Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intrepid installparty: Ook bij jou in de buurt?  (gelezen 117272 keer)

Intrepid installparty: Ook bij jou in de buurt?
« Reactie #175 Gepost op: 2008/10/08, 14:16:21 »
om een "advertentie" voor de installparty op mijn blog te hebben, stuur zoveel informatie naar tumie@live.nl ;)
ik zal er dan een stukje omheen schrijven ;)

Offline WillemW

• Lid
« Reactie #176 Gepost op: 2008/10/08, 20:24:53 »
Voor de Release party in Apeldoorn hebben we een artikel gemaakt over "opensourcesoftware" en het uitkomen van een nieuwe  Ubuntu Linux versie. Dit samen met de aankondiging van de Installparty op zaterdag 15 november in Pegasus. Dit artikel hebben we gestuurd naar de Stentor (verschillende edities), de Gelderlander (verschillende edities) en zo 20 huis-aan-huis bladen in de regio Apeldoorn, Zutphen, Arnhem, Deventer en Doetinchem en alles wat er aan dorpen en nederzettingen tussenin ligt. Mocht er iemand in deze regio iets van een publicatie opmerken laat het even weten (op het forum). Ook is er een lijntje uitgegooid naar Omroep Gelderland. Echter nog niets vernomen. Alvast bedankt.
Dell Latitude D620 met Ubuntu 11.4 (2D Unity)

Offline stani

• Lid
    • http://pythonide.stani.be
« Reactie #177 Gepost op: 2008/10/09, 14:27:18 »
Citaat van: lordnoid
Citaat van: arie
Citaat van: raggar
Er is nu ook een site online voor de nederlandse releaseparty's. www.releaseparty.eu

Zorg ervoor dat je een adres of lokatie hebt, dat komt jouw/jullie releaseparty ook op de kaart. Mocht je op of aanmerkingen hebben, laat het hier weten.
mooi gedaan, staat nu op mijn blog en in mijn bookmarks
Ik ben best wel benieuwd naar waar we jouw blog kunnen bewonderen...
Misschien bedoelt hij: http://arie000.hyves.nl/blog/, maar daar kan ik niet bij.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #178 Gepost op: 2008/10/09, 18:56:04 »
Citaat van: raggar
Er is nu ook een site online voor de nederlandse releaseparty's. www.releaseparty.eu

Zorg ervoor dat je een adres of lokatie hebt, dat komt jouw/jullie releaseparty ook op de kaart. Mocht je op of aanmerkingen hebben, laat het hier weten.
Mooie site! Echt een visitekaartje. Krijgen we ook nog een pagina per party?

Citaat van: pjotr123
Geef mij maar een bakkie koffie, want ik blijf liever fris...  :-)
I <3 koffie. Maar of je er ook fris van blijft...caffeine werkt ook verslavend hoor. ;)

Webcam-verbinding is best een leuk idee :)
Ik heb een hele gare webcam (Mistral DC100) die op geen manier met Linux werkt, je kunt op internet zelfs geen informatie vinden hoe je die camera met Linux zou kunnen laten werken.

Offline sival

• Lid
« Reactie #179 Gepost op: 2008/10/09, 20:40:23 »
Is er iets bekend over een releaseparty in Rotterdam?

Ik meen me te herinneren dat daar misschien ook een party zou worden georganiseerd of vergis ik me hierin. Eventueel zouden er op de dag zelf een of twee mensen vanuit linuxclub maassluis kunnen helpen, maar dat hangt ook af van de datum.

« Reactie #180 Gepost op: 2008/10/09, 20:46:31 »
Citaat van: SIVAL
Is er iets bekend over een releaseparty in Rotterdam?

Ik meen me te herinneren dat daar misschien ook een party zou worden georganiseerd of vergis ik me hierin. Eventueel zouden er op de dag zelf een of twee mensen vanuit linuxclub maassluis kunnen helpen, maar dat hangt ook af van de datum.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleaseParty/Intrepid/NL/
Er is over Rotterdam nog weinig bekend

« Reactie #181 Gepost op: 2008/10/09, 21:11:21 »
Ik heb een E-Tech nogwat webcam van 15 euro, maar hij heeft me zowel onder Windows als onder Ubuntu nog nooit teleurgesteld. Is een mooi ding met goeie kwaliteit :) En ik testte even of Ekiga hem herkent, en herkennen doet ie inderdaad dus ik neem aan dat ie ook werkt met Ekiga.

