Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien  (gelezen 90325 keer)

Offline timosha

• Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #150 Gepost op: 2010/09/10, 19:53:36 »
Wat begrijp je niet goed?  Dat klopt. En dat kan gezien worden als een nadeel. Zie deze hyperlink De praktisch voordelen van Free- en Open Source Software (FOSS).

Dat klink allemaal heel mooi en zeer idealistisch maar ik ben bang dat de grote-mensen-wereld nog niet rijp is voor dit Utopia.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

« Reactie #151 Gepost op: 2010/09/10, 20:00:58 »
Mijn antwoord ging niet over het stelen van software maar over het kopen. Dieven zullen er altijd zijn en niet alleen van software.

En als er voor Linux zeer goede betaalde software is zal die ook gestolen worden.

Naast het feit dat ik vindt dat vergelijking tussen stelen en downloaden volkomen misplaatst is snap ik niet waarom de 'betalingsbereidheid' onder Linux gebruikers lager zal liggen dan onder Mac gebruikers.
Zoals Luuk al in zijn link aangaf lijkt het tegengestelde waar te zijn... (Dit is niet het enige project op dit gebied waar Linux gebruikers meer blijken te betalen)

(Nee, ik heb geen enkele byte aan illegale software op mijn HDD staan)
« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 20:07:09 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline timosha

• Lid
« Reactie #152 Gepost op: 2010/09/10, 20:12:06 »
Naast het feit dat ik vindt dat vergelijking tussen stelen en downloaden volkomen misplaatst is

Dat is dan jouw perceptie, waarvan akte. Mijn perceptie is dat het verdedigen van illegaal gedownloade en niet betaalde software walgelijk en misplaatst is. Zeker ten opzichte van mensen die dagelijks hun brood verdienen met het schrijven van software. Voor mij is dat stelen. Maar wat mij betreft mag je het ook "proletarisch winkelen" noemen.

Met eenzelfde marktaandeel vermoed ik dat de betalingsbereidheid van Linuxgebruikers lager ligt dan bij OS X gebruikers omdat grote bedrijven zoals Adobe geen Linuxsoftware willen produceren (ik heb het niet over het Flash spelertje). Technisch moet het porteren van OS X redelijk eenvoudig zijn, en toch wordt het niet gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 20:28:28 door timosha »

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

« Reactie #153 Gepost op: 2010/09/10, 20:34:48 »
Wat betreft illegale software, let's agree to disagree. Ik heb geen zin om hier een enorm lang off-topic betoog over te houden ;)

Persoonlijk denk ik dat dat eerder te maken heeft met het feit dat het Linux marktaandeel veel lager ligt, en niet omdat macgebruikers meer bereid zijn om te betalen.
Als je het mij vraagt zitten we in een vicieuze cirkel; gebruikers stappen niet over omdat er niet erg veel commerciele software beschikbaar voor is. Omdat het marktaandeel niet heel hoog is denken bedrijven hier weinig geld uit te kunnen halen en maken hier geen software voor. En weer terug bij af.

Er is nergens gebleken dat mac gebruikers meer bereid zijn om te betalen voor 'normale software' ('echte' games bijvoorbeeld; final cut pro tel ik dus niet mee). Het tegendeel is vaak zelfs bewezen (dat heeft er vaak ook mee te maken met het feit dat Linux gebruikers vaak betalen om te laten zien dat er wel degelijk te verdienen is in de Linux markt)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline timosha

• Lid
« Reactie #154 Gepost op: 2010/09/10, 20:40:35 »
Het kip en het ei syndroom dus ?

Mijn "stelling" is alleen maar een vermoeden want ik heb geen cijfers en heb niet de gewoonte om cijfers uit mijn duim te zuigen.

