Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multimedia handleiding  (gelezen 19578 keer)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: multimedia handleiding
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/12, 18:45:32 »
Dankjewel jusgje! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/13, 14:02:54 »
Bij mij in Firefox zijn zowel de Totem, MPlayer als VLC default. Het verschilt alleen per website welke plugin ie pakt.
Prima dan!

Voor de duidelijkheid het doel van dit artikel is om een kleine minimale toevoeging te beschrijven om van de standaard Ubuntu installatie voor multimedia te gebruiken. Dus niet om een "Ultimate Multimedia Ubuntu" installatie te beschrijven.

De nu voorgestelde configuratie moet voldoende zijn voor "huis-tuin-en-keuken multimedia" als mp3, mva, een cd of dvd, journaal24, uitzending gemist, online-radio, you-tube, enz te gebruiken (en open formaten als ogg, ogv, enz. maar die worden out-of-the-box ondersteund). Het is zeker niet uitputtend.

Natuurlijk kan iedereen de configuratie verder uitbouwen met andere spelers, codecs enz. Maar daar is zoveel over te vertellen dat dat een eigen artikel verdient waarna iedereen hiervoor kan kiezen afhankelijk van de persoonlijke voorkeur, wensen en eisen.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/13, 14:59:09 »
Citaat
Natuurlijk kan iedereen de configuratie verder uitbouwen met andere spelers, codecs enz. Maar daar is zoveel over te vertellen dat dat een eigen artikel verdient waarna iedereen hiervoor kan kiezen afhankelijk van de persoonlijke voorkeur, wensen en eisen.

Het zou voor mensen met weinig inhoudelijke kennis(zoals ik), verhelderend en leerzaam zijn,
Door de jaren heen, wordt het een soort van gewoonte dat je deze spelers installeert, net als de w32codecs, waarvan blijkt, dat over het algemeen deze niet meer nodig is.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/13, 15:00:31 »
Voor de duidelijkheid het doel van dit artikel is om een kleine minimale toevoeging te beschrijven om van de standaard Ubuntu installatie voor multimedia te gebruiken. Dus niet om een "Ultimate Multimedia Ubuntu" installatie te beschrijven.

De nu voorgestelde configuratie moet voldoende zijn voor "huis-tuin-en-keuken multimedia" als mp3, mva, een cd of dvd, journaal24, uitzending gemist, online-radio, you-tube, enz te gebruiken (en open formaten als ogg, ogv, enz. maar die worden out-of-the-box ondersteund). Het is zeker niet uitputtend.

Bedenk wel, dat de documentatie (naar mijn mening althans) vooral gericht moet zijn op beginners.

Een beginner met Linux zit helemaal niet te wachten op veel keuzemogelijkheden..... Die wil qua multimedia gewoon zo snel mogelijk de zaak 100 % werkend hebben.

Ook al wordt hem dan iets voorgekauwd, wat ook kan op een andere manier, of met andere software. Dat boeit de beginner niet, hij wil qua multimedia in Linux meteen liefst *alles* kunnen wat hij ook in Windows kan. Het is toch al lastig genoeg om te wennen aan de andere gebruikersomgeving...

En met 100 % werkende multimedia bedoel ik dus ook echt 100 % en geen 99,5 %. Juist op die 0,5 % kunnen beginners afknappen op Linux, en dat is jammer.

Een ervaren Linuxgebruiker daarentegen, wil juist wel graag kunnen kiezen. Die vindt het geweldig om in alle vrijheid z'n eigen hoogstpersoonlijke keuzes te maken. Maar die heeft eigenlijk al geen documentatie meer nodig....

« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/13, 15:17:52 »
Pjotr +1

Offline siegi

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/13, 15:33:51 »
Volgens mij is het belangrijk eerst na te gaan welke zaken er met de standaard multimedia installatie zoals ook de officiële Engelstalige handleiding deze aangeeft niet werkt.

Opmerking de Engelstalige handleiding maakt wel een verwijzing, wanneer de video toch niet afspeelt dat ze vlc of mplayer kunnen gebruiken.
https://help.ubuntu.com/9.04/musicvideophotos/C/video-playback.html

Ik zie zelf het nut niet direct van 3 plugins voor firefox te installeren, de kans is nog steeds groot dat er juist een plugin wordt gebruikt die het bestand niet kan afspelen, terwijl er ook een plugin is geïnstalleerd die het bestand wel afspeelt.
De browser zelf selecteert gewoon de plugins op basis van bestandsformaat.

