Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Terminal wacht niet op een Enter  (gelezen 12894 keer)

Offline Soul-Sing

• Lid
Re: Terminal wacht niet op een Enter
« Reactie #25 Gepost op: 2009/02/05, 14:31:34 »
kijk eens bij toetsbindingen. het hier nu allemaal giswerk he......(zo van wat kan er mis zijn gegaan in de configuratie.....)

Offline track

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/02/05, 14:35:49 »
Hoi Mikkel,

bij het selecteren gebruik je steed Shift+pijltjestoets of de muis* ?  Mogelijk is dat een probleem, want als je één letter te veel pakt, heb je de enter al erbij. Om die reden gebruik ik gewoon Shift+einde, die selecteerd in een stap definitief tot het einde van de lijn (zonder CR). 
Heb je die al geprobeerd ?

Mijn voorstel met gedit was eigenlijk da je je tekst gewoon in een leeg bestand plakt en die opslaat. Dat kun je dan via ghex bekijken en je weet precies wat de plek-functie heeft meegenomen (niet of wél [0A] aan het einde).

Vriendelijke groet,

track

edit: * als je de muis omlaag trekt gaat de CR mee, als je alleen naar rechts gaat niet
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 14:42:56 door track »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/02/05, 14:41:10 »
kijk eens bij toetsbindingen.
Toetsbindingen, zie schermafdrukken. Dit zijn de standaard instellingen, heb hier dus niets gewijzigd.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/02/05, 14:48:54 »
bij het selecteren gebruik je steed Shift+pijltjestoets of de muis ?  Mogelijk is dat een probleem, want als je één letter te veel pakt, heb je de enter al erbij.

Het terminalfenomeen doet zich voor bij elke manier van kopiëren/plakken. Of ik dat nu doe met Ctrl+C/Ctrl+V, Ctrl+Shift+C/Ctrl+Shift+V of via het rechtermuisknopmenu.
En echt, ik selecteer alléén maar de lettertekens van het commando, geen spatie of Enter of welk ander verborgen letterteken dan ook extra.

Shift+End gebruik ik nooit, track. Het ene commando in m'n documenten staat midden in een zin, een ander in z'n eentje op één regel. Dus om te voorkomen dat ik meer selecteer dan nodig is gebruik ik Shift+pijltjestoets naar links of rechts. Dat werkt nauwkeuriger dan d.m.v. slepen.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/02/05, 14:57:23 »
O ja, nog even dit: ik sluit de terminal (vrijwel) altijd met het commando exit
De enkele keer dat ik dat niet doe, is bij bijvoorbeeld een commando als top, omdat er dan onderaan de terminal geen comp+gebruikersnaam+knipperende cursor verschijnt.

Het is misschien niet van belang dit te vermelden, maar voor hetzelfde geld zóu het plompverloren sluiten van de terminal dit gedrag kúnnen veroorzaken.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/02/05, 15:06:41 »
Ook nog even dit: geen probleem met het geluid, de videokaart, de netwerkkaart, de schermresolutie, printer en scanner werden zonder morren herkend, dus wat dát betreft hoef ik niet te klagen. Dat jullie niet denken dat het hier een en al problemen is. =D =D =D

Offline track

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/02/05, 15:14:23 »
Mijn bedoeling was te beperken of het een probleem van selecteren en plakken is (gnome dus) of een probleem van de terminal.

Om die reden ook mijn voorstel met gedit.

Maar je kunt het ook nog per cat > test.txt in de terminal testen. Die stuurd alle input naar het bestand "test.txt".
Als je daar dus 2 keer inplakt, enter, en nog 2 keer inplakt zie je het resultaat in "test.txt". Het commando wordt afgesloten door Ctrl-c of Ctrl-d .

Wat leveren die pogingen op ?

track

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/02/05, 15:16:35 »
Het is mogelijk de gnome terminal ter herinstalleren? Of ruineer je daarmee de gnome desktop werkomgeving.....

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/02/05, 15:54:03 »
Maar je kunt het ook nog per cat > test.txt in de terminal testen. Die stuurd alle input naar het bestand "test.txt".
Als je daar dus 2 keer inplakt, enter, en nog 2 keer inplakt zie je het resultaat in "test.txt". Het commando wordt afgesloten door Ctrl-c of Ctrl-d .

Wat leveren die pogingen op ?

