Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: stoppen met Google producten  (gelezen 45970 keer)

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: stoppen met Google producten
« Reactie #75 Gepost op: 2011/07/09, 19:25:52 »
Ohw ja, vergeet ook niet al je RFID-chips te deactiveren...  :rolleyes:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #76 Gepost op: 2011/07/09, 20:17:33 »
Ik vind het een leuk project moet ik zeggen, en ik snap niet dat zoveel mensen het nodig vinden om de wens onafhankelijk van Google te zijn in de belachelijke sfeer trekken.

Persoonlijk ben ik blij dat sommige mensen nog het gezonde verstand kunnen opbrengen om te kijken of belangrijke diensten nog geleverd kunnen worden zonder afhankelijk te zijn van diensten van een paar grote gecentraliseerde partijen. Het internet is de vrijhaven die het is juist omdat het nooit een gecentraliseerd systeem is geweest waar een paar partijen bepalen wat wel of niet kan. Sterker nog, de bestaansreden van open source is nu net deze wens tot vrijheid om zelf invloed te kunnen hebben op de infrastructuur die je gebruikt.

Wat mij betreft dus hulde aan dit project!

Offline BorisM

• Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
« Reactie #77 Gepost op: 2011/07/12, 20:24:44 »
Hallo allemaal,

Ik gebruik net als (bijna) iedereen producten van Google. De zoekmachine, gmail, agenda, contactpersonen, een Android smartphone. Lekker eenvoudig allemaal, en erg goed te gebruiken met Evolution in Ubuntu. Evolution synchroniseert perfect met de Google diensten (behalve taken) en zo komt alles ook weer lekker op mijn Android toestel.

Maar ik begin me steeds minder op mijn gemak te voelen bij Google. Google is ten slotte een advertentiebedrijf dat meer dan 95% van zijn omzet haalt uit de verkoop van advertenties en alles doet om zoveel mogelijk advertenties te verkopen en te kunnen tonen. Ze doen ook alles om zoveel mogelijk van je te weten te komen en dat is allemaal met als doel nog meer specifieke advertenties te kunnen plaatsen. Ze willen het liefst alles van ons weten en Chrome OS is de laatste "uitvinding" van Google om dat te bewerkstelligen. Wie denkt dat Google die prachtige producten uit liefdadigheid voor ons maakt moet eens wakker worden geschud. Bekijk anders ook eens S16E09 van de Linux Action Show via http://www.jupiterbroadcasting.com/8211/bryan-smash-google-las-s16e09/

Inmiddels voel ik mij er niet meer lekker bij, net als Brian Lunduke in de uitzending, en wil los van Google. Ik heb besloten dat ik minder of het liefst helemaal geen Google producten meer wil gebruiken. Ik ben derhalve op zoek naar andere (open source) oplossingen voor de volgende zaken:

zoekmachine die rekening houdt met mijn privacy en dus niets doorsluist of logt;
alternatief voor Gmail
alternatief voor Google Calendar (bruikbaar met Evolution)
alternatief voor Google Contacts (bruikbaar met Evolution)

Even mijn situatie: ik gebruik Ubuntu 10.04, ik heb een Synology 209+ NAS voor mijn data, gebruik Evolution voor gmail, google kalender en google contactpersonen. Daarnaast dus een Android smartphone voor onderweg die met alle Google diensten synchoniseert.

Ik zou graag mijn agenda en contactpersonen via een eigen cloud of via de NAS willen laten synchoniseren, ook mijn telefoon. Ik zou graag voor mijn e-mail niet meer gebruik willen maken van gmail. Kan ik iets met een eigen server of via mijn NAS?

Wie kan mij helpen om los te komen van Google? Ben ook benieuwd wat jullie hier van vinden en of jullie goede oplossingen hebben.