/offtopic/
Ik heb voor een organisatie gewerkt die miljoenen dollars betaald heeft voor Linux software, maar dat is een ander verhaal.
/ontopic/

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #155 Gepost op: 2010/09/10, 21:08:19 »
Dat is dan jouw perceptie, waarvan akte. Mijn perceptie is dat het verdedigen van illegaal gedownloade en niet betaalde software walgelijk en misplaatst is. Zeker ten opzichte van mensen die dagelijks hun brood verdienen met het schrijven van software. Voor mij is dat stelen. Maar wat mij betreft mag je het ook "proletarisch winkelen" noemen.
Juist, helemaal mee eens. Ik had ook een illegale versie van Windows 7 kunnen gebruiken, maar vanwege het feit dat dat illegaal is, gebruik ik Ubuntu.

Eigenlijk vind ik Ubuntu kwalitatief beter en heb ik geen zin in activeringsschermpjes.

Overigens is een nadeel van betaalde software dat men niet weet waarvoor men betaald. Hier is het nogal eens gebeurd dat ik een progje installeerde, het voldeed niet en binnen 5 minuten was het weer weg. Dat is het voordeel van gratis software.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #156 Gepost op: 2010/09/10, 21:13:31 »
Er is ook nog vaak "Try before you buy".

Dat bepaalde Linux distros, en niet alleen Ubuntu, kwalitatief beter zijn dan Windows behoeft geen discussie. Daar zal iedereen het wel mee eens zijn.

Wij weten dat maar de wereld weet dat niet.

« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 21:24:46 door timosha »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #157 Gepost op: 2010/09/10, 21:37:58 »

Prima om illegale software niet te tolereren. Zelf zal ik ook niemand helpen met illegale software laat staan áán illegale software. Maar als dat dan zo is, dan is vrije software toch een prima oplossing? Nooit illegaal en ook nog eens gratis (al is gevoel voor mensen om niet illegaal bezig te zijn, belangrrijker dan de prijs, want die is toch gelijk = € 0,- )

Met eenzelfde marktaandeel vermoed ik dat de betalingsbereidheid van Linuxgebruikers lager ligt dan bij OS X gebruikers omdat grote bedrijven zoals Adobe geen Linuxsoftware willen produceren (ik heb het niet over het Flash spelertje).

Een beetje een cirkelredenering: er is het 'vermoeden' en dus is dat de reden. Als het vermoeden namelijk niet klopt, dan klopt de hele redenering niet. Mijn vermoeden is namelijk net wat anders, dat de gevestigde partijen vrije software überhaupt als bedreigend voor hun inkomsten zien: vanuit hun optiek enigszins begrijpelijk.

Even terugkomend op die bereidheid te betalen en het verschil tussen OSX en Linux: in een eerdere post heb ik al aangegeven dit niet te zien. Ik ken ook eerlijk gezegd geen enkel onderzoek of artikel dat deze stelling bevestigd. Als dat zo is, blijft dit een mening en geen feit; leuk om discussie te voeren (als je het leuk vind om discussie om de discussie te voeren), maar meer ook niet.

Uit mijn eigen ervaring is er namelijk geen verschil. Een tijdje geleden ben ik betrokken geweest bij de omschakeling van een bedrijf naar Ubuntu. Zij gebruikten AutoCAD en zochten een vervanger. Dat werd uiteindelijk BricsCAD die destijds aankondigde een Linux-versie op de markt te zetten. Dat BricsCAD betaald is, speelde geheel geen rol, juist omdat de primaire drijfveer voor dat bedrijf niet zo zeer kostenbesparing, voor de verminderde afhankelijk van leverancier was. Dat het allemaal ook nog eens goedkoper zou zijn (o.a. geen verplichte hardware-upgrade t.g.v. Vista/Win7 en geen licentiekosten voor Ubuntu/OOo/etc.), dat is mooi meegenomen. En dat die verminderde afhankelijkheid nooit helemaal te bereiken is, soit; je kunt er echter wel dicht bij in de buurt komen.

