Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Terminal wacht niet op een Enter  (gelezen 13369 keer)

Offline Mikkel

• Lid
(Opgelost) Terminal wacht niet op een Enter
« Gepost op: 2009/02/02, 23:25:29 »
Gisteren Ubuntu 7.10 verwijderd en een hele schone installatie van 8.04.1 gedaan, waarbij ik de / en (aparte) home-partitie heb geformatteerd.
In 8.04 heeft de terminal opeens de merkwaardige gewoonte niet te wachten tot ik een ingevoerd commando met Enter bevestig. Zodra het commando er staat wordt het uitgevoerd. En dat is knap lastig als je dat commando eerst nog wilt controleren op typfouten. :'(

Eén van de allereerste commando's gisteren, was er eentje van de site van Pjotr om de multimedia compleet te maken. Dat is een lang commando van twee regels, dus dat heb ik gekopieerd uit een document en in de terminal geplakt. Daarbij kwam er in de terminal een 'leeg' stukje, waar in het document de ene regel eindigt en de andere begint.
Normaal gesproken ga je daar met de pijltjestoetsen naartoe en delete je de spaties, maar dat lukt niet bij een terminal die niet kan wachten tot ie een commando kan uitvoeren. Resultaat: een foutmelding.

Zo ook bij een 'voorbeeld'commando waarin het woord 'gebruikersnaam' voorkwam. Voordat ik na het plakken in de terminal 'gebruikersnaam' kon wissen en er de juiste gebruikersnaam voor in de plaats kon zetten, meldde de terminal al dat ie het commando niet begreep. :|

Plak ik een commando om een bestand te openen met gedit, dan hoef ik niet op Enter te drukken, want ook dát wordt meteen uitgevoerd.

Later kwam ik er achter dat hij het 'automatisch' uitvoeren van een commando alleen doet bij een geplakt commando. Typ ik een commando, dan wordt er gewacht tot ik op Enter druk. ???

Is dit 'niet hoeven Enteren' ergens uit te schakelen? Ik wil graag ook bij het plakken van een commando de tijd krijgen om het nog eventueel aan te passen, voordat de terminal zich ermee bemoeit. :|  In de menu's van het terminalvenster vond ik er niets over. Heb ook even geGoogled, maar ik denk dat ik dagen bezig zou zijn om het aantal berichten over de terminal door te spitten.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/12, 22:15:11 door Mikkel »

Offline Wiley

• Lid
Re: Terminal wacht niet op een Enter
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/02, 23:33:14 »
let er eens op dat, wanneer je het commando kopieert, je niet de volgende regel meeneemt. Anders gezegd, zorg ervoor dat het gemarkeerde gebied precies achter de laatste lettter van het commando ophoudt, en je dus niet per ongeluk de 'enter om naar de volgende regel te gaan' meekopieert. Dan zal je terminal die extra enter ook niet uitvoeren.

Dus secteer alleen:
ls -la
en zorg ervoor dat de cursor niet toevallig vóór deze regel staat, want dan neem je de 'enter' die achter de '-la' staat al mee.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/02, 23:39:40 »
Overkomt mij ook wel eens met plakken. Echter al ik een foutmelding krijg en op het pijltje omhoog druk komt het commando weer te voorschijn, waarna ik het kan bewerken.
Wat Wiley schrijft kan heel goed de oorzaak zijn, ik zal volgende keer hiermee rekening houden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/02, 23:50:07 »
let er eens op dat, wanneer je het commando kopieert, je niet de volgende regel meeneemt. Anders gezegd, zorg ervoor dat het gemarkeerde gebied precies achter de laatste lettter van het commando ophoudt, en je dus niet per ongeluk de 'enter om naar de volgende regel te gaan' meekopieert. Dan zal je terminal die extra enter ook niet uitvoeren.

Jammer, maar dat is het niet. Ik heb net een document geopend, exact alléén een commando gekopieerd (van de eerste tot en met de laatste letter geselecteerd met Shift en een pijltjestoets) en dat in de terminal geplakt, maar die wachtte nog steeds niet op een Enter.
In ieder geval bedankt voor je antwoord, Wiley.  :)

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/02, 23:53:12 »
Overkomt mij ook wel eens met plakken. Echter al ik een foutmelding krijg en op het pijltje omhoog druk komt het commando weer te voorschijn, waarna ik het kan bewerken.
Gijs

Dat lange commando heb ik inderdaad kunnen bijwerken door (eigenlijk puur toevallig) op de pijltjestoets te drukken, waarna ik die spaties eruit kon deleten.  :)

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/03, 00:05:27 »
hmm, vreemd. Wat gebeurt er als je op dezelfde manier selecteert, maar dan niet ctrl-c of 'copy', maar gewoon meteen middelste muisknop in het terminal venster?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/03, 00:42:44 »
hmm, vreemd. Wat gebeurt er als je op dezelfde manier selecteert, maar dan niet ctrl-c of 'copy', maar gewoon meteen middelste muisknop in het terminal venster?

