Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multimedia handleiding  (gelezen 15132 keer)

Offline siegi

  • Lid
multimedia handleiding
« Gepost op: 2009/05/08, 17:46:15 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningJaunty
Waarom worden er zoveel gstreamer zaken nog eens apart geïnstalleerd?
Terwijl bij de installatie van ubuntu-restricted-extras, volgende pakketten worden geïnstalleerd.
gstreamer0.10-plugins-ugly, gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse, ttf-mscorefonts-installer, flashplugin-nonfree, icedtea6-plugin, unrar, gstreamer0.10-plugins-bad, gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse, gstreamer0.10-ffmpeg, libavcodec-unstripped-52, sun-java6-jre

En als bijkomende opmerking, waarom gebruiken we voor dvd ondersteuning niet gewoon het script van libdvdread. Dit is de ubuntu manier eigenlijk.
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/PlayingDVDs

En misschien kunnen we medibuntu dan wel achterwege laten?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/08, 17:51:08 »
http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningJaunty
Waarom worden er zoveel gstreamer zaken nog eens apart geïnstalleerd?
Terwijl bij de installatie van ubuntu-restricted-extras, volgende pakketten worden geïnstalleerd.
gstreamer0.10-plugins-ugly, gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse, ttf-mscorefonts-installer, flashplugin-nonfree, icedtea6-plugin, unrar, gstreamer0.10-plugins-bad, gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse, gstreamer0.10-ffmpeg, libavcodec-unstripped-52, sun-java6-jre

En als bijkomende opmerking, waarom gebruiken we voor dvd ondersteuning niet gewoon het script van libdvdread. Dit is de ubuntu manier eigenlijk.
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/PlayingDVDs

En misschien kunnen we medibuntu dan wel achterwege laten?

Medibuntu is uiteraard meer dan enkel multimedia. Nogal een makkelijke manier om googleearth/skype etc te installeren enzo...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: multimedia handleiding
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/08, 20:32:20 »
Siegie: Terechte opmerking. Het is in 1e instantie een kopie van de 8.10 met de minimale aanpassingen om dit gereed te hebben voor de release datum  :-[
Dus is het NU hoogste tijd dit artikel te optimaliseren. :)

Ubuntu-restricted-extra's 9.04 is voldoende voor multimedia ondersteuning. Dus, medibuntu is niet nodig en standaard wordt totem voor multimedia geïnstalleerd.

Een vervangende en minimale versie is in aanbouw:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MultimediaOndersteuningJaunty


Leoquant: Medibuntu is inderdaad voor meer zaken geschikt maar dit document zou wat mij betreft de minimale 1e toevoeging zijn "voor iedereen". Voor medibuntu/skype/googleearth/vlc/mplayer enz. zou ik liever een eigen artikelen hebben. Dan kan je er ook dieper op in gaan. Naar dit artikel wordt doorverwezen in de installatiehandleiding en zou naam mijn idee de minimale toevoeging moeten bevatten.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: multimedia handleiding
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/08, 20:47:03 »
Heb nog een leuke link XD 8)

http://www.go-mono.com/moonlight-preview/

Offline siegi

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/08, 20:53:58 »
Echt knap dat je dit zo snel oppakt :)

Nog een puntje. Als je ubuntu-restricted-extras installeert dan wordt ook gstreamer0.10-plugins-bad geïnstalleerd wat dan weer libdvdread4 als afhankelijkheid heeft.
Dus de tussenstap om libdvdread4 te installeren is niet nodig.

@Dooitze moonlight is momenteel nog niet vaak gebruikt, en ik hoop dat het naar de toekomst toe gewoon met ubuntu-restricted-extras wordt geleverd. Maar misschien is het te overwegen dit ook op te nemen in de handleiding.

BTW: Ik zie dat je synaptic gebruikt, misschien moeten we naar de toekomst toe even zien welke methode we standaard gaan gebruiken op de wiki. synaptic kan alle pakketten installeren maar de gui is iets ingewikkelder. Toepassingen > software toevoegen/verwijderen is dan iets simpeler.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 20:57:50 door siegi »

Offline siegi

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/08, 21:05:36 »
Nog even dit na het sudo commando zal normaal gezien het wachtwoord worden gevraagd.
Tijdens het typen van het wachtwoord ziet de gebruiker geen sterretjes.
In het verleden hebben we hier al wat vragen over gehad.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: multimedia handleiding
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/08, 21:08:22 »
OK!

libdvdread4 is dan inderdaad al geïnstalleerd. Het leven wordt steeds eenvoudiger!  :)

Voor Moonlight moet je wel een Codec installeren van een bron die (nog?) niet door Canonical wordt gecontroleerd!  :D

Kan dat ook een reden zijn dat het (nog) niet in ubuntu-restricted-extras is opgenomen ???
Klik links bovenin op Documentatie

Re: multimedia handleiding
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/08, 21:08:30 »
Moonlight in de restricted extras? Ik vraag het me af, want Moonlight is open source en daarom dus niet "restricted".

