Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] NAS koppelen aan Ubuntu  (gelezen 27978 keer)

Offline Bloom

• Lid
Re: NAS koppelen aan Ubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2011/06/11, 15:10:57 »
Ik werk inderdaad met Ubuntu 10.10

En zoals jullie hier boven al hadden beschreven. Ik heb nu een bladwijzer van mijn Storcenter. Het probleem is alleen dat deze bladwijzer niet in het locatie menu staat als ik via een programma op bladeren klik. Mijn bladwijzer is dan verdwenen.

En dat wil ik dus opgelost hebben.

Dus wat moet ik dan aanpassen zo dat ik me bladwijzer wel kan zien.
Persoonlijk vind ik het ook idioot dat een opendialoog de bladwijzers van Gnome niet onmiddellijk kan raadplegen. Je kunt de bladwijzer opzoeken in de verborgen directory .gvfs van je persoonlijke map, zoals in vorige berichten uitgelegd. Wil je de NAS echter meteen zichtbaar hebben, niet in een verborgen directory, dan is de enige manier dat je je eigen koppelpunt kiest zoals ik heb uitgelegd in mijn tekst over het wijzigen van /etc/fstab.

« Reactie #26 Gepost op: 2011/06/11, 20:00:23 »
Hey ik heb gekeken in mijn persoonlijke map en dan in de map .gvfs maar in die map staat echt helemaal niks...

dus is de manier die je hebt beschreven van het aanpassen van de FSTAB bestand dan de enige optie die overblijft.

want daar snap ik echt helemaal niks van.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/06/12, 00:58:01 »
Volg gewoon de door mij eerder gepubliceerde instructies stap voor stap, dan lukt het wel.
Test de inhoud van fstab door achteraf een sudo mount -a te doen in een terminalsessie (niet door te rebooten!), enige fouten worden dan meteen gemeld en moet je dan zo snel mogelijk corrigeren en in elk geval voordat je een reboot uitvoert.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2011/06/12, 10:16:06 »
Op de aloude manier, via /etc/fstab, is dit inderdaad perfect te regelen. Dat dit niet standaard vanuit de grafische omgeving blijkt te kunnen, is voor mij een onvoorstelbaar en absurd tekort in gnome.

« Reactie #29 Gepost op: 2011/06/12, 12:52:19 »
Ik denk dat je wat tikfouten hebt gemaakt. Dit zijn de volledige stap-voor-stap-instructies:
Eerst moeten we smbfs installeren in een terminalvenster of vanuit Synaptic pakketbeheer.

Code:

sudo aptitude install smbfs (Dit is mij gelukt)

Daarna maak je een bestand aan met de inloggegevens voor de netwerkshare. Zet gebruikersnaam en wachtwoord in een tekstbestand dat alleen toegankelijk is voor de root.
(Hoe maak ik een bestand aan en geef ik het een permissie dat het alleen toegankelijk is voor de root?)
Code:

sudo echo username=je_gebruikersnaam>/root/.mijncreds
sudo echo password=je_wachtwoord>>/root/.mijncreds
sudo chmod 600 /root/.mijncreds

Vervolgens zet je het ip-adres en de netwerknaam van de netwerkshare-server in je hostsfile (niet verplicht maar maakt de fstab wel veel leesbaarder):
(wat is mijn host file?)
Code:

sudo echo 192.168.0.2 mijnserver>>/etc/hosts
(vervang uiteraard het ip-adres 192.168.0.2 en de naam 'mijnserver' door wat voor jou juist is)

Maak vervolgens het koppelpunt aan en voor iedereen toegankelijk (anders kun je het alleen gebruiken als je root bent):

Moet ik deze code in de terminal invoeren?
Code:

sudo mkdir /media/mijnserver
sudo chmod 777 /media/mijnserver

Tenslotte voeg je de netwerkshare in fstab:

Code:

sudo echo //mijnserver/mijnshare /media/mijnserver cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0>>/etc/fstab
(ook hier moet je natuurlijk weer 'mijnserver' en 'mijnshare' vervangen door de juiste gegevens van je netwerkshare)
Je kunt nu de koppeling uitproberen via

Code:

sudo mount -a
en dan zou een folder getiteld 'mijnserver' op je desktop moeten verschijnen.
Als dat zo is, zal hij dat ook doen als je je computer herstart.

