Wat is ronduit verschrikkelijk vind is dat de persmeute in alle kranten het over een toekomstige Win8 heeft,
maar dat ze anderzijds met alle talen zwijgen over de nieuwe Ubuntu-release of over hetgeen in de
open-source wereld gebeurt. Heeft men een schrijfverbod gekregen om over Linux en Opensource
te schrijven (omdat het niet past in de kapitalistische visie van deze media-giganten)? Zo ja, dan
hebben we wel te maken met heel selectieve berichtgeving en dienen we als voorstanders van OpenSource
daar tegen te reageren. Let wel, jullie reacties - ik kan van ervaring spreken - zullen zondermeer in de
prullenbak verdwijnen.
Als ik mag uitleggen waarom:
Canonical heeft een pers mailing lijst, maar iedere keer als iemand een mailtje naar stuurt, krijgt niemand antwoord, waarin tegen Microsoft zelfs telefonisch te benaderen is hierover, en zelfs mensen heeft die zich specifiek met de pers bezig houden, waardoor het veel makkelijker is om een pers relatie te hebben met Microsoft, dan met Canonical.
Het gaat dus niet zo zeer om een schrijfverbod, maar puur over hoe goed je verband kan worden tussen jou als pers zijnde, en een PR van het bedrijf zelf.
Daarnaast hebben grotere bedrijven meestal ook een speciale pers ruimte (om Assets - Video's, Plaatjes, Text, etc. te downloaden), wat je nauwelijks bij OpenSource terug ziet.
Dat klopt maar dat is niet het enige.
Je kunt je verhaaltje wel plaatsen maar als het niet interesant is, dan is het pure geld verspilling geweest.
Wat Bloom al opmerkte met het Apple en microsoft verhaal, is een goed voorbeeld van hoe je iets in het nieuws brengt zodat het aandacht krijgt.
Apple pakte het toen netjes aan en het verhaal was leuk maar toen Microsoft kwam, werd het leuker. Die logen alles bij elkaar en kraakte Apple af.
Apple is ondaks dat ze toen kwaliteit leverde bijna onderuit gegaan en mede door Microsoft, hebben ze het gered.
Microsoft heeft toen veel software voor Apple zijn systemen geleverd.
Apple heeft hier van geleerd en doet nu precies hetzelfde.
Je kunt een leuk verhaaltje vertellen maar het spreekt meer aan als je het overdrijft.
Lieg over cijfers en kraak je concurrenten af.
Een goed voorbeeld hier van is de lancering van de i-pad 2.
Steve Jobs is toen met cijfertjes gaan spelen en wat leugentjes verteld om het er nog interessanter uit te laten zien.
De volgende dag gaf hij netjes toe dat hij verkeerd zat. Alleen het filmpje vol met de fouten, blijft netjes online staan zodat iedereen het kan zien.
Daarnaast zijn ze er achter gekomen dat negatieve reclame ook reclame is.
Natuurlijk werkt dit niet met een beginnend bedrijfje maar Apple is zo ver dat als iemand het logo ziet, al weet wat het is.
Dan gebruik je nog een hoop geld om maar voor ieder klein dingetje in de krant te komen want iedere keer dat iemand de naam Microsoft of Apple leest of wat dan ook, is reclame.
Maar dit kost geld en dat heeft Linux voor de desktop nog niet te besteden.
Het kost een hoop geld om iedere keer in de krant te komen. Zoals je zelf al zegt hebben ze een aparte afdeling puur voor dit soort dingen. Apple is er achter gekomen dat ze niet de beste kwaliteit hoeven te leveren om op plek nummer 1 te staan. Alles draait om marketing.
Dit is niet goed voor de consument, maar helaas is het de consument die er voor zorgt dat dit juist gebeurd.
Voor ik commentaar krijg op de opmerking dat Apple geen kwaliteit maakt.
Ze maken degelijke producten maar het is niet meer wat het is geweest. Het is dus geen rommel, ze blijven wel een bepaalde kwaliteit waarborgen.
Ze gebruiken veel Samsung hardware voor hun producten.
Veel hardware wat in hun mac's, telefoons en i-pads worden gebruikt, komt uit de Samsung fabriek.
En Samsung maakt geen slecht spul maar het is niet meer van wat ze in de jaren 80 en begin 90 maakte.
Ook hoe ze de eerste i-pad lanceerde was groots. Verspreid wat wazige geruchten en laat het uitgroeien tot een hype.
Dat was een staaltje top marketing.