Die manier kende ik nog niet, alleen maar selecteren en dan plakken d.m.v. het indrukken van het scrollwieltje (mijn middelste muisknop ;) ).
Maar het ging zo: commando van eerste t/m laatste letterteken geselecteerd met Shift+pijltjestoets, terminal geopend en op scrollwieltje gedrukt. Commando verscheen in de terminal, meteen daarop gevolgd door een venster waarin ik m'n wachtwoord moest invullen.
Ook hier dus weer niet op Enter hoeven drukken nadat het commando verscheen.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/03, 14:27:59 »
Wat me te binnen schoot toen ik de pc al uit had...... ook als ik een commando in de terminal plak dat in een document midden in een zin staat, wacht de terminal niet op een Enter. In zo'n geval staat er dus (in het document) een spatie voor en achter het commando i.p.v. een return (Enter), maar zelfs dan neem ik alléén het commando in het selecteren mee.

Ubuntu 7.10 (en de terminal) heb ik gebruikt vanaf mei vorig jaar en daarin is het nog nooit voorgekomen dat de terminal niet op een Enter wachtte, terwijl ik daarin op dezelfde manier (selecteren/kopiëren met het toetsenbord, of selecteren door slepen met de muis en kopiëren met het rechtermuisknopmenu) dezelfde commando's uit dezelfde documenten gebruikte.

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/03, 20:49:58 »
sorry, geen idee dan. Ik zit nog te kijken bij de key mappings voor terminal (of profiel eigenschappen) maar ik zie er niets tussen staan dat dit zou kunnen veroorzaken.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/03, 21:58:35 »
Nee, had ik ook al bij gekeken. Voorlopig dan maar zoveel mogelijk typen i.p.v. plakken, alhoewel dat bij een lang of 'moeilijk' commando dan wel opletten wordt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken, Wiley. :)

Offline track

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/04, 06:38:27 »
Wat gebeurd als je iets in de editor (gedit) plakt ? Werkt dat ?
En heb je al bij de punten "profielen" en "toetsencombinaties" in de terminal nagekeken ?

groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/02/04, 06:41:22 door track »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/04, 14:26:44 »
Wat gebeurd als je iets in de editor (gedit) plakt ? Werkt dat ?
Hoe bedoel je dit precies? Gedit openen en daarin een commando plakken werkt uiteraard gewoon zoals in elke tekstverwerker: plakken en dat is het.
Plak ik een commando in de terminal om met Gedit een bestand te openen, dan hoef ik niet te Enteren.
Heb het net even gedaan met gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Gekopieerd uit een document met Shift+pijltjestoets, pertinent zónder de Enter die achter het commando stond, terminal geopend, commando geplakt met de rechtermuisknop en zonder op Enter te hoeven drukken verscheen een venster met de vraag om m'n wachtwoord.

En heb je al bij de punten "profielen" en "toetsencombinaties" in de terminal nagekeken ?
Ja, kom nergens een optie tegen om in te stellen dat er wel of niet op Enter gewacht moet worden. Of het moet de optie 'Opdracht uitvoeren als aanmeldshell' op tabblad Titel en opdracht zijn. ???
De opties in het terminalvenster zijn de standaard installatie-instellingen en het enige dat ik doe is een commando plakken met de rechtermuisknop. Ik raak verder geen toets aan waardoor de terminal kan denken dat ie dat commando al moet uitvoeren. Rare zaak, niet?

« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/04, 21:40:21 »
Mikkel, ik heb ook de xfce4-terminal geïnstalleerd, een tijdje terug al, gebruik deze niet zoveel.
Hier kan ik wel kopiëren en plakken zonder dat er een automatische enter volgt. Even geprobeert met het commando uit je bericht gksudo gedit /etc/apt/sources.list Eens uitzoeken waar het verschil inzit. Wel vreemd. ???

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/04, 22:55:44 »
Mikkel, ik heb ook de xfce4-terminal geïnstalleerd, een tijdje terug al, gebruik deze niet zoveel.
Hier kan ik wel kopiëren en plakken zonder dat er een automatische enter volgt. Even geprobeert met het commando uit je bericht gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Ik ben maar een eenvoudige Ubuntu-gebruiker Gijs, dus Ik wist niet eens dat er meer dan één terminal bestaat. :o 
Overigens, ik blijf proberen :D , heb ik na lezen van je bericht dat commando uit mijn bericht hierboven gekopieerd d.m.v. slepen en het geplakt in de terminal. En die wachtte rustig af tot ik op Enter had gedrukt. Dat zou ie toch ook gedaan moeten hebben toen ik de lettertekens van datzelfde commando vanuit een document plakte.............
Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen dat ik een terminal met een eigen wil heb getroffen. :P

Offline Wiley

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/04, 23:09:19 »
Overigens, ik blijf proberen :D , heb ik na lezen van je bericht dat commando uit mijn bericht hierboven gekopieerd d.m.v. slepen en het geplakt in de terminal. En die wachtte rustig af tot ik op Enter had gedrukt. Dat zou ie toch ook gedaan moeten hebben toen ik de lettertekens van datzelfde commando vanuit een document plakte.............
Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen dat ik een terminal met een eigen wil heb getroffen. :P

Nou dat lijkt me sterk, zo slim zijn computers nog lang niet :)
Ik ben nu toch wel benieuwd naar de (overeenkomst tussen) de bronnen van je gekopieer. Je zegt: uit een 'document' enter't 'ie automatisch, maar uit je bericht (firefox neem ik aan) hierboven niet.
In Windows zou ik zeggen: plak de boel eens in notepad (dan weet je zeker dat alle stuurtekens zoals enters, line-feeds, opmaak enz. gestript zijn) en kopieer het dan daaruit weer op het klembord.
Ik weet zo snel geen alternatief in Linux, maar misschien is de terminal zelf wel een idee:
wat gebeurt er als je een commando, dat 'automatisch' wordt uitgevoerd, daarna met 'pijl naar boven' terughaalt, selecteert, rechtermuis-kopiëren, regel leeg maken, rechter-muis plakken 'doet'?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/05, 00:18:11 »
Ik ben nu toch wel benieuwd naar de (overeenkomst tussen) de bronnen van je gekopieer. Je zegt: uit een 'document' enter't 'ie automatisch, maar uit je bericht (firefox neem ik aan) hierboven niet.

De documenten waarover ik het heb zijn mijn eigen (Writer-)documenten met tips, terminalcommando's, handleidingen enzovoort. Ik weet pertinent zeker dat ik daaruit commando's kopieer zonder Enter, omdat ik vóór het kopiëren de verborgen lettertekens zichtbaar heb gemaakt toen jij opperde dat er misschien een Enter werd meegenomen bij het kopiëren.
Toen Gijsbert hierboven schreef dat hij het commando uit m'n vorige bericht had gekopieerd en geplakt, heb ik hetzelfde gedaan om te kijken wat dat opleverde.

wat gebeurt er als je een commando, dat 'automatisch' wordt uitgevoerd, daarna met 'pijl naar boven' terughaalt, selecteert, rechtermuis-kopiëren, regel leeg maken, rechter-muis plakken 'doet'?

Zelfgemaakt (Writer-)document geopend, dit keer het commando gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
gekopieerd met Shift+pijltjestoets en in de terminal geplakt. Ogenblikkelijk verscheen een venster om m'n wachtwoord in te geven. Na typen van ww en Enter, opent xorg.conf
xorg.conf gesloten, commando in de terminal teruggehaald d.m.v. 'pijltjestoets omhoog', geselecteerd door slepen, gekopieerd met de rechtermuisknop, regel gewist, geplakt met rechtermuisknop.......... en de terminal houdt zich koest.

Maar........ wat gebeurde er net: ik plakte het commando gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf in de zin hierboven en de cursor ging naar de volgende regel. Alsof ik na het commando een Enter had gegeven, dus. Maar die Enter staat er in m'n document beslist niet achter, kijk maar op de schermafdruk.

Terwijl er in het document géén Enter maar een spatie na het commando staat, die ik niet meeneem tijdens het selecteren en kopiëren, gedraagt de terminal zich dus alsof die Enter er wél staat of gegeven wordt. Is dat logisch of is dat logisch? ??? ??? ???

Edit: overigens, ik kopieerde/plakte deze commando's in de terminal van 7.10 op dezelfde manier als nu met 8.04.1  In al die maanden nog nóóit meegemaakt dat er niet werd gewacht op een Enter.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 00:28:02 door Mikkel »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/05, 00:41:28 »
Kopiëren en plakken in een terminalvenster kan je ook met het toetsenbord doen.
In plaats van control-c en control-v moet je dan shift-control-c en shift-control-v gebruiken.

Heb je er dan ook last van?

Dit lijkt trouwens wel op een configuratieprobleem, alleen zou ik niet weten waar dat precies in zou kunnen zitten.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/05, 00:55:21 »
Kopiëren en plakken in een terminalvenster kan je ook met het toetsenbord doen.
In plaats van control-c en control-v moet je dan shift-control-c en shift-control-v gebruiken.