Ik wil niet 10 aparte bladwijzers van mappen die op mijn NAS staan. ik wil gewoon een bladwijzer die me naar de root van de NAS verwijst en dat ik in de root kan kiezen welke map ik wil. (een bladwijzer onder me locatie menu "mijn storcenter" vanuit daar wil ik navigeren naar me andere mappen)

Sorry maar zoals ik al eerder heb gezegt ik ben een beginnende Ubuntu gebruiker, ik vind het een mooi systeem maar snap er nog gewoon erg weinig van. Dus zou u het me echt op het aller simpelste kunnen uitleggen?

bij voorbaat dank

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #30 Gepost op: 2011/06/12, 13:07:29 »
Op zich kun je best op een grafische manier, dus zonder /etc/fstab verbinding maken met een server. Welke manier je ook kiest  ('Verbinden met server' of 'Netwerk', waarmee je kunt browsen naar de betreffende server), het gebeurt via GNOME VFS. Van die verbinding kun je ook prima een bookmark maken (dat gebeurt al automatisch op het moment dat je 'Verbinden met server' hebt gekozen. Tot zover nog goed.

Het probleem van de TS is tweeledig:
(1) niet alle applicaties tonen de bookmarks bij het openfile-dialoog. Bijvoorbeeld Gedit doet het wel en Firefox weer niet. Ook de app van de TS doet het dus blijkbaar niet. Als de bookmark er staat, dan is er geen enkel probleem omdat dan de koppeling gemaakt kan worden als deze nog niet bestaat (zie 2).
(2) browsen naar ~/.gvfs werkt alleen maar als de koppeling reeds tot stand is gebracht. Een klik op de bookmark brengt die koppeling tot stand, maar als de bookmark niet zichtbaar is (zie 1), dan kun je de koppeling ook niet maken. De bekende vicieuze cirkel:

Hey ik heb gekeken in mijn persoonlijke map en dan in de map .gvfs maar in die map staat echt helemaal niks...

Waarvan acte...

Op zich werkt het browsen naar ~/.gvfs dus wel, maar alleen als de koppeling reeds (fysiek) gemaakt is. Dat bracht mij tot de gedachte dat je eigenlijk de gvfs-koppeling automatisch, bv na de login moet maken. Om dat te doen, heb ik een scriptje gemaakt:
#!/bin/sh
#
# Dynamically mount Samba-shares with gvfs-mount
#
# Create a start-session with a link to this script: whenever a user logs in,
# this script is executed thus the mount are made
#
# Create a softlink to ~/.gvfs to provide easy access to virtual mounts:
# ln -s /home/user/.gvfs/ Server
#
# To do:
# - share names by conf-file or fully automated in stead of hardcoded
#

# Define the share
share_name="<ip-server>/<share-name>"

# Wait until there is a connection
while [ 1=1 ]
do
  # Search for the default gateway; if this exists, it is sure there is a
  # network connection
  gateway_ip=$(ip route | grep default | awk '{print $3}')
  if [ -n "$gateway_ip" ]
  then
    break
  else
    # Wait and reloop
    sleep 5
  fi
done

# Mount only if not already mounted
mount_found=$(gvfs-mount -l | grep $share_name)
if [ ! -n "$mount_found" ]
then
  # Do the mount
  gvfs-mount smb://$share_name
fi

Het cruciale gedeelte zit in "gvfs-mount smb://$share_name". Vul "<ip-server>/<share-name>" de gewenste waardes in. Dit scriptje plaats ik in ~ en vervolgens maak ik een opstarttoepassing naar dat scriptje. Aangezien de opstarttoepassingen pas bij het inloggen voorbijkomen, komt dat precies goed uit (voor mijn dan).

