Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Open Computer Blad

Tof
Goed Initiatief
Kan beter
Slecht idee

Auteur Topic: Digitaal blad "Open Computer"  (gelezen 128887 keer)

Offline Stijnen

• Lid
Re: Digitaal blad "Open Computer"
« Reactie #100 Gepost op: 2009/05/17, 20:47:47 »
Allemaal leuk en aardig om direct namen te gaan hangen aan een functie. Maar straks ontstaat de enorme discussie rondom het blad, aangezien een blad idee ontbreekt, of in ieder geval heel beperkt is. Nu wordt er zo nu en dan wat geroepen, maar dat is geen manier van werken. Die functies komen wel, als er duidelijkheid is.

Werk de doelstelling, doelgroep, visie etc. van het blad uit, en hang vervolgens alles daaraan vast. Hou deze groep mensen dan ook beperkt (hier heb je geen volledig aantal functies voor nodig of een heel forum, maar een beperkt aantal denkers). Kortom: er dient een top te zijn, die de grote lijnen in eerste instantie uitzet.

Vervolgens ga je pas nadenken over de inhoud van het blad. Nu wordt van alles door elkaar gehaald, met als gevaar dat er te snel naar het resultaat gewerkt wordt, en knopen worden doorgehakt zonder enig idee.

Op basis hiervan kunnen mensen ook een fatsoenlijke keuze maken, om mee te denken/helpen aan het blad. Nu is het een leeg idee, waar honderden mensen iets gaan roepen.

Kortom: blad is leuk, slechte uitwerking, kan beter. Dus mijn stem gaat naar: Het Kan Beter!
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #101 Gepost op: 2009/05/17, 22:19:56 »
Allemaal leuk en aardig om direct namen te gaan hangen aan een functie. Maar straks ontstaat de enorme discussie rondom het blad, aangezien een blad idee ontbreekt, of in ieder geval heel beperkt is. Nu wordt er zo nu en dan wat geroepen, maar dat is geen manier van werken. Die functies komen wel, als er duidelijkheid is.

Werk de doelstelling, doelgroep, visie etc. van het blad uit, en hang vervolgens alles daaraan vast. Hou deze groep mensen dan ook beperkt (hier heb je geen volledig aantal functies voor nodig of een heel forum, maar een beperkt aantal denkers). Kortom: er dient een top te zijn, die de grote lijnen in eerste instantie uitzet.

Vervolgens ga je pas nadenken over de inhoud van het blad. Nu wordt van alles door elkaar gehaald, met als gevaar dat er te snel naar het resultaat gewerkt wordt, en knopen worden doorgehakt zonder enig idee.

Op basis hiervan kunnen mensen ook een fatsoenlijke keuze maken, om mee te denken/helpen aan het blad. Nu is het een leeg idee, waar honderden mensen iets gaan roepen.

Kortom: blad is leuk, slechte uitwerking, kan beter. Dus mijn stem gaat naar: Het Kan Beter!
Is nu in de Documentatie verwerkt, zo goed?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/opencomputer
« Laatst bewerkt op: 2009/05/17, 22:45:12 door Dooitze de Jong »

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
« Reactie #102 Gepost op: 2009/05/17, 22:28:36 »
??????

Offline DivinGGoD

• Lid
« Reactie #103 Gepost op: 2009/05/17, 23:20:57 »
wat een mooi idee dit,
een opensource blad :D

na dit gezien te hebben even snel een banner in elkaar gezet zodat iedereen dit kan gebruiken:

en natuurlijk de bijbehorden code:

[CENTER][url=http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntulinux-nieuwsbrief/][img]http://img41.imageshack.us/img41/9427/opencomputerbanner.gif[/img][/url][/CENTER]

zelf ga ik kijken of ik nog ergens wat plek kan vinden voor de vertaling van thinkpython.
Ik wil toch even laten weten dat ik dit een uitstekende manier vind om ook de "buitenwereld" te laten zien wat open-source nou eigenlijk inhoudt.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2009/05/18, 00:24:13 »
Ik had een heel verhaal, maar dat houden jullie even tegoed. Ondertussen zie ik ook dat de Wiki veranderd is. Dus even een korte reactie:

Dit staat nu op de wiki:
-Waarom moet ik voor Open Source kiezen en niet voor Closed software?
-Waarom geen Windows maar wel Linux/Ubuntu?
-Nieuws uit de Open Source wereld.
-Wat voor software is voor mij het beste?
-Hardware problemen overstap naar Ubuntu of ander Linux distro's.
-Als ik voor Linux kies welke past dan het beste bij mij?