Hoe bedoel je dit precies: '2 keer inplakt, enter, en nog 2 keer inplakt.....' ?
Ben al aan het uitproberen geweest, maar ik zal je verkeerd begrijpen.
cat >test.txt in de terminal geplakt en ge-Enterd (jawel, dat mocht ik zelf bepalen XD ) levert een leeg bestandje test.txt op.
Nog een keer cat > test.txt geplakt en ge-Enterd en er staat cat > test.txt in dat bestandje.
Nog twee keer geplakt en ge-Enterd en er komt iedere keer diezelfde regel bij.
Het lijkt me dat ik het verkeerd doe, maar hoe bedoel je het dan?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/02/05, 15:57:53 »
Het is mogelijk de gnome terminal ter herinstalleren? Of ruineer je daarmee de gnome desktop werkomgeving.....
Ik ben een leek, dus als jij denkt dat het helpt? Dat herinstalleren dan, hè? =D Als je denkt dat de Gnome desktop werkomgeving daardoor geruïneerd wordt, dan heb ik liever een andere oplossing. =D =D =D
Desnoods herinstalleer ik 8.04.1, maar ik schreef al, dat heb ik zondagavond ook al gedaan zonder dat het hielp.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/02/05, 16:01:32 »
Ik ben een leek, dus als jij denkt dat het helpt? Dat herinstalleren dan, hè? =D Als je denkt dat de Gnome desktop werkomgeving daardoor geruïneerd wordt, dan heb ik liever een andere oplossing. =D =D =D
Desnoods herinstalleer ik 8.04.1, maar ik schreef al, dat heb ik zondagavond ook al gedaan zonder dat het hielp.

kun je een ander keyboard aansluiten? om even te testen?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/02/05, 16:25:33 »
kun je een ander keyboard aansluiten? om even te testen?
Ga ik later vandaag eens proberen. Er zwerft hier nog ergens een reserve toetsenbord rond en de andere pc heeft er natuurlijk een, maar die is op het moment in gebruik.
Ik laat het wel 'horen' hoe het plakken daarmee gaat. ;)

Offline track

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/02/05, 16:33:33 »
De bedoeling was eigenlijk dat je na cat >test.txt in de terminal te schrijven of plakken (en Enter) in de volgende lijn net die term inplakt die je anders problemen opleverd.  En die 2 keer plakken, plus Enter, plus nog 2 keer. Dat dus die 4 plakjes met één* Enter ertussen in "test.txt" komen te staan.
Als dat goed gaat weet je tenminste dat het tot hier toe werkt.

track

edit: * met precies één Enter, dus twee regels met telkens 2 plakjes !
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 16:51:26 door track »

Offline track

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/02/05, 16:43:15 »
@herinstalleren:
Dat lijkt me de "Windows-stijl" te zijn. In Linux is da gewoon overbodig, en leverd (behalve in helemaal catastrofale gevallen) ook geen oplossing op.

In Linux zou je liever de fouten zelf nagaan en de instellingen corrigeren. Daarop is de hele structuur ingericht.

track

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/02/05, 16:52:48 »
De bedoeling was eigenlijk dat je na cat >test.txt in de terminal te schrijven of plakken (en Enter) in de volgende lijn net die term inplakt die je anders problemen opleverd.  En die 2 keer plakken, plus Enter, plus nog 2 keer. Dat dus die 4 plakjes met één Enter ertussen in "test.txt" komen te staan.

Bedankt voor deze uitgebreidere uitleg. :)
Oké, cat > test.txt met de rechtermuisknop in de terminal geplakt (ik mocht zelf Enteren =D ), voor de verandering eens een ander commando gekopieerd, namelijk glxinfo (met Shift+pijltje naar rechts) en met de rechtermuisknop in de terminal geplakt, daarna nog een keer. Daarna ge-Enterd en nog twee keer geplakt. Daarna met Ctr+C het commando beëindigd en de terminal gesloten met exit.

Resultaat:

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/02/05, 16:55:50 »
@herinstalleren:
In Linux is da gewoon overbodig, en leverd (behalve in helemaal catastrofale gevallen) ook geen oplossing op.

In Linux zou je liever de fouten zelf nagaan en de instellingen corrigeren.

Ben ik druk mee bezig. =D Ik vind dit zoeken naar een mogelijke oplossing ook helemaal niet vervelend, want ik leer er alleen maar van. Hoop ik. =D =D =D

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/02/05, 17:05:02 »
.........voor de verandering eens een ander commando gekopieerd, namelijk glxinfo (met Shift+pijltje naar rechts)..

Dit commando had ik van tevoren uitgeprobeerd. Even onderaan in een bestaand Writer-document getypt met een reeks spaties erna om zeker te zijn dat er geen Enter achter stond, verborgen tekens zichtbaar gemaakt en glxinfo gekopieerd met Shift+pijltje naar links en in de terminal geplakt met de rechtermuisknop.
Hoefde daarna niet te Enteren om een lap tekst tevoorschijn te zien komen, dus ik wist dat dit ook weer zo'n commando was waarbij de terminal niet wachtte.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 17:07:59 door Mikkel »

Offline track

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2009/02/05, 17:09:19 »
Je "test.txt" toont duidelijk dat elk plakje een enter aan het eind heeft (die er niet hoord).

