Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntuguide / easy ubuntu / automatix  (gelezen 98137 keer)

ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #75 Gepost op: 2006/09/05, 01:05:33 »
hmz zou ik nadat je opgeruimt hebt toch ff zoeken op je pc of je ze nog een keer tegen komt.
Behalve vervuiling neemt het ook HD ruimte in beslag, en je weet zeker dat achteraf de Deb registers niet in de war raken.

tis eeuwig jammer als je een lekker werkend systeem hebt wat je helemaal opnieuw moet opbouwen. :(

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Dave

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2006/09/05, 19:35:00 »
ben voorlopig nog veel aan het uitproberen maar als alles op een rijtje dan zou een nw installatie met alle favo progjes een mooie dump op moeten leveren voor een dvd.

« Reactie #77 Gepost op: 2006/09/05, 21:42:47 »
hahahahaha :P

SCCS in ieder geval :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #78 Gepost op: 2006/09/05, 22:42:14 »
Ik raad in elk geval aan, om voordat je gaat experimenteren, eerst een image van het werkende systeem te branden op een DVD . Daar heb ik zelf ook al veel plezier van gehad; een goed image achter de hand, maakt dat je lekker onbekommerd kunt gaan knoeien en uitproberen.

Op een DVD passen wel een paar images, zeker in het begin. Dus veel kost het niet. Zo kun je cumulatief naar een perfecte eindoplossing toewerken, met altijd de mogelijkheid om een stap terug te doen.

Inmiddels heb ik in de afgelopen maand, al zeker 10 x een image  moeten terugzetten..... En heel veel geleerd over Linux. En lol gehad!

Groet, Pjotr.

Offline stani

• Lid
    • http://pythonide.stani.be
« Reactie #79 Gepost op: 2006/09/30, 16:02:08 »
Citaat van: pjotr123
Ik raad in elk geval aan, om voordat je gaat experimenteren, eerst een image van het werkende systeem te branden op een DVD . Daar heb ik zelf ook al veel plezier van gehad; een goed image achter de hand, maakt dat je lekker onbekommerd kunt gaan knoeien en uitproberen.

Op een DVD passen wel een paar images, zeker in het begin. Dus veel kost het niet. Zo kun je cumulatief naar een perfecte eindoplossing toewerken, met altijd de mogelijkheid om een stap terug te doen.
Welk image programma gebruik je hiervoor?

cad4linux

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 2006/09/30, 21:01:45 »
nav deze post: http://forum.ubuntu-nl.org/message/36533#p36533

Citaat van: Saamelainen
cad4linux, gelieve op je woorden te letten wanneer je sommige mensen hier een aantal anti-automatix-fundementalisten gaat noemen. Het script heeft al voor heel wat narigheid gezorgd, dus laat reclame aub achterwege!

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/311
Jammer dat ik nu genoodzaakt ben in dit draadje te reageren, maar ik kan niet anders.
Ik vind het ECHT tegen de opensource filosofie indruisen dat hier op een forum een opensource project als automatix structureel gebashed word. Daarin wil ik graag wat tegenwicht bieden. Een project is niet goed of fout! het past gewoon wel of niet bij jou! Ik gebruik zelf gnome omdat ik kde te instabiel vind om te gebruiken, maar ik ga toch ook niet structureel kde bashen. Verder staan er in de aangehaalde draad onwaarheden en is automatix in de afgelopen tijd naar een heel volwassen project geevolueerd met zeer goede en snelle support.

Zelf heb ik tot nu toe ook alleen maar goede ervaringen met automatix, ik heb het tientallen keren geinstalleerd en nooit is er iets gebroken.

In het begin dat automatix er was toen het net opgestart was door 1 enkel persoon en ook maar door 1 enkel persoon werd onderhouden zaten er wel wat bugs in. (in welk project niet) Maar inmiddels is het automatix project uitgegroeid tot een heel volwassen project met een heus development team. Ik ben dan ook van mening dat het grootste deel van het bashen hier op het forum komt door napraterij. Want ik zie hier mensen die echt niet een clue hebben van wat automatix is ook automatix bashen, dit is puur niet nadenkend napraten.

Even een fabel uit de wereld helpen:
Grootste kritiek die word gegeven is:
Citaat van: bwog in voorgenoemd draadje
2) More worrying: automatix uses the --force-yes argument (a total of 35 times!) when installing packages.
Citaat van: Automatix faq
Does Automatix use --force-yes?

* NO.
Vandaar dat ik een beetje tegen die algemene stelling hier inga. Het past helemaal niet bij opensource en free software (niet als in free beer) om een opensource software packet structureel te bashen.

Saamelainen

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 2006/09/30, 22:23:57 »
Het nieuwe topic over Automatix is verwijderd vanwege de ruziesfeer die er aan het ontstaan is. In deze draad gaat de discussie verder op een nette manier.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #82 Gepost op: 2006/09/30, 22:48:08 »
Ik heb nooit automatix gebruikt, dus ik kan er weinig over zeggen.

Maar ik heb even rondgekeken en een beetje onderzoek gedaan; en het lijkt erop alsof automatix niet (meer) zo slecht is.

Het is natuurlijk zoiezo beter om het zonder automatix te doen. 100% vertrouwen op software die dingen voor je gaat downloaden en installeren is niet altijd even betrouwbaar (mede door veranderingen in de repositories)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Saamelainen

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 2006/09/30, 22:55:29 »
Nog deze week was er een vervelend probleem mee. Gelukkig is dat uiteindelijk opgelost door Automatix te verwijderen.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3781

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #84 Gepost op: 2006/09/30, 23:01:57 »
Advies 1:Gebruik nu met Dapper gerust automatix, je bent dan zeker van problemen uiterlijk bij de eerste update naar Edgy, mogelijk eerder.
Advies 2:Gebruik de repositories van source-o-matic en je krijgt alleen de waarschuwing dat niet alle pakketten geupdate konden worden, maar je hebt wel een werkend systeem.

Met dank aan de maker(s) van de seveas repositories (Dennis .....)
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

cad4linux

• Gast
« Reactie #85 Gepost op: 2006/09/30, 23:08:40 »
Nog deze week was er een vervelend probleem mee. Gelukkig is dat uiteindelijk opgelost door Automatix te verwijderen.

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3781
Sorry hier moet ik toch weer even op reageren:
1) Automatix veranderd standaard nix aan je repostory's, de extra repository's in voorgenoemde draad kunnen zelfs niet toegevoegd zijn door automatix omdat een aantal niet gebruikt worden door automatix.
Ik gok er dus op dat de betreffende vriend zelf ook even heeft liggen knoeien in de sources.list
2) Dus het is bijna zeker dat de problemen niet door automatix gekomen zijn.
3) Ik noem een herinstallatie iets anders dan problemen oplossen door automatix verwijderen.

Hier word dus een probleem ten onrechte aan automatix gewijd.

Dit houd het gebash nog wel even in stand. Profox merkt overigens terecht op dat de geluiden elders (overal behalve dit forum) over het algemeen heel positief zijn over automatix.

Overigens is dit toch ook geen stijl:
Easy Ubuntu, maar al zeker Automatix wordt hier NIET gepromoot. Dus dat zul je zelf op moeten lossen. Sorry...:/

cad4linux

• Gast
« Reactie #86 Gepost op: 2006/09/30, 23:10:44 »
Citaat van: r0n.
Advies 1:Gebruik nu met Dapper gerust automatix, je bent dan zeker van problemen uiterlijk bij de eerste update naar Edgy, mogelijk eerder.
Advies 2:Gebruik de repositories van source-o-matic en je krijgt alleen de waarschuwing dat niet alle pakketten geupdate konden worden, maar je hebt wel een werkend systeem.
Mag ik vragen waarom jij iets over een packet adviseerd dat je zelf nooit hebt gebruikt?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #87 Gepost op: 2006/09/30, 23:24:37 »
Lees dit http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3781
en stel jezelf dan nog eens die vraag ......
En dit is niet een op zich zelf staand geval, zo zijn er (te) velen !

Ron

cad4linux

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 2006/09/30, 23:26:13 »
Lees dit http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3781
en stel jezelf dan nog eens die vraag ......
En dit is niet een op zich zelf staand geval, zo zijn er (te) velen !

Ron
Ron, kijk eens hierboven: http://forum.ubuntu-nl.org/message/36595#p36595
Dit probleem is dus niet door automatix veroorzaakt!

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #89 Gepost op: 2006/09/30, 23:49:30 »
Citaat van: cad4linux
Dit probleem is dus niet door automatix veroorzaakt!
Ga nog even door .......
Wanneer ik boos wordt, ga ik Breezy installeren, vervolgens alles met automatix installeren.
Als het werkt ga ik upgraden naar Dapper en vervolgens upgraden naar Edgy.
Mocht je gelijk hebben, dan moet dat dus probleemloos gaan, dat is wat jij beweert !

Moet ik boos worden ? :lol:
Ron

Saamelainen

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 2006/09/30, 23:58:18 »
cad4linux, wees nu aub zo wijs om hier mee te stoppen. Het gaat niet aan om daar nog eens andere mensen of een ander forum bij te betrekken. Stoppen aub!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #91 Gepost op: 2006/10/01, 00:30:49 »
Het is misschien wel een gezonde en geoorloofde discussie... Ik ben net zoals jullie niet voor die scriptjes, maar ik wil wel geloven dat automatix sterk is verbeterd de laatste maanden.

Hetzelfde geldt trouwens voor ubuntuguide; deze is ook sterk verbeterd sinds hij nieuwe maintainers heeft.

Een forum dient om te discussi

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #92 Gepost op: 2006/10/01, 02:41:48 »
Ik had ook een probleem met de upgrade, maar vandaag was het probleem opgelost. Dat is dan ook het doel van de alpha/beta releases, om de laatste belangrijke bugs er nog uit te halen :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #93 Gepost op: 2006/10/01, 11:56:04 »
Je hebt volkomen gelijk profoX,
een eerlijke test is om te upgraden van Breezy naar Dapper.
Maar ...... voorlopig werkt Edgy hier bijna vlekkeloos, het enige dat ik nog als "probleem" heb, is dat in het begin linksboven op mijn scherm een vierkantje staat, dat te maken heeft met mijn video-kaart.
Na een paar minuten gebruiken verdwijnt het vanzelf.
Het zal wel een foutje in de ATI driver zijn ......

Groeten uit Zeeland,
Ron

Offline Kev

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2006/10/12, 15:40:00 »
Ik heb eens om te zien of Automatix zich een beetje aan de regels houdt samen met een vriend en een zo goed als kapotte pc een test gedaan met automatix op een vers ubuntusysteem. Wat me opviel met de nieuwe release= automatix2 is dat het programma enorm gegroeid is ten opzichte van de beginsituatie.
Met die testen hebben we proberen na te gaan of er conflicten konden optreden met automatix en synaptic(adept). We kwamen tot de conclusie dat dit niet het geval is bij de automatix2 versie. Namelijk programma's die met automatix2 zijn ge
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2006/10/12, 15:52:05 »
--ik hoop dat dit enige criticasters tot bedaren kan brengen.--

hier hoeft niets tot rust te komen, ik ben een heel bedaard persoon.:)

Offline Kev

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2006/10/12, 15:54:59 »
Citaat van: leoquant
--ik hoop dat dit enige criticasters tot bedaren kan brengen.--

hier hoeft niets tot rust te komen, ik ben een heel bedaard persoon.:)
Hehe ik ook, tenzij men op mijn tenen trapt, dan ben ik een stuk venijn.
Er zijn enkele zelfs redelijk machtige politici die daarover kunnen meepraten.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #97 Gepost op: 2006/10/12, 15:56:33 »
Automatix installeren, daarna upgrade van Ubuntu geeft als resultaat dat je opnieuw mag installeren !

Dat is mijn ervaring en ik blijf waarschuwen !!!!!

Ron

Offline Kev

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2006/10/12, 16:02:40 »
Automatix installeren, daarna upgrade van Ubuntu geeft als resultaat dat je opnieuw mag installeren !

Dat is mijn ervaring en ik blijf waarschuwen !!!!!

Ron
Die test hebben we niet uitgevoerd, maar dat kan voer zijn voor een andere test, het is altijd simpel om te oordelen over iets, maar met een test zit je altijd goed en je kan met name meteen alle vooroordelen teniet doen of juist bevestigen.
Het is op zich en als ex-student analist zijnde altijd heel slecht om te gaan discussieren over zaken die niet getest zijn terwijl een test tot de mogelijkheid behoord.
Natuurlijk sla ik uw waarschuwing niet in de wind, maar sommige mensen kun je nu eenmaal enkele overtuigen met harde feiten en daarvoor is een test de aangewezen manier.
Als iemand zich daar gevonden voelt, ik heb hier een oude pc die bijna letterlijk uiteenvalt die je hiervoor mag gebruiken, of ik kan het zelf eens testen, maar ik heb momenteel te kampen met een bijna overschreden downloadlimiet.

Met vriendelijke groeten,

Kev.

PS let niet op die foute zinsconstructies, heb men tekst niet nagelezen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #99 Gepost op: 2006/10/12, 22:33:35 »
Hoi Kev,
Juist vanwege de voorgaande discussie heb ik op een Dapper installatie het script  gebruik.
Hierna een upgrade naar Edgy gedaan, met als resultaat een instabiel systeem, nog erger dan mijn oude win98, die ik door mijn gebruik elke 6 maanden opnieuw moest installeren.
Een upgrade van een "kale" Dapper naar Edgy resulteerde in een stabiel systeem, met een paar onhebbelijkheden.
Toen maar de partitie voorzien van een verse Edgy installatie, resultaat: dezelfde onhebbelijkheden.
Dit komt natuurlijk omdat Edgy nog en beta is ..... maar de upgrade waarbij vreemde bronnen zijn gebruik door automatix is de limit !
De oorzaak is ongetwijfeld het feit, dat deze programma's niet geupgrade kunnen worden, maar het zet je wel aan het denken: automatix gebruiken is nooit meer upgraden !

Mijn advies blijft van kracht: niet gebruiken !

Testende groeten,
Ron

ps: mijn test PC heeft 2 HD's van 40GB en 4 partities voor installatie en test doeleinden, het is een Celeron 466 MHz met 512 MB RAM.
Zolang er maar een partitie werkbaar blijft vind ik alles best :lol: