De instructies zijn bedoeld om een voor een in een terminalvenster uitgevoerd te worden en ze maken alles voor je in orde. Je moet wel sommige gegevens of waarden vervangen door wat voor jou van toepassing is.
sudo aptitude install smbfs
Dit is mij gelukt)
Dit had je denk ik kunnen weglaten omdat je met 10.10 Maverick werkt, maar het kan geen kwaad.
Daarna maak je een bestand aan met de inloggegevens voor de netwerkshare. Zet gebruikersnaam en wachtwoord in een tekstbestand dat alleen toegankelijk is voor de root.
(Hoe maak ik een bestand aan en geef ik het een permissie dat het alleen toegankelijk is voor de root?)
Wel, daarvoor dienen dus de instructies hieronder:
sudo -i
echo username=je_gebruikersnaam>/root/.mijncreds
echo password=je_wachtwoord>>/root/.mijncreds
chmod 600 /root/.mijncreds
Je kunt een terminal starten via het menu Toepassingen/Hulpmiddelen/Terminalvenster.
Alle opdrachten die beginnen met
sudo zijn beheeropdrachten waarvoor je zogenaamde rootrechten nodig hebt. De 'root' is in de Unix-wereld de systeembeheerder die alles mag en kan veranderen aan het hele systeem. Een gewone gebruiker mag dat niet. In Ubuntu kan een gewone gebruiker welbepaalde rootopdrachten uitvoeren door gebruik te maken van sudo. Het bevel vraagt je de eerste keer dat je het gebruikt om je inlogwachtwoord opnieuw in te tikken. Dat moet je blind doen, want hij toont niets, zelfs geen sterretjes. De echo-instructies doen hetzelfde als onder Windows. De tekst erachter wordt letterlijk herhaald en dan in het bestand /root/.mijncreds gezet. De eerste echo maakt het bestand aan (één groter-dan-teken), de tweede echo voegt er een regel aan toe (twee groter-dan-tekens). De derde regel verandert de rechten van het bestand zodat het alleen gelezen en gewijzigd kan worden door de root. Vergeet niet je juiste gebruikersnaam en wachtwoord op de StorCenter in te vullen in die twee echo-regels!
Vervolgens zet je het ip-adres en de netwerknaam van de netwerkshare-server in je hostsfile (niet verplicht maar maakt de fstab wel veel leesbaarder):
(wat is mijn host file?)
Windows gebruikt ook een hosts bestand. Het is een lijst van netwerknamen in je netwerk met hun ip-adressen. Het wordt gebruikt om een naam te kunnen geven aan ip-adressen die niet bereikbaar zijn via de normale dns-procedures (dns is het protocol waarmee netwerkgebruikers normaal publieke netwerknamen omzetten naar ip-adressen, zo weet een computer wat je bedoelt en waar hij naartoe moet als je
www.google.nl intikt).
Het bevel dat ik opgaf gebruikt weer echo om de juiste netwerknaam aan je hosts-bestand toe te voegen.
echo 192.168.0.2 mijnserver>>/etc/hosts
Kopieer en plak deze lijn niet klakkeloos, maar vervang 192.168.0.2 door het ip-adres van jouw StorCenter en vervang 'mijnserver' door de naam die jij wil. Als bijvoorbeeld jouw StorCenter het ip-adres 192.168.254.100 heeft en je wil de naam StorCenter gebruiken, voer dan dit uit:
echo 192.168.254.100 StorCenter>>/etc/hosts
(Zorg dat je hier effectief >> typt en niet slechts eentje, want anders zou je de bestaande hosts gewoon overschrijven in plaats van er een regel aan toe te voegen!)
Maak vervolgens het koppelpunt aan en voor iedereen toegankelijk (anders kun je het alleen gebruiken als je root bent):
Moet ik deze code in de terminal invoeren?
Ja, dat moet voor alle instructies die binnen die witte ruimtes met 'Code:' staan.
Als je server StorCenter heet, maak er dan dit van:
mkdir /media/StorCenter
chmod 777 /media/StorCenter
echo //StorCenter/Public /media/StorCenter cifs credentials=/root .mijncreds,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0>>/etc/fstab
Deze laatste regel moet op één lijn, je mag die dus niet splitsen. En let weer op dat er TWEE >> staan om toe te voegen en niet te overschrijven. Ik veronderstel hier even dat de default share van je StorCenter de naam Public heeft. Voor zover ik weet gebruikt Iomega standaard twee shares: Public en Backup.
Als je dit allemaal stap voor stap uitgevoerd hebt (en controleer dat je zeker geen tikfouten maakt!), dan kun je de share proberen te activeren:
mount -a
en dan zou een folder getiteld 'StorCenter' op je desktop moeten verschijnen en die zal ook in elke opendialoog te zien zijn.
Als dat zo is, zal hij dat ook doen als je je computer herstart.
Je krijgt maar één enkele bladwijzer naar je StorCenter zoals gevraagd.
Daarna afsluiten met:
exit
en nogmaals
exit