Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Open Computer Blad

Tof
Goed Initiatief
Kan beter
Slecht idee

Auteur Topic: Digitaal blad "Open Computer"  (gelezen 128842 keer)

Offline Dave

• Lid
Re: Ubuntu/Linux Nieuwsbrief
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/13, 10:44:27 »
Had vorig jaar het zelfde daar met mijn Gmail adres.
De boom in , daarbij ik zit hier goed.

tis wel heel 1998 om enkel een account toe te staan van een provider die je doorgang geeft.
Ik heb die nog nooit gebruikt, zou ver moeten zoeken wat het is en hoe er in te komen

« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/13, 10:44:54 »
We hebben indertijd een aantal Full Circles vertaald. Het is een hele klus om het echt goed te doen. Wel boeiend natuurlijk, maar je hebt echt een stevige ploeg mensen nodig die ook inderdaad doen wat ze toezeggen en ja, de vertaling moet gewoon goed zijn. Niet iedereen die goed Nederlands kan, is ook direct een goede vertaler.

Sowieso heb je bij Full Circle ook altijd een aantal artikelen zitten die het vertalen niet waard zijn, om het maar eens oneerbiedig uit te drukken. Op het laatst hebben we ook alleen nog maar de krenten uit de pap vertaald.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/13, 12:22:30 »
Ik weet niet wat de licentie is van FCM, maar als die behoorlijk vrij is, dan is het natuurlijk ook mogelijk om gewoon de FCM als basis te gebruiken voor een eigen ubuntu-nl blad met een eigen eindredactie. Dan kan er gewoon gebruikt worden van de FCM wat nuttig is, en dan aangevuld worden met eigen artikelen. De goede eigen artikelen kunnen vervolgens weer aan FCM aangeboden voor opname.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/13, 12:36:42 »
En die slecht zijn met de Engelse spraak (oa ik) vallen weer uit de boot. :evil:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/13, 12:45:36 »
Het wordt waarschijnlijk een digitaal blad met verschillende Linux disributies.

Dus de samenwerking moet met comunity van de verschillende linux distributie's zijn en dus niet met magezine's.
Het wordt waarschijnlijk geen fysiek blad dus ik stel voor om met openSUSE en Debian samen te werken

« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/13, 14:00:57 »
Vooruit met de geit, laat ik als "spuit 11" dan ook nog iets typen.

Dit soort initiatieven kunnen mijn goedkeuring wel krijgen. Ik houd erg van dit soort avonturen.

Een enkele kanttekening.

* Het doel - wat willen we hiermee bereiken. Ik heb nog niemand horen zeggen, wat men nu verwacht van een digitaal magazine? Als we niet een heel duidelijk doel voor ogen hebben, gaat een ieder zijn eigen verwachtingen achterna lopen, met als gevolg dat men verschillende richtingen op gaat. Dat is gedoemd te mislukken en bovendien niet een goed "getuigenis" voor Ubuntu-linux. Dus laten we eerst en vooral een doel stellen.

* Een mogelijk doel zou kunnen zijn: de beeldvorming van (Ubuntu-)linux verbeteren bij de gemiddelde computergebruiker. Wij als Ubuntero's hebben dit forum en de Wiki reeds als bron. Om niet te vergeten de pagina's van enkele leden hier. Vanuit dat oogpunt is het een veel te star idee, om het "alleen" maar over Ubuntu te hebben, of "alleen" maar over linux. De breedte induiken met "open source" zou een veel betere kunnen zijn. Het is niet voor niks, dat de grote succes van Open Source ook op windows draaien (Mozilla, Open Office.org).

