Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EXT3 onstabiel?  (gelezen 29646 keer)

Offline djurny

• Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #75 Gepost op: 2009/12/28, 10:34:34 »
en over de acpi modes voor suspend en hibernate; normaal gesproken zal er altijd een sync worden gedaan voordat er zo een mode ingegaan wordt.. dit houdt in dat alles wat het filesysteem op dat moment nog in zijn/haar buffers heeft staan wordt weggeschreven naar disk.. hier valt helaas het 'cleanly' unmounted vlagje van ext3 niet onder, waardoor een e2fsck (==fsck.ext3) altijd denkt toch een run te moeten doen om te kijken of alles goed is gegaan of niet..
Nee hoor, na de slaapstand start Ubuntu 9.10 hier (normaal gesproken) zonder filecheck op.  :P Alle buffers worden (blijkbaar) weggeschreven voor de werkelijke power-off.
klopt.. ik had even minder gelijk dan ik dacht  O0  je kan je ext3 filesysteem niet meer als ext2 mounten als die vlag niet goed staat.. had inderdaad niets met e2fsck runs te maken :)
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

« Reactie #76 Gepost op: 2009/12/28, 12:13:28 »
Waarom niet gewoon Windows gebruiken als Ubuntu niet aan je verwachtingen voldoet? Zoals al eerder gezegd, Ubuntu draait niet op alle hardware 100% goed. Als ik je antwoorden zo lees voldoet Windows wel aan al je wensen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #77 Gepost op: 2009/12/28, 12:33:52 »
Ik betwijfel ten zeerste, dat EXT3 tegen een harde herstart (via de reset-knop, dus niet via de Power-knop) kan. Volgens mij kan geen enkel bestandssysteem daar tegen. Zo lomp hoort een computer gewoon niet te worden behandeld. Je mag blij zijn, dat de daardoor geforceerde bestandscontrole bij het opstarten, er blijkbaar nog in slaagt ook, om telkens de ruïne te herstellen.... Je zegt dat je een IT'er bent; ik kan me niet voorstellen dat een IT'er daar anders over denkt.

Volgens mij is het heel simpel: pas als je geen harde herstart (via de reset-knop) meer doet, zul je geen last meer hebben van bestandscorruptie. En dus ook niet meer van geforceerde controles van het bestandssysteem bij het opstarten.

Kiezen of delen dus.

Ik raad daarom aan, om te zoeken naar manieren om een harde herstart (reset-knop) te voorkomen. Zoals gezegd, heb ik daar al een paar tips voor gegeven....
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 12:40:27 door Pjotr »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #78 Gepost op: 2009/12/28, 13:13:44 »
Waarom niet gewoon Windows gebruiken als Ubuntu niet aan je verwachtingen voldoet?
Juist! Dat zouden meer mensen moeten doen! Dat kan misschien nog meer forum topics oplossen? :P

Ik betwijfel ten zeerste, dat EXT3 tegen een harde herstart (via de reset-knop, dus niet via de Power-knop) kan. Volgens mij kan geen enkel bestandssysteem daar tegen.
Twijfel maar niet hoor! EXT3 werkt om die reden met een journaal. Herstel is geen probleem. Nogmaals:
http://www.redhat.com/support/wpapers/redhat/ext3/ zegt:
ext3 does not require a file system check, even after an unclean system shutdown

En http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3:
Its main advantage over ext2 is journaling which improves reliability and eliminates the need to check the file system after an unclean shutdown.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #79 Gepost op: 2009/12/28, 13:31:06 »
Ik betwijfel ten zeerste, dat EXT3 tegen een harde herstart (via de reset-knop, dus niet via de Power-knop) kan. Volgens mij kan geen enkel bestandssysteem daar tegen.
Twijfel maar niet hoor! EXT3 werkt om die reden met een journaal. Herstel is geen probleem. Nogmaals:
http://www.redhat.com/support/wpapers/redhat/ext3/ zegt:
ext3 does not require a file system check, even after an unclean system shutdown

En http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3:
Its main advantage over ext2 is journaling which improves reliability and eliminates the need to check the file system after an unclean shutdown.