Nu moet jij uitzoeken waar die vandaan komt. Heb je soms tóch een enter te veel gepakt ?
Als je hetzelfde per gedit in een leeg bestand dumpt, leverd dat ook 4 regels ? Zo ja is het blijkbaar geen probleem van de terminal maar wel van copieren en plakken.

track

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/02/05, 17:31:51 »
Je "test.txt" toont duidelijk dat elk plakje een enter aan het eind heeft (die er niet hoord).

Nu moet jij uitzoeken waar die vandaan komt. Heb je soms tóch een enter te veel gepakt ?

Dat kán toch helemaal niet als ik verborgen tekens laat tonen en echt, heus waar, enkel en alleen maar ;) de lettertekens van het commando selecteer? ??? ??? ???  Kijk hierboven eens hoe ik dat commando aan het eind van een bestaand document heb getypt met daarna een rij spaties om te voorkomen dat ik een Enter mee zou nemen. Verborgen tekens tonen, cursor pál achter het commando en selecteren vanaf de laatste letter tot en met de eerste. Hoe kan op die manier kopiëren/plakken dan nu opeens onder 8.04.1 anders gaan dan onder 7.10?
De hardware is dezelfde als onder 7.10, de manier van kopiëren/plakken is dezelfde als onder 7.10. Ik snap hier dus geen fluit van.

Als je hetzelfde per gedit in een leeg bestand dumpt, leverd dat ook 4 regels ? Zo ja is het blijkbaar geen probleem van de terminal maar wel van copieren en plakken.

glxinfo weer even aan het eind van een bestaand document getypt, rij spaties gegeven, op dezelfde manier gekopieerd/geplakt maar nu in een leeg Gedit bestand. Elke glxinfo komt op een nieuwe regel.
Je hebt dus 100% gelijk dat er ergens toch een Enter moet worden meegenomen. Maar waar......?
En hoe kan het dat deze zelfde manier van een commando in de terminal plakken onder 7.10 géén problemen gaf?

Offline track

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/02/05, 17:42:19 »
Wil je tóch even proberen om je tekst met Ctrl+end te selecteren ? Want ik heb het ook al gehad dat je die CR aan het eind niet ziet.
Of wil je me even de link geven van waar je je tekst copiëerd ?

Als je een buffer aan het eind van een lijn wilt zetten dan moet je beter iets anders gebruiken dan spatie. Want die hoord bij de "white space" en is dus transparant in terminal-commando's.

track

Offline JvH

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/02/05, 17:44:29 »
Kan het zo zijn dat dit probleem specifiek betrekking heeft op het kopiëren en plakken van tekst uit Writer-documenten?
Misschien wordt er, als je in Writer (mss ook andere OpenOffice-apps) tekst kopieert, wel altijd een Enter toegevoegd, ongeacht wat er in je Writer-document aan karakters volgt op de geselecteerde tekst?
Wel interessant probleem iig, ga ik thuis ook eens proberen.

Je zou evt. kunnen proberen wat er gebeurt als je bijv. tekst vanuit Writer plakt in gedit. Krijg je dan ook een Enter?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/02/05, 18:02:25 »
Kan het zo zijn dat dit probleem specifiek betrekking heeft op het kopiëren en plakken van tekst uit Writer-documenten?
Misschien wordt er, als je in Writer (mss ook andere OpenOffice-apps) tekst kopieert, wel altijd een Enter toegevoegd, ongeacht wat er in je Writer-document aan karakters volgt op de geselecteerde tekst?
Wel interessant probleem iig, ga ik thuis ook eens proberen.

Je zou evt. kunnen proberen wat er gebeurt als je bijv. tekst vanuit Writer plakt in gedit. Krijg je dan ook een Enter?

heel goed mogelijk dit....

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #47 Gepost op: 2009/02/05, 18:07:57 »
Heb je misschien een pakket als glipper, klipper of een andere klembordmanager geïnstalleerd?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2009/02/05, 18:08:05 »
Wil je tóch even proberen om je tekst met Ctrl+end te selecteren ?

Eerst eten en vanavond ga ik verder uitproberen.
Heb net al even in Systeem, Voorkeuren gekeken of er bij de instellingen van muis, toetsenbord of sneltoetsen iets bijzonders stond en ook in de terminal bij de toetsbindingen. Maar alles staat zoals het standaard is ingesteld en zoals het dan ook wel zal horen.

Een link vanwaar ik die commando's kopieer kan ik je niet geven, want ze komen gewoon uit door mijzelf (al onder 7.10) gemaakte Writer-documenten.

Maar goed, vanavond verder experimenteren. :D

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2009/02/05, 18:09:19 »
Heb je misschien een pakket als glipper, klipper of een andere klembordmanager geïnstalleerd?
Geen van drieën.