Om het helemaal af te maken, maak ik een softlink naar ~/.gvfs

ln -s /home/user/.gvfs/ Servers
De map 'Servers' komt dan vanzelf beschikbaar, zonder dat je moeilijk hoeft te doen met het zichtbaar maken van verborgen directories en zo.

En is dit nu makkelijker dan de /etc/fstab oplossing? Zelf vind ik van wel omdat alles op gebruikersniveau plaatsvindt en niet op systeem-niveau waardoor je met sudo moet gaan werken en zo. Ook het omgaan met inloggegevens gaat veel beter, namelijk op de standaard (grafische) manier.

De ultieme oplossing is natuurlijk dat iedere app in zijn openfile-dialoog rechtstreekse toegang geeft tot de bookmarks. Binnenkort zal ik daarvoor diverse bugrapporten aanmaken.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 13:21:49 door markba »

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/06/12, 13:24:36 »
De instructies zijn bedoeld om een voor een in een terminalvenster uitgevoerd te worden en ze maken alles voor je in orde. Je moet wel sommige gegevens of waarden vervangen door wat voor jou van toepassing is.
sudo aptitude install smbfsDit is mij gelukt)
Dit had je denk ik kunnen weglaten omdat je met 10.10 Maverick werkt, maar het kan geen kwaad.

Citaat van: Bloom
Daarna maak je een bestand aan met de inloggegevens voor de netwerkshare. Zet gebruikersnaam en wachtwoord in een tekstbestand dat alleen toegankelijk is voor de root.
(Hoe maak ik een bestand aan en geef ik het een permissie dat het alleen toegankelijk is voor de root?)
Wel, daarvoor dienen dus de instructies hieronder:
sudo -i
echo username=je_gebruikersnaam>/root/.mijncreds
echo password=je_wachtwoord>>/root/.mijncreds
chmod 600 /root/.mijncreds
Je kunt een terminal starten via het menu Toepassingen/Hulpmiddelen/Terminalvenster.
Alle opdrachten die beginnen met sudo zijn beheeropdrachten waarvoor je zogenaamde rootrechten nodig hebt. De 'root' is in de Unix-wereld de systeembeheerder die alles mag en kan veranderen aan het hele systeem. Een gewone gebruiker mag dat niet. In Ubuntu kan een gewone gebruiker welbepaalde rootopdrachten uitvoeren door gebruik te maken van sudo. Het bevel vraagt je de eerste keer dat je het gebruikt om je inlogwachtwoord opnieuw in te tikken. Dat moet je blind doen, want hij toont niets, zelfs geen sterretjes. De echo-instructies doen hetzelfde als onder Windows. De tekst erachter wordt letterlijk herhaald en dan in het bestand /root/.mijncreds gezet. De eerste echo maakt het bestand aan (één groter-dan-teken), de tweede echo voegt er een regel aan toe (twee groter-dan-tekens). De derde regel verandert de rechten van het bestand zodat het alleen gelezen en gewijzigd kan worden door de root. Vergeet niet je juiste gebruikersnaam en wachtwoord op de StorCenter in te vullen in die twee echo-regels!

Vervolgens zet je het ip-adres en de netwerknaam van de netwerkshare-server in je hostsfile (niet verplicht maar maakt de fstab wel veel leesbaarder):
(wat is mijn host file?)
Windows gebruikt ook een hosts bestand. Het is een lijst van netwerknamen in je netwerk met hun ip-adressen. Het wordt gebruikt om een naam te kunnen geven aan ip-adressen die niet bereikbaar zijn via de normale dns-procedures (dns is het protocol waarmee netwerkgebruikers normaal publieke netwerknamen omzetten naar ip-adressen, zo weet een computer wat je bedoelt en waar hij naartoe moet als je www.google.nl intikt).
Het bevel dat ik opgaf gebruikt weer echo om de juiste netwerknaam aan je hosts-bestand toe te voegen.
echo 192.168.0.2 mijnserver>>/etc/hostsKopieer en plak deze lijn niet klakkeloos, maar vervang 192.168.0.2 door het ip-adres van jouw StorCenter en vervang 'mijnserver' door de naam die jij wil. Als bijvoorbeeld jouw StorCenter het ip-adres 192.168.254.100 heeft en je wil de naam StorCenter gebruiken, voer dan dit uit:
echo 192.168.254.100 StorCenter>>/etc/hosts(Zorg dat je hier effectief >> typt en niet slechts eentje, want anders zou je de bestaande hosts gewoon overschrijven in plaats van er een regel aan toe te voegen!)

