Op kantoor ben ik zo stout dat ik elke gelegenheid benut om te zeggen: met Linux/Ubuntu kan het wel.
Huidig voorbeeld: in Windows XP heb je toetsenbordindelingen. Je kan kiezen voor VS-international of gewoon VS.
Bij "international" heb je de irritante wachtstand voor de ` " ' toetsen, bij "gewoon" wordt met de rechter ALT-toets helaas geen € gemaakt.
In Ubuntu heb ik gewoon US-euro, geen "wachtstand" en wel een €-teken onder de ALT(r)-5.
Maar terug naar het onderwerp ... waarom zit Linux nog steeds "op 1%"?
Wat ik helaas vaak hoor: ... straks werken mijn programma's niet meer als ik Linux gebruik.
De uitleg "die zijn ook niet meer nodig" zorgt voor een aarzeling en twijfel.
De aarzeling komt voort uit "ben ik dan tevreden met een onbekend alternatief" en de twijfel zit in "klopt dat wel".
Deze ervaringen zijn begrijpelijk voor iedereen die Windows kent en iets gehoord heeft van "dat back-up-formaat wordt nu niet meer ondersteund", "de macro-taal is veranderd en u moet de menu's voor database opnieuw schrijven/programmeren", "zijn er wel (64bits) drivers voor mijn oude printer".
[filosofeermodus]
Idee:
Er komt een (inter)nationale telefonische helpdesk voor de Ubuntu-consumentenmarkt. De taal van de helpdeskmedewerker is de landstaal van de klant.
Het tarief is overal gelijk, nl. 1 cent per minuut.
Doel 1:
De klanten worden bij eenvoudige direct geholpen bij vragen over de mogelijkheden van het besturingssysteem, de installatie en de alternatieven voor de huidige software.
Resultaat:
Het wachten op een 1e lijns-antwoord is verholpen.
Door het telefoongesprek kan ook worden vermeden dat een super-technische uitleg van een ervaren Linux-gebruiker de vraagsteller in verwarring achter laat.
Doel 2:
Bij complexe vragen worden de klanten verwezen naar de locale internetfora. Vervolgens wordt de klant, indien gewenst, een week later teruggebeld of het probleem is opgelost. Is het probleem niet opgelost, wordt een lokaal ICT-bedrijf gevraagd om met de klant naar oorzaak en oplossing te zoeken. Bedrijven die hierbij genoemd/betrokken willen worden, betalen een reclametarief aan een stichting/fonds van € 100,- om in de database opgenomen te worden.
Resultaat:
Doordat de mogelijke oplossing wordt geëvalueerd, krijgt de Ubuntu-helpdesk zicht op de markt: "is de informatie in de fora/documentatie voldoende", "worden hardware problemen op een doelmatige manier opgelost", "zijn lokale bedrijven beschikbaar en werken deze deels pro-deo om bekender te worden" (bijv. 1e uur gratis, daarna gebruikelijk ICT-tarief).
Dat geld van het telefoontarief wordt gestort in een stichting/fonds om de helpdesk te bekostigen en waarmee Linux/Ubuntu-ontwikkelaars en -bedrijven betaald worden. Hiervoor worden eenvoudige procedures ontwikkeld waarmee ontwikkelingen worden gestimuleerd.
De beste bedrijven (blijkens evaluatie) ontvangen een kwartaalpremie van € 50,- en worden op de website vermeld.
Hey Mark, lijkt je dat wat?
[/filosofeermodus]
[realiteitsmodus]
Is zoiets in de Benelux als testregio uitvoerbaar?
[/realiteitsmodus]