Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De ene keer wel en de andere keer niet verbonden met Internet.  (gelezen 59298 keer)

Offline HP

• Lid
De ene keer wel en de andere keer niet verbonden met Internet.
« Reactie #100 Gepost op: 2008/08/19, 20:52:49 »
Citaat van: Peterbeter
Hier staat ook alles dubbel. Op enkele details na gelijk aan de gegevens die drummes geeft. .............
Inmiddels wel een van de meest boeiende topics geworden omdat de interne roerselen van het lastige netwerken draadje voor draadje in beeld komen.
Bij mij ook alles dubbel enige verschil zijn bij de tweede, de verschillende tijden:
Citaat
renew 2 2008/8/19 19:26:42;
  rebind 2 2008/8/19 20:16:37;
  expire 2 2008/8/19 20:31:37;
Geen idee waarom... ik volg de draad ook uit nieuwsgierigheid, erg boeiend.

Benieuwd wat woteb en gandyman in het vervolg gaan posten.... we wachten af :-)
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline leepesjee

• Lid
« Reactie #101 Gepost op: 2008/08/19, 23:17:23 »
Van de dhclient man page:

Citaat
In  order to keep track of leases across system reboots and server restarts, dhclient keeps a list of leases it has been assigned  in  the  dhclient.leases(5) file. On startup, after reading the dhclient.conf file, dhclient reads the dhclient.leases file to refresh its memory about what leases it has been assigned.

When a new lease is acquired, it is appended to the end of the dhclient.leases  file. In  order  to  prevent  the  file  from becoming arbitrarily large, from time to time dhclient creates a new dhclient.leases file from its in-core lease database.  The old version of the dhclient.leases file is retained under the name dhclient.leases~ until  the next time dhclient rewrites the database.

Old leases are kept around in case the DHCP server is unavailable  when  dhclient  is  first  invoked  (generally  during the initial system boot process).   In that event, old leases from the dhclient.leases file which have not yet expired are  tested,  and if  they  are  determined  to be valid, they are used until either they expire or the DHCP server becomes available.
Als ik dit goed begrijp, dan worden de gegevens van een nieuwe lease toegevoegd aan het bestaande dhclient.eth0.leases bestand. Oude gegevens worden bewaard om eventueel op terug te kunnen vallen als de DHCP server down is bij een boot proces. Ik geloof niet dat ik het verhaal in alle details begrijp, maar het verklaart waarom er twee sets gegevens (bij mij ook) in dhclient.eth0.leases kunnen staan.
Leo.

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #102 Gepost op: 2008/08/20, 09:22:07 »
Gandyman, Woteb en Peterbeter,

Ik heb voor alle zekerheid nog even op mijn andere Ubuntu/Windows PC gekeken, waar ik nooit problemen mee heb en ook hierop staat het slechts 1 keer.

Groetend,
Pierre

Offline HP

• Lid
« Reactie #103 Gepost op: 2008/08/20, 10:53:42 »
Pierre, even terug: heb je de andere netwerkkaart al geprobeerd? En is het je gelukt om de onboard netwerkkaart (daar ging het 20 postjes terug over) uit te zetten in je bios? En om welke versie van Ubuntu gaat het in die andere PC? Ook 8.04 of is het een oudere versie

En nog een vraag n.a.v. je oorspronkelijke probleem: gebeurt het om en om in Ubuntu, dus wel-niet-wel-niet-wel-niet internet, of is het volkomen random?
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #104 Gepost op: 2008/08/20, 11:09:02 »
elspierre

check de netwerkkaartsettings in windows  eens of daar WOL (wake-on-lan) uitgeschakeld staat in je zgn probleem pc evt vergelijken met pc die wel goed functioneerd

en doe dan nog eens een verbindings test
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #105 Gepost op: 2008/08/20, 11:13:37 »
HP,
1.  Ik heb de andere netwerkkaart nog niet geprobeerd omdat ik hoop dat het probleem hier wordt opgelost.

2. Op beide PC's draaien precies dezelfde Ubuntu versies  nl 8.04 met alle updates.

3. Het is volkomen random dat zich het probleem voordoet.
Soms 3 x achtereen mis en soms gaat het een week goed. Ik vermoed daarom dat het probleem in de netwerkkaart zit. Want beide PCś zitten op dezelfde modem en router.

4.Ik heb de timeout in/var/lib/dhcp3/dhclient.eth0.leases
zoals Gandyman voorstelde wel van 30 sec naar 40 gebracht.
Of het probleem hiermee is opgelost weet ik pas over ongeveer een week.
Groetend,

Pierre

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #106 Gepost op: 2008/08/20, 11:26:40 »
Citaat van: drummies
elspierre

check de netwerkkaartsettings in windows  eens of daar WOL (wake-on-lan) uitgeschakeld staat in je zgn probleem pc evt vergelijken met pc die wel goed functioneerd

Volgens Gandyman moet de wake-on- lan in Windows juist enabled zijn.
( zie topic 29700) en antwoord van Gandyman met voorbeeld.

Pierre

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #107 Gepost op: 2008/08/20, 11:39:11 »
Citaat van: elspierre
elspierre

Volgens Gandyman moet de wake-on- lan in Windows juist enabled zijn.
( zie topic 29700) en antwoord van Gandyman met voorbeeld.

Pierre
ja dat klopt ook maar stelde alleen maar voor om dit te controleren blijkbaar heb je dat al gedaan

« Reactie #108 Gepost op: 2008/08/20, 11:51:15 »
Citaat
1.  Ik heb de andere netwerkkaart nog niet geprobeerd omdat ik hoop dat het probleem hier wordt opgelost.
Hier kunnen we niets oplossen ??
We kunnen handreikingen geven die jij moet uit testen op je PC.

Net zoals "Zuiver meten is zeker weten" geld hier dat alleen met stap voor stap testen we erachter kunnen komen waar het probleem zit.

Citaat
3. Het is volkomen random dat zich het probleem voordoet.
Soms 3 x achtereen mis en soms gaat het een week goed. Ik vermoed daarom dat het probleem in de netwerkkaart zit. Want beide PCś zitten op dezelfde modem en router.
Ik voel een aan grenzende zekerheid dat het hier een hardware probleem betreft.

Dit is wederom te relateren aan de tekst die leepesjee heeft opgeduikeld uit de MAN pages.

let op wat er hier gezegd word, ( ik had dit ook al eerder aangehaald)
Citaat
Old leases are kept around in case the DHCP server is unavailable  when  dhclient  is  first  invoked  (generally  during the initial system boot process).
Wanneer jouw pc boot word het OS opgestart.
dan word 1 voor 1 alle programma's gestart die nodig zijn voor het OS.
Dus ook de zaken voor het netwerk gebeuren.
Uiteindelijk krijg je het desktop voor je neus en kan je werken.

Echter jouw moederbord heeft een onboard netwerk kaart en dus gaat de bios die actieveren.
En niet het OS.

Dus de netwerk kaart gaat een IP adres opvragen bij je router tijdens het aanzetten van de PC.

Nu vermoed ik dat die NIC (is netwerk kaart)  dit IP adres niet doorgeeft aan het OS,
WAT VEEL LATER OPSTART.

Snap je ?
De NIC kaart is sneller dan het OS dit komt pas veel later in de boot volgorde.
Daarbij is de NIC kaart te passief om achteraf door te geven aan het OS welk IP adres hij mag gebruiken.

Dit is ook de reden waarom ik Intell NIC kaarten gebruik, liefst met processor en geheugen erop die je goed kan configureren.
Die belasten de CPU niet met netwerk zaken en geven altijd alles perfect door.

Dus wanneer de NIC kaart niet goed communiceert met het OS (Ubuntu) zal Ubuntu dus geen IP adres krijgen.
Voorheen viel hij terug op dat wazige IP adres waardoor je wel netwerk had maar geen internet.