« Reactie #182 Gepost op: 2008/10/10, 12:41:42 »
Nog steeds niks bekend van Solcon? Het zou fijn zijn als we eens wat duidelijkheid van ze kregen zodat we alles op tijd op poten kunnen hebben...

Offline Double12

• Lid
« Reactie #183 Gepost op: 2008/10/10, 13:53:11 »
Citaat van: Vistaus
Nog steeds niks bekend van Solcon? Het zou fijn zijn als we eens wat duidelijkheid van ze kregen zodat we alles op tijd op poten kunnen hebben...
In principe hoef je natuurlijk niet de hele party af te laten hangen van Solcon. Het is handig om alle dingen die je kunt regelen zonder van Solcon afhankelijk te zijn, alvast gedaan te hebben.

« Reactie #184 Gepost op: 2008/10/10, 14:31:53 »
Klopt, maar het zou wel handig zijn als we een bevestiging kregen want straks zegt Solcon dat het niet door kan gaan of we krijgen een kleinere zaal dan we verwachten enz. Dan hebben we alles voor niks geregeld.

« Reactie #185 Gepost op: 2008/10/10, 14:57:30 »
Hebben jullie maar 1 sponsor aangeschreven? Bel anders even. De secretaresse weet vast wel waar die brief ergens uithangt.
En anders kun je misschien nog 1 of 2 bedrijven aanschrijven?
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #186 Gepost op: 2008/10/10, 15:05:02 »
@Pjotr: Afhankelijk van datum etc. kan ik eventueel wel meehelpen met de release party in Tilburg, als die doorgaat. Ik weet wel niet zo heel veel van Ubuntu, niet meer dan de basisdingetjes.
Laar maar wat weten via e-mail als je/u wat meer info kan verstrekken over het hoe, waar & wanneer. Als het voor mij te doen is kom ik waarschijnlijk wel :-)

« Reactie #187 Gepost op: 2008/10/10, 20:26:38 »
Citaat van: laacque
Hebben jullie maar 1 sponsor aangeschreven? Bel anders even. De secretaresse weet vast wel waar die brief ergens uithangt.
En anders kun je misschien nog 1 of 2 bedrijven aanschrijven?
Ik heb geen enkele sponsor aangeschreven, ik heb geen idee wat er allemaal voor bedrijven in Dronten zitten, op Solcon na dan. Mijn hulp voor de release party komt pas nadat we een sponsor hebben gevonden.

« Reactie #188 Gepost op: 2008/10/11, 20:11:15 »
arie en ik zullen de webcamverbinding tussen apeldoorn en den haag waarschijnlijk verzorgen ;)

Offline Double12

• Lid
« Reactie #189 Gepost op: 2008/10/11, 21:22:57 »
Goed idee :) We moeten een beetje in contact blijven.

Ik gebruik beide programma's niet, dus ik heb geen idee. Maar misschien is het leuk om Ekiga te laten zien als alternatief voor Skype in ubuntu.

« Reactie #190 Gepost op: 2008/10/11, 21:32:50 »
Of gewoon allebei proberen tijdends de party en kijken welke het beste werkt voor de verbinding?

Natuurlijk zou Ekiga het leukst zijn.

Offline stani

• Lid
« Reactie #191 Gepost op: 2008/10/12, 00:04:35 »
het is in principe zeker, maar is er nog een voorkeur van de deelnemers voor Skype of Ekiga?
Vanuit het oogpunt van vrije software is dit eigenlijk geen vraag, zie:
http://www.fsf.org/campaigns/priority.html#skypereplacement

Ekiga 3 heeft heel grote verbeteringen en is deel van Gnome 2.24 wat in Intrepid zit. Helaas is de communicatie niet zo goed verlopen waardoor Ekiga 3 dreigt Intrepid niet te halen:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ekiga/+bug/274085

Er is een PPA van de Ekiga developers:
Citaat
https://launchpad.net/~sevmek/+archive
Maar aangezien dit geen officiële Ubuntu repository is kunnen we dit gebruikers ook niet aanraden.

