Vooruit met de geit, laat ik als "spuit 11" dan ook nog iets typen.
Dit soort initiatieven kunnen mijn goedkeuring wel krijgen. Ik houd erg van dit soort avonturen.
Een enkele kanttekening.
* Het doel - wat willen we hiermee bereiken. Ik heb nog niemand horen zeggen, wat men nu verwacht van een digitaal magazine? Als we niet een heel duidelijk doel voor ogen hebben, gaat een ieder zijn eigen verwachtingen achterna lopen, met als gevolg dat men verschillende richtingen op gaat. Dat is gedoemd te mislukken en bovendien niet een goed "getuigenis" voor Ubuntu-linux. Dus laten we eerst en vooral een doel stellen.
* Een mogelijk doel zou kunnen zijn: de beeldvorming van (Ubuntu-)linux verbeteren bij de gemiddelde computergebruiker. Wij als Ubuntero's hebben dit forum en de Wiki reeds als bron. Om niet te vergeten de pagina's van enkele leden hier. Vanuit dat oogpunt is het een veel te star idee, om het "alleen" maar over Ubuntu te hebben, of "alleen" maar over linux. De breedte induiken met "open source" zou een veel betere kunnen zijn. Het is niet voor niks, dat de grote succes van Open Source ook op windows draaien (Mozilla, Open Office.org).
* Wanneer we het in de breedte zouden zoeken, hebben we kans ook de Windows-gebruikers te bereiken. Uit ervaring kan ik zeggen, dat van het 1 vaak het ander komt :-)
* Last but not least: een magazine maken is leuk, maar ook verschrikkelijk moeilijk en vooral enorm tijdrovend en arbeidsintensief. Voor een stelletje vrijwilligers kan dat fnuikend zijn.
Ik zou daarom willen voorstellen om inderdaad eens te kijken naar het eersre initiatief, namelijk het vertalen van Full Circle Magazine, althans waar het dat waard is. En - indien dit met licenties mogelijk is - het dan aan te vullen met een paar artikelen van eigen pen. In dat geval is er een format en zijn er al een aantal artikelen. Dat scheelt echt een hoop.
Idealisme is een groot goed, maar er is ook niets mis met een beetje pragmatisch te blijven. Begin eens te kijken naar de mogelijkheden, en pas de ideeën daar eens op aan. Ik denk echt, dat we dan veel meer kans van slagen hebben, en wie weet wat er in de toekomst nog van komt.
Groet,
Steven
P.S. ik zal eens kijken of ik eventueel me kan wagen aan vertalingen van Full Circle. Ik denk dat ik dat wel kan. Ben behoorlijk taalkundig, ook in het engels.
Ik volg dit draadje wel.