Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EXT3 onstabiel?  (gelezen 30345 keer)

Offline wvtienen

• Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/27, 19:32:59 »
Wanneer de slaapstand niet goed werkt en daardoor het fs op het verkeerde been zet is dit geen fout van het fs maar van de slaapstand.
Oorzaak en gevolg.

groet,

Theo

mmm; lijkt me veel conclusies trekken zonder dat er voor mij een oorzakelijk verband bewezen is.  Voor mij mag een FS nooit corrupt gaan.  En ik zie niet in hoe de slaapstand daar ooit voor verantwoordelijk kan voor zijn.  

Walter

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/27, 19:41:05 »
omdat tijdens de slaapstand er van alles naar de harde schijf word geschreven, en vergeet ook niet dat de harde schijf een zware last te torsen heeft als hij keer op keer een hibernate door de strot geduwd krijgt.
Geef nu trouwens eens een omschrijving van de pc zoals zonet gevraagd, anders blijven we koffiedik kijken.  :)

Offline softbart

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/12/27, 19:42:14 »
Wanneer de slaapstand niet goed werkt en daardoor het fs op het verkeerde been zet is dit geen fout van het fs maar van de slaapstand.
Oorzaak en gevolg.

groet,

Theo

mmm; lijkt me veel conclusies trekken zonder dat er voor mij een oorzakelijk verband bewezen is.  Voor mij mag een FS nooit corrupt gaan.  En ik zie niet in hoe de slaapstand daar ooit voor verantwoordelijk kan voor zijn.  

Walter
Je gaf het zelf al aan.
'barrier=1': zou in bepaalde gevallen bij een harde reboot corruptie voorkomen (omdat het voorkomt dat het journaling mechanisme soms in de war kan komen).
Dit zou kunnen gebeuren wanneer de slaapstand niet goed werkt.

groet,

Theo

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/27, 19:42:34 »
Beschrijf eens de ijzerwaar in de pc, of geef van die pc het merk en modelnummer. En zoals eerder gezegd moeten we eerder kijken richting de slaapstand e.d., en ons niet blindstaren op het filesysteem.

't is een niet groot merk PC; verkocht onder de naam CompuDeals; bestaat uit
 MSI G31M Moederbord,
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     E6550  @ 2.33GHz
Een NVidia GeForce 8400 GS
Een Seagate 320GB disk-ST3320620AS (en nog een 2de 1TB WD WD1001FALS-0)  (Google geeft als eerste hit op de Seagate HD"The Barracuda 7200.10 is the largest, most reliable disc drive around." lol)

BTW: vandaag al drie keer naar slaapstand en terug gekeerd  en succesvol.

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/12/27, 19:44:25 »
omdat tijdens de slaapstand er van alles naar de harde schijf word geschreven, en vergeet ook niet dat de harde schijf een zware last te torsen heeft als hij keer op keer een hibernate door de strot geduwd krijgt.
Geef nu trouwens eens een omschrijving van de pc zoals zonet gevraagd, anders blijven we koffiedik kijken.  :)
zo rap kan ik nu ook weer niet typen ;-).  Als er iets is dat je mist in het lijstje met hardware,  laat maar weten...

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/12/27, 19:46:20 »

Wel zoals ik al eerder schreef: de files die hersteld zijn, waren files in de firefox cache.  De link tss deze files en de hibernate snap ik wel niet echt.

Walter

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #31 Gepost op: 2009/12/27, 19:53:00 »
Aan je moederbord lijkt me weinig aan te merken iig, je harde schijf is uitstekend en werkt bij mij al meer dan een jaar super. Maar even twee vraagjes: wat is de grootte van je swap partitie? Op welke van de tweede harde schijven bevinden deze en de Ubuntu hoofdpartitie zich?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 19:54:39 door Peter »

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/12/27, 20:01:05 »
en dan crashed ubuntu?
of alleen firefox?
bij mij heb ik het weleens dat firefox vastloopt door rare dingen maar dat is gewoon afsluiten en weer opnieuw opstarten.
neen: veelal omdat de spelletjes 'vast' lopen (ik bedoel niet in Firefox, de kinderen hebben al lang geleerd firefox te herstarten als flash weer eens de geest geeft).  Veelal gebeurt het omdat het spel in full screen mode draait en dan plots niet meer reageert.  Hoewel ubuntu dan strikt genomen nog correct draait is er voor de kinderen geen andere optie dan een harde reboot omdat de PC niet meer bestuurbaar is.  Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor de control alt delete die je altijd terug naar de desktop brengt in Linux.
Andere probleem wat ook gebeurde: van gebruiker wisselen en dan brengt de Linux je naar een text mode.  Vandaar kunnen de kinderen ook niet verder...