Hoe vaak kun je inhoud geven aan een blad met de volgende punten?:

Dan hou je dit over:
(Hoeveel linux distro's zijn er tegenwoordig? Dit is wellicht wel een tijdje vol te houden, maar heeft ook een einde)

Dit punt heeft ook haar beperkingen:
(Je focused je hier waarschijnlijk op de meest voorkomende problemen, kan zijn dat ik hier te simpel over denk)

Wat ik hiermee probeer aan te geven is, of het blad op lange termijn bestaansrecht heeft. Ik wil het idee niet onderuit halen, maar kritisch zijn, zodat men gaat nadenken hoe dit blad erover 10 uitgaven er nou uit zal zien.

Doelen opstellen, geven antwoord op WAT je wil bereiken. Vervolgens denk je na HOE je dit gaat realiseren. De bovenstaande punten zijn HOE antwoorden, en vallen deels onder 1 doel. Geen probleem opzich, maar deze benadering levert een andere kijk op de zaak, met wellicht meer content voor een blad.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

« Reactie #105 Gepost op: 2009/05/18, 06:41:26 »
Stijnen heeft volgens mij in twee berichten heel sterk aangegeven wat voor nu echt nodig is. Voor inspiratie zou bijvoorbeeld ook eens gekeken kunnen worden naar andere digitale magazines, zoals dat van PCLinuxOS. Deze laatste bestaat al weer een tijdje. Een ander voorbeeld is freiesMagazine.

Ik ben benieuwd naar het hele verhaal dat Stijnen wilde vertellen.

« Reactie #106 Gepost op: 2009/05/18, 06:54:47 »
Ik had een heel verhaal, maar dat houden jullie even tegoed. Ondertussen zie ik ook dat de Wiki veranderd is. Dus even een korte reactie:

Dit staat nu op de wiki:

Hoe vaak kun je inhoud geven aan een blad met de volgende punten?:

Dan hou je dit over:
(Hoeveel linux distro's zijn er tegenwoordig? Dit is wellicht wel een tijdje vol te houden, maar heeft ook een einde)

Dit punt heeft ook haar beperkingen:
(Je focused je hier waarschijnlijk op de meest voorkomende problemen, kan zijn dat ik hier te simpel over denk)

Wat ik hiermee probeer aan te geven is, of het blad op lange termijn bestaansrecht heeft. Ik wil het idee niet onderuit halen, maar kritisch zijn, zodat men gaat nadenken hoe dit blad erover 10 uitgaven er nou uit zal zien.

Doelen opstellen, geven antwoord op WAT je wil bereiken. Vervolgens denk je na HOE je dit gaat realiseren. De bovenstaande punten zijn HOE antwoorden, en vallen deels onder 1 doel. Geen probleem opzich, maar deze benadering levert een andere kijk op de zaak, met wellicht meer content voor een blad.

-Waarom moet ik voor Open Source kiezen en niet voor Closed software? (dit behandelen we in de rubriek filosofie
-Als ik voor Linux kies welke past dan het beste bij mij?  (dit doen we door stuk of 5-8 linux disto's te behandelen)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/18, 17:27:47 door Dooitze de Jong »

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #107 Gepost op: 2009/05/18, 16:49:21 »
Citaat
Ik ben benieuwd naar het hele verhaal dat Stijnen wilde vertellen.

Ben ik ook naar benieuwd en ben het er ook mee eens.

Op dit moment bestaat het naar mijn mening uit losse flodders (ideeën).

Offline lordnoid

• Lid
« Reactie #108 Gepost op: 2009/05/18, 23:54:07 »
Probeer niet mensen over te halen open source software te gebruiken in het blad. De mensen die het lezen gebruiken het toch al en zijn gewoon geïnteresseerd in informatie, en voor mensen die nog geen open source software gebruiken kan het erg irritant overkomen als geprobeerd wordt je over te halen. Met goede info kun je mensen ook overhalen (als dat nodig is).
Zeker het punt van "waarom geen windows en wel linux?" heeft geen zin aangezien je aangeeft ook open source software voor Windows te willen behandelen. Dan moet je niet daarna mensen van Windows af willen helpen.

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #109 Gepost op: 2009/05/20, 12:16:55 »
Alsnog even mijn reactie, om wat meer inhoud te geven aan mijn eerdere kritiek op de benadering en werkwijze. Onderstaande geef ik gewoon ter illustratie! Voorbeelden gebruik ik om het verhaal wat in te korten.

Er moet in eerste instantie een goede beeldvorming zijn van allerlei zaken, bepaalde punten worden wel in de Wiki benoemd, maar zet jezelf aan tot meer inzicht in die punten.

1. Doelgroep bepalen:
*Consument:
          -Leeftijdscategorie: 15-25, 26-35, 36-45 etc.
          -Soorten: Gamers, student, hobbyisten etc.
          -Kennis: Beginnend, ervaren, ICT'ers etc.
*Kleine bedrijven:
          -Branche:
  -etc.
Probeer gebruikersgroepen te typeren, om zo ook in te schatten hoeveel en welke content je hier voor kunt maken.
Maar ook om te bekijken wie je wel en niet wil aanspreken met je blad. Computer gebruikers zijn nou eenmaal een hele diverse groep mensen, onderschat dat niet.

2. 'Product' eigenschappen:
*Inzicht hoe de doelgroep Linux/OSS ziet:
  -Bekendheid
  -Imago (ondersteuning,veiligheid, complexiteit etc.)
  -Ideologie (Linksch)
  -Omgangsvormen (Houding Linux community tegenover Microsoft en Windows)
  -etc.
Beperk jezelf niet alleen tot datgene wat je als schrijver kwijt wil, maar creëer inzicht in wat doelgroep(en) van
Linux/OSS denken. Wat zijn nou de problemen rondom Linux/OSS per doelgroep, beperking ligt niet simpelweg in de
afwezigheid van bekendheid. Inzicht hierin krijgen, levert mogelijkheden om hierop te reageren, of ze nou gegrond of ongegrond zijn. Datgene wat je probeert de hemel in te prijzen, is NIET zo goed als in je eigen beleving!

3. Bepalen doelstellingen:
*Stimulering en bevordering van het gebruik van open source software voor consument en kleine bedrijven.
  -Verbetering van het imago van open source software
  -
  -etc.
Punt 2 kan belangrijke input zijn, voor het vormen van doelstellingen. Wat wil je nou bereiken?

4. Bepalen informatiebehoefte doelgroepen:
*Inhoudelijk - Communiceer wat de doelgroep wil weten:
  -Doelgroep Consument 15-25 : Software - Betrekking op studie
  -etc.
Bovenstaande is vanzelfsprekend. Input komt vanuit punt 1 en 3, en geef je vervolgens vorm en inhoud, en zorgt
dat er aansluiting is.

Wat ik met bovenstaande wil aangeven, is dat de dingen veel doordachter kunnen worden uitgewerkt. Het geeft een basis om op te schieten, en creatief te zijn (relaties, combinaties, creaties etc.).

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2009/05/20, 19:43:44 »
Ziet er goed uit, goede punten ;)

Denk dat we hier mee (en vast nog wel meer) wat moeten gaan doen mensen :)

« Reactie #111 Gepost op: 2009/05/20, 20:43:48 »
Het lijkt me een goed voorstel om Stijnen ook erbij te betrekken

« Reactie #112 Gepost op: 2009/05/21, 05:44:22 »
Het lijkt me een goed voorstel om Stijnen ook erbij te betrekken

Ik denk dat het nu eerder de bedoeling is om zelf met zijn suggesties aan de slag te gaan en te zien wat voor blad dit oplevert. Immers, jij was degene die met het idee kwam, als hoofdredacteur verder wil en al aangaf dat je ervaring had. Tijd om aan het werk te gaan dus ;)

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2009/05/21, 22:06:37 »
Citaat
Ik denk dat het nu eerder de bedoeling is om zelf met zijn suggesties aan de slag te gaan en te zien wat voor blad dit oplevert.

Werk het inderdaad verder uit (met degene die zich al hadden aangemeld). Ook kunnen overige forum leden natuurlijk op dit eerste opzetje reageren en aan of opmerkingen geven. Diegene die in dit topic gereageerd hebben kunnen zich natuurlijk nogmaals laten horen...

