Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EXT3 onstabiel?  (gelezen 29649 keer)

Offline wvtienen

• Lid
Re: EXT3 onstabiel?
« Reactie #50 Gepost op: 2009/12/27, 22:54:14 »
waarom wil je je pc eigenlijk in slaapstand enzo hebben?
bij windows snap ik het maar ubuntu  ??? ??? ??? ??? ???

er is een mogelijkheid (weet ik zo niet uit mijn hoofd welke) dat als je je pc afsluit en weer opstart dat alle progamma's die draaien weer gestart worden. dus is een slaapstand niet nodig.
omdat ik in de eerste plaats vind dat een computer altijd moet draaien.  Er is geen enkele reden waarom een computer ooit uit moet.  Buiten dan energiebesparing.  De vraag is eerder; waarom zet je je PC ooit uit als er slaapstand is?

Walter

« Reactie #51 Gepost op: 2009/12/27, 22:57:59 »
de mijne is sneller in opnieuw opstarten dan uit/in de slaapstand komen.
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2009/12/27, 23:08:29 »
de mijne is sneller in opnieuw opstarten dan uit/in de slaapstand komen.

idd; dat zie ik thuis ook met 4GB geheugen; alleen heb jij nooit sneller 5 gebruikers terug gebracht naar het punt waar ze geƫindigd waren voordat de PC in slaapstand ging.

Walter

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #53 Gepost op: 2009/12/27, 23:19:52 »
Maar kijk eens, wat je kunt met de methode die pcschouten je heeft aangeraden? Ik kende die niet, maar die lijkt veelbelovend:
Systeem - Voorkeuren - Opstart-toepassingen - tabblad Opties
vink aan: Automatisch actieve toepassing onthouden bij uitloggen

Gebruikersvoorkeur, dus herhalen in elk gebruikersaccount.

Het lijkt erop, alsof pcschouten gelijk heeft: zo kun je toch volledig afmelden, met behoud van de belangrijkste functionaliteit van gebruikerswissel.

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2009/12/27, 23:32:11 »
Het lijkt erop, alsof pcschouten gelijk heeft: zo kun je toch volledig afmelden, met behoud van de belangrijkste functionaliteit van gebruikerswissel.

En zo opent Word plotseling weer de documenten  waar ik aan het werken was, krijg je het lijstje terug van mails die ik aan het beantwoorden was; Opent Gimp terug de foto's die mijn dochter bewerkt, wordt de ontwikkelingsomgeving van de zoon terug gebracht waar hij was, wordt de chats die openstonden terug getoverd?  Ik dacht van niet.

Het is vriendelijk dat je manieren zoekt om anders te werken/die in de buurt komen, maak ik wil gewoon dat het werkt (en desnoods koop ik gewoon een nieuw moederbord) en iedereen hier kan werken op de manier dat hij/zij 'gewoon' is.  Niet iets dat in de buurt komt.
Maar ik wel eerst even een uitleg waarom EXT3 niet stabiel is voordat ik me neerleg bij beperkingen.

Walter

Offline jonux

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2009/12/27, 23:34:05 »
Het is m.i. geen probleem van ext3

Het lijkt me meer een toepassing die onrechtmatig de videokaart aanstuurt ( spelletje )
Om dit te resetten zou je dus zoals al gesuggereerd de X-server ( = aansturing beeldscherm ) kunnen proberen te resetten.
bij karmic staat dit standaard uit, zo zet je dit weer aan :
http://ubuntu.igameilive.com/2009/10/enable-ctrl-alt-backspace-in-ubuntu-910.html
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/DontZap#Using%20KDE