Maak vervolgens het koppelpunt aan en voor iedereen toegankelijk (anders kun je het alleen gebruiken als je root bent):
Moet ik deze code in de terminal invoeren?
Ja, dat moet voor alle instructies die binnen die witte ruimtes met 'Code:' staan.
Als je server StorCenter heet, maak er dan dit van:
mkdir /media/StorCenter
chmod 777 /media/StorCenter
echo //StorCenter/Public /media/StorCenter cifs credentials=/root .mijncreds,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0>>/etc/fstab
Deze laatste regel moet op één lijn, je mag die dus niet splitsen. En let weer op dat er TWEE >> staan om toe te voegen en niet te overschrijven. Ik veronderstel hier even dat de default share van je StorCenter de naam Public heeft. Voor zover ik weet gebruikt Iomega standaard twee shares: Public en Backup.
Als je dit allemaal stap voor stap uitgevoerd hebt (en controleer dat je zeker geen tikfouten maakt!), dan kun je de share proberen te activeren:
mount -aen dan zou een folder getiteld 'StorCenter' op je desktop moeten verschijnen en die zal ook in elke opendialoog te zien zijn.
Je krijgt maar één enkele bladwijzer naar je StorCenter zoals gevraagd.
Daarna afsluiten met:
exiten nogmaals
exit

« Reactie #32 Gepost op: 2011/06/12, 13:47:14 »
Bedankt voor je heldere uitleg, ik ga deze stappen proberen te ondernemen.
nog even over mijn storcenter.

Mijn nas heet het ip adres192.168.25.41 het het idd STORCENTER. De mappen die er standaart op staan backup en public heb ik verwijderd. ik heb er 5 andere mappen op gezet genaamd: algemeen, bart, klaas, johan en samantha.

Hoe zit het nu met de codes, moet ik dan deze namen in de codes invullen of hoe ik alleen het root wachtwoord en gebruikersnaam van mijn NAS (Storcenter op te geven) deze nas is ook alleen om in het thuisnetwerk te benaderen. Er hoeven dus geen poorten opengezet te worden ofzo.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2011/06/12, 14:14:48 »
Mijn nas heet het ip adres192.168.25.41 het het idd STORCENTER. De mappen die er standaart op staan backup en public heb ik verwijderd. ik heb er 5 andere mappen op gezet genaamd: algemeen, bart, klaas, johan en samantha.
Okee, dan moet je het als volgt doen: (aangepast!)
sudo -iWe zetten onszelf eerst in rootmodus.
echo 192.168.25.41 StorCenter>>/etc/hostsDe gebruikersnaam en het wachtwoord voor je StorCenter die je moet opgeven in de echo's naar /root/.mijncred zijn degene die je nodig hebt om de gewenste share te openen.
Je hebt 5 aparte mappen aangemaakt maar een share vanaf de root directory van de StorCenter? Dus als je in Windows de StorCenter opent zie je een folder met deze vijf directory's? Of gaat het om vijf verschillende shares? In het laatste geval zou je dan vijf koppelpunten moeten aanmaken voor elk van die shares in Linux.
In dat geval zou je de regel die /etc/fstab invult als volgt moeten wijzigen:
mkdir /media/StorCenter
echo //StorCenter/algemeen /media/StorCenter cifs credentials=/root .mijncreds,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0>>/etc/fstab
De bovenstaande instructies zouden dus de share Algemeen vasthechten aan het Linux koppelpunt /media/StorCenter.
Als het je bedoeling is op de vijf directory's via één share publiek te maken, dan moet je in de StorCenter die vijf directory's opnemen in één hoofddirectory die dan geshared wordt. Die hoofddirectory moet een naam hebben en kan dus niet de echte hoofddirectory / van de NAS zijn. Er is geen voorziening in Linux om de root directory van een andere server via samba in fstab aan te koppelen.
(...]deze nas is ook alleen om in het thuisnetwerk te benaderen. Er hoeven dus geen poorten opengezet te worden ofzo.
Dat klopt. De stelregel is dat als het werkt in Windows met een NAS, dan kun je het ook doen werken in Ubuntu.