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #158 Gepost op: 2010/09/10, 21:39:32 »
We hebben het hier toch voornamelijk over gebruik door personen in de thuissituatie. Als ik zo een beetje om me heen kijk, dan geloof ik niet dat er veel verschil is tussen de verschillende platformen. In principe is niemand bereid om te betalen, althans niet die exorbitant hoge prijzen die gevraagd worden.

Windows en OSX zitten bij een nieuwe pc en vaak is dat dan ook de enige software die men legaal bezit. Een enkeling wil dan nog wel eens een pakketje Office voor studenten en thuisgebruik aanschaffen maar de rest wordt toch vaak ergens anders vandaan gehaald.

Overigens doe ik daar zelf niet aan mee. Ik heb voor zowel mijn Mac als voor de Windowsmachines legale (betaalde) software in gebruik en voor de rest gebruik ik opensource producten.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/10, 22:02:08 door ruujan »

Offline timosha

• Lid
« Reactie #159 Gepost op: 2010/09/11, 08:02:41 »

Een beetje een cirkelredenering: er is het 'vermoeden' en dus is dat de reden. Als het vermoeden namelijk niet klopt, dan klopt de hele redenering niet. Mijn vermoeden is namelijk net wat anders, dat de gevestigde partijen vrije software überhaupt als bedreigend voor hun inkomsten zien: vanuit hun optiek enigszins begrijpelijk.

Maar helaas ook weer een "vermoeden"  :rolleyes: "Your guess is as good as mine".

Offline timosha

• Lid
« Reactie #160 Gepost op: 2010/09/11, 08:10:24 »
In principe is niemand bereid om te betalen, althans niet die exorbitant hoge prijzen die gevraagd worden.

/offtopic/
Als bij de Appie elke dag de helft van het aanbod borrelnootjes wordt gestolen dan wordt dat verlies in de de prijs verrekent. De borrelnootjes worden dan exorbitant duur. Misschien doen die softwarebedrijven dat ook wel.
/ontopic/

Offline markba

• Lid
« Reactie #161 Gepost op: 2010/09/11, 08:24:07 »
/offtopic/
Als bij de Appie elke dag de helft van het aanbod borrelnootjes wordt gestolen dan wordt dat verlies in de de prijs verrekent. De borrelnootjes worden dan exorbitant duur. Misschien doen die softwarebedrijven dat ook wel.
/ontopic/

Ah, nu snap ik het! Omdat wij met z'n allen, dag in dag uit Ubuntu-iso's downloaden, gaat de prijs ongemerkt met kleine stapjes omhoog, want zo zijn ze, die software-bedrijven....  ;)

Maar zonder gekheid: software is niet duur, dat is wat men iedereen wil laten geloven, vrije software bewijst het. Eenmaal gemaakt, blijft het bestaan en kan niet meer weg. De prijs bij gesloten producten zit 'm veelal in de verpakking, marketing en wat bling-bling, die allemaal niets aan het product zelf toevoegen. Prima als iemand daarvoor wil betalen, want iedereen heeft de vrijheid te betalen voor dingen waar hij niets aan heeft.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #162 Gepost op: 2010/09/11, 11:00:44 »
Maar zonder gekheid: software is niet duur, dat is wat men iedereen wil laten geloven, vrije software bewijst het. Eenmaal gemaakt, blijft het bestaan en kan niet meer weg. De prijs bij gesloten producten zit 'm veelal in de verpakking, marketing en wat bling-bling, die allemaal niets aan het product zelf toevoegen. Prima als iemand daarvoor wil betalen, want iedereen heeft de vrijheid te betalen voor dingen waar hij niets aan heeft.

/offtopic/
Zonder gekheid: ik denk dat wij gewoon moeten wachten tot Dan Brown een boek schrijft over dit complot. Eerst dan zullen we het fijne weten over deze samenzwering van de softwareindustrie.
/ontopic/

Voor het overige ben ik van mening dat het Linux marktaandeel heel spoedig mag stijgen.