Offline siegi

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/08, 21:17:16 »
Moonlight in de restricted extras? Ik vraag het me af, want Moonlight is open source en daarom dus niet "restricted".
Is alle achterliggende software zoals de eventuele codecs etc dan ook allemaal non-restricted. Lijkt me moeilijk voor te stellen voor microsoft.

Re: multimedia handleiding
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/08, 21:27:14 »
De codecs zijn optioneel...

Re: multimedia handleiding
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/08, 21:50:18 »
De codecs zijn optioneel...

Precies.

Offline siegi

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/11, 11:40:34 »
Wat mij betreft ziet deze wiki er nu goed uit.
Of zijn er nog problemen wat betreft java, openjdk vs sun-java

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: multimedia handleiding
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/11, 12:18:43 »
Vanaf 9.04 is sun-java bewust uit de restricted-extras gehaald ten gunste van openjdk.

Sun-java zit in de multiverse pakketbron. Op mijn laptop heb ik die ook geïnstalleerd omdat een bepaalde toepassing (nog?) niet werkt in openjdk. Maar dat is een persoonlijke keuze. Omdat dit artikel de 1e minimale ("standaard") multimedia uitbreiding beschrijft stel ik voor om voor sun-java een eigen artikel te hebben voor gebruikers die de voorkeur geven aan de Sun versie.

Het staat naar mijn idee wat raar als Het Ubuntu kiest voor een meer open alternatief en Ubuntu-NL in het 1e artikel gelijk iets anders "adviseert"? We hebben tenslotte dezelfde doelstelling: het bevorderen van het gebruik van open source.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/11, 12:25:11 »
+1

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: multimedia handleiding
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/11, 20:03:53 »
Wijzing doorgevoerd.

Het is zo een kortere en naar mijn idee meer "correcte" versie geworden.

Iedereen bedankt voor het lezen van de proefversie en de opmerkingen! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: multimedia handleiding
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/11, 20:58:08 »
Maar ik vind wel dat er dan een link naar dat artikel over Sun Java moet komen in de multimedia handleiding.

Offline siegi

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/11, 21:12:57 »
Java is niet echt multimedia natuurlijk. Een pagina voor java vind ik prima.
En uiteindelijk kunnen we de direct doen pagina gebruiken om naar multimedia en java handleiding te wijzen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: multimedia handleiding
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/11, 21:22:55 »
Een pagina voor java vind ik prima.
Super. Kan de bestaande pagina over het updaten van sun-java worden uitgebreid met installatie instructies?
En uiteindelijk kunnen we de direct doen pagina gebruiken om naar multimedia en java handleiding te wijzen.
Er is geen noodzaak dat op de "direct doen" pagina te plaatsen. Als een pagina met java wordt bezocht zal automatisch gevraagd worden of de (meer) open-source versie geïnstalleerd moet worden. Het gebruik van sun-java is een persoonlijke keuze en valt dan onder het onderdeel WerkenMetUbuntu, software.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bobbie

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/12, 12:45:41 »
hoe zit het dan met de player's en plugin"s voor firefox?

Offline siegi

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/12, 13:10:39 »
Default is er toch een totem plugin geïnstalleerd?

Offline Bobbie

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/12, 13:55:38 »
bedoel meer
# VLC media player
# Mplayer Movie Player

en pluging

# Zoekterm: vlc
# Aanvinken: mozilla-plugin-vlc
# Zoekterm: mplayer
# Aanvinken: mozilla-mplayer

Vervald deze uit de multimedia beschrijving ?
Is deze niet meer nodig?
of wordt dit een eigen keuze?

gr

Re: multimedia handleiding
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/12, 17:36:06 »
Het is wel aan te raden om minimaal 1 van de 2 plugins die Bobbie aanhaalt te installeren. Ik heb ze zelf allebei, maar 1 is voor de meeste mensen voldoende. Mijn voorkeur gaat uit naar de VLC-plugin, maar bepalen jullie maar even welke jullie het liefste erin zetten.

Offline siegi

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/12, 17:49:49 »
Geef eerst eens de tekortkomingen van de default plugin.

Meerder plugins installeren is meestal zowiezo onzin, omdat er maar 1 plugin default gaat zijn.

Offline jusgje

  • Lid
Re: multimedia handleiding
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/12, 17:55:04 »
Volgens mij ontbreekt er nog een stap op die pagina. Dit kan erg verwarrend zijn voor nieuwe gebruikers.

Tussen stap 2 en 3 moet nog een stap komen: "Rechtsklik op ubuntu-restricted-extras en druk op 'Markeren voor installatie'."

Re: multimedia handleiding
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/12, 17:55:25 »
Geef eerst eens de tekortkomingen van de default plugin.

Meerder plugins installeren is meestal zowiezo onzin, omdat er maar 1 plugin default gaat zijn.


Bij mij in Firefox zijn zowel de Totem, MPlayer als VLC default. Het verschilt alleen per website welke plugin ie pakt.

De default plugin beschikt over veeeel minder codecs dan de VLC-plugin.