Heb je er dan ook last van?
Zelfde xorg.conf-commando als hierboven gebruikt, in het document geselecteerd met Shift+pijltjestoets, gekopieerd met Shift+Ctrl+C en in de terminal geplakt met Shift+Ctrl+V en weer niet wachten op Enter.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/05, 08:51:24 »
Mikkel heb je enkel gewerkt met sudo of ook wel eens met su? (dat laatste is niet gebruikelijk, maar is te activeren en niet aan te raden om te gebruiken) Kun je aangeven wanneer dit problem is ontstaan?
Ik vrees dat je in gconf-editor een keer aan de slag bent geweest....

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/05, 13:07:50 »
Mikkel heb je enkel gewerkt met sudo of ook wel eens met su? (dat laatste is niet gebruikelijk, maar is te activeren en niet aan te raden om te gebruiken) Kun je aangeven wanneer dit problem is ontstaan?
Ik heb terminalcommando's met en zonder (gk)sudo gekopieerd en geplakt, maar nog nooit met sudo su of su. Maar ook bij een geplakt commando zoals mount wordt dat meteen uitgevoerd zonder te wachten op Enter.
Door de opmerking van Johan van Dijk dat het mogelijk een configuratieprobleem was, heb ik daarnet de terminal geopend via menu Toepassingen, Hulpmiddelen. Ik heb namelijk de terminal als starter op het bovenste paneel staan en heb die steeds gebruikt, nu dacht ik dat er bij het plaatsen van die starter misschien iets 'onder de motorkap' fout gegaan was. Maar ook via menu Toepassingen enz. reageert de terminal net als de paneelstarter.

Dit probleem is er vanaf het begin geweest. Zondagmiddag heb ik (onder Windows) een Schijfcontrole gedaan en twee, drie keer gedefragmenteerd, daarna 8.04.1 geïnstalleerd op een geformatteerde / en een geformatteerde (al tijdens het installeren van 7.10 aangemaakte) aparte /home en meteen bij het allereerste geplakte commando (dat was geloof ik die tweeregelige van de site van Pjotr om de Medibuntu.list toe te voegen) voerde de terminal dat uit zonder te wachten op een Enter.
Omdat de terminal dat onder 7.10 nog nooit had gedaan en ik dacht dat er tijdens het installeren iets mis gegaan moest zijn, heb ik 8.04.1 daarom 's avonds opnieuw geïnstalleerd. Wéér de / en de aparte /home geformatteerd. Maar het heeft dus niks geholpen.

Ik ben inderdaad in gconf-editor aan de slag geweest, maar voorzover ik weet enkel om het tonen van pictogrammen van schijven/partities op het Bureaublad uit te schakelen. Dit soort dingen doe ik nooit op eigen houtje,  maar altijd via tips van dit forum om bepaalde dingen aan te passen.

Het probleem zit hem louter in het plakken van welk commando dan ook, of daar nou wel of niet een spatie of Enter achter staat. Ik kan typen welk commando ik maar wil zonder dat de terminal dat op eigen houtje uitvoert. Het eenvoudigste is natuurlijk om dan maar niet meer te plakken, maar er zijn commando's die zo lang en ingewikkeld zijn dat kopiëren/plakken gewoon de veiligste manier is om fouten te voorkomen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/05, 13:25:28 »
: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=424888
misschien iets?

edit: nah...toch niet.....Gek probleem, heb me even suf gegoogled.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 13:28:58 door leoquant »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/05, 14:06:13 »
: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=424888
misschien iets?

edit: nah...toch niet.....Gek probleem, heb me even suf gegoogled.
Dit soort scripts gaat mij boven m'n pet, maar als jij zegt dat het niets is, geloof ik je op je woord. :D
En het is een gek probleem, ja. Was bij het zoeken nergens een oplossing tegengekomen, maar als ook de kenners hier op het forum het al een gek probleem vinden......... :D dan is het misschien gewoon een onoplosbaar iets.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/05, 14:09:10 »
Wat gconf-editor betreft, heb jij enig idee waar ik dan moet kijken wat betrekking kan hebben op plakken in de terminal?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/05, 14:19:31 »
reset je terminal eens.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/05, 14:29:45 »
reset je terminal eens.
Gedaan (via menu Terminal, Resetten, bedoelde je toch?)
Daarna opnieuw commando gekopieerd en geplakt. Voor de verandering ^-^ maar weer eens gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf en daarna ook nog terminal opnieuw geopend en mount geplakt.
Precies hetzelfde: plakken met de rechtermuisknop en niet hoeven Enteren.