@n00buntu:
Maar elke Linux distro heeft een command line. Gnome of Kde is vooral handig voor grafische programma's. Een virus is vaak heel erg klein, een degelijke cracker / hacker heeft vaak niet meer dan c/c++ nodig om een virus te schrijven. De uitvoer van gcc (een c/c++/objective-c compiler) kan immers op de meest gebruikte Linux distros draaien. Maakt niet uit of je gnome/kde hebt of gewoon command line zoals bij servers.
Als het allemaal zo simpel is, waarom is er dan nog niet één succesvol virus?
De populariteit van Linux op de servermarkt had allang iets boven water moeten kunnen brengen dat op zijn minst een equivalent is van de Microsoft debacles.
De architectuur van Ubuntu of Linux algemeen is vooral heel stabiel omdat drivers/kernel extensies en libraries vaak van 1 locatie komen (van de kernel of in de /lib directory).
Bij Windows heb je dlls en drivers die dynamisch geladen worden van verschillende locaties wat de stabiliteit niet ten goede komt.
Stabiliteit van een platform is echter verder geen waarde in het succesvol kunnen verspreiden van een virus. Het kan op den duur wel leiden dat een platform een groeiend aandeel in een bepaald segment van een markt krijgt.

En de manier waarop een platform is opgebouwd, kan wel voorkomen dat
een feature voor grote problemen kan gaan zorgen.
Is uac nou echt zon goeie oplossing in Windows Vista/7? Ik hoor er niet veel goeds over maar ik zie niet veel verschil tegenover het permissie systeem in Linux/unix
UAC is wel een bepaalde verbetering: Gebruikers worden nu meer bekend met het feit dat bepaalde acties bepaalde gevolgen zouden kunnen hebben.
Ik gebruik UAC zelf niet (uitgeschakeld, maar vervangen door een andere oplossing), in Vista is het gewoon een enorm irritant ding. Het lijkt erop dat je alleen maar verkeerd naar een byte hoeft te kijken en het ding begint alweer te mekkeren.
Er hoeft ook geen wachtwoord ingevoerd te worden, waardoor het meer op een standaard dialoog venster lijkt ('
Weet u zeker dat (...)?'). Ik ben er zelf niet van onder de indruk.