Als het geheugen door een ( slecht geschreven spelletje oid ) toepassing gecorrumpeerd raakt, dan zal dit ook na het terugkeren uit de slaapstand corrupt kunnen blijven en dus zal het van kwaad tot erger kunnen verlopen.
Het corrupt raken van je geheugen kan overigens ook door foutieve hardware komen (DRAM)
Aangezien ubuntu het meest gelezen/geschreven diskgegevens in DRAM bewaart, ( cache ) ivm een zo hoogmogelijke verwerkingssnelheid, zal een corrupt geheugen ook de disk data (ext3 ) kunnen corrumperen.
Tip  : Voer eens een memory test uit. ( boot menu )

andere oplossing : koop een extra disk en zet het zaakje in raid.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 23:44:21 door jonux »
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2009/12/27, 23:35:03 »

het lost ook niet het probleem op je weet of iedereen alles bewaard heeft; een programma afsluiten zonder dat je de eigenaar ervan toestemming gevraagd heeft doe je niet.
Dit kan iets zijn voor een 'persoonlijke' PC, niet voor een PC die door meerdere voortdurend gebruikt wordt.

Walter
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 23:39:49 door wvtienen »

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2009/12/27, 23:37:11 »
Zeker zijn goed recht want de manual (http://www.redhat.com/support/wpapers/redhat/ext3/
) zegt:
ext3 does not require a file system check, even after an unclean system shutdown

Daar is het mede voor ontworpen!

Oef: mijn verwachtingspatroon voor een modern file systeem is correct; het mag nooit of te nooit falen...

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #58 Gepost op: 2009/12/27, 23:44:20 »

Als het geheugen door een ( slecht geschreven spelletje oid ) toepassing gecorrumpeerd raakt, dan zal dit ook na het terugkeren uit de slaapstand corrupt kunnen blijven en dus zal het van kwaad tot erger kunnen verlopen.

Ik hoop dat jij een dergelijke operating systeem dat zo iets toelaat niet gebruikt; ik gebruik alleen OS'en die zoiets zeker niet toelaten (Windows, Unix, Solaris, Linux varianten).  Er is niet zoiets als geheugen corrumperen op moderne OS'n.Iedere toepassing draait in zijn eigen stukje van het geheugen en kan daar niet uit.  Het OS laat dat trouwens ook nooit toe (op een paar bugs in het OS na, maar die komen alleen voor als je expliciet forceert, bv met een virus).

Walter

« Reactie #59 Gepost op: 2009/12/27, 23:44:30 »
op mijn laptop (alles intel ) deed de slaapstand het perfect.
maar op de ander pc (gedeeltelijk intel) weer niet . dit ligt aan de hardware tis heel vreemd maar waar.

ik wens je suc6 als je een pc wilt gaan uitzoeken die wel slaapstand kan (1 testje zegt niks na 10x kan een ander ook gedag zeggen).
« Laatst bewerkt op: 2009/12/27, 23:48:19 door pcschouten »
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2009/12/27, 23:49:01 »

Om dit te resetten zou je dus zoals al gesuggereerd de X-server ( = aansturing beeldscherm ) kunnen proberen te resetten.
bij karmic staat dit standaard uit, zo zet je dit weer aan :
http://ubuntu.igameilive.com/2009/10/enable-ctrl-alt-backspace-in-ubuntu-910.html
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/DontZap#Using%20KDE

ik snap niet waarom  ik een X-server zou moeten herstarten omdat een bepaalde toepassing zich slecht gedraagt.  Ik zou verwachten dat je dan de toepassing zelf probeert te stoppen in de eerste plaats?
De x-server herstarten: worden dan al je andere toepassingen ook gestopt?

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2009/12/27, 23:51:20 »
ik wens je suc6 als je een pc wilt gaan uitzoeken die wel slaapstand kan (1 testje zegt niks na 10x kan een ander ook gedag zeggen).

bedankt; het lijkt idd een groot mysterie die slaapstand in Ubuntu; Een uurtje geleden nog eens een slaapstand die slecht eindigde... (maar filesysteem is tenminste in takt gebleven).

