Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorstel organisatiestructuur ReleaseParties . was :Organisatie Release Parties  (gelezen 61513 keer)

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Organisatie Release Parties
« Reactie #75 Gepost op: 2008/12/21, 20:52:10 »

Wil je echt de boer op en thuisgebruikers, organisaties en instanties over laten stappen, dan moet dat, in allerlei opzichten, goed verzorgt overkomen. En ik weet niet of daar een taak ligt voor Ubunu-NL in de huidige vorm.

De vraag die Maarten hier stelt is de vraag die eigenlijk aan alle vragen vooraf zou moeten gaan.
Het is de vraag naar wie/wat we eigenlijk willen/moeten/kunnen zijn.
Willen we een vrijwilligersclub zijn voor en door vrijwilligers? Staat de gezellige betrokkenheid en onderlinge uitwisseling en hulpvaardigheid hoog bij ons in het vaandel of willen we ons profileren, op de kaart zetten, scoren, professionaliseren of noem maar op.
Wat mij betreft is het zo dat wanneer Ubuntu professioneel op de kaart gezet moet worden, ik dat graag aan professionals overlaat. Ook naar de overheid toe ligt wat mij betreft helemaal niet en taak voor ons clubje. Wel voor professionals die werken met open source.
Of zie ik dat fout?

Wat Maarten en laacque hier vertellen klopt als een bus, ik zie het wel een beetje anders. Er zijn 2 soorten gebruikers, de professionele en de computerliefhebbers. Wil je Ubuntu verkopen aan professionals dan moet je inderdaad een goede verzorging hebben van je party, het moet er professioneel uitzien en aanvoelen. Deze taak kan niet uitgevoerd worden door de vrijwilligers van Ubuntu-nl. Helaas, nog niet. De computerliefhebbers prullen graag zelf en hebben niet veel toeters en bellen nodig, zij willen ervaren Ubuntu-gebruikers ontmoeten die ervaringen delen, mensen waarmee ze vlot kunnen communiceren. Toeters en bellen vanuit professioneel oogpunt boeit hun niet. Hier kan Ubuntu-nl wel een belangrijke rol spelen.

Waar wringt nu het schoentje. We bereiken ondertussen al een heel grote groep computerliefhebbers, de naam Ubuntu en Linux worden heel vaak vernoemd in sites zoals Tweakers, Webwereld en dergelijke. Maar .... deze sites worden alleen bezocht door computerliefhebbers ... De gewone gebruiker, die het meeste baat heeft bij Ubuntu krijgt deze input niet. Voor een gewone gebruiker de overstap wil wagen willen ze eerst zien dat er achter het product een respectabel geloofwaardig bedrijf staat ... Mensen zijn enorm reclamegevoelig.

We hebben dus een mix nodig van Ubuntero's en professionals die van Ubuntu een geloofwaardig product willen maken. Het ene gaat niet zonder het andere, anders blijven we hangen bij een beperkte groep die Ubuntu professioneel gebruiken en een groep computerliefhebbers die het voor de lol installeren. Op dit moment zijn de enige mensen die de overstap willen wagen mensen die problemen hebben met Windows (om wat voor reden dan ook) en die iets anders willen. Wij kunnen deze cirkel van kleine groep gebruikers doorbreken als we samenwerken met professionals. Zij moeten hun aandacht wat meer op de gewone gebruikers durven richten, Ubuntero's moeten hun nerdy imago wat afschudden zodat ook de gebruikers bij hun in de straat geholpen worden.

Enfin, ik heb het gevoel dat we een punt bereikt hebben dat we een ander doelpubliek moeten kunnen aanspreken. En een betere samenwerking tussen Ubuntu-nl en professionals zoals Jan Stedehouder, Guy Duportail (hij doet geweldig werk overigens) en Maarten123 (en andere professionals, sorry als ik mensen vergeet) dringt zich op. Ubuntu-nl moet plaats maken voor deze mensen in hun rangen en deze professionals zullen soms financieel moeten inversteren in gebruikers die niet hun eerste doelgroep zijn. We groeien langzaam boven ons kunnen om de markt voor Ubuntu nog verder open te breken, beide partijen moeten water bij de wijn doen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

« Reactie #76 Gepost op: 2008/12/21, 23:29:26 »
Is het niet veel logischer als we het benaderen van overheid/professionals etc. gewoon overlaten aan Ubuntu.org, Shuttleworth and friends en dat Ubuntu- nl zich gaat storten op de vrijwilligers/ computerclubs etc?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline bartek

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2008/12/22, 18:50:19 »
Ik weet dat het voorstel drastisch is maar er is niet 1 Nederlands/Vlaams bedrijf dat eraan denkt professionele steun in Amerika te kopen, voor Mac en windows zijn er afdelingen in Nederland en België waar ze beroep op kunnen doen. Ik zou niet weten waarom we de inbreng van professionele bedrijven in Ubuntu-nl moeten weren puur omdat het niet direct in ons kennisgebied ligt. Met een professionele uitbreiding komt Ubuntu-nl-be veel sterker over.

« Reactie #78 Gepost op: 2008/12/22, 19:11:19 »
Met een professionele uitbreiding komt Ubuntu-nl-be veel sterker over.

Dat wel.
Maar ik betwijfel of Ubuntu-nl daar haar handen aan moet branden.
Kijk, het is een kosten/baten plaatje.
Wat kost het ons? Veel tijd en moeite, eigenlijk moeten we als vrijwilligersgroep boven onze macht uitstijgen.
Ik geloof daar niet zo in.
Het enige wat je dan krijgt is dat je allemaal van die snelle jongetjes en meisjes krijgt die ff vluggies mee willen liften op het succes van Ubuntu. Scoren ten koste van bv. zorgvuldigheid, degelijkheid en meer van dat soort dingen.
En wat levert al dat werken van ons vrijwilligersgroepje op? Nog meer roem en klanten voor Ubuntu.org.
Kijk, niet dat ik het hen niet gun hoor, maar ik weet het niet.

Ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk.
Kom maar op met je argumenten.

« Reactie #79 Gepost op: 2008/12/22, 19:16:49 »
Misschien een idee om hier een nieuwe draad over te beginnen? Het lijkt me in deze draad een beetje off-topic?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2008/12/22, 20:26:30 »
Misschien een idee om hier een nieuwe draad over te beginnen? Het lijkt me in deze draad een beetje off-topic?

nuh....het raakt het wezen van de discussie. :)

« Reactie #81 Gepost op: 2008/12/22, 20:41:10 »
Daar ben ik het niet mee eens. De kern van deze draad gaat over het opzetten van een organisatiestructuur voor RP's zodat de organisatie daarvan niet afhankelijk meer is van de ervaring en inzet van ervaren mensen die de kar willen trekken. Het middel hiertoe is het koppelen van taken aan rollen die los gezien kunnen worden van de persoon die deze gaat invullen. Zo zou het mogelijk kunnen worden zo'n RP met een tijdelijke groep vrijwilligers aan te pakken. Dit heeft volgens mij niets te maken met de vraag of er wel of niet de inbreng van professionele bedrijven geweerd moet worden.

Offline bartek

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2008/12/22, 20:43:47 »
Maar ik betwijfel of Ubuntu-nl daar haar handen aan moet branden.
Kijk, het is een kosten/baten plaatje.
Wat kost het ons? Veel tijd en moeite, eigenlijk moeten we als vrijwilligersgroep boven onze macht uitstijgen.
Ik geloof daar niet zo in.
Het enige wat je dan krijgt is dat je allemaal van die snelle jongetjes en meisjes krijgt die ff vluggies mee willen liften op het succes van Ubuntu. Scoren ten koste van bv. zorgvuldigheid, degelijkheid en meer van dat soort dingen.
En wat levert al dat werken van ons vrijwilligersgroepje op? Nog meer roem en klanten voor Ubuntu.org.
Kijk, niet dat ik het hen niet gun hoor, maar ik weet het niet.

Ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk.
Kom maar op met je argumenten.
Bon, je insinueert hiermee dat de vrijwilligers van Ubuntu-nl-be een professioneel jasje moeten aantrekken dat hun niet zal staan. Heb ik dat ergens beweert? Neen, ik wil zeggen dat Ubuntu-nl-be beter zouden openstaan voor professionele bedrijven die verder durven kijken dan hun doelpubliek en geld en/of middelen willen pompen in het project zodat we er professioneler mee naar beurzen/parties kunnen trekken.

Laat de vrijwilligers zich bezighouden met de vrijwilligers en de profies met hun zakenpartners op deze beurzen/parties. Op de verschillende grote parties waren er bijvoorbeeld verschillende stands waarop bedrijven hun kunnen voorstelden. Geef deze bedrijven een zitje en stemrecht in de structuur van Ubuntu-nl-be. De bedrijven zullen dan wel eerst Ubuntu partner moeten worden om de band met Ubuntu te bevestigen: http://www.ubuntu.com/partners maar dan krijgen ze ook een heuse badge :)

Volgens mij zijn deze argumenten voldoende, mijn boodschap is dus deze: Zie bedrijven als partners om samen de opgang van Ubuntu te versnellen/ondersteunen en niet als tegenstanders die Ubuntu-nl-be willen inpalmen.

Offline bartek

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2008/12/22, 20:45:48 »
De kern van deze draad gaat over het opzetten van een organisatiestructuur voor RP's zodat de organisatie daarvan niet afhankelijk meer is van de ervaring en inzet van ervaren mensen die de kar willen trekken. Het middel hiertoe is het koppelen van taken aan rollen die los gezien kunnen worden van de persoon die deze gaat invullen. Zo zou het mogelijk kunnen worden zo'n RP met een tijdelijke groep vrijwilligers aan te pakken. Dit heeft volgens mij niets te maken met de vraag of er wel of niet de inbreng van professionele bedrijven geweerd moet worden.

En waarom zouden profies geen deel mogen uitmaken van deze organisatiestructuur?

« Reactie #84 Gepost op: 2008/12/22, 21:00:44 »
De kern van deze draad gaat over het opzetten van een organisatiestructuur voor RP's zodat de organisatie daarvan niet afhankelijk meer is van de ervaring en inzet van ervaren mensen die de kar willen trekken. Het middel hiertoe is het koppelen van taken aan rollen die los gezien kunnen worden van de persoon die deze gaat invullen. Zo zou het mogelijk kunnen worden zo'n RP met een tijdelijke groep vrijwilligers aan te pakken. Dit heeft volgens mij niets te maken met de vraag of er wel of niet de inbreng van professionele bedrijven geweerd moet worden.

En waarom zouden profies geen deel mogen uitmaken van deze organisatiestructuur?

Daar gaat het in deze draad niet over, wie de rollen gaan invullen. De bedoeling van (edit:) het voorstel waar het in deze draad over gaat is het juist om de rollen los te zien van degenen die ze gaan invullen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/22, 21:07:07 door tommie74 »

Offline lcup

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2008/12/22, 21:01:22 »
Vooral de benadering naar bedrijven lijkt me toch primair iets voor Canonical. (Wordt daar eigenlijk mee overlegd?)
Zelf heb ik een handtekening onder mijn emailberichten gezet met als een zakelijk klinkende tekst "(Bericht opgesteld in Ubuntu/Linux)". Of ik die lang gebruik zal ook van de reacties afhangen. Het mag vooral niet opdringerig overkomen.

(Bericht opgesteld in Ubuntu/Linux)

« Reactie #86 Gepost op: 2008/12/22, 21:19:59 »
Is er een moderator die de titel van deze topic kan aanpassen?

"Voorstel organisatiestructuur ReleaseParties"

dekt beter waarvoor deze draad geopend is.

Offline bartek

• Lid
En nu de vraag. Hoe passen we bedrijven in in de organisatiestructuur van de ReleaseParties?

Na edit: De nieuwe titel trekt op niets.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/22, 22:13:05 door bartek »

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2008/12/22, 22:53:11 »

Daar gaat het in deze draad niet over, wie de rollen gaan invullen. De bedoeling van (edit:) het voorstel waar het in deze draad over gaat is het juist om de rollen los te zien van degenen die ze gaan invullen.

je kunt geen overzicht, "meta"-visie op papier zetten, zonder de achterliggende doelstellingen en rol van de release party's binnen ubuntu-nl goed en heel helder te formuleren. laten we dat met andere woorden de ambities noemen. wanneer je dat niet doet, en daar niet op gereflecteert, leg je een generaal organisatieschema als een sjabloon over iets heen. terwijl dat "iets" niet helder geformuleerd is.
vanuit het "iets", de ambities, ontwikkel je de organisatiestructuur/opzet, samen met de mensen die ervaring hebben vanuit de praktijk.

En nu de vraag. Hoe passen we bedrijven in in de organisatiestructuur van de ReleaseParties?

Wat bedoel je met bedrijven inpassen in de organisatiestructuur van RP's?

Wil je een professionele organisator van evenementen als professional inhuren om een (deel van) RP te organiseren? Of wil je een bedrijf, wiens business het niet is om evenementen te organiseren, vrijwillig betrekken in de organisatie van een RP?

In het eerste geval lijkt me een aanpassing van het voorstel niet nodig, deze professional kan dan gewoon bepaalde rollen in de bestaande structuur op zich nemen, bijvoorbeeld de rollen uit de Kerngroep Locatie als dat de specialiteit is van het bedrijf. Of zelfs alle rollen, dan besteed je de organisatie van zo'n evenement gewoon uit. Dan is het voorstel natuurlijk wel overbodig.

In het tweede geval lijkt aanpassing van het bestaande voorstel ook niet nodig, als iemand zijn professie het niet is om evenementen te organiseren, dan kan deze in de voorgestelde organisatiestructuur net zo goed als wie dan ook als amateur deelnemen en een rol met bepaalde taken krijgen.

Inderdaad, de titel is nu 1 groot drama.
Maar ik ga daar niet verder over miepen.
Zoals het nu is, hebben we sommige bedrijven slechts ter sponsoring en anderen doen veel meer. Ze zijn ter plekke, laten hun spullen zien, geven actief ondersteuning,  vertellen wat over hun bedrijf, zoeken personeel op een party etc.
Prima!
Daar heeft iedereen wat aan. Wezenlijk zouden we zoiets misschien kunnen uitbouwen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Het probleem (in Nederland) is, dat een bedrijf de giften en donaties alleen mag aftrekken van de belasting, wanneer het een "erkende" instantie is ......
Willen we meer krijgen dan zullen we dus wel een officiële status moeten hebben, die de belasting accepteert.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #92 Gepost op: 2008/12/22, 23:15:22 »
je kunt geen overzicht, "meta"-visie op papier zetten, zonder de achterliggende doelstellingen en rol van de release party's binnen ubuntu-nl goed en heel helder te formuleren. laten we dat met andere woorden de ambities noemen. wanneer je dat niet doet, en daar niet op gereflecteert, leg je een generaal organisatieschema als een sjabloon over iets heen. terwijl dat "iets" niet helder geformuleerd is.
vanuit het "iets", de ambities, ontwikkel je de organisatiestructuur/opzet, samen met de mensen die ervaring hebben vanuit de praktijk.
Ga je gang zou ik zeggen. Doe dat! Een alternatief voorstel met een andere structuur gebaseerd op een goede analyse lijkt me een heel waardevolle zaak!

(edit:) ps. open dan wel even een andere draad daarvoor, want anders loopt het zo door elkaar.  :)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/22, 23:28:23 door tommie74 »

« Reactie #93 Gepost op: 2008/12/22, 23:23:17 »

Ga je gang zou ik zeggen. Doe dat! Een alternatief voorstel met een andere structuur gebaseerd op een goede analyse lijkt me een heel waardevolle zaak!

Zo, broeder quant, aan het werk!

« Reactie #95 Gepost op: 2008/12/23, 00:24:33 »

Is dat zo? Ubuntu spreekt "dat soort" mensen nog helemaal niet aan.

Zoals ik al eerder heb gezegd wil ik best verder helpen met het ondersteunen van activiteiten zoals RP's.
Of ik me ook nog met de organisatie moet bezig houden is de vraag.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2008/12/23, 10:01:15 »

(edit:) ps. open dan wel even een andere draad daarvoor, want anders loopt het zo door elkaar.  :)

De doelstellingen en ambities formuleren voor de release party's van ubuntu-nl doet quant niet alleen, dat is uiteindelijk een gezamelijke beslissing van de leden en de Ubuntu-Nl leiding. ik ga dit punt op de agenda zetten van de open irc meeting. zo kunnen we inventariseren hoe de gedachten hierover zijn, en hoe hoog/laag de ambities zijn. Daarna wacht hij de reactie af van de teamleiding, en quant is dan zeer bereid te sleutelen aan een soort organisatie-sjabloon/stappenplan.

Volgens quant moeten grote LTS release party's ingebed zijn binnen de structuur van een stichting.( vereniging) Quant kan dat niet los van elkaar zien. Quant wacht graag de reactie van ubuntu-nl teamleiding  in deze af. Kleinschalige party's organiseren zich bottom-up, in mijn visie.

Quant opent geen draadje, hij denkt al een tijdje mee met tommie. Alleen wil hij inventariseren wat de knelpunten zijn geweest van de grote release party's, dat kan enkel nadat er behoorlijke verslaglegging of verslaggeving is geweest na deze party's. Quant mist deze verslaglegging, en reflectie.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 11:29:31 door leoquant »

Nou ja, nu we het dan toch niet hebben over de ondraaglijke zinloosheid en stupiditeit van deze discussie, gooi ik t ff in de groep.
Wat we zien is dat iemand die nog geen enkele party heeft meegedraaid/georganiseerd opeens met een plan komt. Prima, maar je kunt aan veel dingen merken dat er weinig voeling is met de weerbarstigheid van het functioneren van ubuntu-nl en het draaien van een grote vrijwilligersgroep.
Wat we ook zien is dat het juist of eigenlijk vooral de oud-teamleden zijn die reageren, de afhakers. Blijkbaar vinden zij dit soort dingen belangrijk.
Wat we ook zien is dat er werkelijk niemand uit het team actief wenst mee te denken/praten.
Hoezo openheid?
Kijk, we kunnen straks alles wel weer fijn gaan inbrengen in de irc-vergadering maar daar is geen beslissingsbevoegdheid. Het team beslist. En van dat team beslist vermoedelijk maar een klein deel.
 Het lijkt veel op de politiek, je mag alles zeggen maar vervolgens wordt met alles wat je zegt de kont aan geveegd.

Kortom.
Wat een onzinnige verspilling van tijd,energie en denkkracht hier zeg.
Zet aub. een slotje op deze draad.
Alleen al de naam van deze draad brengt mij tot absolute wanhoop.

Nou ja, nu we het dan toch niet hebben over de ondraaglijke zinloosheid en stupiditeit van deze discussie, gooi ik t ff in de groep.
Wat we zien is dat iemand die nog geen enkele party heeft meegedraaid/georganiseerd opeens met een plan komt. Prima, maar je kunt aan veel dingen merken dat er weinig voeling is met de weerbarstigheid van het functioneren van ubuntu-nl en het draaien van een grote vrijwilligersgroep.
Wat we ook zien is dat het juist of eigenlijk vooral de oud-teamleden zijn die reageren, de afhakers. Blijkbaar vinden zij dit soort dingen belangrijk.
Wat we ook zien is dat er werkelijk niemand uit het team actief wenst mee te denken/praten.
Hoezo openheid?
Kijk, we kunnen straks alles wel weer fijn gaan inbrengen in de irc-vergadering maar daar is geen beslissingsbevoegdheid. Het team beslist. En van dat team beslist vermoedelijk maar een klein deel.
 Het lijkt veel op de politiek, je mag alles zeggen maar vervolgens wordt met alles wat je zegt de kont aan geveegd.

Kortom.
Wat een onzinnige verspilling van tijd,energie en denkkracht hier zeg.
Zet aub. een slotje op deze draad.
Alleen al de naam van deze draad brengt mij tot absolute wanhoop.

edit: Ik heb tijdens de irc-meeting toestemming gekregen om verder aan dit voorstel te werken. Zodra de leiding van ubuntu-nl me daar om vraagt stop ik per direct iedere activiteit. Wanneer je het niet eens bent met dit voorstel of het bedreigend vind voor de ontwikkeling van een goed alternatief, wendt je dan tot de ubuntu-nl leiding met een klacht over deze draad en dit voorstel.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 12:50:42 door tommie74 »

« Reactie #99 Gepost op: 2008/12/23, 12:22:26 »
De doelstellingen en ambities formuleren voor de release party's van ubuntu-nl doet quant niet alleen, dat is uiteindelijk een gezamelijke beslissing van de leden en de Ubuntu-Nl leiding. ik ga dit punt op de agenda zetten van de open irc meeting. zo kunnen we inventariseren hoe de gedachten hierover zijn, en hoe hoog/laag de ambities zijn. Daarna wacht hij de reactie af van de teamleiding, en quant is dan zeer bereid te sleutelen aan een soort organisatie-sjabloon/stappenplan.

Volgens quant moeten grote LTS release party's ingebed zijn binnen de structuur van een stichting.( vereniging) Quant kan dat niet los van elkaar zien. Quant wacht graag de reactie van ubuntu-nl teamleiding  in deze af. Kleinschalige party's organiseren zich bottom-up, in mijn visie.

Quant opent geen draadje, hij denkt al een tijdje mee met tommie. Alleen wil hij inventariseren wat de knelpunten zijn geweest van de grote release party's, dat kan enkel nadat er behoorlijke verslaglegging of verslaggeving is geweest na deze party's. Quant mist deze verslaglegging, en reflectie.

Ik heb daar geen enkel probleem mee zoals ik al zei. Maak je sterk voor deze verslaglegging, en ga vervolgens daarmee aan de slag, met behulp van ervaren mensen.

Hoe stom dit voorstel ook kan zijn in jullie ogen, ik denk dat het werkbaar is. Ik heb totaal niet de intentie om dit voorstel andere mensen op te dringen. Als men het wil gebruiken, dan doet dat me natuurlijk wel plezier, zo niet, jammer dan. Als het voorstel andere mensen aanspoort om een keer serieus na te denken over hoe de organisatie van een RP meer gestructureerd kan worden, helemaal goed.