Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Werkgroep Rechtspersoon] Stopzetten/opschorten werkzaamheden  (gelezen 40590 keer)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: [Werkgroep Rechtspersoon] Stopzetten/opschorten werkzaamheden
« Reactie #50 Gepost op: 2010/01/15, 13:21:20 »
eventuele schade die wordt veroorzaakt aan derden of henzelf niet zonder meer onder de WA verzekering van het idee valt.
Kijk eens in de polisvoorwaarden van je WA/AVP verzekering. Bij mijn polis is alleen betaald werk uitgesloten.

Los van de verzekering heb je wellicht ook nog te maken met vergunningen of andere regelingen, zeker bij een release party met de omvang die er aan komt. Aanwezigheid van BHV-ers schiet me zo even te binnen.
Ik bazeer mij op de laatste release party's in Den Haag en Oss, dat was alles prima geregeld, reuze gezellig en waren echt geen BHV-ers nodig.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #51 Gepost op: 2010/01/15, 13:36:31 »
Ik bazeer mij op de laatste release party's in Den Haag en Oss, dat was alles prima geregeld, reuze gezellig en waren echt geen BHV-ers nodig.

Dat geloof ik graag en zolang er niets mis gaat hoor je ook niemand (zolang er geen calamiteiten zijn heb je geen BHV-ers nodig, toch). Het zou in ieder geval wenselijk zijn om even uit te zoeken wat de wettelijke vereisten/spelregels zijn voor een activiteit met een omvang van 500+ personen. Als dan blijkt dat het niet nodig, ook goed toch, maar nu is die duidelijkheid er klaarblijkelijk onvoldoende én -laten we dat niet vergeten- een deel van de Ubuntu-NL gemeenschap wil dat via een rechtspersoon nu eens goed geregeld hebben.

Jij bent van mening dat het niet noodzakelijk is om vrijwilligers met een aanvullende verzekering af te dekken voor eventuele schade. Prima toch.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #52 Gepost op: 2010/01/15, 13:56:49 »
Jij bent van mening dat het niet noodzakelijk is om vrijwilligers met een aanvullende verzekering af te dekken voor eventuele schade. Prima toch.
Dat zeg ik helemaal niet en is niet relevant noch prima.

Mijn mening is dat de noodzaak hiervoor (nog) niet is vastgesteld door iemand met voldoende kennis van verzekeringen en/of aansprakelijkheden.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2010/01/15, 15:56:41 »
Net uitvoerig met mijn verzekering man over gebeld.
Als er geen collectieve WA verzekering is en de club bestaat uit (uitdrukkelijk) niet-betaalde vrijwilligers, dan kan ieder op zijn eigen WA verzekering terugvallen. De grenzen liggen wel erg kritisch. Ga je op de laptop van de buurman zitten, en het toetsenbord breekt, dan wordt het door verzekeraar betaald.
Is het zo dat er een laptop aan een vrijwilliger wordt overgedragen voor herinstallatie en de eigenaar maakt een rondje, dan heeft de vrijwilliger de laptop "onder zich" en als ie dan uitfikt (ik noem maar een zijstraat), dan wordt er niets betaald door de persoonlijke WA verzekering. De grenzen liggen heel scherp.
Ander voorbeeld: Jongetje valt van de trap door een glazen ruit. Alleen thuis. Weet bloedend bij de buurvrouw te komen. Die legt het manneke op de bank. Verbonden enz. Bloed op de bank. Geen probleem, de vader is WA verzekerd. Mis. Wordt niets betaald, want de buurvrouw heeft zelf dat ventje op die bank gelegd. Was dat ventje nou zelf op die bank gaan liggen, ja, dan wordt er wel betaald. Historisch. Verzekeringen!

Maar goed: het is dus wel degelijk wenselijk om als club (organisator van bijv. release party's) een eigen WA verzekering af te sluiten, want dan kun je daarnaar verwijzen. De verzekeraar zoekt het dan verder wel uit. Je vrijwaart de club dus eigenlijk voor aanspraken.

Zo'n verzekering kun je alleen afsluiten als een rechtspersoon bestaat. Dat kan in de vorm van een stichting of vereniging. Daar weet ik niet genoeg van.

