Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311371 keer)

Offline theokus

• Lid
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #175 Gepost op: 2006/06/19, 02:57:29 »
Citaat van: Dennis
de l in lspci is een kleine L, niet het cijfer
Neen Dennis :-)

"Alt Gr" plus druk op "1" van het toetsenbord
As good as it gets

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #176 Gepost op: 2006/06/19, 06:35:59 »
Citaat van: theokus

kleine l ( lspxi ) werkt toch beter dan | ( |spci ) als je 't in de terminal invoert
En 't ziet er ook correcter uit
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline theokus

• Lid
« Reactie #177 Gepost op: 2006/06/19, 15:12:59 »
Citaat van: bartek
Citaat van: theokus

kleine l ( lspxi ) werkt toch beter dan | ( |spci ) als je 't in de terminal invoert
En 't ziet er ook correcter uit
Ah, okee.
Zal dat ook eens doen;)
Ik dacht dat dit he "dos-teken" was of "Alt 124"
As good as it gets

Gast

• Gast
« Reactie #178 Gepost op: 2006/06/21, 13:09:43 »
Hallo allemaal,

Ik heb pas geleden Ubuntu 6.06 Dapper Drake ge

Gast

• Gast
« Reactie #179 Gepost op: 2006/06/21, 21:21:52 »
Ben ik weer,

Het blijkt dat ik het al goed had gedaan, alleen was er al een 'prism2_usb' module geladen, zag ik via lsmod. Als ik deze uitschakel en ndiswrapper modprobe, dan werkt het netwerk wel (dit type ik onder ubuntu :)).

Het enige probleem dat dus nog over blijft is hoe ik dit altijd zo laat gebeuren - volgens mij werkt dit niet meer als ik opnieuw opstart (nog niet geprobeerd). Suggesties zijn van harte welkom...

GWX

• Gast
« Reactie #180 Gepost op: 2006/06/21, 21:35:41 »
Maak een script genaamd /etc/init.d/blaat:
--
#!/bin/sh

rmmod prism2_usb
modprobe ndiswrapper
--
Doe dan

$ sudo chmod a+x /etc/init.d/blaat
$ sudo update-rc.d blaat start 51 S .

(Je mag "blaat" best een andere naam geven, maar ik wist zo snel niets beters)

budster

• Gast
« Reactie #181 Gepost op: 2006/06/21, 21:51:52 »
Citaat van: GWX
Maak een script genaamd /etc/init.d/blaat:
--
#!/bin/sh

rmmod prism2_usb
modprobe ndiswrapper
--
Doe dan

$ sudo chmod a+x /etc/init.d/blaat
$ sudo update-rc.d blaat start 51 S .

(Je mag "blaat" best een andere naam geven, maar ik wist zo snel niets beters)
Ik kan het helemaal volgen tot het vet gedrukte, waarvoor is dat? wat doet dat? hoe kom je daaraan?

Gast

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 2006/06/22, 08:10:14 »
Het werkt, dus hartstikke bedankt!

Ik had alleen wel dat de computer een ander netwerk wilde gebruiken, beetje vaag. Als ik expliciet het domain opgeef dan werkt het wel.

GWX

• Gast
« Reactie #183 Gepost op: 2006/06/22, 09:47:03 »
@ budster: uit een tutorial van enige tijd geleden.

Offline Floris

• Lid
« Reactie #184 Gepost op: 2006/06/23, 15:29:34 »
Ik blijf toch nog met een probleem zitten, namelijk als ik ubuntu opnieuw start, dan is wlan0 niet geactiveerd.
Op zich is dat een kwestie van een knop aanklikken in systeem > beheer > netwerk, maar het is toch wel vervelend om het zo elke keer te moeten doen.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat het netwerk automatisch geactiveerd wordt?
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Azalin

• Gast
« Reactie #185 Gepost op: 2006/06/23, 16:05:34 »
bij mij was het een kwestie van in mijn /etc/network/interfaces een regeltje aan het einde toevoegen:

auto wlan0

en toen was het gepiept, werd hij in elk geval elke keer automatisch geactiveerd.

