ooit gedacht aan het feit dat er misschien in jouw situatie andere ext3 opties wat tweaking kunnen gebruiken? misschien heb je wat meer profijt aan
- een wat kortere journal flushing wachttijd,
- een wat kortere journal size,
- een ander type journalling (journal,ordered,writeback)
- of is het misschien handiger als je je page cache ook eens wat vaker flusht (/proc/sys/vm)?
er is geen enkel filesysteem (buiten wat ze misschien in de bankwereld gebruiken) wat voor ons op dit moment beschikbaar is wat garandeert dat alles wat erop staat gegarandeerd 'ok' is.. het enige wat een filesysteem als ext3 kan garanderen, is dat het filesysteem an sich consistent is.. dit controleert ext3 tijdens mounten van een filesysteem door te kijken of
- het
laatste journal entry correct is weggeschreven
- het
laatste journal entry niet correct is weggeschreven..
- het filesysteem de laatste keer 'cleanly' unmount is of niet..
het het journal bevat meestal alleen maar kleine stukken die naar file/disk worden weggeschreven, dus niet de hele file..
thats it! het zegt niets over data die altijd en te immer correct op het filesysteem aanwezig is of niet..
en over de acpi modes voor suspend en hibernate; normaal gesproken zal er altijd een sync worden gedaan voordat er zo een mode ingegaan wordt.. dit houdt in dat alles wat het filesysteem op dat moment nog in zijn/haar buffers heeft staan wordt weggeschreven naar disk..
hier valt helaas het 'cleanly' unmounted vlagje van ext3 niet onder, waardoor een e2fsck (==fsck.ext3) altijd denkt toch een run te moeten doen om te kijken of alles goed is gegaan of niet..en tsja, dat je dit op windows niet zo vaak hebt heeft ook zo zijn redenen lijkt me.. windows heeft geen opzet van een centrale pagecache, hetgeen eigenlijk is waar alles op draait wat ook maar iets met input of devices te maken heeft.. dit is ook de reden waarom linux over het algemeen ook veel minder disk accesses nodig heeft om hetzelfde te kunnen doen als op een windows machine.. windows zal te pas en te onpas van alles en nog wat naar je disk schrijven ('doet mijn pc het nog? oja, ik zie het harddisk lampje branden').. hierdoor zal er veel minder data verloren kunnen gaan ten koste van snelheid en levensduur van je laptop accu en harddisk..