De praktijk wijst anders uit, denk ik. Zie het onderhavige geval.... Ik denk dat het probleem in kwestie als sneeuw voor de zon verdwijnt, wanneer de hulpvrager niet meer op de resetknop drukt. Enfin, hij kan het uitproberen...

Overigens (hoe zo'n proef ook moge uitvallen) blijf ik van mening, dat je een computer zo niet hoort te behandelen. Een druk op de resetknop is een gruwelijk paardemiddel, dat je alleen bij hoge uitzondering hoort te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 13:38:13 door Pjotr »

« Reactie #80 Gepost op: 2009/12/28, 14:19:04 »
Waarom niet gewoon Windows gebruiken als Ubuntu niet aan je verwachtingen voldoet?
Juist! Dat zouden meer mensen moeten doen! Dat kan misschien nog meer forum topics oplossen? Tongue

Ik reageer slechts op de vele opmerkingen van de poster in deze draad dat volgens hem van alles in Windows beter is. Ik vraag me slechts af waarom de poster dan zo graag Ubuntu wil gebruiken?

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2009/12/28, 14:21:11 »

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2009/12/28, 14:23:23 »
Waarom niet gewoon Windows gebruiken als Ubuntu niet aan je verwachtingen voldoet? Zoals al eerder gezegd, Ubuntu draait niet op alle hardware 100% goed. Als ik je antwoorden zo lees voldoet Windows wel aan al je wensen?
zou je die vraag voor jezelf kunnen beantwoorden?

Voor mezelf: omdat  linux open is.  

Walter
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 14:26:52 door wvtienen »

« Reactie #83 Gepost op: 2009/12/28, 14:37:31 »
Zeker kan ik die vraag voor mezelf beantwoorden. Ubuntu is voor mij in het gebruik gewoon stukken beter dan Windows. En ook waardeer ik de openheid ervan.

Ik waardeer het streven naar dingen die werken. Ik hoop dan ook van harte dat je dit probleem opgelost krijgt. Misschien daarbij ondertussen proberen om niet steeds te verwijzen naar een ander besturingssysteem waar van alles beter zou werken. Dat is namelijk echt niet nodig om een probleem op te lossen. En misschien kan je je wel voorstellen dat dat hier mensen kan irriteren?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #84 Gepost op: 2009/12/28, 14:59:02 »
Wat me ook nog te binnen schiet: je kunt de kans op grafische vastlopers beperken door in elk gebruikersaccount de visuele effecten uit te schakelen:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(punt 2)

Met name bij spelletjes kan dit helpen, omdat die vaak een zwaar beroep doen op de grafische kaart.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #85 Gepost op: 2009/12/28, 15:20:39 »
Misschien daarbij ondertussen proberen om niet steeds te verwijzen naar een ander besturingssysteem waar van alles beter zou werken. Dat is namelijk echt niet nodig om een probleem op te lossen. En misschien kan je je wel voorstellen dat dat hier mensen kan irriteren?
Naar mijn mening is de vraagsteller juist heel positief en wil zijn computer graag gebruiken zoals hij dat wil. De vraagsteller laat zich alleen niet wegsturen met niet onderbouwde aannames en (goedbedoelde) adviezen om zijn computer voortaan maar anders te gebruiken omdat Linux/Ubuntu niet goed zou werken.

Ontopic: EXT3.
Windows kan standaard geen EXT3 gebruiken en dus verder met Linux/Ubuntu.