* Wanneer we het in de breedte zouden zoeken, hebben we kans ook de Windows-gebruikers te bereiken. Uit ervaring kan ik zeggen, dat van het 1 vaak het ander komt :-)

* Last but not least: een magazine maken is leuk, maar ook verschrikkelijk moeilijk en vooral enorm tijdrovend en arbeidsintensief. Voor een stelletje vrijwilligers kan dat fnuikend zijn.
Ik zou daarom willen voorstellen om inderdaad eens te kijken naar het eersre initiatief, namelijk het vertalen van Full Circle Magazine, althans waar het dat waard is. En - indien dit met licenties mogelijk is - het dan aan te vullen met een paar artikelen van eigen pen. In dat geval is er een format en zijn er al een aantal artikelen. Dat scheelt echt een hoop.

Idealisme is een groot goed, maar er is ook niets mis met een beetje pragmatisch te blijven. Begin eens te kijken naar de mogelijkheden, en pas de ideeën daar eens op aan. Ik denk echt, dat we dan veel meer kans van slagen hebben, en wie weet wat er in de toekomst nog van komt.

Groet,

Steven

P.S. ik zal eens kijken of ik eventueel me kan wagen aan vertalingen van Full Circle. Ik denk dat ik dat wel kan. Ben behoorlijk taalkundig, ook in het engels.
Ik volg dit draadje wel.

« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/13, 14:43:06 »
Daar gaat m'n idee  :(

« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/13, 15:12:24 »

Ik denk dat er al heel wat constructieve opmerkingen voorbij zijn gekomen. Ideeën moet je altijd toetsen op haalbaarheid, onder andere door er een SWOT analyse op los te laten. (voor de 'leken' ;) SWOT= sterkte, zwakte, kansen, bedreigingen). De kans is anders te groot dat je heel enthousiast met iets nieuws aan de slag gaat en er vervolgens achter komt dat .... en vul dan maar in.

Als je zelf in jouw eigen idee gelooft, waarom dan wachten op steun en enthousiasme van de anderen? Open source is toch heel sterk een 'scratch your own itch' en ik zou dan zeggen, begin gewoon met krabben, werk je eigen idee uit tot een digitaal magazine, maak daarbij zelf de keuzes en kijk maar wie er aan wil haken.

Je noemt eerder bijvoorbeeld dat er samengewerkt kan worden met OpenSuse en Debian. Mijn vraag zou dan zijn: waarom deze twee? Debian kan ik nog begrijpen, maar als ik zo de Debian en de Ubuntu community naast elkaar zet zie ik forse verschillen. Waarom niet de Nederlandse Mandriva en PCLinuxOS gemeenschap? Wat ik maar wil zeggen, de keuze voor samenwerkingspartners hangt helemaal af van wat je met een digitaal magazine wil bereiken, de doelgroep en de content die je er voor nodig hebt (hetgeen precies is wat Steven aan geeft).

Een goed idee kan een pittige discussie altijd overleven.

Groetjes

Jan Stedehouder

« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/13, 15:15:04 »
Je noemt eerder bijvoorbeeld dat er samengewerkt kan worden met OpenSuse en Debian. Mijn vraag zou dan zijn: waarom deze twee? Debian kan ik nog begrijpen, maar als ik zo de Debian en de Ubuntu community naast elkaar zet zie ik forse verschillen. Waarom niet de Nederlandse Mandriva en PCLinuxOS gemeenschap?

Ik zag niet 123 of die er ook waren

« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/13, 15:16:04 »
Wat ik al op de eerste pagina zei van dit topic: ik wil wel meewerken aan het Software-gedeelte in het blad en de Etalage (om Dooitze's lijstje even te volgen).

« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/13, 15:24:41 »
Je noemt eerder bijvoorbeeld dat er samengewerkt kan worden met OpenSuse en Debian. Mijn vraag zou dan zijn: waarom deze twee? Debian kan ik nog begrijpen, maar als ik zo de Debian en de Ubuntu community naast elkaar zet zie ik forse verschillen. Waarom niet de Nederlandse Mandriva en PCLinuxOS gemeenschap?