Nog een mooie feature die de ubuntu docu gebruikt is de link naar de pakketjes zijn gewoon installatie links.  bij apt:mplayer

« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/13, 16:09:52 »
Ik zei ook niet 3, ik zei 1 van de 2 erbij (dus VLC of MPlayer-plugin). Ikzelf gebruik ze allebei, maar voor de wiki zou ik alleen de VLC-plugin noemen. De Totem-plugin ondersteund namelijk maar bar weinig...

Offline siegi

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/05/13, 16:27:17 »
Volgens mij valt totem echt wel mee voor de formaten die je op internet vind.
Het is namelijk meestal quicktime of windows media.

Zelf gebruik ik mplayer-plugin > gewoon omdat ik een kde gebruiker ben en zo weinig mogelijk extra zaken installeer.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/05/13, 17:17:00 »
Ik gebruik VLC en Mplayer plugin , Totem nooit in Firefox.
VLC en Mplayer (plugins) hebben nog nooit ruzie gehad , zet je Totem (plugin) erbij geeft het gedonder.
Totem(gsreamer) speelt schitterend mijn video´s af  maar dat doe ik dan niet via mijn browser.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/13, 17:19:09 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #34 Gepost op: 2009/05/13, 17:20:17 »
Ik gebruik VLC en Mplayer plugin , Totem nooit in Firefox.
VLC en Mplayer (plugins) hebben nog nooit ruzie gehad , zet je Totem (plugin) erbij geeft het gedonder.
Totem(gsreamer) speelt schitterend mijn video´s af  maar dat doe ik dan niet via mijn browser.

+1 Alhoewel ik nooit gedonder heb gehad met de Totem-plugin erbij (toen ik nog op GNOME zat).

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #35 Gepost op: 2009/05/13, 18:36:23 »
Een beginnend gebruiker wil natuurlijk een 100% werkend systeem.  :)
Maar dat heeft dan weer de keerzijde dat hiervoor meerdere en soms minder eenvoudige handelingen nodig zijn. Naar mijn idee is juist een beginnend gebruiker gebaad om snel ik een 10 minuten de installatie te kunnen afronden en zijn nieuwe Ubuntu systeem gaan gebruiken. Dit kan volgens mij prima met een 90% dekking.
Niet iedere nieuwe gebruiker wil eerst de Software Installeren pagina doorlezen maar eerst weten of bijvoorbeeld you-tube werkt.

Vergeet niet dat er ook legio gebruikers zijn die dik tevreden zijn met een doorsnede multimedia dekking (ik zal toch niet de enige zijn?).

En werken sommige zaken niet (goed) dan hoop ik dat deze gebruiker weer terugkomt op onze documentatie wiki. :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/05/13, 19:15:18 »
Even off the record, zijn hier ook gnash gebruikers? Het zich redelijk snel ontwikkelende alternatief voor flash non free. Toch ook eigenlijk een gruwel dat closed source flash. :evil: Een idee om een leuk/lief gnashtestgroepje op te zetten. En de resultaten te evalueren? XD

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #37 Gepost op: 2009/05/13, 19:24:04 »
Opmerking de Engelstalige handleiding maakt wel een verwijzing, wanneer de video toch niet afspeelt dat ze vlc of mplayer kunnen gebruiken.
https://help.ubuntu.com/9.04/musicvideophotos/C/video-playback.html
Een opmerking met een verwijzing naar meer informatie is een idee. Ik heb de pagina aangepast in de community versie

De toevoeging is:

Meer informatie
Als het nog steeds niet mogelijk is een bepaalde film goed af te spelen kan een andere videospeler geprobeerd worden bijvoorbeeld VLC of Mplayer. Kijk voor meer informatie in de Multimedia Category van deze documentatie.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #38 Gepost op: 2009/05/13, 19:26:56 »
Even off the record, zijn hier ook gnash gebruikers? Het zich redelijk snel ontwikkelende alternatief voor flash non free. Toch ook eigenlijk een gruwel dat closed source flash. :evil: Een idee om een leuk/lief gnashtestgroepje op te zetten. En de resultaten te evalueren? XD
Goed idee, dan kan de adobe-flashplugin uit ubuntu-restricted-extras ??? Topic starten?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/05/13, 19:53:03 »
@Leoquant  daar doe ik mee , ga morgen vroeg als eerste van mijn Laptop java er af doen en gnash er op zetten.
Ben zeer benieuwd. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #40 Gepost op: 2009/05/13, 20:12:22 »
Goed idee, dan kan de adobe-flashplugin uit ubuntu-restricted-extras ??? Topic starten?

