Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntuguide / easy ubuntu / automatix  (gelezen 98096 keer)

Offline stani

• Lid
    • http://pythonide.stani.be
ubuntuguide / easy ubuntu / automatix
« Reactie #125 Gepost op: 2006/12/03, 20:22:51 »
Citaat van: AmpLiF1eR
tja... wat kan ik hierop aanvullen.. ik was aan het spelen met sabayon 3.2, als deze klaar is met installeren dan is ie ook klaar, en met klaar bedoel ik KLAAR.

Niet lullig bedoeld maar alles was er... ik hoefde geen nvidia driver te zoeken, geen codecs, alles deed het: java, flash, DVD's kijken, rippen etc etc. azureus , google earth en weet ik veel, zelfs Beryl en zo stabiel als wat.

Dit was nou echt de ultieme out of the box experience.

TOCH wil ik graag terug naar kubuntu.. waarom ? Omdat als ik zelf iets wil toevoegen dan is het een makkie , op Gentoo snap ik er GEEN BAL van.
als ik iets toevoeg met ' emerge' dan gaat het uren lopen compilen en met apt-get was ik zo klaar.

Toch houdt me iets tegen om de Ubuntu/kubuntu cd te pakken... ik ben dan uren bezig....alles moet je zelf doen... en dan nog niet eens te beginnen over Beryl... op Edgy wil het vaak buggy werken (vensters die verdwijnen) en op dapper zou ik niet weten hoe het erop te krijgen (Beryl site is plat, schijfcrash) en ik vind het een ramp om uren naar een terminal te kijken en te editten in sources.list en xorg.conf.
Bij elk dingetje moet ik weer 1 repo toevoegen en dan weer googlen voor een key en hoe die regel er ook alweer uitziet om die key toe te voegen (meestal gaat men er al vanuit dat men weet dat je een key moet toevoegen en word het uit sommige guides gehouden.

Automatix is dan niet veilig kennelijk (nog nooit gezien, alleen over gelezen) maar dat is wel wat de richting waar de distro naar toe moet.... automatiseren OF het alternatief is doen als Sabayon en alles out of the box laten werken incl alle programma's (wel optioneel uiteraard, bij install aanvinken wat wel en wat niet, sabayon gooit robuust alles erop, 5 browsers ofzo, beetje overdreven).

Dat laatste wil men kennelijk niet vanwege licenties (win32 codecs en closed nvidia drivers) maar men moet het er later toch op zetten om alles aan het werk te krijgen dus waarom ook niet.

Daarom wil ik nog steeds wel eens terug naar de stabiele dapper puur en alleen omdat ik meer van Debian snap als het lastige Gentoo maar de tijd die je er aan kwijt bent voor een 100% werkende desktop OS als windows vervanger houd me nu even tegen, dus een grafische installer zonder gedoe met repos en keys is bij mij wel welkom, uiteraard moet het wel veilig gaan.

just my 2 cents

gr.
Amp
Ik gebruik het zelf niet, maar misschien ben je wel ge

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #126 Gepost op: 2006/12/04, 14:09:07 »
Begin niet met Automatix2 de enige en minst onveilige manier om alles in 1 keer te installeren is via easyubuntu. Maar met de wiki blijft de beste manier.

http://easyubuntu.freecontrib.org/

Citaat
Is it safe?
Yes, EasyUbuntu, unlike its predecessors is now capable of doing its job without even touching your system setup (such as your sources.list). It does not force install packages. Any modifications made are backed up.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #127 Gepost op: 2006/12/04, 15:16:15 »
automatix 2 vervangt je offic. sourceslist, deze offic. lijst is safe. vanuit deze lijst installeer je progs, ontvang je updates ter verbetering, en ontvang je security updates. de bronnen van automatix zijn voor 80% duidelijk de andere 20% onduidelijk.
wanneer automatix 2 zijn taak heeft gedaan, krijg je je oude sourceslist terug. maar updates vanuit automatix 2 kun je daarna vergeten, ook updates met een security issue. een (dist)upgrade kun je helemaal vergeten. :(