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/12/27, 20:05:58 »
Aan je moederbord lijkt me weinig aan te merken iig, je harde schijf is uitstekend en werkt bij mij al meer dan een jaar super. Maar even twee vraagjes: wat is de grootte van je swap partitie? Op welke van de tweede harde schijven bevinden deze en de Ubuntu hoofdpartitie zich?
fdisk -l

Schijf /dev/sda: 320.1 GB, 320072933376 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 38913 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x000547aa

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1       32189   258558111   83  Linux
/dev/sda2           32190       38913    54010530    5  Uitgebreid
/dev/sda5           37341       38913    12635122+  82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 121601 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x0007233e

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1               1      121601   976760001   83  Linux

Dus:

=> Swap is 12GB groot (voor 4GB werkgeheugen).
=> sda1 is de Ubuntu/boot partitie

De tweede disk is alleen een 'data' disk (voorlopig enkel een backup van de eerste disk en wat algemene backup data).

Walter

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #34 Gepost op: 2009/12/27, 21:12:35 »
Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor de control alt delete die je altijd terug naar de desktop brengt in Linux.

Ctrl_Alt_Backspace

Andere probleem wat ook gebeurde: van gebruiker wisselen en dan brengt de Linux je naar een text mode.  Vandaar kunnen de kinderen ook niet verder...

Gebruikerswissel werkt eveneens bij sommige computers niet goed. Oplossing: wen je aan, om telkens voor "Afmelden" te kiezen en niet meer voor "Gebruiker wisselen". Bijkomend voordeel: zo heb je steeds de volle systeemkracht ter beschikking (bij gebruikerswissel blijft er een hoop meuk van de vorige gebruiker in het RAM-geheugen zitten).

Wegens het voordeel van de volle systeemkracht, koos ik er vroeger (vroegâh) in Windows ook altijd voor, om af te melden i.p.v. "snelle gebruikerswissel".
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 21:15:31 door Pjotr »

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/12/27, 21:16:15 »

Gebruikerswissel werkt eveneens bij sommige computers niet goed. Oplossing: wen je aan, om telkens voor "Afmelden" te kiezen en niet meer voor "Gebruiker wisselen". Bijkomend voordeel: zo heb je steeds de volle systeemkracht ter beschikking (bij gebruikerswissel blijft er een hoop meuk in het RAM-geheugen zitten van de vorige gebruiker).

en ik die dacht dat Linux een multi-user systeem was... zucht. 

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/12/27, 21:19:47 »
Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor de control alt delete die je altijd terug naar de desktop brengt in Linux.

Ctrl_Alt_Backspace

net even het spel Torcs in full screen mode gestart: Ctrl_Alt_Backspace brengt me nergens.  Mis ik iets?

Walter

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #37 Gepost op: 2009/12/27, 21:22:31 »

Gebruikerswissel werkt eveneens bij sommige computers niet goed. Oplossing: wen je aan, om telkens voor "Afmelden" te kiezen en niet meer voor "Gebruiker wisselen". Bijkomend voordeel: zo heb je steeds de volle systeemkracht ter beschikking (bij gebruikerswissel blijft er een hoop meuk in het RAM-geheugen zitten van de vorige gebruiker).

en ik die dacht dat Linux een multi-user systeem was... zucht. 

Walter

Hoeft geen Linux-breed probleem te zijn... Kan zijn, dat het alleen bij Ubuntu voorkomt. Mogelijk werkt het beter bij bepaalde andere distro's. Of het ligt aan gebruikersomgeving Gnome, en dan heb je het niet in KDE (Kubuntu). Enzovoorts....

Maar slechts een klein probleem, toch? Afmelden is bijna net zo snel. En, zoals gezegd, je hebt bij afmelden de volle systeemkracht. De hele gedachte achter "snelle" gebruikerswissel is immers, dat een deel van de vorige gebruikerssessie in het RAM-geheugen achterblijft. Daardoor is de gebruikerswissel zo "snel". Ik vind het hele idee van gebruikerswissel daarom prut.  :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #38 Gepost op: 2009/12/27, 21:25:01 »

Ctrl_Alt_Backspace

net even het spel Torcs in full screen mode gestart: Ctrl_Alt_Backspace brengt me nergens.  Mis ik iets?

Walter

Doe eens een paar keer achter elkaar Control Alt Backspace. Normaliter zal deze toetscombi namelijk zorgdragen voor een herstart van de grafische schil (geen volledige herstart van de computer dus, zoals bij Control Alt Delete, maar alleen de grafische omgeving). Je krijgt dan weer het inlogscherm te zien.

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/12/27, 21:35:44 »
Doe eens een paar keer achter elkaar Control Alt Backspace. Normaliter zal deze toetscombi namelijk zorgdragen voor een herstart van de grafische schil (geen volledige herstart van de computer dus, zoals bij Control Alt Delete, maar alleen de grafische omgeving). Je krijgt dan weer het inlogscherm te zien.
geen volledige herstart van de computer dus, zoals bij Control Alt Delete???  Welk OS is dat?  MSDOS?  
Een toetsen combinatie die je grafische schil herstart?  Waarvoor is dat goed; ik wil gewoon terug naar de desktop.
In ieder geval: " Control Alt Backspace" zorgt daar in ieder geval niet voor (daar ben ik trouwens zeer gelukkig voor) op mijn PC.

Walter
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 21:45:03 door wvtienen »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #40 Gepost op: 2009/12/27, 21:39:00 »
geen volledige herstart van de computer dus, zoals bij Control Alt Delete???  Wel OS is dat?  MSDOS? 
Een toetsen combinatie die je grafische schil herstart?  Waarvoor is dat goed; ik wil gewoon terug naar de desktop.
In ieder geval: " Control Alt Backspace" zorgt daar in ieder geval niet voor (daar ben ik trouwens zeer gelukkig voor) op mijn PC.

Walter

???
Je (respectievelijk je kinderen) hebt immers te maken met een spel dat blijkbaar zo lomp is geprogrammeerd, dat het de computer heeft laten vastlopen? Wat wil je dan? Aan toveren doen we niet, helaas...  :)

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/12/27, 21:39:57 »
Maar slechts een klein probleem, toch? Afmelden is bijna net zo snel. En, zoals gezegd, je hebt bij afmelden de volle systeemkracht. De hele gedachte achter "snelle" gebruikerswissel is immers, dat een deel van de vorige gebruikerssessie in het RAM-geheugen achterblijft. Daardoor is de gebruikerswissel zo "snel". Ik vind het hele idee van gebruikerswissel daarom prut.  :)

Met de stabiliteit van de OS'n de laatste jaren heb ikzelf volledig afgeleerd af te melden.  Op mijn werklaptop, meldt ik misschien 1 keer om de 2 maanden af.  De Windows XP hier thuis ook, maar omdat we die met 5 delen en die maar 1GB geheugen heeft vragen we soms wel eens iemand af te melden.
Zelf vind ik afmelden met de huidige hardware/software volledig overbodig en tijdverlies.
Maar ik denk dat we afdwalen.

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2009/12/27, 21:44:31 »
???
Je (respectievelijk je kinderen) hebt immers te maken met een spel dat blijkbaar zo lomp is geprogrammeerd, dat het de computer heeft laten vastlopen? Wat wil je dan? Aan toveren doen we niet, helaas...  :)

Ik verwacht van een OS dat het altijd garandeert dat het stabiel is.  Er mag nooit een programma geschreven worden/gestart worden dat het OS onstabiel (of bij uitbreiding de grafische omgeving) kan maken.  Daarvoor heeft ieder OS heel wat veiligheden ingebouwd.  Ik heb echter de indruk dat in X-windows die veiligheden niet zo proper geïmplementeerd zijn dan in bv de Windows grafische omgeving (waar je door een  Control Alt Delete altijd terug naar de desktop gaat, hoe fout de toepassing die je draait zich ook gedraagt). 

Maar we zochten een oplossing voor een moeilijk startende Linux die vindt dat zijn disk niet meer correct is.

Walter

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #43 Gepost op: 2009/12/27, 21:51:38 »
Maar we zochten een oplossing voor een moeilijk startende Linux die vindt dat zijn disk niet meer correct is.

Het onderliggende probleem is dus, zoals reeds gezegd, de "harde herstart"..... Zolang als je dat middel gebruikt, zal er bestandscorruptie optreden. Onvermijdelijk. En zul je dus telkens te maken krijgen bij het opstarten, met een Linux die een schijfcontrole wil doen om "te redden wat er te redden valt" van de beschadigde bestanden. Het is niet anders....

Het enige fundamentele wat je daarom kunt doen aan dit probleem, is proberen te vermijden dat een "harde herstart" nodig is. Ook daarvoor heb ik al een paar methoden aangeraden.  :)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #44 Gepost op: 2009/12/27, 22:02:20 »
Herstarten met Ctrl_Alt_Backspace is in 9.10 standaard UIT geschakeld! Ook kan 9.10 doorgaan met de opstartprocedure als er een schijfcontrole (op de achtergrond) uitgevoerd moet worden.

Ervaringen met "afmelden" en "gebruiker wisselen" zijn blijkbaar persoonlijk. Als de laatste (dus enige) gebruiker hier afmeld loopt de desktop (verdenking: nvidia-driver) altijd vast.
Maar "gebruiker wisselen" werkt juist wel goed. En dat is wat mijn huisgenoten dus gebruiken. ;)

In plaats van het uitschakelen van bepaalde functionaliteit (slaapstand, gebruiker wisselen) is het leuker is om het wel werkend te krijgen.  ;)

Zowel "gebruiker wisselen" als "slaapstand" zijn software functies en kunnen fouten bevatten. Maar als het gevolg een instabiel (ext3) bestandsysteem zou kunnen zijn dan is er wel iets structureels mis. Kortom ik denk dat de oorzaak elders vandaan komt.

Het onderliggende probleem is dus, zoals reeds gezegd, de "harde herstart"..... Zolang als je dat middel gebruikt, zal er bestandscorruptie optreden. Onvermijdelijk. En zul je dus telkens te maken krijgen bij het opstarten, met een Linux die een schijfcontrole wil doen om "te redden wat er te redden valt" van de beschadigde bestanden. Het is niet anders....
Na een "harde herstart" moet een controle worden uitgevoerd. Eens. Maar of hier sprake is van een "harde herstart" is nog niet gezegd.

Zelfs bij het ingedrukt houden van de powerknop registreert Ubuntu "Power button pressed" in zijn log dus kan er ook een "sync" gedaan worden van het bestandssysteem om veilig/herstelbaar af te sluiten.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/12/27, 22:11:57 »
als ik zo vrij mag zijn, ik vindt de topicstarter nogal erg vasthoudend, is zijn goed recht maar als je nu eerst dit doet ............................RT M.

Kan kwetsend overkomen alhoewel zeker niet zo bedoelt.
Mod Team. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 22:26:43 door Wanda »
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/12/27, 22:35:55 »
als ik zo vrij mag zijn, ik vindt de topicstarter nogal erg vasthoudend, is zijn goed recht maar als je nu eerst dit doet ............................RT M.

Kan kwetsend overkomen alhoewel zeker niet zo bedoelt.
Mod Team. :)
Door die missende F snapte ik even niks van de post....  Alleen weet ik niet welke handleiding je bedoelt.

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2009/12/27, 22:46:12 »
Ook kan 9.10 doorgaan met de opstartprocedure als er een schijfcontrole (op de achtergrond) uitgevoerd moet worden.
Bedoel je 'kan' als 'je kan het aan of uit zetten'?  Weet je waar je dit moet configureren?

In plaats van het uitschakelen van bepaalde functionaliteit (slaapstand, gebruiker wisselen) is het leuker is om het wel werkend te krijgen.  ;)

oef: een leuker antwoord dan de berusting die ik hier bij verschillende merk ;-).

Walter

« Reactie #48 Gepost op: 2009/12/27, 22:49:56 »
waarom wil je je pc eigenlijk in slaapstand enzo hebben?
bij windows snap ik het maar ubuntu  ??? ??? ??? ??? ???

er is een mogelijkheid (weet ik zo niet uit mijn hoofd welke) dat als je je pc afsluit en weer opstart dat alle progamma's die draaien weer gestart worden. dus is een slaapstand niet nodig.

ik heb het gevonden
systeem-voorkeuren-opstart toep-tabblad opties-active toep onthouden bij uitloggen aanvinken.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 22:52:21 door pcschouten »
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #49 Gepost op: 2009/12/27, 22:51:08 »
als ik zo vrij mag zijn, ik vindt de topicstarter nogal erg vasthoudend, is zijn goed recht
Zeker zijn goed recht want de manual (http://www.redhat.com/support/wpapers/redhat/ext3/
) zegt:
ext3 does not require a file system check, even after an unclean system shutdown

Daar is het mede voor ontworpen!

Klik links bovenin op Documentatie