Als de plugin maar wel los beschikbaar blijft, want ik moet die Gnash niet. Het moet zich eerst verder ontwikkelen, voor het een mooi alternatief voor de Flash Player is.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/05/13, 20:39:32 »
: http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/gnash-testing!/msg413546/#new  (Gnash testing)

Kan het hier weer ontopic verder....

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #42 Gepost op: 2009/05/20, 12:20:50 »
Aan dit artikel is toegevoegd dat sun-java geïnstalleerd wordt door Ubuntu-restricted-extras. Dit is niet zo: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/java-runtime-niet-in-ubuntu-restricted-extras/

« Reactie #43 Gepost op: 2009/05/20, 17:56:43 »
In 9.04 niet nee.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/05/21, 09:36:34 »
Vanochtend eens een schone installatie gedaan van 9.04 en de multimedia volgens documentatie gedaan, eens kijken op youtube naar een filmpje, dus ik mis de flashplayer? kan door klikken en kom terecht op de adobe site voor flash player, verwarrend.....
Dan maar eens een spelletje, o hij mist iets, zal eens voor de bovenste kiezen, afwachten wat er gebeurt, er zijn ook optie's om een van die andere te kiezen.
Er na komt er een scherm dat er een plugg-ins zijn geinstalleerd met onderin een zin/link naar informatie; "lees meer over plug-ins of zoek handmatig naar ontbrekende plug-ins"  hier mee kom je op de site van Firefox. met diverse mogelijkheden.
Al met al verwarrend en teleurstellend zijn voor een beginner.
Een aanvulling over de java plug-ins installeren, zou en prima aanvulling zijn.

gr

[verwijderd door de beheerder]

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/05/21, 11:07:58 »
Toch maar eens verder proberen op de pentium 3, in Firefox Nos Rtl Vara daar doet de video´s het.
Nu een Dvd van Ray Charles, Eric Clapton en musical: Cats met Totem afspelen, niet leuk om naar te kijken.
Vlc geinstalleerd via intalleren/verwijderen, daarmee afspelen is al een heel stuk verbetering.

Erna zonder precies te weten waarvoor de plug-ins voor dienen VLC plug-ins: ggi, pulse, esd, svgalib en sdl via pakketten beheer erbij geinstalleerd, Het lijkt een verbetering te zijn.

Hiermee wil ik aangeven dat de multimedia beschrijven een aanvulling behoeft, om netjes voor de dag te komen naar de beginnende Ubuntu gebruiker.

Gr Bobbie
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 11:34:35 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

« Reactie #46 Gepost op: 2009/05/21, 11:31:26 »
Bobbie +1 (beide berichten)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #47 Gepost op: 2009/05/22, 12:29:23 »
Vanochtend eens een schone installatie gedaan van 9.04 en de multimedia volgens documentatie gedaan, eens kijken op youtube naar een filmpje, dus ik mis de flashplayer?
Als je Ubuntu-restricted-extras hebt geinstalleerd zit daar de non-free flash-player in. Bij jouw was deze niet geïnstalleerd? Vreemd.

Een aanvulling over de java plug-ins installeren, zou en prima aanvulling zijn.
De OpenJDK java zal automatisch uit de pakketbronnen geïnstalleerd moeten worden, inclusief plug-ins. Hoezo kom je op een firefox site terecht? Was het wel java wat ontbrak?

Toch maar eens verder proberen op de pentium 3, in Firefox Nos Rtl Vara daar doet de video´s het.
Normaal spelen de uitzendingen van de omroep wel in Totem. Zonder verdere toevoegingen.

Erna zonder precies te weten waarvoor de plug-ins voor dienen VLC plug-ins: ggi, pulse, esd, svgalib en sdl via pakketten beheer erbij geinstalleerd, Het lijkt een verbetering te zijn.
Om documentatie van goede kwaliteit te maken is het wel handig te weten waar alles voor dient... Zomaar adviseren om "vanalles" te installeren kan niet de bedoeling zijn van deze documentatie.

