Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 268198 keer)

Gast

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #125 Gepost op: 2006/05/05, 20:25:09 »
Tot zo ver mijn mening over linux/ubuntu   BROL omdat er niets mee aan te vangen valt zonder internet. En draadloos kan moeilijk of niet :s !!!!

Saamelainen

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #126 Gepost op: 2006/05/05, 20:57:58 »
Jammer dat het niet gelukt is. Misschien een idee om Dapper Drake Beta eens te proberen? Daar zitten weer veel verbeteringen in. Je zou een live-cd kunnen proberen om te kijken of draadloos daar wel werkt.

Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #127 Gepost op: 2006/05/06, 00:11:52 »
En denk je dat dit helpt IKKE? Nee dus...

esseboom

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #128 Gepost op: 2006/05/06, 11:23:57 »
ik ben weer verder met het werk alleen denk ik dat er iets verkeert staat. dit gebeurt er als ik hem activeer:

robert@robert-laptop3:~$ sudo ifdown eth0
Password:
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3
Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

Listening on LPF/eth0/00:08:0d:0d:a1:02
Sending on   LPF/eth0/00:08:0d:0d:a1:02
Sending on   Socket/fallback
DHCPRELEASE on eth0 to 192.168.10.1 port 67
send_packet: Network is unreachable
send_packet: please consult README file regarding broadcast address.
robert@robert-laptop3:~$ sudo ifup eth1
SIOCADDRT: Network is unreachable
Failed to bring up eth1.
robert@robert-laptop3:~$ iwconfig
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

eth1      IEEE 802.11b  ESSID:"linksys"
          Mode:Auto  Channel=14  Access Point: Invalid
          Sensitivity=0/200
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

sit0      no wireless extensions.

robert@robert-laptop3:~$ ifconfig
eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0D:54:A1:82:8E
          inet addr:192.168.1.66  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:11 Memory:d0ab0000-d0ab2000

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:7 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:7 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:372 (372.0 b)  TX bytes:372 (372.0 b)

leg mij het maar uit. hij krijgt zelfs een netwerk adres?
:( ik haak ff af

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #129 Gepost op: 2006/05/09, 00:18:39 »
Citaat van: testcees
Mijn laptop met broadcom wifi werkt goed met de firmware van http://ubuntu.cafuego.net/pool/bcm43xx/bcm43xx-firmware_1.0-0ubuntu5_all.deb
Maar het afsluiten of reboot stopt met de melding: Deconfiguring network interfaces.
Na de upgrade van vandaag werkt het wel goed. Er is nu zowel een nieuwe kernel en ook nieuwe firmware versie.
Klik links bovenin op Documentatie

eubank

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #130 Gepost op: 2006/06/01, 13:26:33 »
Goedemiddag,

Sinds mn upgrade van 5.10 naar 6.06 LTS (release candidate) werkt mn 3com PCMCIA Wireless adapter niet meer. Ik had het vermoeden dat het aan de upgrade actie lag die ik had uitgevoerd via de update manager. Kan het zijn dat dit kaartje in versie 6.06 niet meer ondersteund wordt? Als ik me niet vergis gaat het om een 3com 3CRWE154A72 maar dat weet ik nu even niet zeker. Ik zit op mn werk en heb mn ubuntu laptop niet bij me.

Via de network manager zie ik de kaart verschijnen en kan ik hem configureren. Ik kies daar voor DHCP, voeg mn webkey en ssid toe. Vervolgens wordt de configuratie aangepast en blijf het balkje een tijd lang heen en weer gaan. Helaas blijft de status disconnected. In 5.10 werkte dit kaartje zonder problemen en was het eigenlijk klik en run.

Tevens heb ik etc/network/interfaces bekeken, maar daar leek het (voor mij) ook goed te staan. Start ik onder windows op dan werkt het kaarte probleemloos(dualboot, sorry wilde het kaartje even testen)

Uiteindelijk misschien een beetje eigenwijs en een schone dapper install gedaan, hiervoor heb ik de release candidate van gisteren gebuikt (31 mei) Helaas mocht dit niet helpen.

ifconfig werd ik niet veel wijzer van, alleen kon ik zien dat mn wifi kaartje geen ip verkreeg van mn router.

Overigens ben ik wel zeer enthousiast over Ubuntu, en mede dankzij dit forum ben ik eigenlijk bijna definitief overgestapt op Ubuntu. Ekiga moet me straks geheel over de streep helpen.

Alvast bedankt voor de eventuele hulp.

Offline nicolas

  • Lid
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #131 Gepost op: 2006/06/01, 13:35:53 »
Heb je nu echt de allerlaatste updates geinstalleerd? Ik zag vanochtend nog een update aangaande pcmcia kaarten binnenkomen. Wellicht dat deze helpt?
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

budster

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #132 Gepost op: 2006/06/01, 14:22:03 »
@eubank ik zou in iedergeval, totdat je een goede verbinding hebt je encryptie even uitzetten.

esseboom

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #133 Gepost op: 2006/06/01, 14:22:16 »
Citaat van: eubank
Goedemiddag,

Via de network manager zie ik de kaart verschijnen en kan ik hem configureren. Ik kies daar voor DHCP, voeg mn webkey en ssid toe. Vervolgens wordt de configuratie aangepast en blijf het balkje een tijd lang heen en weer gaan. Helaas blijft de status disconnected. In 5.10 werkte dit kaartje zonder problemen en was het eigenlijk klik en run.
Kijk en ik dacht dat ik niet de enige was. hier boven heb ik reeds om hulp gevraagd. ik ben ondertussen verder gaan zoeken. heb nog geen oplossing :(

wanneer ik deze heb horen jullie dat

eubank

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #134 Gepost op: 2006/06/01, 15:02:09 »
Citaat van: nicolas
Heb je nu echt de allerlaatste updates geinstalleerd? Ik zag vanochtend nog een update aangaande pcmcia kaarten binnenkomen. Wellicht dat deze helpt?
Ik zal vanavond nog even de laatste updates binnen halen, dan heb ik in iedergeval de final release.

Bedankt.

eubank

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #135 Gepost op: 2006/06/01, 15:04:00 »
Citaat van: budster
@eubank ik zou in iedergeval, totdat je een goede verbinding hebt je encryptie even uitzetten.
Als ik daarvoor in gnome onder administartion => network gewoon geen key invoer is dat voldoende? of kan ik beter mn interfaces file editen?

Bedankt.

eubank

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #136 Gepost op: 2006/06/01, 15:05:13 »
Citaat van: esseboom
Citaat van: eubank
Goedemiddag,

Via de network manager zie ik de kaart verschijnen en kan ik hem configureren. Ik kies daar voor DHCP, voeg mn webkey en ssid toe. Vervolgens wordt de configuratie aangepast en blijf het balkje een tijd lang heen en weer gaan. Helaas blijft de status disconnected. In 5.10 werkte dit kaartje zonder problemen en was het eigenlijk klik en run.
Kijk en ik dacht dat ik niet de enige was. hier boven heb ik reeds om hulp gevraagd. ik ben ondertussen verder gaan zoeken. heb nog geen oplossing :(

wanneer ik deze heb horen jullie dat
Hoi Esseboom,

Heb jij het toevallig geprobeerd met een ander kaartje? had jij het ook goed draaien onder 5.10?
Helaas ik heb ook nog geen oplossing.

budster

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #137 Gepost op: 2006/06/01, 15:17:04 »
Citaat van: eubank
Citaat van: budster
@eubank ik zou in iedergeval, totdat je een goede verbinding hebt je encryptie even uitzetten.
Als ik daarvoor in gnome onder administartion => network gewoon geen key invoer is dat voldoende? of kan ik beter mn interfaces file editen?

Bedankt.
Dat is voldoende, dan staat het gewoon uit, en aan de andere kant van de verbinding natuurlijk ook. Bij dit soort dingen moet je het allemaal zo simpel mogelijk houden. Straks zit je aan de drivers van je kaart te kloten terwijl je gewoon een typfoutje hebt gemaakt bij je invoeren van je webkey, zo heb je dat uitgesloten.

