Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?  (gelezen 82216 keer)

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
Re: wat is verkeerd met unity en hoe kunnen we het oplosen?
« Reactie #250 Gepost op: 2011/04/24, 20:04:41 »
Okay, ik heb Gnome 3 net getest. Sorry hoor maar dit kan ik niet eens serieus nemen. Wat een dikke vette fail. Terug naar Unity. Ik denk dat iedereeen zich meer zorgen kan gaan maken om Gnome 3, dan om Unity.

ik maak me meer zorgen over de ondersteuning van de hardware met Unity, pas bij de derde kaart een Gforce 9500  wilde hij opstarten, natuurlijk is het nog Beta maar toch..

Dat heeft natuurlijk niks met Unity te maken maar met algemene hardware support.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #251 Gepost op: 2011/04/24, 21:11:38 »
Met Unity verder niks ,maar eerder met Compiz en die heb je nodig voor Unity uberhaubt te kunnen gebruiken.
En als daar je hardware (grafische kaart) niet mee wil .. nu ja dan ben je gezegend.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/24, 21:26:54 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #252 Gepost op: 2011/04/24, 21:26:50 »
Met Unity verder niks ,maar eerder met Compiz en die heb je nodig voor Unity uberhaubt te kunnen gebruiken.

Ja dat is wat ik ook een probleem vind.
Compiz draait nu beter dan voorheen door betere videokaart ondersteuning maar ondanks dat is het nog niet super.

« Reactie #253 Gepost op: 2011/04/24, 21:29:56 »
En voor gnome-shell heeft Mutter ook 3d acceleratie nodig, dus niet alleen Unity. Ik heb zelf geen benchmarks, maar ik hoor regelmatig dat Mutter slomer werkt dan Metacity+Compiz. Vergelijking zijn welkom, ik wil dit wel eens echt getest zien.
En als ge Unity wilt gebruiken zonder Compiz, dan wacht ge toch gewoon even tot 11.10 waar Unity 2d ook in zal zitten. Of volg de ontwikkelingen, er zal wel ergens een PPA beschikbaar zijn.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #254 Gepost op: 2011/04/24, 22:06:41 »
En als ge Unity wilt gebruiken zonder Compiz, dan wacht ge toch gewoon even tot 11.10 waar Unity 2d ook in zal zitten. Of volg de ontwikkelingen, er zal wel ergens een PPA beschikbaar zijn.

De package unity-2d zit nu al in natty, dus die kun je gewoon zonder PPA installeren.

« Reactie #255 Gepost op: 2011/04/24, 22:12:30 »
Ik dacht dat de 2d versie nog niet echt compleet was, daarom dat hij nog niet de standaard fallback is. En dan is nog maar de vraag of het pakketje geupdate word in de standaard repositories.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #256 Gepost op: 2011/04/24, 22:13:15 »
Als je geen Unity wil, dan is "klassiek (geen effecten)" de veiligste keuze. Voor 11.04 dan.

Ben benieuwd hoe het gaat lopen bij de ontwikkeling van 11.10, want het zou zomaar kunnen dat de gebruikers Ubuntu in een andere richting gaan dwingen....

Offline MKe

• Lid
« Reactie #257 Gepost op: 2011/04/24, 22:19:04 »
Las ergens dat de 'verbinden met server' functie niet in Unity zit. Klopt dit?

« Reactie #258 Gepost op: 2011/04/24, 22:19:54 »
Het ging dan ook om de gebruikers die wel Unity willen, maar geen Compiz.

Ik verwacht veel van 11.10. De basis voor Unity ligt er nu, dus ik voorspel veel meer configuratie opties en tweaks. Mij maakt het eigenlijk ook maar weinig uit als mensen van Ubuntu afstappen omwille van Unity. Er valt niks te klagen, er is keuze tussen Unity 3d/2d, Gnome-shell en Gnome 3 classic. Laat staan alle andere desktopomgevingen. De gebruiker moet maar voor zijn eigen uitmaken wat hij het liefste gebruikt, en of dat nu Ubuntu, OpenSUSE, Fedora of Mint is, is allemaal in orde. We mogen blij zijn dat er zoveel keuze is zodat ge altijd wel iets vind wat bij u past.