Een druk op de resetknop is een gruwelijk paardemiddel, dat je alleen bij hoge uitzondering hoort te gebruiken.
Tuurlijk moet je proberen normaal af te sluiten (gaat supersnel in 9.10 8)) maar het mag en kan dit geen reden zijn voor een corrupt EXT3 bestandssysteem. Bij FAT is dat wel verklaarbaar, maar anno 2009 bij EXT3/EXT4 niet.

Wat me ook nog te binnen schiet: je kunt de kans op grafische vastlopers beperken door in elk gebruikersaccount de visuele effecten uit te schakelen:
Als je gelijk hebt en zelfs een probleem met de grafische kaart een onstabiel EXT3 kan veroorzaken krijg ik langzamerhand ook het idee dat we maar beter Windows/NTFS kunnen gaan gebruiken. :P

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #86 Gepost op: 2009/12/28, 15:28:33 »
Als je gelijk hebt en zelfs een probleem met de grafische kaart een onstabiel EXT3 kan veroorzaken krijg ik langzamerhand ook het idee dat we maar beter Windows/NTFS kunnen gaan gebruiken. :P

Komkom, je begrijpt best wat ik bedoel. Dat is natuurlijk flauwekul. Voor alle duidelijkheid dan maar even (duh):

Grafische vastloper ---> gebruiker drukt op resetknop ----> Linux voert een geforceerde bestandscontrole uit bij de herstart. Als je een grafische vastloper voorkomt, voorkom je dus ook een harde reset. En daarmee waarschijnlijk de bestandscontrole bij herstart.

En daarmee zijn we weer terug bij de basiskwestie waarover we van mening verschillen. Ik denk dat de hulpvrager het beste eens de proef op de som kan nemen. Dan merkt hij vanzelf, of het verschil maakt. Overigens is het voorkómen van een harde reset altijd goed, sowieso, en als je dat (mede) kunt bereiken door de visuele effecten uit te schakelen, dan wil je dat beslist doen.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 15:33:02 door Pjotr »

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2009/12/28, 16:54:36 »
Zeker kan ik die vraag voor mezelf beantwoorden. Ubuntu is voor mij in het gebruik gewoon stukken beter dan Windows...
(we gaan zwaar of topic)
kan je dat objectiveren? 

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2009/12/28, 17:33:23 »
Ik reageer slechts op de vele opmerkingen van de poster in deze draad dat volgens hem van alles in Windows beter is.

Ik heb nog eens mijn posts nagekeken: Buiten het feit dat ik een goed alternatief mis voor control alt delete, zeg ik toch nergens dat windows beter is?

Walter

« Reactie #89 Gepost op: 2009/12/28, 18:27:21 »
Offtopic:

Misschien ligt het aan mij en interpreteer ik opmerkingen gewoon niet goed. Ik bedoel opmerkingen als hieronder:

in dit huishouden wil die oplossing zeggen: ok dan betalen we wel 200 Euro voor een besturingssysteem dat wel werkt.  

en ik die dacht dat Linux een multi-user systeem was... zucht.  

geen volledige herstart van de computer dus, zoals bij Control Alt Delete???  Welk OS is dat?  MSDOS?  

Citaat van: wvtienen

Op mijn werklaptop, meldt ik misschien 1 keer om de 2 maanden af.  De Windows XP hier thuis ook, maar omdat we die met 5 delen en die maar 1GB geheugen heeft vragen we soms wel eens iemand af te melden.
Zelf vind ik afmelden met de huidige hardware/software volledig overbodig en tijdverlies.

Citaat
Ik heb echter de indruk dat in X-windows die veiligheden niet zo proper geïmplementeerd zijn dan in bv de Windows grafische omgeving (waar je door een  Control Alt Delete altijd terug naar de desktop gaat, hoe fout de toepassing die je draait zich ook gedraagt).

Citaat
mmm; klinkt alsof men in de linux wereld gekozen heeft voor snelheid ipv  dataintegriteit?  Bij mijn weten kan je in de windows wereld dit ook volledig configureren (hoe dikwijls je iets naar disk schrijft).  En dan afhankelijk van de toepassing optimaliseer je (een webserver die alleen leest van disk, maak je cache maximaal, die mag lang wachten met schrijven.