Walter

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #62 Gepost op: 2009/12/28, 00:15:58 »
andere oplossing : koop een extra disk en zet het zaakje in raid.
Dat kost geld en wat lost dat op?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #63 Gepost op: 2009/12/28, 00:23:57 »
In plaats van het uitschakelen van bepaalde functionaliteit (slaapstand, gebruiker wisselen) is het leuker is om het wel werkend te krijgen.  ;)

Dat het leuker zou zijn als het zou werken, ben ik met je eens. Maar hoe dan, in dit geval?

Ik probeer praktisch mee te denken in dit concrete probleem. Ook al is een bepaalde praktische aanpak eerder een stoplap dan een oplossing; als het in de praktijk maar (deels) helpt. Schoonheidsprijzen vind ik van ondergeschikt belang.

Theoretische beschouwingen zijn leuk en aardig, maar bij het oplossen van dit concrete probleem zijn ze nutteloos en vrijblijvend. Dus: weet jij een concrete oplossing voor dit concrete probleem?  :)

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #64 Gepost op: 2009/12/28, 00:39:34 »
Allemaal niet vergeten dat het hier over de stabiliteit gaat van EXT3; Er is voor mij nog nergens aangetoond dat mijn probleem met EXT3 ligt aan de slaapstand. 

Walter

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #65 Gepost op: 2009/12/28, 00:46:24 »
Theoretische beschouwingen zijn leuk en aardig, maar bij het oplossen van dit concrete probleem zijn ze nutteloos en vrijblijvend.
Het is echter allerminst theoretisch! De slaapstand werkt hier in de praktijk wel degelijk en heeft, zoals de vraagsteller ook aangeeft, bepaalde voordelen boven een herstart. :P

Allemaal niet vergeten dat het hier over de stabiliteit gaat van EXT3
Maar dat is blijkbaar geen algemene ervaring dus is het ook wel begrijpelijk dat andere factoren (nog) niet uitgesloten worden.

Offline djurny

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2009/12/28, 00:59:44 »
ooit gedacht aan het feit dat er misschien in jouw situatie andere ext3 opties wat tweaking kunnen gebruiken? misschien heb je wat meer profijt aan
- een wat kortere journal flushing wachttijd,
- een wat kortere journal size,
- een ander type journalling (journal,ordered,writeback)
- of is het misschien handiger als je je page cache ook eens wat vaker flusht (/proc/sys/vm)?

er is geen enkel filesysteem (buiten wat ze misschien in de bankwereld gebruiken) wat voor ons op dit moment beschikbaar is wat garandeert dat alles wat erop staat gegarandeerd 'ok' is.. het enige wat een filesysteem als ext3 kan garanderen, is dat het filesysteem an sich consistent is.. dit controleert ext3 tijdens mounten van een filesysteem door te kijken of
- het laatste journal entry correct is weggeschreven
- het laatste journal entry niet correct is weggeschreven..
- het filesysteem de laatste keer 'cleanly' unmount is of niet..

het het journal bevat meestal alleen maar kleine stukken die naar file/disk worden weggeschreven, dus niet de hele file..

thats it! het zegt niets over data die altijd en te immer correct op het filesysteem aanwezig is of niet..

en over de acpi modes voor suspend en hibernate; normaal gesproken zal er altijd een sync worden gedaan voordat er zo een mode ingegaan wordt.. dit houdt in dat alles wat het filesysteem op dat moment nog in zijn/haar buffers heeft staan wordt weggeschreven naar disk.. hier valt helaas het 'cleanly' unmounted vlagje van ext3 niet onder, waardoor een e2fsck (==fsck.ext3) altijd denkt toch een run te moeten doen om te kijken of alles goed is gegaan of niet..