« Reactie #34 Gepost op: 2011/06/12, 16:04:00 »
Het wil nog steeds niet echt lukken.
als ik in de terminal de volgende code in geef

het dikgedrukte stukje heb ik de gebruikersnaam van me nas ingevult.

Vervolgens krijg ik de melding toegang geweigerd in de terminal?

ps maak ik nou een tekst bestand automatische door deze codes in te vullen in de terminal of moet wel handmatig een tekst bestand maken zo ja hoe dan!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2011/06/12, 16:46:06 »
Ik vind dit een zeer complexe oplossing, die overkill is voor wat je wil, namelijk gemakkelijk aan je NAS geraken vanuit een bestandsdialoog.

Het eenvoudigste zou kunnen zijn eenvoudig een nautilus bookmark van .gvfs te maken. Dan kan je uit eender welke dialoog vlot naar .gvfs, waar je je aangekoppelde netwerkschijf vindt.

Ga naar .gvfs, kies "Bookmarks - Add bookmark" in het menu. Dit voegt ".gvfs" toe in je linker paneel in nautilus. Met het rechts-klik menu kan je dat eventueel hernoemen naar bijvoorbeeld "Netwerkschijven".

[edit]
Dat is zo goed als wat Markba hiervoor al in het lang en het breed heeft uitgelgd:
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nas-koppelen-aan-ubuntu/msg739100/#msg739100
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 16:59:17 door vanadium »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2011/06/12, 16:54:08 »
Een observatie: ik stel vast dat aangekoppelde netwerkschijven wel degelijk in de bestandsdialogen van bijvoorbeeld gedit of gnumeric te vinden zijn. Voor gnome programma's werkt het wel, voor niet-gnome programma's (Firefox, OpenOffice, ...) niet. Een akkefietje dat een gevolg is van de grote diversiteit in linuxland.

Mounten via /etc/fstab is inderdaad de meer universele oplossing, maar dat vereist technische kennis.
[edit]
En ook hier herhaal ik maar wat reeds vooraf is gezegd.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 17:01:59 door vanadium »

« Reactie #37 Gepost op: 2011/06/12, 18:19:15 »
Ik heb tot nu toe al heel wat mogelijkheden te zien gekregen, bedankt voor jullie tijd en moeite maar ik denk toch dat ik voor deze optie wil gaan.

Code:

Code:

sudo echo 192.168.0.2 mijnserver>>/etc/hosts
(vervang uiteraard het ip-adres 192.168.0.2 en de naam 'mijnserver' door wat voor jou juist is)

Code:

sudo mkdir /media/mijnserver
sudo chmod 777 /media/mijnserver
Tenslotte voeg je de netwerkshare in fstab:

Code:

sudo echo //mijnserver/mijnshare /media/mijnserver cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0>>/etc/fstab
(ook hier moet je natuurlijk weer 'mijnserver' en 'mijnshare' vervangen door de juiste gegevens van je netwerkshare)
Je kunt nu de koppeling uitproberen via

Code:

sudo mount -a
en dan zou een folder getiteld 'mijnserver' op je desktop moeten verschijnen.

Nu krijg ik alleen al bij de eerste sudo code die ik in de terminal invoer al een melding van dat de toegang is geweigerd.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit nu weer oplos???