Offline jonux

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2009/12/28, 18:54:09 »
Citaat
Ik heb nog eens mijn posts nagekeken: Buiten het feit dat ik een goed alternatief mis voor control alt delete, zeg ik toch nergens dat windows beter is?

Ook linux heeft al die fijne toets combinaties :

<alt><sys Rq> <toets> :

the key combination Alt + SysRq + B which reboots the machine.

"Raising Elephants" mnemonic device

A common idiom to perform a safe reboot of a Linux computer which has otherwise locked up, the QWERTY (or AZERTY) mnemonic "Raising Elephants Is So Utterly Boring", "Reboot Even If System Utterly Broken" or simply remembering the word "BUSIER" backwards, is often useful.[5] It stands for

• unRaw      (take control of keyboard back from X),  
  • tErminate (send SIGTERM to all processes, allowing them to terminate gracefully),
  • kIll      (send SIGKILL to all processes, forcing them to terminate immediately),
  • Sync     (flush data to disk),
  • Unmount  (remount all filesystems read-only),
  • reBoot.

Zie : http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key
De link vermeldt verder hoe je dit moet aan/uit configureren.

En een andere tip :
Citaat
5. Restart session and recover from crashes

There are very few instances where Ubuntu will crash totally. But if it does, you can press Ctrl + Alt + Backspace to restart the session, and 90% of the time, it will recover from the crashes.

http://www.makeuseof.com/tag/10-useful-ubuntu-keyboard-shortcuts-that-you-might-not-know-of/
Maar deze was als eens genoemd.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 18:56:37 door jonux »
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #91 Gepost op: 2009/12/28, 19:32:27 »
Komkom, je begrijpt best wat ik bedoel. Dat is natuurlijk flauwekul. Voor alle duidelijkheid dan maar even (duh):
En jij begrijpt mij blijkbaar niet.  :(

En daarmee zijn we weer terug bij de basiskwestie waarover we van mening verschillen. Ik denk dat de hulpvrager het beste eens de proef op de som kan nemen. Dan merkt hij vanzelf, of het verschil maakt.
Die proef-op-de-som heb ik zojuist zelf gedaan:
 - een aantal programma's gestart (firefox, gimp, OpenOffice) en mee gewerkt,
 - aangemeld als andere (2e) gebruiker en weer een aantal programma's gestart en mee gaan werken,
 - met een ruk de stekker eruit getrokken! :evil:

Deze "proef" heb ik nu acht ( 8 ) maal herhaald.

Er is GEEN extra schijfcontrole bij de herstart!! Ik begrijp dus niet waarom een hard-reset als (zelfs ernstig) probleem gezien wordt voor ext3.

Natuurlijk geeft het wel andere problemen zoals OpenOffice die vraagt of documenten hersteld moeten worden en firefox  ("Dit is gênant" :)) die vraagt of dezelfde pagina's geopend moeten worden of een nieuwe sessie moet starten. Allemaal goede redenen om voortaan weer normaal af te sluiten maar niet echt van toepassing op het onderwerp ext3.

Overigens heb ik hiervoor Ubuntu 9.10 gebruik met een (1) root partitie (geen aparte /home o.i.d.) en een swap partitie. Een "echte" dual-boot, geen wubi of Virtualbox.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #92 Gepost op: 2009/12/28, 19:39:19 »
Overigens heb ik hiervoor Ubuntu 9.10 gebruik met een (1) root partitie (geen aparte /home o.i.d.) en een swap partitie. Een "echte" dual-boot, geen wubi of Virtualbox.

EXT3 of EXT4 ?