en tsja, dat je dit op windows niet zo vaak hebt heeft ook zo zijn redenen lijkt me.. windows heeft geen opzet van een centrale pagecache, hetgeen eigenlijk is waar alles op draait wat ook maar iets met input of devices te maken heeft.. dit is ook de reden waarom linux over het algemeen ook veel minder disk accesses nodig heeft om hetzelfde te kunnen doen als op een windows machine.. windows zal te pas en te onpas van alles en nog wat naar je disk schrijven ('doet mijn pc het nog? oja, ik zie het harddisk lampje branden').. hierdoor zal er veel minder data verloren kunnen gaan ten koste van snelheid en levensduur van je laptop accu en harddisk.. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 10:33:24 door djurny »
echo "Ka Me Ha Me Ha Me Ha!" | tr [A-Z] [a-z]

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2009/12/28, 01:23:36 »
en tsja, dat je dit op windows niet zo vaak hebt heeft ook zo zijn redenen lijkt me.. windows heeft geen opzet van een centrale pagecache, hetgeen eigenlijk is waar alles op draait wat ook maar iets met input of devices te maken heeft.. dit is ook de reden waarom linux over het algemeen ook veel minder disk accesses nodig heeft om hetzelfde te kunnen doen als op een windows machine.. windows zal te pas en te onpas van alles en nog wat naar je disk schrijven ('doet mijn pc het nog? oja, ik zie het harddisk lampje branden').. hierdoor zal er veel minder data verloren kunnen gaan ten koste van snelheid en levensduur van je laptop accu en harddisk.. :)

mmm; klinkt alsof men in de linux wereld gekozen heeft voor snelheid ipv  dataintegriteit?  Bij mijn weten kan je in de windows wereld dit ook volledig configureren (hoe dikwijls je iets naar disk schrijft).  En dan afhankelijk van de toepassing optimaliseer je (een webserver die alleen leest van disk, maak je cache maximaal, die mag lang wachten met schrijven.  Op een fileserver laat je onmiddellijk schrijven.  Maar dat stel je bij mijn weten in ieder OS apart in (en bij mijn weten is ook in de Windows een pagecache, weet wel niet wat je bedoelt met 'centrale' pagecache.

Walter

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #68 Gepost op: 2009/12/28, 01:26:28 »
en over de acpi modes voor suspend en hibernate; normaal gesproken zal er altijd een sync worden gedaan voordat er zo een mode ingegaan wordt.. dit houdt in dat alles wat het filesysteem op dat moment nog in zijn/haar buffers heeft staan wordt weggeschreven naar disk.. hier valt helaas het 'cleanly' unmounted vlagje van ext3 niet onder, waardoor een e2fsck (==fsck.ext3) altijd denkt toch een run te moeten doen om te kijken of alles goed is gegaan of niet..
Nee hoor, na de slaapstand start Ubuntu 9.10 hier (normaal gesproken) zonder filecheck op.  :P Alle buffers worden (blijkbaar) weggeschreven voor de werkelijke power-off.

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2009/12/28, 01:27:34 »
ondertss volgend plan:

- ik test nog eens mijn harde schijf op fouten in sectoren(seagate tooltje staat klaar om te starten).
Zijn er fouten dan ruil ik de disk (ik kan al beginnen denken hoe ik een disk clone)
Zijn er geen fouten dan:
- zie ik het een beetje verder aan
- probeer ondertss de verschillende opties in ext3 te snappen
 krijg ik nog eens problemen, dan zal ik mijn kennis van de opties toepassen.  Zelf denk ik dat ik vooral zal zoeken naar een optie die forceert dat altijd alle data direct naar de disk geschreven wordt.

Walter

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2009/12/28, 01:32:16 »
ooit gedacht aan het feit dat er misschien in jouw situatie andere ext3 opties wat tweaking kunnen gebruiken? misschien heb je wat meer profijt aan
- een wat kortere journal flushing wachttijd,
- een wat kortere journal size,
- een ander type journalling (journal,ordered,writeback)
- of is het misschien handiger als je je page cache ook eens wat vaker flusht (/proc/sys/vm)?