Offline Floris

• Lid
« Reactie #186 Gepost op: 2006/06/23, 16:47:01 »
Citaat van: Azalin
bij mij was het een kwestie van in mijn /etc/network/interfaces een regeltje aan het einde toevoegen:

auto wlan0

en toen was het gepiept, werd hij in elk geval elke keer automatisch geactiveerd.
helaas... er staat al 'auto wlan0' in dat bestand, dus schijnbaar ligt het nog ergens anders aan.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

linuxfreak

• Gast
« Reactie #187 Gepost op: 2006/06/27, 13:57:30 »
ik krijg in Kubuntu 6.06 LTS wireless verbinding niet aan de praat, ik heb een usb wireless adapter van 3com, als ik iwconfig geef ziet hij hem gewoon  goed en ook als  wlan0, maar als ik wireless assistent opstart zie ik ook mijn netwerknaam staan, vul ik dan de gegevens in(wepkey) , en klik ik op connect het duurt ff voor dat hij klaar is maar mijn usb adapter blijft maar knipperen, en hij komt ook met de melding error to connect, dus ik krijg maar geen internet verbinding.

Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt

Sir John II

• Gast
« Reactie #188 Gepost op: 2006/06/27, 16:00:31 »
Ik heb een soorgelijk probleempje...

Ik ben van plan om Windows er volledig af te gooien en dus volledig over te schakelen op Linux (Ubuntu Dapper Drake)
Echter, 1 ding weerhoud me nog: ik heb een Wireless USB-internetstick... En deze word niet gevonden. Meer weet ik er echter niet van, want van Linux zelf ken ik niet veel (ik kan ermee werken, ja... Maar niet "achter de schermen" zoals met de console)
Hulp word altijd gewaardeerd.

linuxfreak

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: 2006/06/27, 16:22:13 »
Hij ziet mijn wireless usb wel maar ik krijg geen verbinding.

linuxfreak

• Gast
« Reactie #191 Gepost op: 2006/06/27, 16:30:25 »
Citaat van: Sir John II
Ik heb een soorgelijk probleempje...

Ik ben van plan om Windows er volledig af te gooien en dus volledig over te schakelen op Linux (Ubuntu Dapper Drake)
Echter, 1 ding weerhoud me nog: ik heb een Wireless USB-internetstick... En deze word niet gevonden. Meer weet ik er echter niet van, want van Linux zelf ken ik niet veel (ik kan ermee werken, ja... Maar niet "achter de schermen" zoals met de console)
Hulp word altijd gewaardeerd.
Aanrader neem pclinuxos 9.3 , is vet goed en vet easy, ik heb naast Kubuntu pclinuxos 9.3 draaien in dual boot zonder windows, en ik vind pclinxos 9.3 veeel beter.

Pclinuxos 9.3 is
is gratis
vele sofware tools icons  wallpapers enz, en snel met software updates
goede harware support
easy
leuk
ENZ

met Kubuntu heb ik alleen maar problemen.

Sir John II

• Gast
« Reactie #192 Gepost op: 2006/06/27, 19:02:42 »
Hmmm. Ik weet het zonet nog niet. :-)

Wat die ndiswrapper betreft, het lijkt erop dat het enkel voor draadloze netwerkkaarten is, en niet voor draadloos usb-sticken... Maar ik kan me vergissen, ik ken er echt niet veel vanaf.

linuxfreak

• Gast
« Reactie #193 Gepost op: 2006/06/27, 21:15:05 »
Citaat van: Sir John II
Hmmm. Ik weet het zonet nog niet. :-)

Wat die ndiswrapper betreft, het lijkt erop dat het enkel voor draadloze netwerkkaarten is, en niet voor draadloos usb-sticken... Maar ik kan me vergissen, ik ken er echt niet veel vanaf.
Klopt, maar ik heb nediswrapper ook  niet nodig, hij ziet mijn usb gewoon goed, alleen hij  wil geen verbinding maken als ik alles invul.  connection failed staat er bij bij wireless assistent.

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #194 Gepost op: 2006/06/27, 21:24:17 »
Dat je hem ziet (via lsusb neem ik aan) is normaal.
Ndiswrapper is er ook voor usb-network-adaptors :)

linuxfreak

• Gast
« Reactie #195 Gepost op: 2006/06/27, 22:57:24 »
Citaat van: zappa
Dat je hem ziet (via lsusb neem ik aan) is normaal.
Ndiswrapper is er ook voor usb-network-adaptors :)
Nee, ik zie hem gewoon via iwconfig er staat wlan0, maar helaas krijg ik geen internet verbinding via wireless assistent. daar staat gewoon mijn netwrok naam tussen, vul ik mijn wepkey in, klik ik  op Connect  krijg ik de melding failed to  Connect.

