, 19:38:42 »
wat betreft games, ik heb zojuist de laatste dolphin-emulator gedownload en het resultaat is geweldig!
ik kan met mijn bluetooth-usb-stick de wiimotes aankoppelen, en als ik een wii-iso draai (bijvoorbeeld wii sports of wii play, die heb ik beiden dus is het legaal als ik ze download!) dan draait het spel op 100% snelheid. ik heb nu dus gewoon 2 wii's, een echte, en mijn ubuntu-desktop  =D =D

« Reactie #38 Gepost op: 2011/06/26, 20:49:06 »
De Linux gebruikers zijn ook minder bereid om games te kopen. Ze willen wel doneren en dat doen ze dan ook goed maar ze willen geen 60 euro neerleggen voor een game. Dit ook omdat het geen echte gamers zijn die het 8 uur op een dag doen.

Ook voor een ander platform zou ik nooit een game van 60 euro kopen. Zelfs niet al zou ik 8 uur op een dag gamen (wat ik eerst wel deed).

Dat van die spelers online is ook onzin. Heb je wel eens gezien hoeveel spelers online zijn op Nexuiz? Ik kan soms servers niet eens in omdat het gewoon vol zit. En 95% van die spelers gebruikt Linux. Dat weet ik, want ik ken veel mensen daar.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2011/06/26, 22:05:05 »
@Vistaus, Ik speel het af en toe maar ik heb nooit de server vol gezien. Het is wel de drukste game in de FPS serie die op Linux draait.
Ik weet niet of het 90% is want het kan best meer zijn.
Het is ook het enige FPS spel wat fatsoenlijkste is en een beetje draait.
Die andere zijn zo'n quake 3 rip off dat je beter de originele Q3 kunt draaien want die andere versies zijn echt slecht.
Veel keus is er dus niet kwa dat soort games die goed zijn.

« Reactie #40 Gepost op: 2011/06/26, 22:08:00 »
Als je Nexuiz op zijn allerhoogst zet, dan ziet alles er zelfs schitterend uit. En ik snap niet waarom je zo niet-enthusiast erover praat. Hoezo draait het "een beetje"? Het draait perfecto hier al sinds de dag dat ik het speel! :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2011/06/26, 22:20:12 »
Het kan niet tippen aan de games die in Windows draaien en het draait nog op een oude engine.
Het zit er wel goed uit maar UT doet er niet veel voor onder en dat spel is al weet ik hoe oud.

Zeg eerlijk kan het tippen aan BF BC en MoHaa?
Het kan al niet tippen aan Unreal 2004 kwa graphics.

Ik bedoel dat het, het enige spel is wat ergens op lijkt kwa FPS game, die anderen zijn niet om over naar huis te schrijven zo slecht.
Alian Arena ziet er wel aardig uit maar de game play is gewoon te slecht.
Het hangt nog in de tijd van Q3 en er voor.

De prijs van die spellen is 60 Euro ongeveer en als je een tijdje wacht zakt ie, maar dat moeten ze wel kosten om er nog wat aan te verdienen.
Het is ook de rede waarom die spellen er beter uit zien en alles net iets beter is.
Kan soms anders uitpakken maar dan komt er ook geen deel 2 meer van of ze passen een hoop aan.
Tevens komen er veel meer games uit waardoor je veel meer keus hebt en er wel iets bij zit wat je bevalt.
Nexiuz is leuk om een keer te doen maar ik vind andere FPS games beter en UT valt daar ook onder.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 22:24:43 door emiel1976 »

« Reactie #42 Gepost op: 2011/06/26, 23:04:59 »
Ah zo.
Maar wat vind je dan van bijv. Prey? http://www.lgdb.org/game/prey Die graphics alleen al zijn zeker voor een Linux-game echt mooi.
En Urban Terror? http://www.lgdb.org/game/urban_terror
En

En ik heb verder ook iets voor je: http://www.lgdb.org/game/tocrossfire
Omdat je moeite had met CS. Dit is een soortgelijke game, maar dan native voor Linux.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/26, 23:07:20 door Vistaus »

« Reactie #43 Gepost op: 2011/06/26, 23:13:33 »
Ah zo.
Maar wat vind je dan van bijv. Prey? http://www.lgdb.org/game/prey Die graphics alleen al zijn zeker voor een Linux-game echt mooi.
En

Omdat je moeite had met CS. Dit is een soortgelijke game, maar dan native voor Linux.
Prey is een geweldig spel!