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2011/06/12, 18:46:15 »
Dit moet op een andere manier. Het gemakkelijkst is jezelf eerst een prompt te geven met root permissies. Dan voer je alle commando's uit, waarbij je de "sudo" weglaat.

sudo -i
Nu heb je een prompt met root rechten.
Daarna voer je alle commando's uit, maar zonder "sudo" ervoor.
echo username=je_gebruikersnaam>/root/.mijncreds
echo password=je_wachtwoord>>/root/.mijncreds
.....
exit

« Reactie #40 Gepost op: 2011/06/12, 20:11:23 »
Ikzelf gebruik het programma Gigolo (staat in Ubuntu softwarecentrum)  
Hiermee kan je heel gemakkelijk je NAS schijven aankoppelen en dan krijg je vanzelf voor de aangekoppelde netwerkschijven een icoontje op je buroblad.
Ik werk wel met Gnome en weet niet of dit ook in KDE of andere werkt.

Via een grafisch scherm vul je de gegevens in en daarna hen ik het programma zo ingesteld dat hij automatisch opent bij het opstarten van de computer.

Nadat je gigolo geïnstalleerd hebt vind je hem terug onder Toepassingen > systeem gereedschap
Als je hem opgestart hebt ga je naar Aanpassen > bladwijzers(aanpassen)
Dan naar Toevoegen, (dan krijg je onderstaand scherm)
Bij bladwijzernaam : vul je een eigen gegeven naam in
Connexion automatique :vink je aan
Bij Type de service kies je voor: Windows deling
Bij Server vul je het IP adres van de NAS in
Bij Delen vul je de Map naam op de nas in  
De rest kan je invullen maar hoeft niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/12, 20:39:58 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Debian 12 Gnome.

Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

« Reactie #41 Gepost op: 2011/06/12, 21:37:09 »
Oke ik heb onderstaande gegevens in de terminal ingevoert maar ik krijg geen icon op me bureaublad of in me locatie menu.

sudo -i

echo username=naam van storcenter>/root/.mijncreds

echo password=ww>>/root/.mijncreds

chmod 600 /root/.mijncreds

echo 192.168.25.41 StorCenter>>/etc/hosts

mkdir /media/StorCenter

echo //StorCenter/algemeen /media/StorCenter cifs credentials=/root .mijncreds,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777  0 0>>/etc/fstab

mount -a

exit

Las ik het nou goed is het niet mogelijk om 1 icon op me bureablad en in me locatie menu te krijgen zodat als ik daar op klik me mappen te zien krijg die allemaal geshared staan op mijn nas.

als het niet mogelijk is houd het dan dus ook in dat ik deze code die je hierboven ziet 5 keer moet gaan invullen alleen waar algemeen staat veranderen in de naam van de andere mappen.
en dan lijkt het mijn ook dat je per map dus ook een ander wachtwoord moet ingeven van de bijbehorende map, dus niet meer van de Root van de NAS.

maakt het trouwens nog uit of je hoofdletters en kleine letters gebruikt bij het invoeren van de namen van de storcenter of map namen?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2011/06/12, 23:22:47 »
Als het pictogram niet verschijnt, heb je een fout gemaakt en klopt ofwel de naam niet ofwel de inloggegevens voor de NAS.
Die eerste echo moet de gebruikersnaam op het StorCenter bevatten plus het daarbij horende wachtwoord in de tweede echo.
Hoofd- en kleine lettters zijn van belang en moet je dus respecteren of het werkt niet!
Je kunt wel degelijk alle mappen met één share zien, maar dan moet er een gesharede directory boven die vijf mappen zijn.
Maak een directory NAS aan op je StorCenter en verplaats de vijf mappen daarin. Maak daarna een share aan voor de directory NAS en maak die aan in /etc/fstab. Als de verwijzing naar StorCenter/algemeen daar al in stond, is het gemakkelijker om die gewoon te editeren. Daartoe tik je:
gksudo gedit /etc/fstabEn dan kun je eventueel de "algemeen" vervangen door "NAS". Als je voor een share geen inlog vereist (dus geen gebruikersnaam of wachtwoord opgegeven hebt), hoef je ook geen credentials-bestand aan te maken of te gebruiken in die fstab-regel.

« Reactie #43 Gepost op: 2011/06/13, 11:59:21 »
Bloom ik krijg het niet voorelkaar. ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

als ik alle codes heb ingevoerd komt er gewoon niks op me bureaublad te staan, en als ik me fstab open staat daar ook niks bijgeschreven.