Azalin

• Gast
« Reactie #196 Gepost op: 2006/06/28, 08:44:13 »
Probeer dan eerst eens de boel te configureren ZONDER WEP encryptie. De meest gemaakte fout is de boel aan de praat proberen te krijgen met alle toeters en bellen er meteen op en aan. Onder Windows gaat dit overigens ook regelmatig fout, dus mensen die roepen: ja, maar onder Windows lukte het wel meteen... das vaak gewoon dom toeval.

Zet de WEP encryptie eens uit en kijk of je dan wel een verbinding krijgt. Krijg je het dan nog niet, dan zou ik eens gaan kijken of hij je access point uberhaupt wel kan vinden.

Bij mij wireless adapter wilde hij met de standaard ISLSM drivers (ISL3886 chipset meen ik) wel de kaart herkennen en stuurde hij deze ook aan, maar deed de radio het niet goed waardoor er geen netwerk gevonden werd. Achteraf bleek dat de driver toch niet geschikt was voor mijn kaart (standaard driver in Dapper voor Prisma kaarten) terwijl deze hem wel aanstuurde. Door de juiste driver te gebruiken zag ik ineens wel mijn wireless netwerk en kon ik wel verbinden. Toen was het alleen nog een kwestie van de WEP encryptie aanzetten en mijn netwerkje draaide.

Dus even wat dieper graven. Misschien dat de driver die je nu gebruikt niet helemaal goed is ...

Saamelainen

• Gast
« Reactie #197 Gepost op: 2006/06/28, 16:59:20 »
@Azalin
Wij zitten hier ook al een poos te modderen met hetzelfde euvel met een ISL3886 chipset op een Fujitsu Siemens laptop. Welke driver heb je daarvoor ge

Azalin

• Gast
« Reactie #198 Gepost op: 2006/06/28, 17:20:36 »
Hee, das geinig... ik heb namelijk een Fujitsu Siemens driver geinstalleerd voor mijn Sitecom Wireless Kaartje ! Met ndiswrapper dan wel maargoed... hij werkt perfect. Behalve dat de netwerk kwaliteits meter altijd 100% aangeeft (daar klopt niet veel van..maargoed, geef ik niks om)

Ok, welke driver...
In een eerdere post in deze thread had ik eens dit geplaatst:

Citaat van: Azalin
Even voor de goede orde:
Mijn Sitecom WL-141 waarvan een hoop mensen op andere fora (inclusief Sitecom zelf) zei dat deze kaart niet onder Linux draait en ik hem niet aan de praat zou kunnen krijgen, heb ik nu dus draaien. Ik internet er nu zelfs mee.

De kaart werkt met ndiswrapper en de drivers die worden aangeraden voor de Sitecom WL-140.

Uit de ndiswrapper lijst:
27. # Card: [Sitecom] WL-140
    * Chipset: Intersil Corporation ISL3886 [Prism Javelin/Prism Xbow] (rev 01)
    * pciid: 1260:3886
    * Driver: http://download.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=3B928095-EEEE-4194-91A7-E0CBE2D28B56
    * Other: System: Tecra 8100 / 2.6.14-gentoo-r5 / i686 Pentium III (Coppermine) GenuineIntel GNU/Linux / emerge: net-wireless/ndiswrapper-1.7 / WEP: enabled

Heel belangrijk: prism54 module verwijderen door rmmod prism54
en deze te blacklisten
Voor Breezy geldt dat je prism54 moet rmmodden en blacklisten. Voor Dapper moet je echter de islsm modules blacklisten.

Voor usb:  islsm_device, islsm_usb, islsm
Voor pci: islsm_device, islsm_pci, islsm

Om zeker te zijn welke je moet hebben kun je even lsmod doen en kijken welke islsm modules er allemaal geladen zijn. Die blacklisten, even restarten en dan de driver van fujitsu met ndiswrapper installeren.
ndiswrapper met -m (geloof ik) aan je lijst met modules die tijdens opstarten worden geladen toevoegen. Wellicht even een modprobe ndiswrapper doen en gaan met die banaan. Ik zit nu niet achter mijn PC thuis dus ik kan even niet controleren wat je allemaal nog moet doen na ndiswrapper -i maar zorg wel dat je het .sys en .inf bestand allebei in dezelfde map hebt staan. Alleen d

Saamelainen

• Gast
« Reactie #199 Gepost op: 2006/06/28, 17:31:00 »
Heel erg bedankt voor de uitvoerige uitleg. Hier komen we denk ik wel verder mee.  :)