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #93 Gepost op: 2009/12/28, 20:13:16 »
- ik test nog eens mijn harde schijf op fouten in sectoren(seagate tooltje staat klaar om te starten).
Dat begrijp ik dus niet. Ik vroeg je op welke harde schijf Ubuntu staat, en je antwoorde met "op de WD". En vervolgens ga je je Seagate schijf controleren?  ???

Er klinkt vaak genoeg "dan maar Windows", "in Windows is dat niet", etcetera in door, hier en daar (bijna) letterlijk. Verder lijk je graag allerlei zaken in Ubuntu of GNU/Linux af te kraken, op een manier die me doet denken dat je ooit eens de klok hebt horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt.
Je klaagt bijvoorbeeld dat je "dacht dat het een multi-user systeem was". Maar je zegt dit in reactie op Pjotr's opmerking dat wisselen zonder afmelden lijdt tot "sporen" van de vorige gebruikers. Dat is dus géén ontkenning van het feit dat we met een multi-user systeem te maken hebben. Eerder een bevestiging. Je deelt resources met meerdere gebruikers, alleen zitten die in het geval van jouw huishouden er niet allemaal tegelijk achter. Ter vergelijking: een mainframe is ook een multiuser systeem, waarbij meerdere gebruikers tegelijkertijd (vanuit een terminal) ervan gebruikmaken. En dus de beschikbare systeembronnen (geheugen, processorkracht, etc.) met elkaar delen. Hoe meer gebruikers dit doen, hoe meer het systeem belast wordt. Al zijn er een aantal gebruikers even naar de plee of zo, zij belasten het systeem. Met andere woorden: dat er resources worden "verspild" als een gebruiker zich niet afmeld, wil niet zeggen dat er geen sprake is van een multi-user systeem. Ik hoop dat dat nu helder is.

Verder zou ik eens de WD schijf eens testen, en deze ook eens meter afpeigeren door toch die hibernate eens te laten. Een hibernate is een zware last voor de schijf, althans zwaarder dan je lijkt te beseffen. Doe hetzelfde als je nu doet, met een SSD (die allergisch zijn voor schrijfacties) als hoofdschijf, en ik voorspel dat deze binnen een half jaar tot een jaar al dood is.

Enfin, test nu eens die Western Digital, alsmede je RAM ( dat laatste met memtest). Daarna zien we wel verder.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 20:16:10 door Peter »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #94 Gepost op: 2009/12/28, 20:15:17 »
Om eerlijk te zijn ext4. Maar het principe van recovery (journaling) is gelijk aan ext3. Verwacht je serieus dat ext3 een ander resultaat geeft? Dan kan ik "ff" formateren, herinstalleren, de back-up terugplaatsen en de proef herhalen. Dat is (nu) minder praktisch (lees: kost wel even tijd).

Wel heb ik de test met een "echte" ext3 in Virtualbox met Ubuntu 8.04 LTS herhaald (2x). In plaats van stekker eruit Virtualbox gesloten (power-off the machine). Zelfde resultaat: geen schijfcontrole gezien bij de herstart.

Ook heb ik de test herhaald op deze computer met een 9.10, een root op ext4 en een datapartitie op ext3. Natuurlijk eerst bestanden geopend op de ext3 datapartitie en dan stekker eruit: weer geen schijfcontrole bij een herstart, en alles in orde.

De ontwikkeling van ext2 naar ext3/4 is best een goede ontwikkeling. Door gebruik te maken van een journaal waarin wordt bijgehouden welke datablokken op schijf zijn weggeschreven is er na een power-off nog steeds een betrouwbaar bestandsssyteem.

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2009/12/28, 20:32:36 »
Offtopic:

Misschien ligt het aan mij en interpreteer ik opmerkingen gewoon niet goed. Ik bedoel opmerkingen als hieronder:

in dit huishouden wil die oplossing zeggen: ok dan betalen we wel 200 Euro voor een besturingssysteem dat wel werkt. 

en ik die dacht dat Linux een multi-user systeem was... zucht. 

geen volledige herstart van de computer dus, zoals bij Control Alt Delete???  Welk OS is dat?  MSDOS? 