Grrrr, dus het is helaas niet zo simpel. Toch ben ik er een sterk voorstander van om eerst te proberen met Ekiga en dan pas met Skype. Met Skype demonstreren is toch een beetje MSN gebruiken (in het hypothetische geval dat Microsoft een linux client hiervan zou uitbrengen) ipv Pidgin. Voor de video's van de Hardy release party heb ik bijvoorbeeld ook bewust voor ogg gekozen ipv avi of mov. Release parties zijn toch een beetje een inwijding in vrije software en hebben een voorbeeldfunctie. Hoe meer we kunnen laten zien dat er vrije alternatieven zijn hoe beter. Het gaat tenslotte niet in de eerste plaats om gratis software (zoals Skype), maar eerder om vrije software (zoals Pidgin, Ekiga, ...)

Offline gijsisok

• Lid
« Reactie #192 Gepost op: 2008/10/12, 00:08:16 »
Citaat van: stani
het is in principe zeker, maar is er nog een voorkeur van de deelnemers voor Skype of Ekiga?
Vanuit het oogpunt van vrije software is dit eigenlijk geen vraag, zie:
http://www.fsf.org/campaigns/priority.html#skypereplacement

Ekiga 3 heeft heel grote verbeteringen en is deel van Gnome 2.24 wat in Intrepid zit. Helaas is de communicatie niet zo goed verlopen waardoor Ekiga 3 dreigt Intrepid niet te halen:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ekiga/+bug/274085

Er is een PPA van de Ekiga developers:
Citaat
https://launchpad.net/~sevmek/+archive
Maar aangezien dit geen officiële Ubuntu repository is kunnen we dit gebruikers ook niet aanraden.

Grrrr, dus het is helaas niet zo simpel. Toch ben ik er een sterk voorstander van om eerst te proberen met Ekiga en dan pas met Skype. Met Skype demonstreren is toch een beetje MSN gebruiken (in het hypothetische geval dat Microsoft een linux client hiervan zou uitbrengen) ipv Pidgin. Voor de video's van de Hardy release party heb ik bijvoorbeeld ook bewust voor ogg gekozen ipv avi of mov. Release parties zijn toch een beetje een inwijding in vrije software en hebben een voorbeeldfunctie. Hoe meer we kunnen laten zien dat er vrije alternatieven zijn hoe beter. Het gaat tenslotte niet in de eerste plaats om gratis software (zoals Skype), maar eerder om vrije software (zoals Pidgin, Ekiga, ...)
+1, maar wat natuurlijk ook weer mooi is is het laten zien dat Skype ook werkt op Linux, dus beide kanten zijn wel goed.

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #193 Gepost op: 2008/10/12, 11:14:56 »
Daarbij komt dat Skype heel erg vies is. Het is niet zomaar freeware; het hele opzet, protocol en programma staat regelrecht tegenover het idee van vrije software. Wat meer info en linkjes kan je vinden op Wikipedia.

« Reactie #194 Gepost op: 2008/10/12, 11:29:17 »
[offtopic]
Dat zijn serieuze dingen die daarin gezegd worden.  Geen Skype voor mij.  Gelukkig dat ik dat nu lees, want het staat op m'n planning om eindelijk ooit iets te gaan doen met VOIP.  Zal voor mij dan zeker geen Skype worden.
[/offtopic]
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline stani

• Lid
« Reactie #195 Gepost op: 2008/10/12, 11:44:45 »
Citaat van: Rulus
Daarbij komt dat Skype heel erg vies is. Het is niet zomaar freeware; het hele opzet, protocol en programma staat regelrecht tegenover het idee van vrije software. Wat meer info en linkjes kan je vinden op Wikipedia.
En wat dacht je van dit:
http://www.security.nl/artikel/23208/1/Skype_monitort_Chinese_berichten,_filtert_melkpoeder.html