Offline markba

• Lid
« Reactie #163 Gepost op: 2010/09/11, 13:39:55 »
[offtopic]
Interessant, een complot, dat had ik nog niet opgemerkt. Ik zie eerder bedrijven die iets willen verdienen (niets mis mee) door spullen te verkopen die eigenlijk niet nodig zijn (wel iets mis mee).

Daarbij: het wijzen op een complot of samenzwering is een subtiele vorm van op de man spelen door deze belachelijk te maken en dat is niet zo netjes, vind je ook niet? Anderen, niet ik, zouden daar gevoelig voor zijn waardoor deze zinvolle discussie te snel tot een einde wordt gebracht, en dat is dan weer jammer.

En daarbij: door het probleem buiten je zelf te plaatsen (niet persoonlijk bedoeld), door te roepen dat anderen actie dienen te ondernemen of te veranderen, ontsla je jezelf van de plicht om zelf verantwoording te nemen: daar zit m.i. ons verschil van mening, het denken in de vorm van een probleem (buiten jezelf gelegen) of juist in de vorm van een oplossing (zelf het probleem proberen op te lossen).

Maar helaas ook weer een "vermoeden"  :rolleyes: "Your guess is as good as mine".

Niet helemaal, want ik geef aan dat ik in twee situaties (in twee eerdere posts), zowel in thuis- als in professioneel gebruik dat ik dit niet herken. Ja, het is anekdotisch, maar is het veel meer dan alleen een vermoeden.

[ontopic]

Du moment dat mensen in de gaten krijgen dat:
- het echt niet nodig is om een nieuwe octa-core PC met 4 GB te hebben om een beetje te youtuben
- hun oude PC prima werkt na herinstallatie van een modern, snel, veilig en gratis OS als Ubuntu
- het niet nodig is om verplicht MS Office te nemen, maar dat OOo of Google Docs eigenlijk prima voldoet

.... dan zou het aandeel van Linux wel eens kunnen gaan groeien. Het bewust nadenken over consumeren en wat voor gevolg depersoonlijke actie dan heeft, is een proces wat van onderaf moet plaatsvinden, bij de mensen zelf. Wachten tot bedrijven als Dell komen met een interessant aanbod mag wel, maar is nogal contra-productief, want de actie is passief.

En juist in de bewustwording van voornoemde punten kan iedereen die zich dit soort zaken enigszins aantrekt, de verantwoordelijkheid nemen door te laten zien dat alternatieven als Ubuntu goed werken, door kritische vragen te stellen, door discussie te voeren. Daarin mag het benoemen van de negatieve punten rondom Ubuntu, die er zeker zijn, zeker niet nagelaten worden om teleurstellingen te voorkomen.

Vaak is het genoeg als iemand zegt 'dat kan niet' om te vragen: 'geef zelf maar aan hoe het wel kan'; want ook in dat geval wordt de verantwoordelijkheid teruggelegd bij de klager, en niet bij degene die het aanhoort. De klagermoet dan zelf actief gaan nadenken over het probleem, waardoor veel sneller de oplossing gevonden wordt en gezamenlijk de oplossing geconcretiseerd worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 14:10:07 door markba »

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #164 Gepost op: 2010/09/11, 15:09:42 »
/offtopic/
Zonder gekheid: ik denk dat wij gewoon moeten wachten tot Dan Brown een boek schrijft over dit complot. Eerst dan zullen we het fijne weten over deze samenzwering van de softwareindustrie.
/ontopic/

Voor het overige ben ik van mening dat het Linux marktaandeel heel spoedig mag stijgen.

Hebzucht en bedrog gaan vaak hand in hand.
Hebzucht is géén begripsbepaling voor een complot.
Het is in veel gevallen wel een aanleiding tot een complot.
Geheimhouding tegenover derden wordt dan gezien als essentieel voor de effectiviteit van het betreffende complot.
Maar los hiervan, dus zonder complot, kan hebzucht ook op zichzelf bestaan.

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #165 Gepost op: 2010/09/11, 21:57:40 »
Citaat
/offtopic/
/ontopic/

Dat zou kunnen, maar ik denk het niet. Ik denk dat er bij de softwarebedrijven best wordt nagedacht over hoe men het meest kan verdienen. Economen zullen dat veel beter kunnen uitleggen dan ik. Wat ik zo triest vind, is dat het overgrote deel van de mensen het een heel normale zaak vindt om te werken met illegale software. Zolang die mentaliteit heerst en men bij een nieuwe pc gewoon een Windows-versie bijgeleverd "krijgt", zal men niet nadenken over een andere optie.

« Laatst bewerkt op: 2010/09/11, 22:36:54 door ruujan »

Offline maarten_c

• Lid
« Reactie #166 Gepost op: 2010/09/12, 03:11:01 »

Met eenzelfde marktaandeel vermoed ik dat de betalingsbereidheid van Linuxgebruikers lager ligt dan bij OS X gebruikers omdat grote bedrijven zoals Adobe geen Linuxsoftware willen produceren (ik heb het niet over het Flash spelertje). Technisch moet het porteren van OS X redelijk eenvoudig zijn, en toch wordt het niet gedaan.

Waarom zou je commerciele software schrijven voor linux om het aandeel te laten groeien, zodat mensen later zullen merken dat er ook open source software is die veel goedkoper is. Ik denk dat de open source gedachte toch veel commerciele bedrijven laat schrikken. Waardoor er minder commerciele software voor linux wordt uitgegeven.

Overigens ik draai hier ook buiten Ubuntu ook Windows en ook daar heb ik geen illegale software draaien.
Je kunt nl ook binnen de windows en Mac omgeving kiezen voor vrije software.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #167 Gepost op: 2010/09/12, 09:05:47 »
Waarom zou je commerciele software schrijven voor linux om het aandeel te laten groeien, zodat mensen later zullen merken dat er ook open source software is die veel goedkoper is. Ik denk dat de open source gedachte toch veel commerciele bedrijven laat schrikken. Waardoor er minder commerciele software voor linux wordt uitgegeven.

Er is niet voor alles open software, helaas. Sommige gebruikers doen met hun PC's meer dan alleen maar een deuntje afspelen, een spelletje spelen of fotootjes en filmpjes bekijken. En dan heb je commerciële software nodig die alleen maar beschikbaar is voor Windows of OS X.

Het gaat hem in dit geval niet om gratis of goedkoop maar om functionaliteit die onder Linux gewoon niet beschikbaar is. Als gratis en goedkoop een echt argument zouden zijn dan zou iedereen Linux gebruiken met OpenSource software en niemand meer Windows. Het omgekeerde is het geval en dus is het marktaandeel van Linux klein.

/offtopic/
Om die redenen gebruik ik nog steeds Windows. De software die ik gebruik bestaat niet voor Linux, maar wel voor Windows en OS X. En als ik dan zie wat voor resources ik nodig heb om die software onder Windows te laten draaien en bij vrienden zie hoeveel minder resources zij nodig hebben om dezelfde software onder Unix/BSD (OS X) te laten draaien dan zou ik heel blij zijn als die software ook voor Linux zou bestaan.
/ontopic/

Ik begrijp ook niet waarom commerciële bedrijven schrik zouden hebben voor OpenSource. Tenzij de OpenSource wereld zo'n anarchie is dat je er schrik moet voor hebben, wat ik niet direct geloof.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/12, 09:07:23 door timosha »

« Reactie #168 Gepost op: 2010/09/12, 11:00:14 »
En de vraag is/was nog steeds: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien ? Het ontgaat mij geheel wat software met deze vraag te maken heeft. Dan had beter de vraag kunnen zijn Wanneer gaat het Linux software aandeel groeien ?
Maar misschien zie ik het verkeerd ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #169 Gepost op: 2010/09/12, 11:16:54 »
En de vraag is/was nog steeds: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien ? Het ontgaat mij geheel wat software met deze vraag te maken heeft. Dan had beter de vraag kunnen zijn Wanneer gaat het Linux software aandeel groeien ?
Maar misschien zie ik het verkeerd ???

Semantisch correct  ;) Zou het niet zo kunnen zijn dat als het Linux software aandeel groeit het Linux aandeel automatisch mee groeit?

Aangezien ik geen marktstrateeg ben weet ik niet of dit vermoeden juist is.

« Reactie #170 Gepost op: 2010/09/12, 11:39:40 »
Ik ben ook geen Wall Street man, maar een kleine kennis daarover mag mij niet ontzegt worden. Het is niet noodzakelijk als het software deel stijgt dat dan automatisch het OS deel stijgt. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #171 Gepost op: 2010/09/12, 11:48:16 »
Ik ben ook geen Wall Street man, maar een kleine kennis daarover mag mij niet ontzegt worden. Het is niet noodzakelijk als het software deel stijgt dat dan automatisch het OS deel stijgt. :rolleyes:

OK! Waarvan akte  ;)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #172 Gepost op: 2010/09/12, 13:00:33 »
Het hoofdonderwerp is inderdaad  Wanneer gaat het Linux aandeel groeien Daar heeft de beschikbare software voor Linux indirect mee te maken. Want iemand die een nieuwe PC gaat kopen, stemt deze af op de applicaties die hij erop wil draaien.

Waarschijnlijk koopt het leeuwendeel een merk PC zoals een Packard Bell, Hewlett Packard, Acer, Dell enzovoorts. Een deel daarvan merkt dat Linux daarop niet (goed) te installeren is. En gooit Linux er teleurgesteld weer af. Een klein deel stelt zelf een PC samenstellen. Bij die groep is de kans groter dat Linux met succes geïnstalleerd kan worden. Zeker als er van te voren gecheckt wordt op Linux compatibiliteit. Die eerste groep met een merk PC betaalt wel voor een Windows-licentie. Maar hoeveel euro's is niet bekend. Dat weten alleen degene die hun PC zelf samenstellen.

Eens. Alleen het tempo waarop dit gebeurd, lijkt moeilijk te beïnvloeden te zijn. Maar als er meer mensen een PC (laten) samenstellen, is er toch iets meer kans op een groter Linux-aandeel.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #173 Gepost op: 2010/09/12, 14:47:19 »
Het hoofdonderwerp is inderdaad  Wanneer gaat het Linux aandeel groeien Daar heeft de beschikbare software voor Linux indirect mee te maken. Want iemand die een nieuwe PC gaat kopen, stemt deze af op de applicaties die hij erop wil draaien.

Die vlieger gaat echt niet op volgens mij. Mensen die iets van een computer afweten zullen dat inderdaad doen. Maar gewoon willekeurige computergebruikers bieden aan wat marketeers hen voorleggen, wat makkelijk verkrijgbaar is, en wat de verkoper in de winkel aanraadt.

Anders zouden alle 'gewone' computergebruikers volgens mij Linux draaien, want die heeft ook alle software in huis om mails te versturen, te browsen, en wat documenten te editen.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #174 Gepost op: 2010/09/12, 15:12:55 »
Anders zouden alle 'gewone' computergebruikers volgens mij Linux draaien, want die heeft ook alle software in huis om mails te versturen, te browsen, en wat documenten te editen.
Met het verschil dat er voor Windows meer software beschikbaar is. Als je gebruikersvriendelijke software zoals MS Office en Paint Shop Pro gewent bent, wil dat niet zeggen dat je het zelfde ook kunt met OpenOffice.org en bijvoorbeeld de Gimp. Kan misschien wel. Maar kost dan waarschijnlijk meer tijd om dat voor elkaar te krijgen.

Maar goed. We zullen het groter worden van het Linux-aandeel moeten afwachten. Of Linux er echt klaar voor is, weet ik niet. Want omdat er meerdere Linux distributies zijn, concurreren deze ook met elkaar.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM