Alsnog even mijn reactie, om wat meer inhoud te geven aan mijn eerdere kritiek op de benadering en werkwijze. Onderstaande geef ik gewoon ter illustratie! Voorbeelden gebruik ik om het verhaal wat in te korten.
Er moet in eerste instantie een goede beeldvorming zijn van allerlei zaken, bepaalde punten worden wel in de Wiki benoemd, maar zet jezelf aan tot meer inzicht in die punten.
1. Doelgroep bepalen:
*Consument:
-Leeftijdscategorie: 15-25, 26-35, 36-45 etc.
-Soorten: Gamers, student, hobbyisten etc.
-Kennis: Beginnend, ervaren, ICT'ers etc.
*Kleine bedrijven:
-Branche:
-etc.
Probeer gebruikersgroepen te typeren, om zo ook in te schatten hoeveel en welke content je hier voor kunt maken.
Maar ook om te bekijken wie je wel en niet wil aanspreken met je blad. Computer gebruikers zijn nou eenmaal een hele diverse groep mensen, onderschat dat niet.
2. 'Product' eigenschappen:
*Inzicht hoe de doelgroep Linux/OSS ziet:
-Bekendheid
-Imago (ondersteuning,veiligheid, complexiteit etc.)
-Ideologie (Linksch)
-Omgangsvormen (Houding Linux community tegenover Microsoft en Windows)
-etc.
Beperk jezelf niet alleen tot datgene wat je als schrijver kwijt wil, maar creëer inzicht in wat doelgroep(en) van
Linux/OSS denken. Wat zijn nou de problemen rondom Linux/OSS per doelgroep, beperking ligt niet simpelweg in de
afwezigheid van bekendheid. Inzicht hierin krijgen, levert mogelijkheden om hierop te reageren, of ze nou gegrond of ongegrond zijn. Datgene wat je probeert de hemel in te prijzen, is NIET zo goed als in je eigen beleving!
3. Bepalen doelstellingen:
*Stimulering en bevordering van het gebruik van open source software voor consument en kleine bedrijven.
-Verbetering van het imago van open source software
-
-etc.
Punt 2 kan belangrijke input zijn, voor het vormen van doelstellingen. Wat wil je nou bereiken?
4. Bepalen informatiebehoefte doelgroepen:
*Inhoudelijk - Communiceer wat de doelgroep wil weten:
-Doelgroep Consument 15-25 : Software - Betrekking op studie
-etc.
Bovenstaande is vanzelfsprekend. Input komt vanuit punt 1 en 3, en geef je vervolgens vorm en inhoud, en zorgt
dat er aansluiting is.
Wat ik met bovenstaande wil aangeven, is dat de dingen veel doordachter kunnen worden uitgewerkt. Het geeft een basis om op te schieten, en creatief te zijn (relaties, combinaties, creaties etc.).