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/06/27, 04:14:10 »
Prey ziet er zeer goed uit en kost om dat te berijken ook geld.
Die game mag er wezen.
Jammer dat het een bin file is maar ik ga het proberen.
Hopelijk werkt het geluid want tot nu toe heeft dat nog probelemen opgeleverd bij een aantal games.

Urban Terror is van het niveau dat lager is dan UT.
Niet de moeite, heb het geprobeerd maar het beviel absoluut niet.
Aantal spelers viel ook tegen.

Crosfire is iets wat je niet zomaar kunt installeren als ik de site zie.
Ik heb UT 2004 en kan het dus proberen, maar ik moet het eerst met Wine installeren en dan kan ik het spel installeren en draaien.
Vorige keer kreeg ik UT2004 niet echt goed geïnstalleerd en het is dus even kijken of ik het draaiende krijg.
Zou jammer zijn als het niet goed draait in Linux maar ik kan het ook in Windows installeren. Het ziet er namelijk goed uit en het draait op 1 van de beste engines. Een keer geen Q3 engine.

Het is een hele verbetering en ook veel beter dan Nexuiz is kwa uiterlijk en de laatste is dat ook game engine.
Die eerste ziet er goed uit en ik ben benieuwd hoe het werkt.

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #45 Gepost op: 2011/06/27, 10:15:05 »
Ah zo.
En

ik zie dat je LGDB.org ook hebt ontdekt, gebruik ik ook namelijk, is een hele goede site!

« Reactie #46 Gepost op: 2011/06/27, 10:39:50 »
@emiel: Mooi :) Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden :)
@niekn: Ik kende die site al, is inderdaad een hele goede site :)

« Reactie #47 Gepost op: 2011/06/27, 13:28:35 »
Kijk naar Apple, die hebben ook niet alle spellen op hun platform omdat ze veelte klein zijn om er iets aan te verdienen. Vooral nu die game consoles zo groot zijn en er minder voor de pc verkocht wordt, is het minder aantrekkelijk om spellen naar een platform te brengen waar het marktaandeel zeer klein van is.
Het klopt dat Mac OS X relatief weinig games heeft, maar maanden aan persberichten later, zie ik toch veel groei sinds de Mac App Store bestaat.
Kijk bijvoorbeeld naar iOS en Android, die hebben ook respectievelijk een App Store en een Market, en daar komen al veel meer games voor uit, dan op een platform zonder winkel, want dat is minder makkelijk te kraken, en mensen verdienen er toch nog geld aan, aangezien alle Linux distro's bijna alles gratis aanbieden.
Als Canonical es een goede SDK gaat maken, en de Software Centrum op z'n minst een PayPal, Creditcard, en Gift Card functie krijgt, dan pas zie ik een toekomst vol games voor Linux (of op z'n minst Ubuntu).

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2011/06/27, 14:03:55 »
Het klopt dat Mac OS X relatief weinig games heeft, maar maanden aan persberichten later, zie ik toch veel groei sinds de Mac App Store bestaat.
Kijk bijvoorbeeld naar iOS en Android, die hebben ook respectievelijk een App Store en een Market, en daar komen al veel meer games voor uit, dan op een platform zonder winkel, want dat is minder makkelijk te kraken, en mensen verdienen er toch nog geld aan, aangezien alle Linux distro's bijna alles gratis aanbieden.
Als Canonical es een goede SDK gaat maken, en de Software Centrum op z'n minst een PayPal, Creditcard, en Gift Card functie krijgt, dan pas zie ik een toekomst vol games voor Linux (of op z'n minst Ubuntu).

Daar heb je voor een deel wel een punt.
Het aanbod zal groeien maar de top spellen zullen net als op de mac wegblijven, maar Linux kan kwa spellen dan wel groeien.

probeer het straks.

« Reactie #49 Gepost op: 2011/06/27, 14:21:44 »

Daar heb je voor een deel wel een punt.
Het aanbod zal groeien maar de top spellen zullen net als op de mac wegblijven, maar Linux kan kwa spellen dan wel groeien.

probeer het straks.

Een heel groot punt, ik kan zelfs een ander voorbeeld noemen.
Ik gebruik een CPC (een oude 8-bits homecomputer) emulator, de computer zelf wordt al 20 jaar niet meer gemaakt maar heeft nog wel een levendige community. Elk jaar komen er nog steeds nieuwe spellen voor (shareware). Je kunt een demo downloaden en voor de volledige versie moet je een klein bedrag (paypal) betalen. Als het daar werkt, zou dat voor Linux toch ook mogelijk kunnen zijn.