[offtopic]
Interessant, een complot, dat had ik nog niet opgemerkt. Ik zie eerder bedrijven die iets willen verdienen (niets mis mee) door spullen te verkopen die eigenlijk niet nodig zijn (wel iets mis mee).
Daarbij: het wijzen op een complot of samenzwering is een subtiele vorm van op de man spelen door deze belachelijk te maken en dat is niet zo netjes, vind je ook niet? Anderen, niet ik, zouden daar gevoelig voor zijn waardoor deze zinvolle discussie te snel tot een einde wordt gebracht, en dat is dan weer jammer.
En daarbij: door het probleem buiten je zelf te plaatsen (niet persoonlijk bedoeld), door te roepen dat anderen actie dienen te ondernemen of te veranderen, ontsla je jezelf van de plicht om zelf verantwoording te nemen: daar zit m.i. ons verschil van mening, het denken in de vorm van een probleem (buiten jezelf gelegen) of juist in de vorm van een oplossing (zelf het probleem proberen op te lossen).
Maar helaas ook weer een "vermoeden"
"Your guess is as good as mine".
Niet helemaal, want ik geef aan dat ik in twee situaties (in twee eerdere posts), zowel in thuis- als in professioneel gebruik dat ik dit niet herken. Ja, het is anekdotisch, maar is het veel meer dan alleen een vermoeden.
[ontopic]
Du moment dat mensen in de gaten krijgen dat:
- het echt niet nodig is om een nieuwe octa-core PC met 4 GB te hebben om een beetje te youtuben
- hun oude PC prima werkt na herinstallatie van een modern, snel, veilig en gratis OS als Ubuntu
- het niet nodig is om verplicht MS Office te nemen, maar dat OOo of Google Docs eigenlijk prima voldoet
.... dan zou het aandeel van Linux wel eens kunnen gaan groeien. Het bewust nadenken over consumeren en wat voor gevolg depersoonlijke actie dan heeft, is een proces wat van onderaf moet plaatsvinden, bij de mensen zelf. Wachten tot bedrijven als Dell komen met een interessant aanbod mag wel, maar is nogal contra-productief, want de actie is passief.
En juist in de bewustwording van voornoemde punten kan iedereen die zich dit soort zaken enigszins aantrekt, de verantwoordelijkheid nemen door te laten zien dat alternatieven als Ubuntu goed werken, door kritische vragen te stellen, door discussie te voeren. Daarin mag het benoemen van de negatieve punten rondom Ubuntu, die er zeker zijn, zeker niet nagelaten worden om teleurstellingen te voorkomen.
Vaak is het genoeg als iemand zegt 'dat kan niet' om te vragen: 'geef zelf maar aan hoe het wel kan'; want ook in dat geval wordt de verantwoordelijkheid teruggelegd bij de klager, en niet bij degene die het aanhoort. De klagermoet dan zelf actief gaan nadenken over het probleem, waardoor veel sneller de oplossing gevonden wordt en gezamenlijk de oplossing geconcretiseerd worden.