« Reactie #259 Gepost op: 2011/04/24, 22:21:27 »
Las ergens dat de 'verbinden met server' functie niet in Unity zit. Klopt dit?

Op het lege bureaublad klikken en dan in het global menu op het paneel Bestand=>Verbinden met server... .

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #260 Gepost op: 2011/04/24, 22:31:10 »
Ik kom -om eens wat te noemen- ook met enige regelmaat op het internationale KDE-forum, en daar klagen mensen wel eens dat een nieuwe feature ruk is. Standaard is, dat op een gegeven moment mensen vragen aan de klager of die bereid is om mee te werken om het beter te maken, aangezien het zo nieuw is.
Doorgaans valt daarna een diepe radiostilte  :D

Geef Unity tijd, wellicht wordt het iets moois. Ik heb er nog niet zoveel mee, maar toch, als voorbeeld: ik heb bv. bij 10.04 gemorreld met de nieuwe browser Rekonq die toen alleen maar crashte, en bij 10.10 werkt die al verbazend goed. Dus niet tegelijk Unity afserveren, wie weet wordt het nog wat, zolang we zelf maar kunnen installeren wat we willen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #261 Gepost op: 2011/04/24, 23:37:50 »
En als daar je hardware (grafische kaart) niet mee wil .. nu ja dan ben je gezegend.

LMAO. Dat jij GNOME 3 prettiger vind werken, soit. Maar ook jou GNOME 3 maakt gebruik van 3D van Mutter, dus zoveel verschil met Compiz is er niet.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #262 Gepost op: 2011/04/24, 23:51:45 »
LMAO ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #263 Gepost op: 2011/04/25, 00:06:34 »
Laughing My Ass Off ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #264 Gepost op: 2011/04/25, 00:07:54 »
Oftewel: ik lach m'n reet eraf. Sja, die Engelsen....

Offline Tom

• Lid
« Reactie #265 Gepost op: 2011/04/25, 00:08:20 »
Dan is deze voor U > LMAA :)

En ik vind het wel jammer moesten mensen van Ubuntu afstappen omwille van iets wat ze door hun strot geduwd krijgen.
Mijn 4 PCs kunnen alle  Compiz aan ,maar er zijn er velen die dat niet kunnen.
Dus de hoop is gevestigd op 2D in 11.10 voor diegene. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/25, 00:13:24 door Wanda »

« Reactie #266 Gepost op: 2011/04/25, 00:10:16 »
Oftewel: ik lach m'n reet eraf. Sja, die Engelsen....

Zou toch wat zijn als je zo hard zou lachen dat je reet eraf zou vliegen =D

@Wanda: XD

Offline Tom

• Lid
« Reactie #267 Gepost op: 2011/04/25, 00:14:25 »
Tamelijk ordinair.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #268 Gepost op: 2011/04/25, 01:20:35 »
@Vistaus, Waarom kan het niet dat iemand Gnome 3 prettiger vind dan Unity?
Ik heb Gnome 3 geprobeerd maar voor mij was het niets. Het verscheeld meer van unity dan dat je op eerste gezicht zou zeggen.
Als je het KDE menu aan past en je zet de balk boven en nog 1 beneden dan lijkt het op Gnome maar ondanks dat werkt het toch anders.
KDE blijft KDE.
Gnome kun je op alles laten lijken wat je wilt maar onder dat visuele blijft het Gnome en het zal Gnome blijven ondanks het uiterlijk.
Dat geld ook voor Unity en Gnome 3.
Je kiest voor een omgeving op gevoel.

Ja Gnome 3 maakt ook gebruik van 3D maar dat word zo een beetje de standaard voor alle systemen. Natuurlijk gebruikt dat ook geheugen, daar kom je niet onderuit.
Of het meer, minder of gelijk is aan compiz weet ik niet maar ik merkte geen verschil in gebruik van mijn geheugen en snelheid van mijn pc.