Hieronder een zoekmachine die niets opslaat.

http://www.ixquick.com/
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline h2o

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2011/07/12, 20:39:27 »
Voor mensen die een serieus alternatief willen hebben voor Gmail, Google Calendar enz. is er http://www.zoho.com/mail/.
Zoho heeft een zeer uitgebreide ondersteuning en goede office pakketten. Het ondersteund MS Office bestanden beter dan Google dat biedt. Bovendien is het voor particulier gebruik zelfs gratis.
Een en ander kun je ook met je mobiele telefoon beheren. Dat is wel even zoeken, zelf heb ik er geen ervaring mee, maar als je goed zoekt op (jawel) Google, dan kom je er heus wel uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 20:41:27 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Dave

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2011/07/12, 23:18:50 »
Ik vind het een leuk project moet ik zeggen, en ik snap niet dat zoveel mensen het nodig vinden om de wens onafhankelijk van Google te zijn in de belachelijke sfeer trekken.

Persoonlijk ben ik blij dat sommige mensen nog het gezonde verstand kunnen opbrengen om te kijken of belangrijke diensten nog geleverd kunnen worden zonder afhankelijk te zijn van diensten van een paar grote gecentraliseerde partijen. Het internet is de vrijhaven die het is juist omdat het nooit een gecentraliseerd systeem is geweest waar een paar partijen bepalen wat wel of niet kan. Sterker nog, de bestaansreden van open source is nu net deze wens tot vrijheid om zelf invloed te kunnen hebben op de infrastructuur die je gebruikt.

Wat mij betreft dus hulde aan dit project!

tuurlijk joh, anderen hebben enkel ongezond verstand.
Die "vrijhaven" staat al onder druk vanaf dat partijen er hun voordeel inzagen, en zoals het wintelpack wilde dat dan ook geheel beheren blijkens diverse pogingen.
Partijen als IBM, Google en AMD bieden nog wat tegenwicht en hebben alleen daarom al mijn volledige steun.
Mooie woorden maar de praktijk wijst uit dat al die blaters voornamelijk wel intel en windows supporteren en zo de concurrentie al om zeep helpen.

Het is ook bekend dat er betaalde krachten van microsoft op de diverse forums ronddolen dus die opgeblazen anti Google postings heb ik ook wel eens argwaan bij.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/12, 23:22:09 door Dave »

« Reactie #80 Gepost op: 2011/07/13, 03:04:15 »

tuurlijk joh, anderen hebben enkel ongezond verstand.
Die "vrijhaven" staat al onder druk vanaf dat partijen er hun voordeel inzagen, en zoals het wintelpack wilde dat dan ook geheel beheren blijkens diverse pogingen.
Partijen als IBM, Google en AMD bieden nog wat tegenwicht en hebben alleen daarom al mijn volledige steun.
Mooie woorden maar de praktijk wijst uit dat al die blaters voornamelijk wel intel en windows supporteren en zo de concurrentie al om zeep helpen.

Het is ook bekend dat er betaalde krachten van microsoft op de diverse forums ronddolen dus die opgeblazen anti Google postings heb ik ook wel eens argwaan bij.

De toon mag ook wel een tikkie anders. Thomas zegt heel duidelijk en ik citeer: "Persoonlijk ben ik blij dat sommige mensen nog het gezonde verstand kunnen opbrengen om te kijken of belangrijke diensten nog geleverd kunnen worden zonder afhankelijk te zijn van diensten van een paar grote gecentraliseerde partijen".

Hij juicht het dus toe dat mensen verder kijken dan hun neus lang is. Als er een alternatief is dan is het in mijn ogen alleen maar goed. Wat IBM betreft, ik zou mij eerst maar eens in de historie van dat bedrijf verdiepen voor ik ze zou steunen. Deze was namelijk betrokken bij een behoorlijk gif-schandaal waarbij o.a. kinderen geboren werden met een afwijking. Om nog eens aan te geven hoe ze daar op reageren, gewoon doorgaan zonder de boel eerst op te ruimen. Bronnen zijn er genoeg te vinden op het internet.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Dave

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2011/07/13, 22:33:57 »
Dan kun je beter van alles de stekker er uit trekken en nooit meer een drup benzine tanken.
IBM heeft door de jaren heen Linux veel gesteund en Google is ook een sterke partij geworden tegenover Microsoft.
Had het aan "Wintel" gelegen dan was er al jaren geen vrijheid meer geweest op computer gebied en het internet gebeuren.
Zijn er maar weinigen die er wat aan gelegen is.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #82 Gepost op: 2011/07/13, 23:33:07 »
Kunnen we weer on topic?
Dus vooral tips over wat er mogelijk is.

Hele discussies over de goed- of slechtheid van Google, onzinnige suggesties over het stopzetten van je internetverbinding of jezelf opsluiten in een isolement voegen niks toe.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2011/07/14, 00:18:10 »
Dat jij het niet helemaal volgt is prima maar tis geheel ontopic hoor.
ik heb er geen probleem mee om wat privacy op te geven in mijn steun aan dergelijke bedrijven.
Maar ja ik ben dan ook kortzichtig en zie niet verder dan mijn neus lang is.
Was de topic titel geweest "stoppen met microsoft producten"had er allang een slotje op gezeten, zo vuistdiep zit men hier in dat "Wintel-pack"

Zonder concurrentie is die vrijheid die zo beoogd wordt gewoon heel snel verleden tijd.
Die vrijheid zo verkondigen zonder enige bijdrage aan de broodnodige concurrentie is niets meer dan wat geblaat.
Zover mijn kortzichtige bijdrage

« Reactie #84 Gepost op: 2011/07/15, 01:29:43 »
Dan kun je beter van alles de stekker er uit trekken en nooit meer een drup benzine tanken.
IBM heeft door de jaren heen Linux veel gesteund en Google is ook een sterke partij geworden tegenover Microsoft.
Had het aan "Wintel" gelegen dan was er al jaren geen vrijheid meer geweest op computer gebied en het internet gebeuren.
Zijn er maar weinigen die er wat aan gelegen is.

Als je geen auto hebt hoef je niet te tanken, ik ben hem niet nodig.
Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan, qua levensstijl ben ik een buitenbeentje maar daar is dit forum niet voor.

Dat IBM Linux door de jaren gesteund heeft is mij bekend, maar dat maakt sommige dingen niet minder fout.
Het "wintel' verhaal ken ik, maar ik sluit me niet bij iets aan omdat ik vind dat er een andere sterke partij moet komen.
In mijn belevingswereld is het zo dat alles wat macht heeft alleen maar machtiger wil worden.
Ik heb dus sympathie voor de 'kleintjes' daar spelen dat soort zaken minder en zullen ze wat meer willen onderscheiden van de grote massa (innovatie i.p.v. concurrentie). We onderscheiden ons al door Linux in vele soorten en maten te gebruiken, en ik moet er persoonlijk niet aan denken dat het een éénheidsworst wordt.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Dave

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2011/07/17, 20:52:38 »
maar wel gewoon intel gebruiken zeker  :evil:

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #86 Gepost op: 2011/07/17, 22:05:29 »
Niks mis met Intel.... Platinum lid van de Linux Foundation trouwens:
http://www.linuxfoundation.org/about/members
AMD is "slechts" een Gold lid.

Intel draagt ook op andere terreinen heel wat bij aan de ontwikkeling van Linux:
http://software.intel.com/sites/oss/

En kijk ook hier eens:
http://software.intel.com/sites/oss/linuxkernel.php

Zo zijn bijvoorbeeld de fabrieks-stuurprogjes voor Intel-videokaarten per definitie open-bron en zitten ze doorgaans gewoon standaard in de Linuxkernel. Kom daar maar eens om bij de concurrenten (Nvidia, ATI)....
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 22:15:53 door Pjotr »

« Reactie #87 Gepost op: 2011/07/18, 10:06:42 »
Er zijn diverse alternatieven om Google te vermijden.

Stel bij je ISP een IMAP account in ipv een POP3. je hebt dan op al je devices toegang tot je mail.

Voor contacten en agenda kan je gebruik maken van Funambol kijk op my.funambol.com

Offline Dave

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2011/07/22, 11:50:21 »
Niks mis met Intel.... Platinum lid van de Linux Foundation trouwens:

Wanneer we het hebben over privacy(spyware) en keuzemogelijkheden (niet voor niets hoge boetes gekregen) wel degelijk.
Mooi dat ze wel Linux minded zijn geworden.

« Reactie #89 Gepost op: 2011/07/22, 19:26:25 »
mijn zoekmachine alternatief: http://www.ixquick.com/

Ixquick is een metazoekmachine. Dit wil zeggen dat ixquick jouw zoekopdracht als het ware doorsluist richting ten minste een x aantal (in dit geval 10) zoekmachines die populair zijn. Verder wordt er bij ixquick geen ip-adres opgeslagen.

Ixquick staat bovendien op de eerste plaats als het gaat om veilig/ anoniem en prive zoeken op internet bij een aantal onderzoeken.

Zelf heb ik Ixquick ingesteld als enige zoekmachine in mijn browser (naast wikipedia).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline BBB

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2011/07/22, 21:12:24 »

Ixquick is een metazoekmachine. Dit wil zeggen dat ixquick jouw zoekopdracht als het ware doorsluist richting ten minste een x aantal (in dit geval 10) zoekmachines die populair zijn. Verder wordt er bij ixquick geen ip-adres opgeslagen.

Ixquick staat bovendien op de eerste plaats als het gaat om veilig/ anoniem en prive zoeken op internet bij een aantal onderzoeken.

Zelf heb ik Ixquick ingesteld als enige zoekmachine in mijn browser (naast wikipedia).

Enige zoekmachine met privacy kenmerk van de EU ofzoiets?
Maar toch zoekt het niet zo lekker als google.
Je kunt de add-on 'Google Sharing' installeren bij Firefox (dan kan Google niet zien wat van wie komt)
Daarnaast de ghostery add-on.

Als vervanger van Gmail kan je Lavabit gebruiken, als je @lavabit.com niet erg vindt:

Citaat
Lavabit is a free e-mail service founded in June 2004 (originally as Nerdshack and Mailshack) intended to be a privacy-sensitive alternative to Gmail. According to the Lavabit FAQ, "Lavabit was founded... in response to Gmail. At the time, Lavabit’s founders felt Gmail was a great service but that Google was actively violating the privacy of its users by displaying ads related to keywords in their e-mail. Lavabit’s founders also felt they could provide a higher level of service than the competition."[1] For paid users Lavabit prevents even the company's ability to access users' email accounts by using asynchronous encryption.[2] Lavabit offers free, ad-free accounts, non-targeted ad-supported accounts, and two levels of paid accounts. Lavabit currently serves over 210,000 customers.[3]

Offline Tom

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2011/07/22, 21:17:01 »

Die gebruik ik ook al zeer lang ,afijn een paar jaar toch.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/22, 21:23:22 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #92 Gepost op: 2011/07/22, 21:19:29 »
Als alternatieve zoekmachine bevalt http://duckduckgo.com/ ook wel goed :)
Die slaan je gegevens ook niet op.

« Reactie #93 Gepost op: 2011/08/05, 00:44:52 »
Beste mensen, even een reactie van de starter van dit topic.

Wat heb ik inmiddels allemaal gedaan om met Google te stoppen?

1. Synology nas voorzien van mailserver en webmail. SUPER!
2. Ubuntu server geinstalleerd met Davical als serversoftware voor agenda's én contactpersonen. Super, behalve dan dat Android heel slecht caldav ondersteunt. Reden? Google wil dat je hun diensten voor je agenda gebruikt. Smiechten. iPhone ondersteunt wél goed het caldav protocol. Heb wel een Android appje gevonden, maar is tamelijk beta. caldav werkt ook prima met Evolution, zowel voor agenda als contactpersonen.
3. zoekmachine duckduckgo. Prima, maar Google is wel beter. add-on Googlesharing helpt voor die gevallen dat ik gebruik maak van de Google zoekmachine.
4. browser add-ons geinstalleerd: Ghostery, Adblock, Googlesharing. Vooral Ghostery is een geweldige eye-opener. Dan zie je pas hoeveel sites info van je surfgedrag doorsturen naar derden.
5. GEEN Google+ account genomen. Logisch lijkt mij. Het zoveelste product van Google om nog meer van ons te weten te komen.

Ben blij dat ik bovenstaande zaken heb kunnen realiseren.

« Reactie #94 Gepost op: 2011/08/05, 01:00:47 »
Nu krijg ik toch wel het vermoeden dat je een soort van staatsgeheimen op je computer bewaart. Wat is nu eigenlijk je motivatie achter deze maatregelen? Een volharden principekwestie?

« Reactie #95 Gepost op: 2011/08/05, 07:19:13 »
Nu krijg ik toch wel het vermoeden dat je een soort van staatsgeheimen op je computer bewaart. Wat is nu eigenlijk je motivatie achter deze maatregelen? Een volharden principekwestie?

Zie het eerste bericht van dit onderwerp.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2011/08/05, 09:02:34 »
Eigen mail server is leuk maar je privacy van 99,9% haal je bij lange na niet of iedereen die je mailt moet ook een eigen server hebben maar die kans is klein.
Je kunt er vanuit gaan dat de meeste een Hotmail account hebben en de anderen een Gmail account met een enkeling een eigen account wat gehoste staat op een server die niet bij hun thuis staat.
Dus kwa privacy zal het wel mee vallen wat je er mee bereikt.

Zolang je Android hebt is het nutteloos wat je doet.
Apple is ook geen optie.
Blijven Meego en WebOS over waarbij ik meer vertrouwen heb in WebOS.
Dat heeft de meest open opzet van alle systemen waarbij je zelf het makkelijkste een eigen bijdrage aan kunt leveren.

Heb je Facebook, Hyves, Youtube en Twitter?
Zo ja doe die ook weg want dat is samen erger dan Google alleen.

Dat je het probeert is leuk maar ik denk dat je op een paar punten kwa angst door schiet waarbij je een deel van de dingen die net zo erg zijn of misschien wel erger, juist vergeet.
Je richt je nu alleen op Google maar Microsoft, Apple en al die andere bedrijven doen precies het zelfde.
Apple heeft niet voor niets er voor gezorgd dat je alles alleen in de appstore kunt halen bij hun als je een i-phone en zo hebt.

Ik zou het gedeelte angst voor Google weg laten en gewoon eens realistisch kijken naar welke info je niet op straat wilt hebben en dat goed afschermen.
Wat ze in de show zeiden was heel leuk maar meer om tegen Google te schoppen dan dat ze werkelijk antwoord gaven want ze vergaten er bij te zeggen dat het niet alleen Google is maar vrijwel alles wat op het web zit het zelfde doet.

Gebruik gewoon Google zou ik zeggen en let gewoon op met wat je doet.
Dan ben je veiliger bezig en lever je niets in van het gemak.
Ik heb nu het gevoel dat je straks denkt veilig te internetten maar dat je dan niet in de gaten hebt dat je waarschijnlijk net zo onveilig en misschien wel onveiliger bezig bent dan dat je zou zijn door gewoon Google te gebruiken.

« Reactie #97 Gepost op: 2011/08/05, 17:00:03 »
Vandaag ontving ik het computerblad C'T in de bus. Het voorwoord ging over Google.

Ik citeer: Ik krijg het idee dat mijn hele hebben en houden zo langzamerhand bij Google op de server staat. Daarmee weet Google inmiddels meer van mij dan van mijn vriendin! Dat kan nooit de bedoeling zijn.

En hij sluit af met: Ik heb dan ook besloten dat Google geen vriend van mij is.

Je begrijpt dat ik met een tevreden gevoel het voorwoord las!

Offline Tom

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2011/08/05, 17:30:13 »
Sorry en echt gemeend ,ik vind het absurd.
Google vervolgings waanzin ,maar oke ieder zijn mening ,maar als ik zo moest denken flikker ik nog liever mijn PC uit het raam.
Het is Uw mening en ik zal die respecteren.
Zal hier verder ook niets meer posten (dit topic)  laat staan lezen.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/05, 17:31:44 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #99 Gepost op: 2011/08/05, 17:35:39 »
Wat een gedoe, Maar  volgens mij is Google niet alleen schuldig. kijk eens naar wat KPN heeft gedaan. Met het monitoren van data gegevens. Er zullen wel meer bedrijven zijn die dit soort dingen doen.

Ja ik ben een tevreden gebruiker van Google diensten, en als ik iets niet wil delen, komt dat ook niet op het internet te staan.
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?