Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De Hardy Releaseparty op 17 mei in Amsterdam  (gelezen 51142 keer)

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
De Hardy Releaseparty op 17 mei in Amsterdam
« Reactie #175 Gepost op: 2008/05/18, 01:03:30 »
Citaat van: Kletskous
Hier mijn verslag van wat ik meegemaakt heb op deze dag:

http://www.kletskous.com/2008/05/17/verslag-van-de-release-party-van-hardy-heron-in-amsterdam/
Is dit een verslag over de Release Party? Je zegt niets over de party zelf, buiten het feit dat je door de schuld van de organisatie geen geld of middelen ter beschikking kon stellen, de rest gaat over een paar presentaties die daar plaats vonden en je reactie erop. Ik vind je blogpost dus slecht.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Catharina

• Lid
    • http://www.mingos.nl
« Reactie #176 Gepost op: 2008/05/18, 01:18:06 »
Citaat van: bartek
Hier mijn verslag van wat ik meegemaakt heb op deze dag:

http://www.kletskous.com/2008/05/17/verslag-van-de-release-party-van-hardy-heron-in-amsterdam/
Is dit een verslag over de Release Party? Je zegt niets over de party zelf, buiten het feit dat je door de schuld van de organisatie geen geld of middelen ter beschikking kon stellen, de rest gaat over een paar presentaties die daar plaats vonden en je reactie erop. Ik vind je blogpost dus slecht.
Ehhh, wij kwamen naar de party in het Volkskrantgebouw en daar waren interessante presentaties en voor zover ik die heb meegemaakt, heb ik daarvan verslag gedaan. Jammer dat je die slecht vindt.  Was er nog ergens anders een party of zo en zo ja, waar dan? In Paradiso misschien?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #177 Gepost op: 2008/05/18, 07:24:20 »
Citaat van: maasnet
Vrijdag:

"Nieuwste Ubuntu mikt ook op professionele markt"

http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article989627.ece/Nieuwste_Ubuntu_mikt_ook_op_professionele_markt

Zaterdag:

"Ubuntu verdient presentatie van zelfde kwaliteit als zijn software"

http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/article990360.ece/Ubuntu_verdient_presentatie_van_zelfde_kwaliteit_als_zijn_software
Citaat
Ook al is een upgrade naar een nieuwere versie telkens gratis, het levert in grote bedrijfsnetwerken met veel pc’s veel werk op waar men niet op zit te wachten. Daarom belooft Ubuntu voor Hardy Heron drie jaar ondersteuning en veiligheidsupdates, waar dat voor de andere versies telkens zes maanden is.
deze informatie is niet correct. en komt uit het vrijdagnieuws van trouw.
jammer. voor de zakelijke markt (servers)===>5 jaar updates
gewone versies niet zes maanden maar 1,5 jaar.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #178 Gepost op: 2008/05/18, 07:28:42 »
kletskous, die eerste presentatie in de grote zaal was toch van arjen kamphuis?
ik kwam twee minuutjes te laat, dus ik heb niet gehoord dat hij zich voorstelde... hij gaf toch de lezing over privacy, burgerrechten, etc.?

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #179 Gepost op: 2008/05/18, 08:07:22 »
Wat een journalist al niet teweeg kan brengen met een paar kritische kanttekeningen....

Vergeet niet zelf te oordelen natuurlijk en te beoordelen of je eigen doelstellingen behaald zijn...

Volgens mij bedoelt Vincent Dekker met zijn kritsche noot dat het Ubuntu van nu de beste presentatie verdient die mogelijk is, een presentatie passend bij de huidige kwaliteit. Een enorm compliment voor Ubuntu en een tip voor de volgende keer lijkt me. Niet meer en niet minder....

Wie zich dat aantrekt moet natuurlijk snel even mailen naar de huidige organisatie, dan kan die de volgende keer de dingen nog beter aanpakken, samen met elkaar, zo gaat dat in een community.

Wat mij betreft; geweldig gedaan Matthijs, je hebt geheel zelfstandig en voor een heel groot deel alleen, dit neergezet, dat is bijzonder en dat verdient een groot compliment, bij deze....

Ik heb genoten, met en zonder kritische kanttekeningen.

Groet

Offline BlackBurn

• Lid
    • http://www.robmaas.eu
« Reactie #180 Gepost op: 2008/05/18, 10:44:01 »
Ik denk dat het probleem waar Ubuntu mee worstelt en wat ik gisteren ook een beetje zag, dat het heel moeilijk is om als vrijwilgers met een krap budget een professionele uitstraling te krijgen.

Dit is ook de reden waarom Ubuntu nog steeds een beetje in een donker hoekje staat voor het grote publiek en sommige mensen (lees veel "standaard" gebruikers) het niet eens opmerken.

Voor mij is wel duidelijk geworden, dat Ubuntu veel verder kan komen dan dat het nu al is, echter is dit een lastigere taak dan je zou denken, wel ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik Ubuntu hier in mijn directe omgeving meer ga promote dan dat ik al deed.

Veder waren niet alle presentaties diepgaand genoeg voor mij, maar dit is ook niet het publiek waar op gericht werd, verder heb ik me prima vermaakt en mijn complimenten voor de gehele organisatie.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline BlackBurn

• Lid
    • http://www.robmaas.eu
« Reactie #181 Gepost op: 2008/05/18, 11:27:02 »
Weet iemand nog hoe het boek heette wat Arjen in zijn presentatie had zitten, bijna an het einde?
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline raggar

• Lid
    • fietsen naar Tibet
« Reactie #182 Gepost op: 2008/05/18, 11:30:16 »
Citaat van: w.hellinga
Wat een journalist al niet teweeg kan brengen met een paar kritische kanttekeningen....

Vergeet niet zelf te oordelen natuurlijk en te beoordelen of je eigen doelstellingen behaald zijn...

Volgens mij bedoelt Vincent Dekker met zijn kritsche noot dat het Ubuntu van nu de beste presentatie verdient die mogelijk is, een presentatie passend bij de huidige kwaliteit. Een enorm compliment voor Ubuntu en een tip voor de volgende keer lijkt me. Niet meer en niet minder....

Wie zich dat aan trekt moet natuurlijk snel even mailen naar de huidige organisatie, dan kan die de volgende keer de dingen nog beter anpakken, samen met elkaar, zo gaat dat in een community.

Wat mij betreft; geweldig gedaan Matthijs, je hebt geheel zelfstandig en voor een heel groot deel alleen, dit neergezet, dat is bijzonder en dat verdient een groot compliment, bij deze....

Ik heb genoten, met en zonder kritische kanttekeningen.

Groet
1+ Ik en het geheel met je eens Willem!

Trouwens, zoals ik het artikel lees is het juist een enorm compliment naar Ubuntu:
Ubuntu is de fase van leuk speeltje voor nerds duidelijk ontgroeid en kan zich aanbieden als een volwaardig systeem voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.Dat daar dan een professioneel georganiseerde party bij hoort is wel wat iedereen verwacht, maar daarom moet het nog niet. Ubuntu is juist groot geworden door het op een andere manier aan te pakken, dat spreekt de mensen aan.

De party was volgens mij geheel naar het idee van Ubuntu. Veel mensen die anderen wilde helpen, een fijne sfeer en enthousiast me overal. Dit is het idee dat juist bij Ubuntu hoort. Het was top, Matthijs en alle anderen super gedaan!!! :) :D

Offline Catharina

• Lid
« Reactie #183 Gepost op: 2008/05/18, 11:38:26 »
Citaat van: leoquant
ik kwam twee minuutjes te laat, dus ik heb niet gehoord dat hij zich voorstelde... hij gaf toch de lezing over privacy, burgerrechten, etc.?
Dat klopt, maar ik was er toen nog niet en de presentatie van Brenno was in de kleine zaak maar ging dus ook over privacy.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #184 Gepost op: 2008/05/18, 11:43:18 »
Citaat van: leoquant
Dat klopt, maar ik was er toen nog niet en de presentatie van Brenno was in de kleine zaak maar ging dus ook over privacy.
ok, mooi dat hij het TOR project wel noemde. dat project verdiend wel meer steun vind ik.
documentatie: http://www.torproject.org/documentation.html.nl#RunningTor
sudo apt-get install tor
sudo apt-get install privoxy

« Reactie #185 Gepost op: 2008/05/18, 12:15:33 »
Ik was zelf te vinden op de 7e etage bij de installatie hulp. Ik heb heel kort wat presentaties gezien, dus daar kan ik geen mening over vormen.
Vorig jaar was de vraag vertaal Ubuntu in een woord in het Nederlands of iets van die strekking, dit woord is gezellig. En dat vond ik het ook wel in de overtreffende trap, zeer gezellig. En dat is volgens mij ook een doelstelling van de Ubuntu gemeenschap voor de gemeenschap door de gemeenschap maar wel gezellig. En ja alles kan beter, proffesioneler etc. vergeet niet dat Microsoft een tigvoudig budget heeft voor het lanceren van een nieuw product, echter zo'n hechte gemeenschap als Ubuntu-nl heeft denk ik niet. Ik vind dat Matthijs een uitstekende prestatie heeft geleverd voor het waarschijnlijk krappe budget.
En net als Laaque schreef is dat stukje niet op vrijdag geschreven?
De link van Kletskous werkt niet bij mij.
Zo een beetje rommelig stukje, ik heb in ieder geval genoten en op naar de volgende Release Party, doe maar in het Hilton Holtel New York zijn ze bij de pers ook te vreden.;)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline stani

• Lid
    • http://pythonide.stani.be
« Reactie #186 Gepost op: 2008/05/18, 12:36:19 »
Zelf vind ik het niet slecht dat het trouwartikel de discussie op gang trekt. Dat laat ons toe het doel van de release party helder te definiëren. Wat voor ons belangrijk is, is dat we naar de 'buitenwacht' het juiste inzicht geven. De loco release parties worden georganiseerd door en voor de gemeenschap. Dit heeft consequenties: geen budget, vrijwillige inzet, gratis inkom, ... Hoe je het draait of keert dat is op zich al geen professioneel uitgangspunt om een presentatiedag te organiseren. Dus dat zal nooit kunnen concurreren met professionele presentaties van Microsoft, Apple of welke andere multinational dan ook. Als je dat als doel zou stellen, bedrieg je jezelf en kom je alleen maar bedrogen uit.

Maar betekent dat zo'n professionele presentatie, waar Trouw naar vroeg, voor Ubuntu niet bestaat? Die bestaat zeker wel: Ubuntu Live (http://en.oreilly.com/ubuntu2008/public/content/home). Deze wordt door Canonical georganiseerd met vooraanstaande sprekers uit het bedrijfsleven en Mark Shuttleworth himself. Hier pompt Canonical veel geld in en de toegangsprijs is ook zeer professioneel: van $645 tot $895. Voor een individu lijkt dit veel geld. Voor bedrijven is dit vaak de investering waard om daar hun technische medewerkers naar toe sturen.

Het zou dan ook absurd zijn dat wij met onze release party met Ubuntu Live gaan concurreren. Wat we wel kunnen doen is in communicatie (zoals persberichten, ...) de rol van onze release party tov "Ubuntu Live" verduidelijken zodat dit de buitenwacht duidelijker is en ze dus niet verwachten dat de release party een concurrent is van bijvoorbeeld de Apple presentaties die Steve Jobs himself geeft. Een loco release party is er voor en door de gemeenschap. Het feit dat bijvoorbeeld Steve er was, was puur toeval omdat ik hem kende en hij een stukje vrije tijd van zichzelf hieraan wou geven. Hij schaamde zich een beetje dat hij als VIP werd opgevoerd omdat hij maar al te goed weet dat veel mensen zich veel meer hebben opgeofferd voor dit evenement en de Ubuntu gemeenschap. Canonical heeft hem niet gestuurd, want zij willen juist dat de gemeenschap op eigen benen kan staan. Zij zouden het heel jammer vinden moest een release party pas geslaagd worden geacht, als er een 'officiële' Canonical speaker is. Als je weet hoeveel release parties worden georganiseerd in verhouding tot het aantal mensen wat bij Canonical werkt dan kunnen ze gaan stoppen met Ubuntu te ontwikkelen. Bovendien zijn de meeste mensen die bij Canonical werken heel goede programmeurs, maar daarom niet goed in pr of presentaties. Steve is gelukkig beide ;-)

Dit gezegd zijnde, valt er natuurlijk van alles te verbeteren. De microfoons in de zaal om het publiek vragen te laten stellen leken heel professioneel, maar het was jammer dat ze het niet deden. Als architect vond ik de ruimte en inrichting ook rommelig en onprofessioneel. Maar als architect weet ik ook hoeveel tijd en moeite het zou kosten om dat in iets anders om te toveren. En dat is toch de bottleneck: als er niet genoeg vrijwilligers hiervoor zijn houdt het gewoon op. En zo zou je nog meer punten kunnen vinden... Het is nooit verkeerd om achteraf in alle kalmte een construtieve evaluatie te voeren.

Het zou te goedkoop zijn om alleen de organisatie hiervoor met de vinger te wijzen. Die draaiden al voor 200%. Hoe kan je een overbelast iemand afrekenen op wat hij zelf niet naar eigen wensen heeft kunnen uitvoeren? Ik denk dat alle potentiële vrijwilligers een hand in eigen boezem kunnen steken en het zou fantastisch zijn als ze volgende keer wel meehelpen.

Presentaties kunnen altijd beter. Ik heb al veel positieve reacties op mijn presentatie gehad en heb dus genoeg reserve voor wat meer kritiek. Dus ga je gang hier op het forum of via privé berichten, want ik leer graag bij. Het zou wel goed zijn voor de organisatie (zowel in België als Nederland) om beter het doelpubliek te specificeren bij de presentaties, met name: beginner/gevorderd en particulier/zakelijk. (Dit zou je kunnen koppelen aan de inschrijvingsformulier zoals in België.) Dat zal er voor zorgen dat het publiek meer uit de presentaties haalt en niet alle presentaties zich moeten richten op beginners. Ik vond het goed dat Dennis een presentatie deed over een blik in de keuken. Dat was niet meteen voor beginners, maar toch heel toegankelijk voor iemand die Ubuntu al een tijdje gebruikt. Het zou best kunnen dat er meer behoefte is aan meer gevorderde topics. Misschien zou het een goed idee zijn om eens een enquête te organiseren waar mensen presentaties over willen. De beste structuur voor de organisatie lijkt mij om een kleinere groep mensen te kiezen die beloven zich er volledig voor in te zetten en er genoeg vrije tijd te hebben. Mensen die enkel ideeën of feedback willen aanreiken kunnen zich kandidaat stellen, maar het is aan die kleinere groep om daar iets mee te doen. Vervolgens moet er naar de release party toe een groter leger van vrijwilligers klaar staan die door de kleinere groep worden aangestuurd. Open source projecten organiseren zich meestal met benevolente dictatuur (bv Linus over de Kernel, Mark over Ubuntu, Guido over Python, ... ). Dit blijkt veel beter te werken als democratie (lees bv http://linux-foundation.org/weblogs/openvoices/linus-torvalds-part-i/). Niet iedereen zal het met alles eens zijn en er kan al eens iets fout gaan (zoals met sponsoring), maar het gaat vooruit en levert resultaat op. Anders krijg je eindeloze flamewars en blokkeert het proces. Die kleinere groep hoeft niet elke keer hetzelfde te zijn, maar minimale continuiteit is wel gewenst. Deze kan in irc worden gekozen voor elke release party, net zoals MOTU een release team kiest bij elke release.

Zelf vond ik dus de releaseparty wel heel geslaagd: volledig voor en door de gemeenschap. We zijn inderdaad geen bedrijf (laat dat over aan Canonical en Ubuntu Live) en het fun aspect moet aanwezig zijn. De website was prachtig en kan misschien verder ontwikkeld worden als een open source project voor release parties ;-) Dus ik wil nogmaals de organisatie en alle vrijwilligers hartelijk feliciteren! Jullie inzet en enthousiasme was fenomenaal!