Nu hij terug vallen op wat er in de dhclient.eth0.leases staat.

BTW wat er verder in de tekst staat is dat er maar 2 riedels in de dhclient.eth0.leases word gezet.
Omdat dit tijdens boot erin word gezet en om te voorkomen dat die file eindeloos lang word is ervoor gezorgd dat er maar 2 instaan en wanneer er een nieuwe lease komt en er staan 2 stuks in die file word hij overschreven.

Daarom staan er altijd maar max 2 in.

Citaat

Ik heb voor alle zekerheid nog even op mijn andere Ubuntu/Windows PC gekeken, waar ik nooit problemen mee heb en ook hierop staat het slechts 1 keer.
Zit me nu te bedenken dat dit kan komen omdat jij in je router de lease tijd op oneindig hebt staan en er dus nix verandert.

@Peterbeter
Citaat
Wordt er bij elspierre niet geleasd misschien? Al weet ik (ook al) niet precies wat dat inhoudt.
Release= betekent zoveel als vrijgeven van iets, in dit geval een IP adres, dit word altijd gedaan door de DHCP server.

Lease= betekent zoveel als tijdelijk krijgen - lenen van iets, in dit geval een IP adres.
Denk maar eens aan Leasen van een auto.

Citaat
Gandyman: het lijkt er inderdaad op dat maken van netwerkverbindingen vnl op toeval berust.
De struktuur hoe een verbinding tot stand komt lijkt me gewoon te krikkel om gewenste stabiliteit te bieden. Tis is bijna wonder dat het zo vaak goed gaat.
Dat is het idd.
Moet je maar eens goed nadenken hierover en ermee bezig zijn.
We spannen een paar koperdraadjes.
Iemand krijgt ineens zin om een aantal bitjes achter elkaar over dit koper draadje te versturen.

eerst een start-bit dan wat data-bitjes dan een stop-bit.

Dit vliegt over duizenden kilometers via allerhande computers door koperdraadjes wereldwijd rond.
Dan komt het aan bij de ontvanger en die antwoord dan.

Als er 1 bitje weg is, is het pakketje ongeldig en dus zal de afzender net zolang pakketjes versturen totdat hij antwoord krijgt, waarna de data heen en weer vliegt, denk aan een website die bij jouw thuis word opgebouwd.

Nu moet je voorstellen dat van alle gebruikers op het internet al die ontelbare pakketjes data achter elkaar rondvliegen over de wereld over al die netwerken.

Tis bijna onvoorstelbaar. !

Dat opnieuw verzenden moet gewoon omdat het zovaak fout gaat, en dit is dan de toeval factor die erin zit.
Het word toevallig verzonden, en komt bij toeval helemaal kompleet aan op het juiste adres.

Werkelijk onvoorstelbaar.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #109 Gepost op: 2008/08/20, 12:02:33 »
Nu we toch aan het checken zijn. Hopelijk onnodig om op te merken, maar de uitgebreidheid en lengte van dit topic vraagt beslist om zeer zorgvuldig checken van vooral simpele zaken (die ingewikkelde laat ik graag over aan Gandyman, Woteb, drummies e.a).
Sta me toe er enkele eenvoudige zaken (vaak zelf meegemaakt) te noemen die kunnen zorgen voor grillig gedrag van de apparatuur met toebehoren:
- netwerkkaart zit niet goed in het slot op het moederboard, vooral bij oudere PC's checken.
- jumpers/ stekkers/ kabelverbindingen op een moederboard die niet goed verbinding maken.
- kabeltjes, maar ook de kabelaansluitbussen kunnen soms zorgen voor slechte kontakten.
- draadloze verbindingen (waar dit topic in is geplaats) kunnen flink worden gestoord door zaken
      zoals: metalen kasten,- deuren en buro's, de opstelling van de antennes,
               de opstelling van de router, andere zendapparatuur (kanalen wisselen kan helpen)
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #110 Gepost op: 2008/08/20, 12:09:08 »
Citaat van: elspierre

Groetend,
Pierre
pierre hoop dat je het niet vervelend vindt maar kan je hiervan eens de dhclient.eth0.leases file.posten en wat gandyman ook al aanhaald option dhcp-lease-time vergelijken of evt aanpassen moet waarschijnlijk in je router configuratie

Offline HP

• Lid
« Reactie #111 Gepost op: 2008/08/20, 12:11:05 »
1 ding wat ik niet begrijp uit de reactie van gandyman is: waarom gaat het nou met windows wel goed op hetzelfde systeem? Het kwam al eerder in deze draad ter sprake, dat weet ik, maar valt eea nog te rijmen met het bovenstaande (overigens prima) verhaal?

Anyway, de handreiking die gandyman hier geeft (en de facto: de oplossing) is dus een andere netwerkkaart erin zetten.
De onboard kaart kun je in je bios uitzetten. Ik heb dit gister gedaan met een onboard videokaart, daar had ik naast 'on' slechts de optie 'auto' staan. Wanneer je in je bios de nieuwe netwerkkaart op 'on' zet, zet je de onboard netwerkkaart op 'auto' en zou het wel eens goed kunnen gaan
--

Offline woteb

• Lid
« Reactie #112 Gepost op: 2008/08/20, 12:15:43 »
@Gandyman

Je kunt toch die netwerkkaart opnieuw laten opstarten, desnoods via het bestandje /etc/rc.local. Dat is een soort superscript wat als laatste wordt aangesproken.

Als we daar eens inzetten:

/etc/init.d/networking restart

Ik heb voor mijzelf menugestuurd script gemaakt waarmee ik mijn verschillende netwerkkaarten (waaronder eth0 en draadloze kaartjes).

Een onderdeel van dan script (wordt met een routine aangeroepen) is dit:

Citaat
rm /etc/network/interfaces
echo auto lo                            > /etc/network/interfaces
echo iface lo inet loopback     >> /etc/network/interfaces
echo auto eth0                       >> /etc/network/interfaces
echo iface eth0 inet dhcp      >> /etc/network/interfaces
ifdown eth0
ifup eth0
Dit verwijderd het bestaande /etc/network/interfaces en maakt een nieuwe aan met deze instellingen.
Als we dit in /etc/rc.local zetten, zou dat naar jou idee kunnen werken?

Ik hoor wel.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #113 Gepost op: 2008/08/20, 12:50:13 »
even een gedachten kronkel dat avahi-autopid heeft dat daadwerkelijk alleen de functie om bij een niet gededecteerd ip adres een zgn dummy ip adres weer te geven(waarvan ik de functie niet begrijp) als ik die map open
krijg ik 169.254.3.120 te zien

stel dat je in die map je eigen ip adres zet,zou die dan alsnog een verbinding opbouwen

of heeft die avahi-autopid nog meer functies je kan hem nl ook ongestraft verwijderen

edit http://xspector.blogspot.com/2007/07/ubuntu-avahi-problem.html

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #114 Gepost op: 2008/08/20, 14:04:35 »
Citaat van: woteb
@Gandyman

Je kunt toch die netwerkkaart opnieuw laten opstarten, desnoods via het bestandje /etc/rc.local. Dat is een soort superscript wat als laatste wordt aangesproken.

Als we daar eens inzetten:

/etc/init.d/networking restart

Ik heb voor mijzelf menugestuurd script gemaakt waarmee ik mijn verschillende netwerkkaarten (waaronder eth0 en draadloze kaartjes).

Een onderdeel van dan script (wordt met een routine aangeroepen) is dit:

Citaat
rm /etc/network/interfaces
echo auto lo                            > /etc/network/interfaces
echo iface lo inet loopback     >> /etc/network/interfaces
echo auto eth0                       >> /etc/network/interfaces
echo iface eth0 inet dhcp      >> /etc/network/interfaces
ifdown eth0
ifup eth0
Dit verwijderd het bestaande /etc/network/interfaces en maakt een nieuwe aan met deze instellingen.
Als we dit in /etc/rc.local zetten, zou dat naar jou idee kunnen werken?

Ik hoor wel.
Woteb en Gandyman,

Als jullie het eens zijn dat het invoegen van:   /etc/init.d/networking restart
in /etc/rc.local mogelijk het probleem kan oplossen zal ik dat doen.
Ik wacht dus even af tot jullie het hierover eens zijn.
By the way, hoe krijg ik  /etc/init.d/networking restart in /etc/rc.local ?

Groetend,
Pierre

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #115 Gepost op: 2008/08/20, 19:18:36 »
Beste helpers,

Ik ga toch maar in de Bios de oude netwerkkaart uitschakelen en  de nieuwe installeren.
Ook ik ben het met Gandyman eens dat het bijna alleen maar een hardwareprobleem kan zijn. Ik heb dat reeds vaker in dit topic uitgesproken. Alleen begrijp ik nog steeds niet dat ik de ene keer wel en de andere keer niet op Internet kan.

Nu de vraag:
Als ik in de BIOS de oude kaart heb disabled en de nieuwe installeer dan moet ik onder Windows deze kaart configureren.
Maar hoe zit dat met Ubuntu. Heeft deze geen last meer van de instellingen van de oude kaart.
Gooit Ubuntu de oude instellingen weg en neemt hij die van de nieuwe kaart automatisch  over of moet ik in Ubuntu ook nog wat veranderen als ik de nieuwe kaart geinstalleerd heb ?
Bedankt voor alle hulp.

Groetend,
Pierre

Offline woteb

• Lid
« Reactie #116 Gepost op: 2008/08/20, 19:33:03 »
Je kunt die nieuwe netwerkkaart ook alleen voor Ubuntu gebruiken (laat Windows maar met die interne kaart werken). In post #54 heb ik geschreven hoe je dan aan het werk moet.

Die nieuwe netwerkkaart heet sowieso een ander nummer, eth1 als je met twee netwerkkaarten (eth0 voor Windows, en eth1 voor Linux) bezig bent. In feite hoef je dan alleen het bestandje /etc/network/interfaces aan te passen en eth0 veranderen in eth1.

Maar, zoals ik in post #54 heb geschreven, zorg er dan voor dat Windows deze kaart dan -NIET- gebruikt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #117 Gepost op: 2008/08/20, 20:33:28 »
Woteb,

1. In topic 54 kan ik hierover niets vinden. Kun hier niet de volledige URL posten van dit topic ?

2. Maar ik wil de oude kaart in het Bios uitschakelen en alleen met de nieuwe kaart gaan werken zowel in  in Ubuntu als in Windows.
Hoef ik dan niets in de instellingen van Ubuntu te veranderen ?
Groetend,
Pierre

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #118 Gepost op: 2008/08/20, 20:37:23 »
elspierre  woteb is offline maar dit staat in postje 54

Een extra netwerkkaart erbij zetten kan zowieso geen kwaad. ALLEEN..... DENK ER DAN OM.... dat je die extra netwerkkaart onder Windows UIT ZET! Anders hetzelfde probleem. Het beste kun je na het insteken van de kaart de netwerkkabel er niet instoppen, Windows opstarten ende nieuwgevonden netwerkkaart  uitschakelen. Daarna de netwerkkabel aansluiten en bij Ubuntu in het bestandje /etc/network/interfaces erbij zetten.
En dan zo:

auto lo
iface lo inet loopback

#auto eth0
#iface eth0 inet static
#address 192.168.2.100
#netmask 255.255.255.0
#gateway 192.168.2.1
#dns-nameservers your_dns1_ip your_dns2_ip

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

Hiermee zet je de nieuwe netwerkkaart op eth1 en op een dynamisch adres en schakel je de oude netwerkkaart (eth0) uit.

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #119 Gepost op: 2008/08/20, 20:54:11 »
elspierre  woteb is offline maar dit staat in postje 54

Een extra netwerkkaart erbij zetten kan zowieso geen kwaad. ALLEEN..... DENK ER DAN OM.... dat je die extra netwerkkaart onder Windows UIT ZET! Anders hetzelfde probleem. Het beste kun je na het insteken van de kaart de netwerkkabel er niet instoppen, Windows opstarten ende nieuwgevonden netwerkkaart  uitschakelen. Daarna de netwerkkabel aansluiten en bij Ubuntu in het bestandje /etc/network/interfaces erbij zetten.
En dan zo:

auto lo
iface lo inet loopback

#auto eth0
#iface eth0 inet static
#address 192.168.2.100
#netmask 255.255.255.0
#gateway 192.168.2.1
#dns-nameservers your_dns1_ip your_dns2_ip

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

Hiermee zet je de nieuwe netwerkkaart op eth1 en op een dynamisch adres en schakel je de oude netwerkkaart (eth0) uit.
Drummies
Maar ik werk nu met een dynamisch adres.
In mijn /etc/network.interfaces
staat :

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet dhcp

auto eth0

Maar waarom zou ik problemen krijgen als ik zowel in Ubunt als in Windows op de nieuwe kaart ga zitten als ik de oude in het BIOS disable.
Mijn andere PC waarop Ubuntu en Windows is geinstalleerd en die ook maar 1 netwerkkaart heeft doet het toch ook zonder enig probleem.
Groetend,

Pierre

Offline woteb

• Lid
« Reactie #120 Gepost op: 2008/08/20, 20:58:33 »
Als je iedereen z'n eigen stekkie geeft..... ;)

Windows de interne netwerkkaart
Ubuntu de nieuwe netwerkkaart.

En als je die eth0 in Ubuntu nu eth 1 noemt, dan moet het werken.

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #121 Gepost op: 2008/08/20, 21:18:19 »
Woteb,

Als ik doe zoals jij boven aangeeft hoef ik dan alleen maar  /etc/network.interfaces
te veranderen in:

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth1 inet dhcp

auto eth1

Is dat alles?
Maar wat moet ik dan in het BIOS doen als ik met elk OS op een andere kaart zit.
Natuurlijk niet de on-boardkaart op disabled te zetten.
Moet dan uberhaupt wel nog iets in het BIOS veranderen.
Zelf denk ik van niet.

Alleen moet ik dan onder Windows de nieuwe  kaart uitshakelen en in Ubuntu eth0 in eth1 veranderen .
Zeg ik het zo goed ? Dus 2 dingen veranderen zoals boven staat.
Groetend,
Pierre

Offline woteb

• Lid
« Reactie #122 Gepost op: 2008/08/20, 21:25:07 »
Yes!!

Het stappenplan:

1. Niets in het BIOS doen, Windows opstarten (zonder netwerkkabel in de nieuwe netwerkkaart) en de 'gevonden kaart' meteen uitschakelen.

2. De netwerkkabel in de nieuwe netwerkkaart doen en daarna Ubuntu opstarten, het bestandje /etc/network/interfaces aanpassen:
Citaat
auto lo
iface lo inet loopback

iface eth1 inet dhcp
auto eth1
en opslaan.

3. Daarna sudo /etc/init.d/networking restartuitvoeren, en alles zou moeten werken.

Als je goed oplet, zie je dat ik zo min mogelijk witregels in het bestandje /etc/network/interfaces gebruik. Dat staat wat overzichtelijker.

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #123 Gepost op: 2008/08/20, 21:33:40 »
Woteb,

Bedankt. Ik ga het morgen of overmorgen doen zoals je hierboven hebt aangegeven.
Als je niets meer hoort werk alles goed. Anders kom ik nog even terug.

Iedereen nogmaals bedankt voor al jullie hulp.

Pierre

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #124 Gepost op: 2008/08/20, 21:35:53 »
elspierre

succes pierre