Vr.groet, peter

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #54 Gepost op: 2010/01/15, 16:47:50 »
Net uitvoerig met mijn verzekering man over gebeld.
Als er geen collectieve WA verzekering is en de club bestaat uit (uitdrukkelijk) niet-betaalde vrijwilligers, dan kan ieder op zijn eigen WA verzekering terugvallen.
Dat bedoelde ik, bedankt Peter.  :)

Maar goed: het is dus wel degelijk wenselijk om als club (organisator van bijv. release party's) een eigen WA verzekering af te sluiten, want dan kun je daarnaar verwijzen. De verzekeraar zoekt het dan verder wel uit. Je vrijwaart de club dus eigenlijk voor aanspraken.
Wenselijk. Ok! Dat is een afweging tussen risico's, kosten en verdere verplichtingen.

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2010/01/15, 21:12:56 »
Zoals iedereen toch altijd tussen de regels door zijn eigen gelijk probeert te halen.

Als je nu als vrijwilliger op zo'n party staat en er gebeurt iets met een bezoeker of zijn eigendom, dan wil je als vrijwilliger toch wel wat rugdekking hebben in zaken die zo scherp worden aangevochten. Als de persoonlijke WA verzekering niet betaalt, dan wil je toch niet persoonlijk worden aangesproken. Of wel? Nou, als het geval zich voordoet, kleden ze je uit! Gezellig of niet. Bij de organisator is immers niks te halen, die bestaat niet eens.

Daarvoor is het niet alleen wenselijk, maar min of meer een morele verplichting, dat de organiserende "club" de vrijwilligers vrijwaart door een eigen WA verzekering af te sluiten. Kun je als eiser (en/of vrijwilliger) daar terecht, als je persoonlijke verzekering toch om één of andere ridicule fluttigheid niet betaalt.

Vr.groet, peter

Offline softbart

• Lid
« Reactie #56 Gepost op: 2010/01/15, 22:08:07 »
Citaat
Als de persoonlijke WA verzekering niet betaalt, dan wil je toch niet persoonlijk worden aangesproken. Of wel?

Draai het eens om.

Als de verzekering kan aantonen dat hij niet hoef te betalen (volgens de polisvoorwaarden). Dan ben je ook niet Wettelijk Aansprakelijk. :) :)

groet,

Theo

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2010/01/15, 22:21:56 »
Citaat
Als de persoonlijke WA verzekering niet betaalt, dan wil je toch niet persoonlijk worden aangesproken. Of wel?

Draai het eens om.

Als de verzekering kan aantonen dat hij niet hoef te betalen (volgens de polisvoorwaarden). Dan ben je ook niet Wettelijk Aansprakelijk. :) :)

groet,

Theo

euhhh is het niet zo dat je wettelijk aansprakelijk bent maar de verzekering heeft het in een clausule opgenemen dat bij zulke dingen niet tot uitkering overgegaan wordt omdat het je eigen verantwoording is. een gevalletje meer nadenken.
als jij een ruit in gooit bij de buren ben je ook wettelijk aansprakelijk maar de verzekering hoeft dan niet altijd te betalen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline bas.

• Lid
    • Wat mij bezig houdt
« Reactie #58 Gepost op: 2010/01/15, 22:25:02 »
en dit is dus bullshit, je kan wel degenlijk wettelijk aansprakelijk zijn zonder dat de verzekering hoeft te betalen.
simpel voorbeeld, sla met je dronken kop de auto van de buurman in puin

wedden dat je wa verzekering niet betaald? of ze betalen de schade aan je buurman, waarna de verzekering dat bedrag op jou verhaald

en zo zijn er uiteraard meer voorbeelden te bedenken

+1
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #59 Gepost op: 2010/01/15, 22:43:10 »
en dit is dus bullshit, je kan wel degenlijk wettelijk aansprakelijk zijn zonder dat de verzekering hoeft te betalen.

wedden dat je wa verzekering niet betaald? of ze betalen de schade aan je buurman, waarna de verzekering dat bedrag op jou verhaald

+1
Ook een collectieve verzekering dekt geen vrijwilliger die een laptop onbruikbaar maakt of in puin slaat. In het 1e geval is het pech in het 2e geval zal de vrijwilliger aansprakelijk zijn/blijven.

« Reactie #60 Gepost op: 2010/01/15, 22:59:56 »
Waar staan de laptops  ??? Ik heb mijn hamer klaar staan. :evil:
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 00:42:43 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2010/01/15, 23:49:09 »

Dat klopt. Maar dat staat ook in de polisvoorwaarde!!

Edit: Tenzij aangevoerd kan worden dat de persoon op dat moment ontoerekeningsvatbaar was. ;)
groet,

Theo
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 00:03:34 door softbart »

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2010/01/16, 00:18:39 »
Nou ja,
Ik heb in alle ernst geprobeerd bij een deskundige te informeren naar deze WA zaak.
Misschien dat het gebruik van het woord "collectief" een verkeerde keuze is geweest. Nochtans zijn de voorbeelden duidelijk, en dacht ik de noodzaak voor uitsluiting van de WA aansprakelijkheid voor organisatoren van evenementen voldoende te hebben onderstreept.

Uiteraard zijn "kwaad opzet" en/of "grove nalatigheid" niet aan de orde.

De kant die de discussie nu opgaat kan ik niet zo volgen, maar goed ........

Vr.groet, peter

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2010/01/16, 00:36:50 »
ik heb een soort van WA+
dat houdt in dat als ik anderen help met klussen en ik zou daarbij schade veroorzaken dan ben ik daarvoor verzekerd.
maar dat is dan als ik er voor gevraagd wordt en niet bedrijfsmatig.
in een verenigings omgeving dan moet de vereniging voor de verzekering zorgen.
lijkt mij ook wel logisch, want het hulp verlenen bij onbekenden en het is geen vriendendienst.

ik denk dat het belang van een rechtspersoon hiermee duidelijker wordt, dat er echt een behoefte aan is.
zeer zeker als het groter gaat worden.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline ertai

• Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
« Reactie #64 Gepost op: 2010/01/16, 14:43:21 »
De verzekering blijft zoiezo lastig. Waar wel op gelet moet worden is dat de stichting officieel niets organiseerd. Dat doet Ubuntu-nl. Ik weet niet of dat nog complicaties met zich meebrengt.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline palm

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2010/01/16, 16:16:27 »
De verzekering blijft zoiezo lastig. Waar wel op gelet moet worden is dat de stichting officieel niets organiseerd. Dat doet Ubuntu-nl. Ik weet niet of dat nog complicaties met zich meebrengt.
Gewoon op de releaseparties een uithangbord hangen (aan de ingang) met vermelding dat de organisatoren en vrijwilligers niet aansprakelijk kunnen gesteld worden voor dataverlies,hardwarebreuk enz. Foto van het uithangbord trekken ,klaar is kees.Dan weten de bezoekers waar ze aan toe zijn.Indien ze niet akkoord kunnen gaan moeten ze maar professionele hulp zoeken(en betalen).
In belgie hangt op iedere warenhuisparking zo een bord:"wij zijn niet verantwoordelijk voor ongevallen op de parking"
Niemand is tenslotte verplicht om naar een releaseparty te komen.
Je kan toch niet verwachten dat je via een gratis dienst ook nog verzekerd bent voor dataverlies, etc.

« Reactie #66 Gepost op: 2010/01/16, 16:21:51 »
Gewoon op de releaseparties een uithangbord hangen (aan de ingang) met vermelding dat de organisatoren en vrijwilligers niet aansprakelijk kunnen gesteld worden voor dataverlies,hardwarebreuk enz. Foto van het uithangbord trekken ,klaar is kees.Dan weten de bezoekers waar ze aan toe zijn.Indien ze niet akkoord kunnen gaan moeten ze maar professionele hulp zoeken(en betalen).
In belgie hangt op iedere warenhuisparking zo een bord:"wij zijn niet verantwoordelijk voor ongevallen op de parking"
Niemand is tenslotte verplicht om naar een releaseparty te komen.
Je kan toch niet verwachten dat je via een gratis dienst ook nog verzekerd bent voor dataverlies, etc.
Hier ben ik het 100% mee eens.
Probleem opgelost , slotje op dit topic en [Opgelost] voor het Onderwerp plaatsen. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/16, 16:23:32 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #67 Gepost op: 2010/01/16, 16:50:52 »
Het probleem met zo'n algemene uitsluiting van aansprakelijkheid is dat een rechter die in veel gevallen gewoon van tafel veegt.
Het is dus net wat ingewikkelder dan palm voorstelt.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #68 Gepost op: 2010/01/16, 17:02:45 »
Het probleem met zo'n algemene uitsluiting van aansprakelijkheid is dat een rechter die in veel gevallen gewoon van tafel veegt.

En als dat individueel, voorafgaande aan de operatie gevraagd wordt om accoord te gaan met de uitsluiting van aansprakelijkheid? Dus zoiets dat degene die geholpen wordt een formulier ondertekent?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #69 Gepost op: 2010/01/16, 17:49:39 »
Een stichting kan een aansprakelijkheidsverzekering sluiten.

Maar als de stichting de Release party niet organiseert, is zij daar dan verantwoordelijk, dus aansprakelijk voor?