Zou je anders de code kunnen aanpassen wat voor mij van toepassing is. En misschien is het ook mogelijk om i.p.v. de servernaam het ip adres te gebruiken. (192.168.25.41)

Ik wil dus als eerste van mijn map algemeen een bladwijzer. De map algemeen is niet beveiligd.
Als ik op mijn windows pc een netwerk verbinding wil maken naar algemeen. vul ik in \\192.168.25.41\algemeen
of ik vul in \\storcenter\algemeen

Omdat niet alle mappen gelijk kunnen worden gezien vanaf de root wil ik maar 5 aparte bladwijzers maken.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/06/13, 13:00:30 »
Probeer eens vanuit een terminalsessie of vanuit het dialoogvenster dat je krijgt als je Alt+F2 drukt
gksudo gedit /etc/fstab
Onderaan zou daar een lijn als volgt moeten bijkomen:
//192.168.25.41/algemeen /media/StorCenter cifs rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0
Bewaar en sluit de editor af.
Open een terminalsessie als die nog niet open was en tik
sudo mount -aVerschijnt er een foutmelding of een pictogram getiteld StorCenter?

« Reactie #45 Gepost op: 2011/06/13, 13:33:56 »
Het is eindelijk gelukt. super bedankt =D =D

als ik op deze manier nu een map wil toevoegen met een wachtwoord wat voor code moet ik dan invoeren.

ps de code die ik moest invullen in het fstab bestand had ik gelijk gekopieerd voor me andere folder die niet beveiligd is, en uiteraad gegevens aangepast. Het ziet er als volgt uit.

//192.168.25.41/tom /media/Tom cifs rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0Browsen werkt goed maar als ik de naam tom wil aanpassen dan krijg ik dit in me terminal te zien.

tom@Studio17:~$ sudo mount -a
Password:
Couldn't chdir to /media/Tom_NAS: No such file or directory

« Reactie #46 Gepost op: 2011/06/13, 14:36:26 »
Je moet die dir aanmaken.

sudo mkdir /media/Tom_NAS
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2011/06/13, 15:13:14 »
//192.168.25.41/tom /media/Tom cifs rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0Couldn't chdir to /media/Tom_NAS: No such file or directory
In de fstab-regel staat als naam /media/Tom en de foutmelding gaat over /media/Tom_NAS: dat klopt dus niet.
Om die foutmelding te krijgen moet je dus in je fstab-regel in werkelijkheid /media/Tom_NAS hebben ingevuld in plaats van het vereiste /media/Tom. Roep dus opnieuw de editor met fstab op en corrigeer dat, of pas de directorynaam in /media aan. Doe daarna opnieuw sudo mount -a

« Reactie #48 Gepost op: 2011/06/13, 15:15:33 »
Inderdaad het werkt.

bij een beveiligde map krijg ik deze meldig als ik sudo mount -a invoer. ik moest nu ook 3x me passwoord ingeven is dat normaal? waarschijnlijk omdat ik geen wachtwoord en gebruikersnaam heb ingegeven, waar moet ik dat plaatsen?

mount error(13): Permission denied
Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2011/06/13, 15:22:42 »
"Permission denied" betekent "toestemming geweigerd". Een foutmelding die inderdaad meestal tevoorschijnt komt bij een mount waarvoor een inlog vereist is.
Editeer /etc/fstab opnieuw om op de NAS-regel de inlog toe te voegen:

1. Met credentialsbestand in /root/.mijncreds
//192.168.25.41/tom /media/Tom cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0

2. Met rechtstreeks opgeven van gebruikersnaam en wachtwoord (iedereen met toegang tot /etc zou dat dus kunnen zien):
//192.168.25.41/tom /media/Tom cifs username=NASgebruiker,password=NASgebruikerww,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0

3. en als je geen inlog vereist had maar het systeem toch denkt dat er een moet zijn kun je ook als 'gast' werken:
//192.168.25.41/tom /media/Tom cifs guest,rw,noperm,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0