Hiermee wil ik aangeven dat de multimedia beschrijven een aanvulling behoeft, om netjes voor de dag te komen naar de beginnende Ubuntu gebruiker.
Dit (beginners) artikel moet een goede mix zijn tussen minimale handelingen en maximaal resultaat, bij voorkeur gebaseerd op de Ubuntu keuze voor open-source.

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2009/05/22, 14:01:19 »
Dit is wat een beginneling tegenkomt, in youtube miste hij niet de flasplayer maar de java + plug-in die hij miste.
Een beginner gaat er op klikken en komt dan automatisch bij flashplayer terecht,
Wanneer een java site bezocht wordt, komt het scherm om plugins te installeren met daarin lijkt het dat  je een keuze kan maken wat je gaat installeren.

Als gelijk bij de multimedia documentatie over hoe te installeren van OpenJDKjava/plug-ins staat,  scheelt een hoop verwarring.
N.b. op het voorblad staat "Installeer de multimedia-ondersteuning (MP3, Flash, Sun Java, Microsoft-lettertypes, enzovoorts)"

En tevens een advies als bv mediaplayer VLC  om dvd af te spelen.(voor een betere kwaliteit)

Het is al een hele over stap voor een beginner naar linux, dan zou het ook leuk wezen na een installatie, op een eenvoudige manier de extra informatie te verkrijgen over de multimedia.

« Laatst bewerkt op: 2009/05/22, 14:07:38 door Bobbie »
Handige tips voor beginners: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #49 Gepost op: 2009/05/22, 16:48:23 »
Dit is wat een beginneling tegenkomt, in youtube miste hij niet de flasplayer maar de java + plug-in die hij miste.
Huh? Dat hoor ik voor het eerst. Hier heb ik alleen een Flash speler nodig voor YouTube en helemaal geen java. ???

Een beginner gaat er op klikken en komt dan automatisch bij flashplayer terecht,
Ja, dat is verwarrend. Vandaar dat vanuit de installatie verwezen wordt via de "DirectDoen" pagina naar deze Multimedia toevoeging. Die kan beter direct na de installatie gedaan worden.

Als gelijk bij de multimedia documentatie over hoe te installeren van OpenJDKjava/plug-ins staat,  scheelt een hoop verwarring.
Tsja, dat kan maar java is feitelijk geen MultiMedia.

OpenJDK wordt toch automatisch geïnstalleerd? Dat is zelfs voor een beginner eenvoudiger dan via Synaptic ofzo. Je hebt wel een punt dat je dan geen keuzemogelijkheid hebt voor bijvoorbeeld sun java. Maar dat is een keuze van Ubuntu.
Wel vindt het het jammer dat na de installatie van OpenJDK geen waarschuwing komt om de browser te herstarten.

N.b. op het voorblad staat "Installeer de multimedia-ondersteuning (MP3, Flash, Sun Java, Microsoft-lettertypes, enzovoorts)"
Klopt dat dit op de "DirectDoen" pagina staat vermeld. Bij de versies voor 9.04 was namelijk sun java opgenomen in de Ubuntu-restricted-extras. Die kwam toen automatisch mee. De wiki is niet gewijzigd, Ubuntu 9.04 wel! :) Die pagina moet hierop worden aangepast.

En tevens een advies als bv mediaplayer VLC  om dvd af te spelen.(voor een betere kwaliteit)
De keuze van Ubuntu hiervoor is Totem. Zoals gebruikelijk kan iedereen zijn installatie naar hartenlust uitbreiden met andere (some hele goede!) mediaspelers, exotische codecs, skins, enz.
Naar mijn mening staat dit los van "DirectDoen" en is dat afhankelijk van persoonlijke voorkeur, wensen en eisen. Maar mijn mening zou het niet juist zijn in dit "beginners" artikel al gelijk Totem te diskwalificeren en iedereen de VLC speler te laten installeren.
Voor de multimedia die ik gebruik blijkt Totem voldoende. :) (en in goede kwaliteit :))
Wel is bekend dat met name voor DVD-menu's VLC soms beter (/wel) werkt. Wellicht kan er een opmerking worden toevoegen om dan een andere mediaspeler (vlc?) te proberen.

Het is al een hele over stap voor een beginner naar linux, dan zou het ook leuk wezen na een installatie, op een eenvoudige manier de extra informatie te verkrijgen over de multimedia.
Eens met "op een eenvoudige manier". :)