Dit is wat een beginneling tegenkomt, in youtube miste hij niet de flasplayer maar de java + plug-in die hij miste.
Huh? Dat hoor ik voor het eerst. Hier heb ik alleen een Flash speler nodig voor YouTube en helemaal geen java.

Een beginner gaat er op klikken en komt dan automatisch bij flashplayer terecht,
Ja, dat is verwarrend. Vandaar dat vanuit de installatie verwezen wordt via de "
DirectDoen" pagina naar deze Multimedia toevoeging. Die kan beter direct na de installatie gedaan worden.
Als gelijk bij de multimedia documentatie over hoe te installeren van OpenJDKjava/plug-ins staat, scheelt een hoop verwarring.
Tsja, dat
kan maar java is feitelijk geen MultiMedia.
OpenJDK wordt toch automatisch geïnstalleerd? Dat is zelfs voor een beginner eenvoudiger dan via Synaptic ofzo. Je hebt wel een punt dat je dan geen keuzemogelijkheid hebt voor bijvoorbeeld sun java. Maar dat is een keuze van Ubuntu.
Wel vindt het het jammer dat na de installatie van OpenJDK geen waarschuwing komt om de browser te herstarten.
N.b. op het voorblad staat "Installeer de multimedia-ondersteuning (MP3, Flash, Sun Java, Microsoft-lettertypes, enzovoorts)"
Klopt dat dit op de "
DirectDoen" pagina staat vermeld. Bij de versies voor 9.04 was namelijk sun java opgenomen in de Ubuntu-restricted-extras. Die kwam toen automatisch mee. De wiki is niet gewijzigd, Ubuntu 9.04 wel!

Die pagina moet hierop worden aangepast.
En tevens een advies als bv mediaplayer VLC om dvd af te spelen.(voor een betere kwaliteit)
De keuze van Ubuntu hiervoor is Totem. Zoals gebruikelijk kan iedereen zijn installatie naar hartenlust uitbreiden met andere (some hele goede!) mediaspelers, exotische codecs, skins, enz.
Naar mijn mening staat dit los van "DirectDoen" en is dat afhankelijk van persoonlijke voorkeur, wensen en eisen. Maar mijn mening zou het niet juist zijn in dit "beginners" artikel al gelijk Totem te diskwalificeren en iedereen de VLC speler te laten installeren.
Voor de multimedia die ik gebruik blijkt Totem voldoende.

(en in goede kwaliteit

)
Wel is bekend dat met name voor DVD-menu's VLC soms beter (/wel) werkt. Wellicht kan er een opmerking worden toevoegen om dan een andere mediaspeler (vlc?) te proberen.
Het is al een hele over stap voor een beginner naar linux, dan zou het ook leuk wezen na een installatie, op een eenvoudige manier de extra informatie te verkrijgen over de multimedia.
Eens met "
op een eenvoudige manier".