Verder zou ik uitvoer van ifconfig hier posten en zoveel mogelijk andere relevante informatie. dan is de kans dat iemand ziet wat er mis is en je zal helpen.

eubank

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #138 Gepost op: 2006/06/01, 15:45:33 »
Citaat van: budster
Citaat van: eubank
Citaat van: budster
@eubank ik zou in iedergeval, totdat je een goede verbinding hebt je encryptie even uitzetten.
Als ik daarvoor in gnome onder administartion => network gewoon geen key invoer is dat voldoende? of kan ik beter mn interfaces file editen?

Bedankt.
Dat is voldoende, dan staat het gewoon uit, en aan de andere kant van de verbinding natuurlijk ook. Bij dit soort dingen moet je het allemaal zo simpel mogelijk houden. Straks zit je aan de drivers van je kaart te kloten terwijl je gewoon een typfoutje hebt gemaakt bij je invoeren van je webkey, zo heb je dat uitgesloten.

Verder zou ik uitvoer van ifconfig hier posten en zoveel mogelijk andere relevante informatie. dan is de kans dat iemand ziet wat er mis is en je zal helpen.
Ok duidelijk, ga ik zeker proberen. Overigens was het wel zo dat ik na mn update van 5.10 => naar 6.06 een backup file van mn interfaces bestand was weggeschreven. Hieruit heb ik de juiste lines gekopieerd naar mn huidige interfaces bestand, maar dat mocht niet helpen.

Uiteraard ga ik het zeker nog even proberen zonder encryptie.

Wederom dank

eubank

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #139 Gepost op: 2006/06/01, 15:50:54 »
Misschien voorbarig, maar mocht het niet lukken met mn 3com kaartje, welke (goede, A-merk) PCMCIA wifi kaart zouden jullie me aan kunnen bevelen die zeker werkt onder 6.06?

eubank

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #140 Gepost op: 2006/06/03, 08:01:17 »
Jammer, maar ook met de laatste updates gaat het zaakje niet werken, zonder encryptie mocht ook niet baten.

Offline SWAT

  • Administrator
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #141 Gepost op: 2006/06/03, 09:44:15 »
Misschien werkt dit wel. Het is een terminal gebaseerde howto, maar hij zorgt er wel netjes voor dat ik op school etc. gewoon kan genieten van mijn draadloze verbinding :D

Gast

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #142 Gepost op: 2006/06/03, 15:11:09 »
Citaat van: SWAT
Misschien werkt dit wel. Het is een terminal gebaseerde howto, maar hij zorgt er wel netjes voor dat ik op school etc. gewoon kan genieten van mijn draadloze verbinding :D
Ok Thanks SWAT, ga ik proberen!

Gast

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #143 Gepost op: 2006/06/03, 15:11:25 »
Citaat van: SWAT
Misschien werkt dit wel. Het is een terminal gebaseerde howto, maar hij zorgt er wel netjes voor dat ik op school etc. gewoon kan genieten van mijn draadloze verbinding :D
Ok Thanks SWAT, ga ik proberen!

Gast

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #144 Gepost op: 2006/06/04, 08:42:44 »
Helaas, het lijkt erop dat ik niet meer kan inloggen op het forum. Het 3com kaartje waar ik het over had is een 3com 3CRWE154G72. Hij lijkt het kaartje wel goed te herkennen (ETH2) het link lampje brand, maar geen activity. Zoals je ziet krijgt hij ook geen ip. Dit ging onder 5.10 zonder enig probleem. Zijn er nog meer mensen die sinds de upgrade last hebben gekregen met hun wifi kaartje?



mike@Northwood:~$ ifconfig
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:02:A5:C1:98:61
          inet addr:192.168.1.39  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::202:a5ff:fec1:9861/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1861 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1969 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:1566552 (1.4 MiB)  TX bytes:231377 (225.9 KiB)

eth2      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0B:AC:E7:DC:09
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:11 Memory:f0b2c000-f0b2e000

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:5 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:5 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:272 (272.0 b)  TX bytes:272 (272.0 b)

mike@Northwood:~$

Gast

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #145 Gepost op: 2006/06/04, 15:37:32 »
Ja ik heb ook problemen met mijn Asus Wl-100G. In 5.10 werkte hij gewoon. In 6.06 blijft hij continue de bcm43xx driver aanhouden en blijft proberen of die werkt. Daarom had ik ndiswrapper weer geinstalleerd met dependies maar wat ik ook probeerde mijn kaartje wou met geen mogelijkheid aan gaan.

Gast

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #146 Gepost op: 2006/06/04, 17:02:45 »
Citaat van: Maartenvs
Ja ik heb ook problemen met mijn Asus Wl-100G. In 5.10 werkte hij gewoon. In 6.06 blijft hij continue de bcm43xx driver aanhouden en blijft proberen of die werkt. Daarom had ik ndiswrapper weer geinstalleerd met dependies maar wat ik ook probeerde mijn kaartje wou met geen mogelijkheid aan gaan.
Is het inmiddels wel gelukt? Voor mn 3com kaartje had ik nooit de ndiswrapper nodig. Volgens mij hebben wel meerdere gebruikers sinds 6.06 problemen met hun wifi kaart. Zal wel weer een keer opgelost worden. Wel erg jammer dat het niet meer werkt.

Saamelainen

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #147 Gepost op: 2006/06/04, 17:18:24 »
@eubank
Sorry, dat ik er even tussendoor kom. Misschien helpt onderstaande bericht van Dennis om weer gewoon te kunnen inloggen.

Citaat van: Dennis
Het zou nu allemaal opgelost moeten zijn. Mensen met "rare tekens" in hun wachtwoorden moeten misschien nog een keer een nieuw wachtwoord aanvragen maar ook die functie zou het weer moeten doen.

yoeri

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #148 Gepost op: 2006/06/04, 17:25:59 »
Heb dit ook elders gepost op dit forum ... tot ik de thread zag staan voor al de netwerkproblemen :)

Ik heb een klein netwerkje tssn een windows XP en Ubuntu. De connectie tssn beiden is ofwel wired of wireles. Als ik mijn laptop boot in XP heb ik totaal geen problemen om met het draadloos netwerk te verbinden. Onder Ubuntu (6.06) zie ik wel de netwerk adapter staan in de hardware en bij de settings van het netwerk maar ik slaag er niet in te verbinden. De draadloze adapter in mijn portable heeft een Zydas ZD1211 chip en verbind ad-hoc met mijn desktop pc (dus zonder een router ertussen).

Op mijn XP-box heb ik alle security uitgeschakelt en heb ik het draadloos netwerk de naam "Broken" gegeven.
Heb geprobeerd om een aantal instelingen te posten, let wel, ik ben compleet nieuw in linux ...

Wlan deel uit /etc/network/interfaces :
iface wlan0 inet dhcp
wireless-essid Broken
wireless-mode ad-hoc
auto wlan0
sudo ifdown wlan0 geeft
Listening on LPF/wlan0/00:13:d4:2e:39:70
Sending on   LPF/wlan0/00:13:d4:2e:39:70
Sending on   Socket/fallback
Error for wireless request "Set ESSID" (8B1A) :
SET failed on device wlan0 ; Invalid argument.
iwconfig wlan0 geeft:
wlan0     802.11b/g NIC  ESSID:"Broken"
          Mode:Managed  Frequency=2.462 GHz  Access Point: Not-Associated
          Bit Rate:1 Mb/s
          Retry:off   RTS thr=2432 B   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=4/92  Signal level=4/154  Noise level=161/154
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0
Heeft er iemand suggesties ??
Heb intussen ook gemerkt dat de ESSID verdwenen is na een reboot. Ad-hoc kan ik enkel goedzetten door iwconfig wlan0 mode ad-hochet is dus niet voldoende de ad-hoc mode op te geven bij het interfaces bestand.

Ben stilaan onozel aan het worden van dat netwerk gedoe ... het is in elk geval al goed dat Dapper de hardware goed vind in tegenstelling tot Breezy. Voor nieuwlingen is het toch een kleine configuratie-hel waar je door moet ...

Gast

  • Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #149 Gepost op: 2006/06/04, 21:44:30 »
Ik heb problemen met dapper drake terwijl het bij ubuntu 5.10 zo goed ging doet  men wireless internet connectie het niet goed ook al heb ik een aantal keren geprobeerd ik heb het geprobeerd ik heb iets van bcmwl5a en ndiswrapper doet het feilloos maar dapper drake doet het niet voor de rest is dapper drake keigoed