Ik zag niet 123 of die er ook waren

Ze zijn wel genoemd:

http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntulinux-nieuwsbrief/msg413052/#msg413052

Citaat
Ja, er zijn een boel (hoewel ook weer niet extreem veel) Nederlandse Linux/Unix-communites.
www.mandrivaclub.nl
www.nedlinux.nl
www.nedbsd.nl
www.pclinuxos.nl
er zulen er nog wel een paar zijn, maar dan houdt het wel een beetje op.

Maar wie weet dat ook de Nederlande tak van open source projecten wel wat wil schrijven. Neem KDE-nl, Gnome-NL en in mindere mate ook Xfce-NL. Die hebben hele actieve groepen Nederlandse developers en vertalers.

Overigens, ter aanvulling, er zijn veel meer Linux en Unix communities. Ik mis in dit lijstje bijvoorbeeld al de NLLGG en NLUUG. In het Open Source Jaarboek 2008-2009 staat een forse lijst van Nederlandse gemeenschappen.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/13, 15:26:18 door Jan Stedehouder »
Blog | http://www.janstedehouder.nl
Basiscursus Ubuntu  12.04 en verder| http://www.basiscursusubuntu.nl

« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/13, 15:33:52 »
Sorry Dooitze,
Het is niet mijn bedoeling iemands idee af te kraken.

Toch moet me van het hart, dat je reactie me verbaast. Zoals Jan Stedehouder terecht opmerkt: een goed idee kan een pittige discussie overleven.

Jij hebt een idee. In jou ogen een leuk en goed idee.
Als je geen feedback wilt, dan vraag ik me af waarom je het dan hier op het forum neerlegt. Ga ermee aan de gang en als je anderen mee krijgt, prima. Maar als je een gezamenlijk project wilt beginnen, zul je toch echt eerst de neuzen dezelfde kant op moeten krijgen.

Mijn verhaal was echt niet negatief. En ook niet zo bedoelt. Sorry als het wel zo bij jou overkwam. Ik wil je niet kwetsen.

Zoals ik al schreef, ik vind dit soort ideetjes wel leuk. Maar voor ik erin spring, wil ik eerst op een rijtje hebben, waarvoor ik het zou doen en met welk doel.

Hopelijk overleeft je idee deze discussies. Als het een goed idee is, dan kan het alleen maar beter worden. Succes!

Groet,

Steven

« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/13, 16:09:32 »
Ik zal het met vistaus bespreken over een proefblad.
Dan kunnen jullie duidelijker zien wat mijn idee is ;)
 zo
Groeten Dooitze
« Laatst bewerkt op: 2009/05/13, 16:17:51 door Dooitze de Jong »

« Reactie #38 Gepost op: 2009/05/13, 16:12:47 »
Excuus, Dooitze?
Ik dacht dat ik duidelijk aangaf waarom ik "zo ingewikkeld" deed?
Dit soort bijtende reacties maken mij nu niet bepaald enthousiast om mee te doen.

« Reactie #39 Gepost op: 2009/05/13, 16:16:31 »
Excuus, Dooitze?
Dit soort bijtende reacties maken mij nu niet bepaald enthousiast om mee te doen.

Mijn excuses!
Dit was niet op jou gericht ;)

(inmiddels verwijderd
« Laatst bewerkt op: 2009/05/13, 16:18:13 door Dooitze de Jong »

« Reactie #40 Gepost op: 2009/05/13, 16:19:02 »
Excuus, Dooitze?

Mijn excuses!
Dit was niet op jou gericht ;)

(inmiddels verwijderd

OK  :D

« Reactie #41 Gepost op: 2009/05/13, 17:02:55 »
Nu ff back to the point
Het lijkt me een goed punt om de plannen in een documentatie te zetten
Wat vinden jullie?

« Reactie #42 Gepost op: 2009/05/13, 17:18:08 »
Is goed. Alleen: welke documentatie en waar?

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #43 Gepost op: 2009/05/13, 19:29:54 »
Ik ben een aantal goede punten tegengekomen in de posts.