Citaat van: wvtienen

Op mijn werklaptop, meldt ik misschien 1 keer om de 2 maanden af.  De Windows XP hier thuis ook, maar omdat we die met 5 delen en die maar 1GB geheugen heeft vragen we soms wel eens iemand af te melden.
Zelf vind ik afmelden met de huidige hardware/software volledig overbodig en tijdverlies.

Citaat
Ik heb echter de indruk dat in X-windows die veiligheden niet zo proper geïmplementeerd zijn dan in bv de Windows grafische omgeving (waar je door een  Control Alt Delete altijd terug naar de desktop gaat, hoe fout de toepassing die je draait zich ook gedraagt).

Citaat
mmm; klinkt alsof men in de linux wereld gekozen heeft voor snelheid ipv  dataintegriteit?  Bij mijn weten kan je in de windows wereld dit ook volledig configureren (hoe dikwijls je iets naar disk schrijft).  En dan afhankelijk van de toepassing optimaliseer je (een webserver die alleen leest van disk, maak je cache maximaal, die mag lang wachten met schrijven.
en ja thomas ik val daar ook over.
ik bespeur een enige arrogantie bij de topicstarter waar ik al vrij snel door geirriteerd raakte.
maar dat komt bij mij voort uit een systeembeheerder op het werk die net zo erg bezig is als de topicstarter.
op mijn werk heb ik al aangegeven dat die man vervangen moet worden omdat er gewoon weg niet mee valt samen te werken.
zou deze meneer bij het zelfde bedrijf werken als ict-er?
uit mijn verleden heb ik geleerd dat ik het niet zo mag spelen en ik heb dan ook meer problemen met de vastberadenheid.
als je via een mooi knopje software matig een pc moet uitzetten, en elke ict-er weet dat (denk ik), dan moet je m ook zo uit zetten en niet anders (dit bedoelde ik met de handleiding).
op de manier als topicstarter bezig is dan denk ik dat er geen O.S. bestand is tegen deze praktijken.
als ik het mij goed herinner dan vind zelfs een betaalde O.S. het niet leuk dat je het zo uit zet en ook die O.S. zal waarschijnlijk een system check doen.
dat er bij red hat  gezegd wordt dat het niet nodig is dat er een check nodig is dan vindt ik het goed van ubuntu dat ze dat wel doen.
omdat ik winterbanden onder mijn auto heb liggen, betekend niet dat ik dan harder door kan rijden onder gevaarlijke omstandigheden, wat TS in deze slechte vergelijking wel zou willen doen.(mijn interpretatie, niet de zijne)

toch hoop ik dat zijn probleem opgelost wordt

leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #96 Gepost op: 2009/12/28, 20:45:59 »
@testcees:
Jouw ervaring in de proef die je hebt gedaan, valt me mee. Blijkbaar is EXT4 (en mogelijk ook EXT3) robuuster dan ik dacht. Wel een geinige proef die je hebt gedaan, trouwens.  :)

Blijft het feit, dat het gaat om een noodvoorziening. Alleen bedoeld voor noodgevallen dus. Gebruikmaken van de resetknop is een gruwelijk lompe, brute maatregel. Als je die *regelmatig* gebruikt, zoals de hulpvrager, dan doe je je computer grof geweld aan.

Mogelijk heeft zijn bestandscorruptieprobleem, of liever gezegd de herhaalde geforceerde bestandscontrole door Linux bij de opstart, dus een andere oorzaak. Hoewel... Als je *langdurig en op regelmatige basis* je computer mishandelt met een harde reset, dan vraag ik me toch af, of er geen verband ligt. Geen enkele noodvoorziening is bedoeld om langdurig en regelmatig te worden gebruikt.

