Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien  (gelezen 75045 keer)

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #200 Gepost op: 2010/11/10, 22:15:11 »
@jolo: Ik heb een tijdje openSUSE KDE gebruikt. Ik vind het persoonlijk niet gebruiksvriendelijk genoeg. Kubuntu is ook niet perfect, maar in ieder geval gebruiksvriendelijker dan openSUSE. That's for sure.
Dat het bij Distrowatch laag staat (wat ik al wist), zegt niets over hoe de distro is. Pardus staat nog lager dan Kubuntu in diezelfde lijst, maar Pardus is wel de meeste gebruiksvriendelijke KDE-distro op het moment. Zeggen veel bronnen, zelfs Distrowatch zelf en heb ik zelf ook ervaren.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #201 Gepost op: 2010/11/10, 22:16:20 »
Linux is op vele gebieden dominant in het marktaandeel "micro electronica". (laten we zo even noemen)
- modem/routers
- routers
- mobieltjes
- mainframes
En ook wat servers betreft speelt ze een heel belangrijke rol. Maar wat betreft de desktop werkomgeving blijft het nog achter, opmerkelijk, maar ook weer niet.
1) Ze is niet by default geinstalleerd op 99,9% van alle desktop computers
2) De meeste mensen kopen geen computer, maar een besturingssysteem dat men kent
3) De meesten willen geen gedoe; zoals besturingssystemen installeren: hoe moet dat!? (Laat staan elk 1,5 jaar)
Ik heb hier een glazen bol thuis, en daarin lees ik dat het marktaandeel op de desktop zal groeien, misschien niet zozeer in het materieel rijke "Westen", maar misschien in opkomende, zich sterk ontwikkelende landen als India en China, of ook Rusland.
Maar Ubuntu is doing fine.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #202 Gepost op: 2010/11/10, 22:47:28 »

Dat het Linux-aandeel in het algemeen lijkt te stagneren, zou te maken kunnen hebben dat er nog te veel installatie problemen zijn. Op dit forum kom ik bij installatie problemen, nog regelmatig het advies tegen de alternate CD te proberen. Zolang die nog nodig is, lijkt me Linux nog niet geschikt voor het grote publiek. 


Op verschillende dell laptops heb ik ubuntu geïnstalleerd en ik moet zeggen dat het een verademing was om dit met ubuntu te doen. Alles werkte namelijk in 1 keer, terwijl na de windows installatie (die al een eeuw lijkt te duren als je eens ubuntu geïnstalleerd hebt) er een 6 tal drivers handmatig geïnstalleerd dient te worden, waarbij je met een andere laptop eerst nog de drivers van de netwerkkaart moet downloaden op stick zetten en installeren voordat je netwerkkaart het doet. En dit is echt geen enkele maal gebeurd.
Het stagneren gebeurd mijn inziens gedeeltelijk ook omdat mensen gewoon bang zijn voor iets nieuws. De eerste tijd is het net of je opnieuw leert schrijven, maar naar verloop van tijd dan tik je per ongeluk toch die Linux commando's in je dos box omdat ze zo logisch zijn :) Daarom heb ik voor de kinderen nu de Qimo desktop geïnstalleerd zodat ze toch vrije software meekrijgen en niet vast gepint worden op de tendens. Hopelijk worden de mensen nu enthousiast nu het aandeel android groeit en mensen vertrouwen krijgen in vrije software, bij mij is dat ontstaan/gewekt met een linux satelliet ontvanger en zie nu. Alleen nog windows op een partitie van de bedrijfs laptop. Ook wel opvallend is dan dat surfen via het bedrijfsnetwerk vele malen sneller gaat via Ubuntu/Firefox of Chrome dan Windows Internet explorer. Het verschil is echt gigantisch en hoe het komt? Als iedereen die enthousiast is van Ubuntu dit uitdraagt dan zou het moeten kunnen groeien. Ik probeer het door het bij familie/vrienden te installeren en een postertje op het zijraam van de auto geplakt...hebben de mensen tenminste wat te lezen ook als ze in de file staan :) Soms zijn dingen niet logisch. Ook nooit begrepen waarom ik mijn compacte betamax banden moest inruilen voor vhs. (Ubuntu) Linux zal ik echter niet inruilen voor MS :)
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #203 Gepost op: 2010/11/12, 13:08:35 »
@jolo: Ik heb een tijdje openSUSE KDE gebruikt. Ik vind het persoonlijk niet gebruiksvriendelijk genoeg. Kubuntu is ook niet perfect, maar in ieder geval gebruiksvriendelijker dan openSUSE. That's for sure.
Daar denk ik dus anders over. Maar dat zal waarschijnlijk zo zijn, omdat vroeger openSUSE mijn hoofd-distributie geweest is. In een topic op het computer!totaal forum had ik al gemeld dat ik deze (heette toen nog SuSE) gebruikte vanaf versie 6.1. (Er was toen nog geen Kubuntu.) Een sterk punt van (open)SuSE is vooral YaST.

Maar wat betreft de desktop werkomgeving blijft het nog achter, opmerkelijk, maar ook weer niet.
1) Ze is niet by default geinstalleerd op 99,9% van alle desktop computers
2) De meeste mensen kopen geen computer, maar een besturingssysteem dat men kent
3) De meesten willen geen gedoe; zoals besturingssystemen installeren: hoe moet dat!? (Laat staan elk 1,5 jaar)
Wat punt 1 betreft. Het hebben van de vrije keuze in de Linux distributie is belangrijk. En zou daarom dus niet voor-geïnstalleerd behoren te zijn. Windows voor-installeren kan wel. Want er is maar één merk Windows. Punt 2. Ik denk dat er vooral naar de hard- en software mogelijkheden gekeken wordt. Onder Windows is nu eenmaal meer mogelijk, dan onder Linux. Punt 3. Inderdaad. Windows 7 kan op een groot aantal PC's grafisch geïnstalleerd worden. Bij Linux is die niet altijd het geval.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #204 Gepost op: 2010/11/12, 13:36:36 »
Citaat van: jolo
Een sterk punt van (open)SuSE is vooral YaST.
Helemaal mee eens, ik heb vroeger ook Suse en open Suse gebruikt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #205 Gepost op: 2010/11/12, 14:48:16 »
Citaat van: jolo
Een sterk punt van (open)SuSE is vooral YaST.
Helemaal mee eens, ik heb vroeger ook Suse en open Suse gebruikt.

En dat is dus 1 van de dingen die ik totaal niet gebruiksvriendelijk vindt in openSUSE.

Maar goed, ieder zo zijn mening hè ;)

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #206 Gepost op: 2010/11/12, 16:05:37 »
Wat nu weer ??? Ik ben juist heel gebruiksvriendelijk. >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #207 Gepost op: 2010/11/12, 19:11:15 »
Wat nu weer ??? Ik ben juist heel gebruiksvriendelijk. >:(

Heet jij Suse?  ;)

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #208 Gepost op: 2010/11/12, 19:49:49 »
Ja, problemen mee ???  >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #209 Gepost op: 2010/11/12, 20:03:45 »
LOL, Johnny Cash had hier al een liedje van gemaakt, 'a boy named Suse'  :D

OT: Belangrijk is denk ik, dat nu nog hele volksstammen denken dat een pc alleen maar met Windows kan functioneren, en o ja er was nog zoiets als een Mac maar die is erg duur. En dat zo'n 80% van de servers op het www op Linux draait, is ook betrekkelijk onbekend. En, onbekend maakt onbemind.
Als Shuttleworth eens een populaire tv-serie kon gaan gebruiken, waarin iedereen zichtbaar met Ubuntu werkt?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #210 Gepost op: 2010/11/12, 20:15:34 »
@Vistaus Inderdaad, de meningen over welke Linux distributie het gebruikersvriendelijks is kan verschillen. Maar is niet zo belangrijk voor het Linux-aandeel.

Zo kwam ik deze site tegen. Gratis Besturingssystemen. De reden dat ik deze hyperlink post, is deze quote hieruit
Citaat
Er is een aantal goede gratis alternatieven voor Windows verkrijgbaar gebaseerd op Linux. Houdt u er wel rekening mee dat veel programma's zijn ontworpen voor Windows. Daarom is een ander besturingssysteem alleen aan te bevelen voor de ervaren computergebruiker.
In een artikel uit 2007 op zdnet Ubuntu veruit populairste Linux-distributie Deze quote
Citaat
60 procent Linux-gebruikers grijpt naar Windows-applicaties
Ook weer iets dat de groei van Linux zou kunnen afremmen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #211 Gepost op: 2010/11/12, 20:25:24 »
2007? Dat is niet meer recent. En dat het alleen voor ervarenen is is ook niet meer recent. Ik heb voor alles een Linux-alternatief gevonden en ik doe best veel met mijn laptop. Enige wat niet lukt is webcam op MSN, maar daar wordt wel keihard aan gewerkt, dus dat duurt ook niet lang meer.

En ehm:
"Inderdaad, de meningen over welke Linux distributie het gebruikersvriendelijks is kan verschillen. Maar is niet zo belangrijk voor het Linux-aandeel. "

Dat is het dus wel. Als je iets voor de desktop maakt en het is niet gebruiksvriendelijk, dan laat men het liggen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #212 Gepost op: 2010/11/12, 20:51:36 »
Als iets niet meer recent is, dan wil dat toch niet zeggen dat het nu anders is. En als iemand de gekozen Linux distributie niet gebruikersvriendelijk genoeg vind, dan kan hij toch een andere Linux distributie proberen. Verder kan ik me best voorstellen, dat niet iedereen een Linux distributie met succes kan installeren, en gebruiken.

Dat is tenslotte toch ook afhankelijk van je hardware. Vaak wordt er eerst hardware gekocht. Als er dan later gekozen wordt voor een Linux distributie, blijkt de hardware niet honderd procent Linux compatibel te zijn. Zodat er lastige howtos voor nodig zijn, om Linux goed werkend te krijgen. Niet ervaren computer gebruikers haken dan af.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #213 Gepost op: 2010/11/12, 21:00:17 »
En hoeveel windows gebruikers installeren hun systeem zelf ?
Ik ken er zelf niet veel die het (kunnen) doen.

- Roc

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #214 Gepost op: 2010/11/12, 21:15:41 »
Als iets niet meer recent is, dan wil dat toch niet zeggen dat het nu anders is. En als iemand de gekozen Linux distributie niet gebruikersvriendelijk genoeg vind, dan kan hij toch een andere Linux distributie proberen. Verder kan ik me best voorstellen, dat niet iedereen een Linux distributie met succes kan installeren, en gebruiken.

Dat is tenslotte toch ook afhankelijk van je hardware. Vaak wordt er eerst hardware gekocht. Als er dan later gekozen wordt voor een Linux distributie, blijkt de hardware niet honderd procent Linux compatibel te zijn. Zodat er lastige howtos voor nodig zijn, om Linux goed werkend te krijgen. Niet ervaren computer gebruikers haken dan af.   


Nee, maar sinds 2007 heeft met name Ubuntu wel een enorme stap voorwaarts gemaakt; in die zin vind ik het daarom niet meer recent.
En trouwens, misschien dat jij problemen hebt met hardware, maar ik heb nog nooit problemen gehad met hardware. Ja, wel met de hardware zelf, maar niet dat de hardware de installatie of werking van Kubuntu belemmerde. Ook op de PC hiernaast wil alles altijd keurig installeren, behalve Meego. Maar ik weet niet waar dat aan lag, zeker niet aan de hardware, want 11.04 ging er daarna keurig op.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #215 Gepost op: 2010/11/12, 21:59:02 »
Nee, maar sinds 2007 heeft met name Ubuntu wel een enorme stap voorwaarts gemaakt; in die zin vind ik het daarom niet meer recent.
Maar dat zou toch geen invloed hoeven te hebben op het aantal mensen dat in Linux naar een Windows applicatie grijpt. Dat kan te maken hebben dat er niet voor iedere Windows applicatie een vergelijkbare Linux applicatie beschikbaar is. Bijvoorbeeld voor Windows applicatie Paint Shop Pro wordt toch vaak Gimp genoemd als Linux alternatief. Echter wordt deze applicatie als minder gebruikersvriendelijk ervaren.
En trouwens, misschien dat jij problemen hebt met hardware, maar ik heb nog nooit problemen gehad met hardware.
Hier valt dit wel mee. Al mijn PC's uit mijn onderschrift heb ik zelf samengesteld. En de laptop uit mijn onderschrift heb ik van te voren gecheckt op Linux compatibiliteit. Ik verwacht dan ook de meeste installatie problemen met merk PC's. Die hebben vaak een aangepaste BIOS, die voor Linux problemen zouden kunnen zorgen. En dan is er ook nog veel randapparatuur dat alleen wil werken met Windows. Of alleen wil werken met Linux, via een lastige howto.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #216 Gepost op: 2010/11/12, 23:02:22 »
@jolo: Daarom moeten mensen verder kijken dan naar wat hun aangeraden wordt. Men zegt GIMP, maar bijv. Krita lijkt veeeel meer op Paint Shop Pro. Krita zit gewoon in de pakketbronnen. En Pixel (ja, heeft ook een Linux-versie) veeeel meer op Photoshop en toch is Pixel maar 30 euro.

Krita:


Pixel:

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #217 Gepost op: 2010/11/14, 09:28:09 »
@Vistaus Alleen is Krita meer bedoeld voor KDE. Zoals te zien is op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WindowsVervangers en zou daardoor minder goed integreren in Gnome. Maar je hebt wel een punt. Dat er meer alternatieve Linux applicaties zijn, dan de voor-geïnstalleerde in je Linux distributie. Het is alleen de vraag in hoeverre mensen die een Linux distributie overwegen, daartoe bereid zijn die te zoeken.
En hoeveel Windows gebruikers installeren hun systeem zelf ?
Waarschijnlijk een deel van degene, die een PC zelf (laten) samenstellen. Van degene die Windows zelf kunnen installeren met een echte installatie CD/DVD, (dus geen recovery CD/DVD/partitie) verwacht ik dat deze ook een Linux distributie zouden kunnen installeren.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #218 Gepost op: 2011/01/03, 21:10:27 »
Nu er sinds mijn laatste bericht ongeveer zes weken verstreken zijn, wordt het weer tijd voor een update. Ik zag namelijk op de site van computer!totaal dit artikel Windows 7 passeert XP in Nederland. Met daarin een hyperlink naar StatCounter. Waar ze zo te zien niet de moeite hebben genomen om Linux apart te noemen. Maar 'm gewoon op één hoop bij Other hebben geplaatst.

Wat me hier nu vooral opvalt. Als ik bij Country/Region: Worldwide selecteer, er vrijwel niets meer overblijft van Other. Wat de indruk zou kunnen wekken dat Linux buiten Nederland, nog minder populair is. Zou dat te maken kunnen hebben dat multimedia codecs hier wel, en elders niet toegestaan zijn.

Overigens volgens NetMarketShare is het Linux-aandeel weer aan het stijgen. Als ik dat zo bekijk was het eerst aan het dalen, totdat Ubuntu 10.04.1 LTS uitkwam. Om weer te stijgen zo rond het uitbrengen van Ubuntu 10.10. Dat zou natuurlijk toeval kunnen zijn. Hoewel in de computer!totaal van december 2010 uitgerekend over Ubuntu 10.10 staat, dat Linux gebruikersvriendelijker is dan ooit.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #219 Gepost op: 2011/01/03, 21:31:58 »
@jolo: Meningen verschillen hè op dat gebeid ;) Maar ik denk ook niet dat het buiten Nederland een grote groep zal zijn. Europa oké, maar bedenk wel dat bijv. China, Amerika enz. immens groot zijn en de groeispurt moet daar nog een keer plaatsvinden. Of hij vind al plaats, maar dan is het door de immense grootte niet te merken.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #220 Gepost op: 2011/01/03, 22:04:00 »
Het is overigens volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems alleen het Desktop & laptops aandeel, dat rond 1% blijft schommelen. Maar Netbooks & tablets, Smartphones, Servers, Mainframes en Supercomputers hebben een groter Linux-aandeel. Wellicht wordt het inderdaad tijd, dat Linux op Desktop & laptops ook gaat doorbreken in China en Amerika.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #221 Gepost op: 2011/01/03, 22:44:23 »
In principe zit er wel een kern van waarheid in, maar toch ga ik niet helemaal akkoord; Wikipedia is immers geen feitenbron.
Je hebt wel gelijk dat het hem inderdaad vooral rond de desktops&laptops zit en dat inderdaad China en Amerika ook eens door mogen breken.
* Vistaus vraagt zich af waarom ik nu eigenlijk Apple gesteund heb met de aanschaf van mijn iMac

Offline HarzG

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #222 Gepost op: 2011/01/03, 23:04:40 »
Op kantoor ben ik zo stout dat ik elke gelegenheid benut om te zeggen: met Linux/Ubuntu kan het wel.

Huidig voorbeeld: in Windows XP heb je toetsenbordindelingen. Je kan kiezen voor VS-international of gewoon VS.
Bij "international" heb je de irritante wachtstand voor de ` " ' toetsen, bij "gewoon" wordt met de rechter ALT-toets helaas geen € gemaakt.
In Ubuntu heb ik gewoon US-euro, geen "wachtstand" en wel een €-teken onder de ALT(r)-5.


Maar terug naar het onderwerp ... waarom zit Linux nog steeds "op 1%"?

Wat ik helaas vaak hoor: ... straks werken mijn programma's niet meer als ik Linux gebruik.
De uitleg "die zijn ook niet meer nodig" zorgt voor een aarzeling en twijfel.
De aarzeling komt voort uit "ben ik dan tevreden met een onbekend alternatief" en de twijfel zit in "klopt dat wel".
Deze ervaringen zijn begrijpelijk voor iedereen die Windows kent en iets gehoord heeft van "dat back-up-formaat wordt nu niet meer ondersteund", "de macro-taal is veranderd en u moet de menu's voor database opnieuw schrijven/programmeren", "zijn er wel (64bits) drivers voor mijn oude printer".

[filosofeermodus]
Idee:
Er komt een (inter)nationale telefonische helpdesk voor de Ubuntu-consumentenmarkt. De taal van de helpdeskmedewerker is de landstaal van de klant.
Het tarief is overal gelijk, nl. 1 cent per minuut.

Doel 1:
De klanten worden bij eenvoudige direct geholpen bij vragen over de mogelijkheden van het besturingssysteem, de installatie en de alternatieven voor de huidige software.
Resultaat:
Het wachten op een 1e lijns-antwoord is verholpen.
Door het telefoongesprek kan ook worden vermeden dat een super-technische uitleg van een ervaren Linux-gebruiker de vraagsteller in verwarring achter laat. 

Doel 2:
Bij complexe vragen worden de klanten verwezen naar de locale internetfora. Vervolgens wordt de klant, indien gewenst, een week later teruggebeld of het probleem is opgelost. Is het probleem niet opgelost, wordt een lokaal ICT-bedrijf gevraagd om met de klant naar oorzaak en oplossing te zoeken. Bedrijven die hierbij genoemd/betrokken willen worden, betalen een reclametarief aan een stichting/fonds van € 100,- om in de database opgenomen te worden.
Resultaat:
Doordat de mogelijke oplossing wordt geëvalueerd, krijgt de Ubuntu-helpdesk zicht op de markt: "is de informatie in de fora/documentatie voldoende", "worden hardware problemen op een doelmatige manier opgelost", "zijn lokale bedrijven beschikbaar en werken deze deels pro-deo om bekender te worden" (bijv. 1e uur gratis, daarna gebruikelijk ICT-tarief).

Dat geld van het telefoontarief wordt gestort in een stichting/fonds om de helpdesk te bekostigen en waarmee Linux/Ubuntu-ontwikkelaars en -bedrijven betaald worden. Hiervoor worden eenvoudige procedures ontwikkeld waarmee ontwikkelingen worden gestimuleerd.
De beste bedrijven (blijkens evaluatie) ontvangen een kwartaalpremie van € 50,- en worden op de website vermeld.

Hey Mark, lijkt je dat wat?
[/filosofeermodus]

[realiteitsmodus]
Is zoiets in de Benelux als testregio uitvoerbaar?
[/realiteitsmodus]
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #223 Gepost op: 2011/01/04, 10:48:18 »
64-bit heeft er weinig mee te maken Harz. De meeste nieuwe laptops die je nu in de winkel kunt kopen worden verkocht met Windows 64-bit. Hooguit de term zou voor mensen met niet veel computerervaring "eng" kunnen zijn, maar zeker is wel dat de kans veel groter is dat zo'n oude printer werkt met Linux. Zelfs voor 64-bit Linux zitten er meer drivers in de kernel dan die van Windows. De fabrikanten alleen... Gelukkig hebben we voor dat soort dingetjes ia32-libs die standaard geinstalleerd wordt op *buntu 64-bit :)

Ik ben trouwens niet zo voor je idee van die telefooncentrale. Dat zou het IMHO te commercieel maken.

Offline jolo

  • Lid
Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #224 Gepost op: 2011/01/06, 22:44:46 »
In principe zit er wel een kern van waarheid in, maar toch ga ik niet helemaal akkoord; Wikipedia is immers geen feitenbron.
Als je doelt op die 1%. Het zou best kunnen dat het werkelijke Linux-aandeel hoger ligt. Ik denk dat niemand dat weet. Ik ga er van uit dat een deel van de Windows gebruikers een Linux distributie draaien in dualboot. Dan heb je kans dat Microsoft deze als Windows gebruikers tellen. De Linuxgemeenschap telt deze uiteraard als Linux gebruikers.

Als de Linuxgemeenschap een hoger aandeel wil, zou onder andere de installatieprocedure verbetert moeten worden. Als die nu faalt, moet je namelijk gaan rommelen met boot opties. Ook de hardware ondersteuning kan beter. Als bijvoorbeeld je draadloze netwerkkaart niet ondersteund wordt, kun je gaan rommelen met ndiswrapper. Er wordt dan wel geadviseerd eerst te controleren of nieuwe hardware compatibel is met Linux. Maar vaak hebben de mensen de hardware al, op het moment dat deze Linux ontdekken. Of is die info niet (makkelijk) te vinden. Ook de programma's waarmee Windows gebruikers gewent zijn mee te werken, kan van invloed zijn.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM