Ben er nu mee bezig. Heb eerst bij de instellingen gekozen voor "uitbreiden". Dan gebeurde er natuurlijk nog niks. Dan weer geklikt op LCD+VGA en ik kreeg de waarschuwing dat ik mijn xorg.conf moest aanpassen èn (mooi detail) hij gaf zelf aan welke virtual size (2304x800) ik moest zetten...
Even op de site gekeken, stukje bijgevoegd in Section "screen"
X-server geherstart en nu krijg ik op het projectiescherm weer dezelfde situatie als helemaal in het begin: Ik zie het linkse deel van het scherm, met bovenaan een beetje en onderaan het hele paneel minder.
Python-randr opgestart, muisaanwijzer op het juiste vakje gezet (LCD+VGA) omkijken naar het scherm (door de geometrie van de plaats waar ik nu zit, projecteer ik achter mij...) Klikken en ... jawel: twee schermen. Mijn muisaanwijzer verschijnt op de muur als ik er rechts mee buiten het laptopscherm ga. De achtergrond van het bureaublad is natuurlijk "uitgestrekt"

Efkens gespeeld met Voorkeuren-->Uiterlijk, tabblad "Achtergrond", een breedbeeldachtergrond (BorderSkirmish, iets met ruimetetuigen a la Star Wars) gekozen en dat ziet er weer behoorlijk uit.

Nu even de "resolutie testen", ttz: wat gebeurt er als ik daar een venster maximaliseer

Tekenprogramma voor geometrische constructies gekozen (Kig), venster gedemaximaliseerd. Verslepen naar rechtse scherm. Nu weer mikken op dat vergrootvierkantje...
Ah ja, dat is nu wel gemakkelijker, want dat is allemaal voor mijn neus op de muur. Als ik me omdraai tenminste

En GELUKT: hij maximaliseert mooi binnen de 1024x768, en de vierkantjes van het raster zien er ook nog echt vierkant uit !!! Rap een cirkel tekenen...
YES YES YES ! Het is dus een cirkel en geen ellips !!
Dat is alvast één van de grootste punten opgelost (tot voor dit programma kreeg ik de beste resultaten met klonen en de resolutie op mijn laptopscherm verknallen naar 1024x768 waardoor ikzelf ellipsen zag en mijn leerlingen cirkels...)
Nu nog eens naar die Powerpoint kijken (letterlijk dan).
Eerst weer demaximaliseren (deed ik dat niet, dan valt er op het rechtse scherm een stuk van het beeld als ik dat daar naartoe sleep... Nochthans met dat tekenprogramma (heb ik gemerkt) wordt het venster "automatisch" gedemaximaliseerd als je het van het ene naar het andere scherm sleept. Dus: Impress gemaximaliseerd op het rechtse scherm, met een PPT open, klikken op presentatie... Dat opent op mijn laptopscherm ...
Vermits dat net het omgekeerde is van wat ik eigenlijk wil, ligt het voor de hand dat ik nu het volgende probeer: venster van Impress naar het laptopscherm brengen en dan "Presentatie" klikken...

Noppes, toch nog altijd de dia's op het laptopscherm...
Maar blijkbaar is dat wel een instelling van Impress, of is er toch nog iets ergens in te stellen aan Python-Randr ?
dvdmeer,
ik hoop dat je m'n telegrafisch verslag duidelijk genoeg vindt. Ik heb het dus echt tussenin zitten typen omdat ik vreesde dingen te vergeten. De hele opstelling is voor de moment dus al zeer goed bruikbaar, want dat tekenprogramma is zéééér belangrijk voor me. Ik ga het nu wat laten rusten, morgen test ik nog video's en dergelijke uit. Zal ook eens wat zoeken/googlen in de instellingen van Impress.
Alvast wreed bedankt voor jouw onschatbare bijdrage.
Prosper