Offline stani

• Lid
    • http://pythonide.stani.be
« Reactie #128 Gepost op: 2006/12/04, 17:45:14 »
Citaat van: AmpLiF1eR
ik heb die weleens geprobeerd (barbara)... wilde toen Beryl installeren en volgde de Wiki van Beryl netjes... kennelijk werkte dit wel voor de plain ubuntu, maar bij Linux Mint dus niet.... werd dus toen dus een reinstall.
Wacht dan gewoon op Feisty Fawn, die komt standaard met Beryl of Compiz en zal codecs waarschijnlijk automatisch kunnen downloaden wanneer je ze nodig hebt. Van zodra je automatix gebruikt kan ik en waarschijnlijk veel andere gebruikers op dit forum je niet meer helpen.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #129 Gepost op: 2006/12/04, 18:12:06 »
Citaat van: stani
Van zodra je automatix gebruikt kan ik en waarschijnlijk veel andere gebruikers op dit forum je niet meer helpen.
Juist heel snel:
Herinstall ;)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #130 Gepost op: 2006/12/04, 19:26:06 »
Wanneer je Dapper gebruikt en de seveas repo's hebt toegevoegd, dan kan je alle multimedia met 1 druk op de knop op een veilige manier installeren :lol:

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #131 Gepost op: 2007/04/07, 18:32:13 »
Waarom staat dit topic in offtopic en niet in installatie en beginners? Lijkt mij logischer dan in offtopic.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

« Reactie #132 Gepost op: 2007/04/07, 18:38:56 »
Goed idee!

Offline eendje

• Lid
« Reactie #133 Gepost op: 2007/04/07, 18:40:47 »
Tjonge dat is snel :)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

rikus

• Gast
« Reactie #134 Gepost op: 2007/05/17, 10:39:50 »
automatix2:

Edit door moderator: Automatix is schadelijke software. Vanaf Ubuntu 7.10 zal de upgrade van Ubuntu ook weigeren te werken als Automatix gedetecteerd wordt. De meeste mensen die het gebruiken merken daar weinig van omdat a-x al eerder hun systeem om zeep heeft geholpen
[comment]http://getautomatix.com/wiki/index.php?title=FAQ

Is een programma om pakketten te laden/verwijderen buiten de officiele distro. en kan door meerdere distro.s worden gebruikt.

is een grafische interface en werkt met de deb. bestanden.

Een soort synaptic voor stuff buiten de distro; google -picasa-earth en instalatie van codex.
Ik heb feisty opnieuw geinst. wel amd 64 maar in i386 immage.
Direkt aotomaix2 geinstaleerd en hiemee diverse programm geinstaleerd.
Installatie programma ,s  gevolgd en geen problemen.
Automatix2 werkt naar tevredenheid.
Wil je veiligheid  a: ga niet op internet b: blijf binnen de distro
Maar sluit je ogen niet voor de buitenwereld.
critiek o k  maar gooi niet met blubber.[/comment]

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #135 Gepost op: 2007/05/17, 11:02:38 »
Citaat
Maar sluit je ogen niet voor de buitenwereld.
critiek o k  maar gooi niet met blubber.
omdat we graag mensen goed willen helpen, zonder dat ze later in de problemen raken, raden we dit niet aan rikus. dat is toch bekend? dat is geen
dogma, geen vooroordeel. het script is hier achter de schermen uitgebreid getest, en niet goed bevonden.

vragende groet

leon

rikus

• Gast
« Reactie #136 Gepost op: 2007/05/17, 11:35:12 »
scripts van mijn geinstal programmas,s nagelopen en geen bijzonderheden.

Edit door moderator: link naar schadelijke software verwijderd

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #137 Gepost op: 2007/05/17, 11:49:05 »
Automatix2 is inderdaad minder gevaarlijk dan Automatix. Maar ik hoor nog steeds af en toe mensen die hun systeem om zeep helpen met dit programma. De ene hardware is de andere niet zeker?

Het is moeilijk om mensen te helpen die problemen hebben omdat ze Automatix gebruiken. We zijn het officiele Nederlandstalige Ubuntu forum en zullen hier nooit zulke software ondersteunen. Als Automatix zo veilig was, waarom hebben ze het dan niet ingebouwd in Feisty Fawn? Net omdat er nog steeds veel problemen mee zijn.

Maar ik vraag me wel af waarom mensen nog steeds deze software gebruiken. In Feisty wordt alles veel eenvoudiger geïnstalleerd dan vroeger, de nederlandstalige wiki is zeer uitgebreid,  ... Och ja, als Gutsy uitkomt is er misschien geen bestaansreden meer voor zulke programma's. Probleem zal zichzelf wel oplossen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

rikus

• Gast
« Reactie #138 Gepost op: 2007/05/17, 12:50:25 »
Hai Bartek
Ik experimenteer graag en linux fanaat.
Met Red hoetje 6 begonnen wel een paar week geleden geloof ik.
Het probleem was om pakketten te laden en te lossen.
Dus las ik op dit forem problemen met automatix2.
Ook op buitenlandse gekeken en zag een verschillende mening.
Ik heb na grondige studie mijn sys. opnieuw geinst. te behoeve van autom.eperm.
Alles met automatx2 geinstal. scripts nagelopen en tot op heden GEEN problemen.
Natuurlijk respecteer ik de mening van het forem maar als de kloek iets zegt beginnen de kuikentjes te kakelen en dat met vaak met een hoop kabaal.
Mijn advies voor de beginnende ubuntu gebruiker is t.a.v. veiligheid.

1. 100% veilig ga NIET op internet (maar daar is geen bal aan)
2  100% veilig hou je aan ubuntu.  (dat werkt naar tevredenheid.)
3  90% veilig om buiten de deur te eten als je eerst bekijkt wat je doet.
    (dus voor ervaren gebruikers)

Onderzoek alles en behoud het goede.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #139 Gepost op: 2007/05/17, 13:44:48 »
Rikus, de meningen over Automatix zijn verdeeld, maar het is een feit dat Automatix en ook Automatix2 een bron van zorgen is door de werking van Automatix. Vaak voorkomende problemen door Automatix zijn dependancy problemen en mislukte upgrades naar een nieuwe distributie versie (bijvoorbeeld. Edgy -> Feisty) dit komt door 3rd party pakketten die niet goed geïnstalleerd worden, dit probleem kan zich natuurlijk ook voordoen zonder Automatix, maar dan heb je er meer controle over. Persoonlijk zou ik Automatix sterk afraden, en ik zou het graag hebben dat je niet alleen jouw "goede ervaringen" met Automatix verspreid maar ook onze mening hieromtrent. Kan zijn dat het goed werkt voor jou, maar dat betekent niet noodzakelijk dat het voor iedereen goed werkt. Het is een bewezen bron van problemen die soms moeilijk zijn op te lossen.

Ik heb Automatix2 een paar maanden geleden ook aan een test onderworpen en hoewel het een stuk beter is dan de eerste versies van Automatix, is het nog steeds een slecht systeem. In Feisty Fawn wordt er al in zoveel dingen voorzien dat het gebruik van Automatix2 toch bijna overbodig wordt. Ik hou niemand tegen om Automatix2 te gebruiken, maar ik (en de rest van het moderatorteam) treden wel op om te waarschuwen bij het gebruik ervan.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #140 Gepost op: 2007/05/18, 23:35:04 »
Kunnen we niet een regel invoeren dat het promoten van Automatix op dit forum tot nader order ongewenst is? Dan hebben we dit gedoe niet elke keer. Wie wil mag op eigen houtje proberen. Is het misgegaan dan moet je niet om hulp vragen bij degenen die je gewaarschuwd hadden.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #141 Gepost op: 2007/05/19, 01:29:22 »
Citaat van: mcgyver
Kunnen we niet een regel invoeren dat het promoten van Automatix op dit forum tot nader order ongewenst is?
Die regel was er ook, toen Dapper uitkwam (of vlak daarna ...).
Het werkte als een speer, zonder meer, maar dan kwam er een update van een (blijkbaar) kritisch programma en dan was een complete hetinstallatie nodig, dat was niet leuk.....

Ook nu gaat het fout, omdat er andere repositories bij gezet worden, een grote (lees kritische) upgrade en zeker een distributie-upgrade hebben dan voor 99% zeker een gammel systeem tot gevolg, en heb je pech, dan heb je niets meer.

Haal je b.v. de DEB van Skype binnen, dan kan het gebeuren, dat na zo'n update Skype niet meer werkt, so what ?
Heb je echter veel programma's van "buiten" gehaald, dan wordt het risico na elke update groter.

ik durf te stellen, dat na het gebruik van dit soort programma's, een distributie-upgrade straks naar 7.10 niet meer mogelijk is, daar ben ik voor 90% zeker van.

Maar ja, je kunt het niet verbieden, maar wel kunnen we medewerking in elke vorm boycotten .......

Wil je het onder Feisty gebruiken, dan zijn er 2 voordelen aan:
je krijgt versie 2.0 (geloof ik) van Thunderbird en
je krijgt een nieuwere versie van Skype.

Dit, terwijl de versies uit de repositories juist speciaal zijn gecompileerd voor gebruik onder Ubuntu.
Je loopt risico's dat vroeg of laat je systeem het begeeft

Het bovenstaande is mijn persoonlijke mening, niet die van een groep, en de kennis heb ik opgedaan, n.a.v. klachten, door op mijn test-PC juist dit soort stunten uit te halen.
Het record was 1 uur om een dapper installatie om zeep te helpen.

McGyver, ik weet, dat jij dit ook weet, dus waarom tik ik dit eigenlijk :lol:

rikus

• Gast
« Reactie #142 Gepost op: 2007/05/19, 11:51:14 »
Even voor de goede orde, ik probeer niet  A2 te promoten, maar probeer on gefundeerde uitspraken te weerleggen.
In den beginne (gen1) was instaleren en verwijderen van pakketten in Linux een heidens karwij.
Juist Synaptc is een grote sprong voorwaarts en de wiki een geweldige bron van informatie.
Dus heb je A2  NIET  nodig.
Voor je VEILIGHEID  zou je dus nooit pakketten moeten laden buiten de distro om.
Laden lukt vaak wel van deze pakketten maar bij verwijderen blijven er vaak restanten achter met soms vervelende gevolgen.
MAAR MIJN VRAAG IS WAAROM KOMEN ER DAN DERGELIJKE programma,s?
Blijkbaar is er toch behoefte.
Ubuntu is HOT dus komen er vanzelf meer programma,s van buiten de distro.
Wees met zijn allen allert.
Zeker de volgende release zal hier beter op inspelen.
Er zal zeker meer -commerciele?- software getest en in de distro zitten.
WIL JE VEILIGHEID GEBRUIK GEEN PAKKETTEN BUITEN DE UBUNTU DISTRIBUTIE
Verbieden lukt niet maar toon aan dat het nutteloos is en waarschuw voor voor achterblijven van restanten na verwijdering van dit soort programma.s  die zich moeilijk volledig laten verwijderen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #143 Gepost op: 2007/05/19, 12:23:46 »
Citaat van: rikus
WIL JE VEILIGHEID GEBRUIK GEEN PAKKETTEN BUITEN DE UBUNTU DISTRIBUTIE
Verbieden lukt niet maar toon aan dat het nutteloos is en waarschuw voor voor achterblijven van restanten na verwijdering van dit soort programma.s  die zich moeilijk volledig laten verwijderen.
Je slaat de spijker op zijn kop ;)

Groeten uit Zeeland,
Ron

« Reactie #144 Gepost op: 2007/05/19, 14:54:14 »
rikus: automatix bestaat omdat een kleuter met een te groot ego het niet nodig vindt om in Ubuntu zelf dingen te verbeteren.

« Reactie #145 Gepost op: 2007/05/19, 15:20:50 »
Citaat van: Dennis
rikus: automatix bestaat omdat een kleuter met een te groot ego het niet nodig vindt om in Ubuntu zelf dingen te verbeteren.
wie dan?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #146 Gepost op: 2007/05/19, 15:45:37 »
blackdrive: dat zal bij wijze van spreken geweest zijn

Deze discussie loopt de verkeerde kant op. Het punt is dat Automatix (en andere installer scripts) een slechte garantie bieden voor een werkend systeem, vooral na een distributie upgrade. Dependancy problemen alom. Het is mogelijk dat Ubuntu 7.10 zelfs zal weigeren om een upgrade naar een nieuwe distributie versie uit te voeren wanneer automatix op het systeem wordt aangetroffen! Dit om "mislukte upgrades" te voorkomen.

rikus

• Gast
« Reactie #147 Gepost op: 2007/05/21, 20:11:04 »
The Ubuntu Promise

* Ubuntu will always be free of charge, including enterprise releases and security updates.
    * Ubuntu comes with full commercial support from Canonical and hundreds of companies around the world.
    * Ubuntu includes the very best translations and accessibility infrastructure that the free software community has to offer.
    * Ubuntu CDs contain only free software applications; we encourage you to use free and open source software, improve it and pass it on.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #148 Gepost op: 2007/05/21, 22:01:56 »
rikus: welke belofte (of promise) wordt er niet gehouden volgens jou? of waarom plaats je deze "ubuntu promise" hier? Ik begrijp het niet goed.

Offline SWAT

• Administrator
« Reactie #149 Gepost op: 2007/05/22, 01:50:03 »
Als je iets kopieert van een andere plek, gelieve ook een eigen, goed onderbouwde redenering toe te voegen.

N.B. Als iemand Automatix wil gebruiken, ga je gang, maar dan hoef je niet op hulp te rekenen als het uiteindelijk problemen met je systeem veroorzaakt. Dit is niet onvriendelijk bedoeld, maar het valt onder de noemer "niet-ondersteunde software" met alle gevolgen van dien.