Het is net zo iets dat Windows straks minimaal een videokaart nodig heeft van 170mb.
Het lijkt veel maar voor de machines waar Windows 8 voor bedoelt is, is het niet veel.
Windows 8 komt pas in 2012 en dan is zo als gebruikelijk de snelheid van de pc weer flink omhoog gegaan en is wat nu snel is dan weer traag.
Linux bied ook 3D en dat compiz niet op ieder systeem goed draait, komt omdat het voor bepaalde systeem eisen is gemaakt.
Als je systeem dat niet goed aan kan, kun je altijd nog naar een werkomgeving zonder compiz.
Dat is iets wat Linux je als optie bied om toch nog Linux te kunnen draaien op oudere systemen en je desondanks toch nog naar een nieuwere versie kunt overstappen.

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #269 Gepost op: 2011/04/25, 08:16:45 »
even een ander vraagje.
Over 2 dagen als ik mij niet vergis komt 11.04 uit.
Ik draai nu de Beta 2 versie die ik iedere keer update. Moet ik hem met de komende versie opnieuw installeren of is updaten wat ik nu iedere keer doe genoeg?

« Reactie #270 Gepost op: 2011/04/25, 08:25:24 »
De definitieve versie komt automatisch binnen met de updates. Gewoon blijven updaten; je hebt geen verse installatie nodig. :)

Offline emiel1976

• Lid
« Reactie #271 Gepost op: 2011/04/25, 08:30:49 »
Dankje dat is mooi.
Hopelijk werkt dan mijn Terminalvenster weer als ik CTRL ALT T klik.
Hij heeft het gedaan maar doet het niet meer na wat updates.

« Reactie #272 Gepost op: 2011/04/25, 08:58:53 »
Das zeer mooi. Ik heb toevallig gisteren de beta 2 van Xubuntu erop gezet. Draait als een zonnetje! Hij draait zelfs zo goed, dat ik het zonde zou vinden als die er weer af zou moeten. Gedit (ik weet niet wat de officiele Xubuntu variant is) en libre office er nog bij gezet (daarna in synaptic de nederlandstalige hulp er bijgezocht - hij installeert/selecteert dan ook nederlands er automatisch bij).

Voor die mensen die de classic look van gnome willen, is dit echt een aanrader. Werkt zeer voorspelbaar (en snel), kan ik ook mijn huisgenoten voorschotelen. Ten opzichte van gnome 2 geen schokkende verschillen. Makkelijk te muteren snelmenu onderin (je sleept er zo de icoontjes vanaf je menu naar toe).  
« Laatst bewerkt op: 2011/04/25, 09:18:46 door Ronaldus »

Offline #!

• Lid
    • tuxtopia
« Reactie #273 Gepost op: 2011/04/25, 09:19:34 »

Het heeft ook niet zoveel met Compiz te maken. Meer met algemene 3D support. Als je dan op iemand boos wil worden wordt het dan op jezelf om een niet Linux comptatible video kaart te kopen. Ik heb 4 verschillende systemen en Compiz draait prima.

Ik ben blij dat ze bij Ubuntu deze weg zijn ingeslagen. Dit is de eerste Ubuntu update waar ik echt een meerwaarde zie tegenover andere Gnome based distro's. Ik ben zo erg gewend aan Unity dat ik hoop dat Debian het ook gaat adopteren, iig als installatie mogelijkheid.

Stilstand is achteruitgang, en zolang ze straks een prima 2d alternatief hebben is Unity echt the way-to-go voor Ubuntu. Heerlijk!
« Laatst bewerkt op: 2011/04/25, 09:22:44 door #! »

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #274 Gepost op: 2011/04/25, 09:27:28 »

Het heeft ook niet zoveel met Compiz te maken. Meer met algemene 3D support. Als je dan op iemand boos wil worden wordt het dan op jezelf om een niet Linux comptatible video kaart te kopen. Ik heb 4 verschillende systemen en Compiz draait prima.

Ik ben blij dat ze bij Ubuntu deze weg zijn ingeslagen. Dit is de eerste Ubuntu update waar ik echt een meerwaarde zie tegenover andere Gnome based distro's. Ik ben zo erg gewend aan Unity dat ik hoop dat Debian het ook gaat adopteren, iig als installatie mogelijkheid.

Stilstand is achteruitgang, en zolang ze straks een prima 2d alternatief hebben is Unity echt the way-to-go voor Ubuntu. Heerlijk!

die andere kaarten doen het anders prima in 10.10 .. en speelde er WoW mee,  heeft dus wel degelijk met deze nieuwe versie te maken