Offline palm

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2010/01/16, 17:59:05 »
Het is dus net wat ingewikkelder dan palm voorstelt.
Oei, we zitten al bij de rechter.Zo zal je zeker nog veel vrijwilligers vinden voor release parties.
Je moet zeker beginnen met verzekeringen:dan kom ik met een computer met een verdoken gebrek.De eerste vrijwilliger die aan die pc komt zal dan de schuld krijgen.Hallo verzekering?
Het is een gratis dienst en evenement, dus als er aansprakelijkheidswaarschuwing hangt aan de ingang weten de bezoekers waar ze aan toe zijn.
Op de parkings van grootwarenhuizen is er geen aansprakelijkheid van het grootwarenhuis, ook al is de parking van hen.Iemand die niet akkoord is met hun aansprakelijkheisregels moet maar ergens anders parkeren.Punt.

« Reactie #71 Gepost op: 2010/01/16, 18:16:00 »
Oei, we zitten al bij de rechter.Zo zal je zeker nog veel vrijwilligers vinden voor release parties.
Je moet zeker beginnen met verzekeringen:dan kom ik met een computer met een verdoken gebrek.De eerste vrijwilliger die aan die pc komt zal dan de schuld krijgen.Hallo verzekering?
Het is een gratis dienst en evenement, dus als er aansprakelijkheidswaarschuwing hangt aan de ingang weten de bezoekers waar ze aan toe zijn.
Op de parkings van grootwarenhuizen is er geen aansprakelijkheid van het grootwarenhuis, ook al is de parking van hen.Iemand die niet akkoord is met hun aansprakelijkheisregels moet maar ergens anders parkeren.Punt.
En weer zitten we op precies dezelfde golflengte. :)
Hetgeen ik denk dat schrijf jij hier neer.
Jullie weten toch dat de verzekeringsmaatschappijen 1 van de grootste bandieten en geldwolven zijn hier op aarde.
Je kunt zogezegd voor alles en nog wat een verzekering afsluiten maar als het puntje bij paaltje komt trekken ze zich terug want in de kleine lettertjes staat....
Ik vraag me soms af of jullie nog buiten durven komen en ergens naar toe gaan want ... ben ik wel verzekerd voor dit.. en dat.... en als er dit gebeurd wat dan....

Gewoon vooraf aan de pc eigenaar effe vermelden dat er in het slechtste geval wat kan mislopen moet toch wel genoeg zijn vind ik.
Een blad laten ondertekenen vind ik zelfs al overdreven.
Ubuntu, wij zijn er toch allemaal voor mekaar te helpen dacht ik zo.
Op Installparties kun je beter een groot bord hangen met de Ubuntu filosofie:
    * "Eén-zijn"
    * "Menselijkheid tegenover anderen"
    * "Ik ben omdat wij zijn"
    * Menselijk worden door anderen
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #72 Gepost op: 2010/01/16, 18:20:43 »
De tip voor een "waarschuwingsbord" zal mogelijk niet alles oplossen maar zal wel helpen duidelijk te maken dat iedereen voor zijn eigen (spullen) verantwoordelijk is.

Eerder was een voorbeeld van iemand die zijn laptop inleverde om Ubuntu te installeren en zelf een ommetje ging maken. Bij terugkomst was zijn laptop weg. Ja, duh! :P
Volgens mij is dat ook helemaal niet de bedoeling van een Release Party. Op een Party wordt iemand geholpen met zijn installatie, het is geen installatie-service.
(althans zo zag ik het op de paar Parties die ik bezocht heb)

« Reactie #74 Gepost op: 2010/01/16, 18:27:47 »
Een stichting kan een aansprakelijkheidsverzekering sluiten.

Maar als de stichting de Release party niet organiseert, is zij daar dan verantwoordelijk, dus aansprakelijk voor?

Goede vraag, want op deze manier blijven de organisatoren persoonlijk aansprakelijk voor de huur van de locatie (en eventuele kosten die daarbij onvoorzien kunnen ontstaan), schades etcetera. Volgens mij was het de bedoeling dat de stichting die verantwoordelijkheid voor haar rekening zou nemen.

Nou ja, volgens mij gaat het er op lijken dat we maar moeten afwachten tot het een keer goed fout gaat. Serieuze bijdragen worden makkelijk opzij geschoven want we zijn toch allemaal goedbedoelend en goed verzekerd. Ik beperk mijn bijdragen tot de release parties wel tot presentaties en workshops. Zonder een duidelijke rugdekking wil ik geen apparaat aanraken.