...er is geen enkel filesysteem (buiten wat ze misschien in de bankwereld gebruiken)...

enig idee waar ik een goede leidraad vind voor het tweaken van die opties (op zich zou ik verwachten dat ubuntu bv wat andere opties neemt voor de server versies vs desktop versies vs laptop versies)

En in banken gebruikt men nu ook weer geen super filesystemen; op zich zijn die even "normaal"-lees hebben net zo goed beperkingen- als een ext3; alleen wordt er voor gezorgd dat A; Alles dubbel aanwezig is, B: de toepassing/transactie alleen meldt dat alles ok is, als ze 100% zeker is dat alles weggeschreven is. 

Walter

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #71 Gepost op: 2009/12/28, 01:34:48 »
mmm; klinkt alsof men in de linux wereld gekozen heeft voor snelheid ipv  dataintegriteit?
In tegendeel, EXT3 is juist ontwikkeld voor betere integriteit dan EXT2, zonodig ten koste van snelheid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ext3

Offline jonux

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2009/12/28, 08:30:19 »
Citaat
ik snap niet waarom  ik een X-server zou moeten herstarten omdat een bepaalde toepassing zich slecht gedraagt.  Ik zou verwachten dat je dan de toepassing zelf probeert te stoppen in de eerste plaats?
De x-server herstarten: worden dan al je andere toepassingen ook gestopt?

Mensen die door het rode stoplicht rijden, rijden niet direct naar het politiebureau om naar een bekeuring te vragen. ( Toch ?  ) Software is door mensen geschreven, dus waarom zou je hier beter verwachten.
Het wel of niet kunnen herstarten van de server zou je ( ons ) informatie kunnen verschaffen over de aard van het probleem. ( het is op zich natuurlijk geen oplossing ) 

Citaat
Ik hoop dat jij een dergelijke operating systeem dat zo iets toelaat niet gebruikt; ik gebruik alleen OS'en die zoiets zeker niet toelaten (Windows, Unix, Solaris, Linux varianten).  Er is niet zoiets als geheugen corrumperen op moderne OS'n.Iedere toepassing draait in zijn eigen stukje van het geheugen en kan daar niet uit.  Het OS laat dat trouwens ook nooit toe (op een paar bugs in het OS na, maar die komen alleen voor als je expliciet forceert, bv met een virus).

Ik gebruik linux. Linux gebruikt een kernel. Op het moment dat er software in kernelspace draait heeft het toegang tot alles, zowel hardware als software in je computer. Ik denk dat je dan dus naar een ander OS moet uitkijken. ( Zelf maken ? ) Ook zijn er kernel modules. deze krijgen eveneens toegang tot alle bronnen zowel hardware als software. Had jij geen ATI grafische kaart?  Als je een gesloten driver hiervoor gebruikt, dan heb je dus een systeem waarbij je hebt toegelaten dat door anderen gemaakte gesloten code op je PC wordt uitgevoerd met de mogelijkheid om overal op toe te grijpen.

Overigens doelde ik met het uitvoeren van de RAM-test meer op defect geheugen. Dit kan tot zeer vreemde resultaten leiden!

Citaat
Als gebruiker en IT'er heb ik daar zeer weinig begrip voor.  Dat ding moet gewoon altijd 'correct' blijven werken.

Als IT-er zou je juist de werking van je eigen systeem moeten (willen) begrijpen.

« Laatst bewerkt op: 2009/12/28, 08:34:21 door jonux »

Offline wvtienen

• Lid
« Reactie #73 Gepost op: 2009/12/28, 09:02:59 »
Ondertussen weet ik dat er geen probleem is met de harde schrijf; er zijn geen slechte sectoren.  Het geheugen heeft ook alle tests doorstaan.
En nu op zoek naar het begrijpen van de ext3 parameters...

Walter

Offline jonux

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2009/12/28, 10:10:15 »