Offline jonux

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2009/12/28, 20:56:49 »

Die proef-op-de-som heb ik zojuist zelf gedaan:
 - een aantal programma's gestart (firefox, gimp, OpenOffice) en mee gewerkt,
 - aangemeld als andere (2e) gebruiker en weer een aantal programma's gestart en mee gaan werken,
 - met een ruk de stekker eruit getrokken! :evil:

Deze "proef" heb ik nu acht ( 8 ) maal herhaald.

Er is GEEN extra schijfcontrole bij de herstart!! Ik begrijp dus niet waarom een hard-reset als (zelfs ernstig) probleem gezien wordt voor ext3.

Natuurlijk geeft het wel andere problemen zoals OpenOffice die vraagt of documenten hersteld moeten worden en firefox  ("Dit is gênant" :)) die vraagt of dezelfde pagina's geopend moeten worden of een nieuwe sessie moet starten. Allemaal goede redenen om voortaan weer normaal af te sluiten maar niet echt van toepassing op het onderwerp ext3.

Waar ik werk doen we tests met een hardware relais dat de PC iedere 10 minuten aan/uit schakelt
Tijdens het aan schakelen start het systeem op en wordt maximaal belast qua disk IO.
Deze test laten we gedurende 2 weken lopen.........
Het is een industriële embedded PC toepassing. We gebruiken CF en ext3.
Sinds 2003 geen problemen met ext3 waargenomen in deze test.
We hebben dit ook eens met FAT geprobeerd. Dit ging bij wijze van spreken al fout voor je FAT kon zeggen.

Inmiddels draaien er zo'n 500-600 systemen in het veld.
Onze klanten gebruiken dus gewoon een aan/uit schakelaar om het ding aan/uit te zetten.
Toch krijgen zij het voor elkaar de zaak (ext3 ) in de spreekwoordelijke soep te laten lopen.
( Hetgeen wij dan dus automatisch detecteren en repararen tijdens het opstarten  ;) )
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #98 Gepost op: 2009/12/28, 21:07:54 »
Jouw ervaring in de proef die je hebt gedaan, valt me mee. Blijkbaar is EXT4 (en mogelijk ook EXT3) robuuster dan ik dacht. Wel een geinige proef die je hebt gedaan, trouwens.  :)
Zien=geloven. ;)

Mogelijk heeft zijn bestandscorruptieprobleem, of liever gezegd de herhaalde geforceerde bestandscontrole door Linux bij de opstart, dus een andere oorzaak.
Bedankt. Dat punt wilde ik duidelijk maken. :)

Zelf zou ik het zelfs geen noodvoorziening van ext3 noemen. Het doel voor de ontwikkeling van ext3 is juist beschikbaarheid geweest. De mogelijkheid om probleemloos een harde-reset (instantly reboot) te kunnen doen!
we don't want to have to go through a fsck. We want to be able to reboot the machine instantly and have everything nice and consistent.
http://olstrans.sourceforge.net/release/OLS2000-ext3/OLS2000-ext3.html

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2009/12/28, 21:18:07 »
ext3 is, zoals proefondervindelijk aangetoond, robust. Het is echter niet onfeilbaar. Vergelijk het met russische roulette: negen keer gaat het goed, maar de tiende keer valt de stroom uit net tijdens die milliseconde dat kritische informatie uitgeschreven wordt.

In elk geval, om dit probleem te onderzoeken is het nodig eens een tijdje te proberen de harde resets absoluut te vermijden. Gebeurt het dan nog, dan moet het toch een hardwareprobleem zijn (eventueel een probleem van linux met de hardware).

Ook met ext3 wordt wel degelijk telkens een controle gedaan. Het voordeel van ext3 is evenwel, dat de controle zeer snel kan gebeuren, door zich enkel op de journal te baseren. Nu en dan heeft ook een ext3 systeem een volledige, en dus zeer trage, controle nodig. Ieder Ubuntu gebruiker kent dat wel.