Dit onderstreept alleen maar het belang van vrije software. Dus toch eerder Ekiga dan Skype. Het enige nut van het demonstreren van Skype is dat het ook werkt onder Ubuntu. Meer niet.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #196 Gepost op: 2008/10/12, 12:19:42 »
Jullie hebben inderdaad gelijk, de install parties gaan niet alleen over Ubuntu, maar ook over free/open-source software, zeker in het geval van de party in Den Haag.
Dat Ekiga niet in de repo's zit, is dan maar even jammer. Op zich moeten we nieuwe gebruikers natuurlijk leren dat ze niet uit andere potjes moeten snoepen dan de standaard repositories. Maar we laten dit gewoon als voorbeeld zien ("het kan in volgende versies van Ubuntu"), en dan moeten gebruikers zelf weten wat ze met die informatie doen. Desnoods halen ze gewoon een los deb'je van een site, in plaats van een hele repository toe te voegen.

Offtopic:
Ik moet trouwens zeggen dat ik het nogal gehad heb met de pakketten van Ubuntu. Package freezes, en denk dan maar niet dat er nog een uitzondering wordt gemaakt voor een belangrijk pakket (zoals bijv. Abiword 2.6 in Hardy). Nu zit Hardy nog steeds met Abiword 2.4.x. Die was al 1,5 jaar oud, tegen het einde van de supportperiode van Hardy is die 4,5 jaar oud. Lekker dan.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #197 Gepost op: 2008/10/12, 12:30:41 »
Citaat van: Double12
Offtopic:
Ik moet trouwens zeggen dat ik het nogal gehad heb met de pakketten van Ubuntu. Package freezes, en denk dan maar niet dat er nog een uitzondering wordt gemaakt voor een belangrijk pakket (zoals bijv. Abiword 2.6 in Hardy). Nu zit Hardy nog steeds met Abiword 2.4.x. Die was al 1,5 jaar oud, tegen het einde van de supportperiode van Hardy is die 4,5 jaar oud. Lekker dan.
Ik vind dat geen probleem.... Als iets goed werkt, dan hoef ik helemaal geen nieuwere versie. Vroeger (vroegâh, want ik ben een ex-Hagenees) in Windows, gebruikte ik ook nog gewoon Microsoft Word 97. Klein, snel, en voldeed precies aan mijn wensen.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #198 Gepost op: 2008/10/12, 14:03:04 »
@pjotr123: Dat snap ik. Ik geef er zelf wel de voorkeur aan om overal de nieuwste versie van te hebben.
Maar of je nou van oude stabiele of de nieuwste software houdt,  in het geval wat ik net noemde (Abiword) was het sowieso onverstandig om de oude versie te houden: 2.4 werd helemaal niet meer ondersteund door de developers, dus waarschijnlijk ook geen bugfixes meer.

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #199 Gepost op: 2008/10/12, 14:32:54 »
Een kleine status update over de install party in Hasselt (België). Zoals vorige keren wordt deze georganiseerd in samenwerking met de BitMappers computerclub. De party gaat door op 22 november vanaf 13.00 uur. Iedereen is welkom in de A. Rodenbachstraat 18, dat is achter het Virga Jesse ziekenhuis (op dezelfde plaats had vorig jaar rond deze tijd ook de Gutsy release party plaats). Alle details staan op de wiki, waar je ook kan laten weten dat je komt.

Er is een flyer gemaakt om het evenement voor het grote publiek onder de aandacht te brengen. Je vind hem ter download op dezelfde wikipagina, in verschillende formaten en afmetingen. Er is ook een XCF bestand beschikbaar zodat de flyer desgewenst voor andere parties/evenementen aan te passen is (kan bewerkt worden met GIMP). De flyer voor Hasselt zal gedrukt en verspreid worden, maar je mag gerust helpen door hem zelf af te printen en op te hangen in scholen, bibliotheken en culturele centra in (de buurt van) Hasselt.

Ik heb ook de (Belgische) intro-presentatie over Ubuntu wat opgefrist, je kan ze onderaan deze wikipagina downloaden. Ze is ontworpen om herhaald af te spelen op beurzen, maar kan ook gebruikt worden op parties. Uiteraard mag je ze aanpassen.