Offline leendert

• Lid
    • Dutchgimpers.nl
« Reactie #114 Gepost op: 2009/05/22, 16:15:04 »
Als jullie een GIMP rubriek wat zouden vinden kunnen jullie me contacten op info -@- dutchgimpers.nl

Wel lijkt me een maandelijkse uitgave veel teveel voor een clubje vrijwilligers.
Volgens mij is het veel beter te beginnen met een uitgave per 3 maanden (kwartaal)
4 weekjes zijn zo voorbij.
Verder ben ik het met Stijnen eens dat het idee echt eerst verder uitgewerkt moeten worden...

En sorry dat ik het zeg (maar ik doe het gewoon)...
Ik twijfel ook een beetje aan de capaciteiten van Dooitze de Jong als de hoofdredacteur....en dan vooral hoe hij omgaat met adviezen in dit topic en het opzetten van een goed plan (wat vooral door anderen goed gedaan word in dit topic: bijv Stijnen, dvdmeer, Steven Klein Haneveld...).
Het is geen eenmans projectje maar je doet het in een team...dat vergt toch wat meer voorbereiding en openstaan voor anderen...anders wordt het al snel een teleurstelling.
Ik mis toch wel heel erg het profiel van een hoofredacteur
« Laatst bewerkt op: 2009/05/22, 16:53:52 door leendert »

Offline reekje

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2009/05/22, 16:40:56 »
Ik heb een logotje. Ik zal het vanavond hier plaatsen, ik moet het nog inscannen.
Dat heb ik van middag zitten tekenen.

groetjes van reekje.

« Reactie #116 Gepost op: 2009/05/22, 17:02:54 »
ik heb ook in de documentatie gezet:
"**Als jullie het ermee eens zijn" !!!

Offline reekje

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2009/05/22, 17:10:04 »
?? ?? ??

Hier bij in elk geval twee logo´s
Ik zag alleen bij het inscannen dat het groen in de letters in de monitor niet zo netjes is geworden, dat zal ik dit weekeinde nog even bij werken.
Ik heb ze ook in 300 dpi, voor als het zo ver is, dat ze gedrukt zouden moeten worden.

oj ze zijn beschikbaar onder een creatiefcommons naam vermelden gelijk delen licentie
groetjes van reekje
« Laatst bewerkt op: 2009/05/22, 17:14:33 door reekje »

« Reactie #118 Gepost op: 2009/05/22, 17:16:27 »
Als ik eerlijk ben (moet je niet te persoonlijk opvatten) ziet het er niet zo proffesioneel uit ;)
Sorry dat ik dit zeg

Dooitze

Offline reekje

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2009/05/22, 17:21:51 »
Ik zal ze binnen kort net zo maken als dat hoesje van de cd,s dat ik laatst heb gemaakt.
Dan kleur ik ze met de computer in.

Maar wat vinden jullie van de iedeen?
Tussen twee haakjes, dit is wel mijn stijl!

groetjes van reekje

« Reactie #120 Gepost op: 2009/05/22, 17:39:39 »
ik heb ook in de documentatie gezet:
"**Als jullie het ermee eens zijn" !!!

Nou nou. Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat je het initiatief hebt genomen, vervolgens heel wat terugkoppeling hebt gehad en jezelf (zij het met de bovengenoemde opmerking) als hoofdredacteur hebt vermeld en dat het nu een kwestie van werken wordt om met alle terugkoppeling aan de slag te gaan.

En 'aan het werk gaan' betekent voor mij in ieder geval dat ik eerst eens nieuwsgierig ben wat jij gaat formuleren over het digitale magazine.

Succes

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2009/05/22, 18:04:49 »
laat maar....  XD

Edit: Open Source logo mag niet zomaar gebruikt worden, dus mijn vraag kan verwaarloosd worden.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/22, 18:28:30 door Stijnen »

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #122 Gepost op: 2009/05/22, 20:49:47 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/opencomputer

Ik heb het één en ander toegevoegd aan de wiki. Het is niet volledig, maar ik heb een begin gemaakt.

« Reactie #123 Gepost op: 2009/05/22, 21:19:10 »
Nu snap ik wat stijnen bedoelde! :D

(hoef ook nog niet zoveel te snappen ben nog maar 13:P)

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #124 Gepost op: 2009/05/22, 21:20:39 »
Nu snap ik wat stijnen bedoelde! :D

(hoef ook nog niet zoveel te snappen ben nog maar 13:P)

Wanneer je het één en ander niet begrijpt kan je dit gewoon zeggen, dan zal er ook minder snel miscommunicatie optreden.