Ik ben er wel voor om goede artikelen uit FCM te gebruiken / vertalen (indien mogelijk).
En om daarnaast deze artikelen aan te vullen met artikelen van de NLse/BEse communtiy's op Open source gebied.

Maar, inderdaad is het belangrijk om het doel én de doelgroep vast te stellen. Je zou zelfs de dutchgimpers community erbij kunnen betrekken die elke uitgave voor een tutorial zorgen, ik noem maar wat.

En inderdaad, moet het persé linux- gericht zijn, of open source gericht.

Waar liggen de grenzen?

« Reactie #44 Gepost op: 2009/05/13, 20:30:54 »
Niet verder dan Linux en BSD

« Reactie #45 Gepost op: 2009/05/13, 22:39:29 »
Niet verder dan Linux en BSD

Sorry, maar dan doe ik niet mee.
Ik zie nog steeds niet precies wat je wilt met deze plannen (die ik op zichzelf genomen zeer aantrekkelijk vind!). Helaas zie ik mezelf niet allerlei leuke avontuurtjes doen, waarvan het doel me niet duidelijk is.

Succes verder - ik hoop serieus dat het uiteindelijk wat wordt.

Groet,

Steven

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
« Reactie #46 Gepost op: 2009/05/13, 23:02:32 »
juist om Windows gebruikers te antenderen op opensource, richting linux.
Dus;
1 hoe stapje over op linux
2 hoe zet ik mijn data om en backup ik die
3 hoe installeer ik linux
4 beschrijving van programma;sdie zowel onder windows als linux werken

En dat als pdf waar in staat dat je hem aan al ke kennissen mag door sturen.
ook een linkje naar een site waar de eerdere nummer staan in die pdf opnemnen
net als het fcm. maardan meer viral door het versprijden via e mail

er zwerven zo heel veel presentaties foto´s en dergelijken over het internet

groetjs van reekje.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/13, 23:07:04 door reekje »

« Reactie #47 Gepost op: 2009/05/13, 23:44:18 »
Mooi Reekje,
Dit is een helder verhaal waar men wat mee kan.

Persoonlijk vind ik het wat algemeen, maar dat maakt niet uit.

Toch denk ikzelf, dat er meer heil zit in een bredere aanpak - dus Open Source ipv alleen linux pakken. De gemiddelde computergebruiker weet geen bal van Open Standaarden of Open Source. Als men echter dat meer leert kennen en de grote Open Source projecten ook gaat uitproberen in Windows, dan wordt de grote oversteek in twee stappen gedaan. Men hoeft dan niet ineens over naar Linux, maar kan eerst bekend worden met goede software. Wanneer dat gebeurt, is het een veel kleinere overstap naar linux, omdat dan weer dezelfde software om de hoek komt kijken.

Maar wie ben ik. Gewoon een Linux-magazine maken puur omdat het leuk is, vind ik ook uitstekend. Als er genoeg mensen zijn die dat willen, zou ik er gewoon voor gaan.

Groet,

Steven

« Reactie #48 Gepost op: 2009/05/14, 06:54:35 »
Ik snap julllie ook wel weer maar het moet ook binnen de perken blijven dat het niet alleen met het blad over hoe je Open Source op Windows zet. En als we veel abonnementen hebben

1 hoe stapje over op linux
2 hoe zet ik mijn data om en backup ik die
3 hoe installeer ik linux
4 beschrijving van programma;sdie zowel onder windows als linux werken

En dat als pdf waar in staat dat je hem aan al ke kennissen mag door sturen.
ook een linkje naar een site waar de eerdere nummer staan in die pdf opnemnen
net als het fcm. maardan meer viral door het versprijden via e mail

er zwerven zo heel veel presentaties foto´s en dergelijken over het internet

groetjs van reekje.

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
« Reactie #49 Gepost op: 2009/05/14, 08:22:33 »
het is de bedoeling om de weg aan te wijzen hoe je via opencource
op windows naar linux over te stappen

groetjes van reekje