Offline Catharina

• Lid
« Reactie #187 Gepost op: 2008/05/18, 12:53:34 »
Perfect uitgelegd Stani.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #188 Gepost op: 2008/05/18, 13:18:27 »
Zeer goede evaluatie Stani.

We hebben gisteren reeds over het probleem organisatie -> steun vanuit Canonical gesproken en het is inderdaad zeer moeilijk voor hun om ons te steunen. Ik herinner me trouwens dat een vriend van me 5.000€ moest betalen om naar een presentatie van een Nokia topman te gaan luisteren op een beurs in Barcelona. Voor de gewone man is dit onbetaalbaar maar voor bedrijven een uitgesproken kans om rechtstreeks met de topmannen te spreken waardoor er vaak sneller en meer bereikt wordt dan via hun personeel.

Zolang Ubuntu-nl en Ubuntu-be geen wettelijke basis hebben zoals een vzw of stichting kunnen we geen facturen uitschrijven. Het enige wat we op dit moment kunnen is sponsors aantrekken om de gemaakte onkosten te financieren.Voorwaar niet simpel omdat we dan steeds als tussenpersoon moeten optreden tussen de sponsor en de leverancier van goederen/diensten. We zullen nooit dure sprekers kunnen uitnodigen maar als ik zag wat onze sprekers ervan brachten kan ik alleen maar blij zijn.

Voorlopig zullen we het dus inderdaad moeten houden op gezellige bijeenkomsten waarin de gebruiker centraal staat maar binnen 2 jaar wil ik terug mikken op een hoger niveau. Een LTS richt zich naar bedrijven en diesten,  we mogen deze groep niet vergeten. De ervaring die we opgedaan hebben op deze parties moeten we gebruiken om dit doel te bereiken.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #189 Gepost op: 2008/05/18, 14:37:31 »
We moeten eerst goed weten wat we willen en wat onze taak is. Misschien moeten we doelstellingen formuleren.

Enkele vragen:

Is het ONZE taak om Ubuntu aan de man te brengen bij bedrijven?

Zou Canonical (als belanghebbende daar ook niet wat voor moeten doen (misschien zelfs het meest?)

Mijn eerste indruk toen ik binnenkwam was: "Wow, dit is een GROOT evenement!!"

Het was te groot voor vrijwilligers en te klein voor een "echte" beurs. We zitten tussen tafellaken en servet.

Ik vind dat erin ieder geval dat er meer was dan je redelijkerwijs van vrijwiligers mag verwachten. Moet het professionelers dan moeten alle stakeholders dan ook bijdragen. "Put your money where your mouth is".

Voor mij was het leuk om al die onbekende bekenden te ontmoeten.

Wat heb ik zelf geleerd?
Ik had verwacht dat er hardwareproblemen konden komen, dus had ik wat geheugens en een Nvidia videokaart bij me, evenals een harde schijf voor backups.
Stom genoeg had ik geen schroevendraaier bij me.
De volgende keer maak ik aparte tafeltjes met duidelijke opschriften:
"Laptophulp", "Desktophulp" "Demonstraties" "Vragen" enz.

Voor de rest:

Nice to have met you.

Zijn er al foto's?

xubuntufan01

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: 2008/05/18, 14:56:18 »
Citaat van: bartek
Zeer goede evaluatie Stani.

We hebben gisteren reeds over het probleem organisatie -> steun vanuit Canonical gesproken en het is inderdaad zeer moeilijk voor hun om ons te steunen.
Zolang Ubuntu-nl en Ubuntu-be geen wettelijke basis hebben zoals een vzw of stichting kunnen we geen facturen uitschrijven. Het enige wat we op dit moment kunnen is sponsors aantrekken om de gemaakte onkosten te financieren.Voorwaar niet simpel omdat we dan steeds als tussenpersoon moeten optreden tussen de sponsor en de leverancier van goederen/diensten. We zullen nooit dure sprekers kunnen uitnodigen maar als ik zag wat onze sprekers ervan brachten kan ik alleen maar blij zijn.

Voorlopig zullen we het dus inderdaad moeten houden op gezellige bijeenkomsten waarin de gebruiker centraal staat maar binnen 2 jaar wil ik terug mikken op een hoger niveau. Een LTS richt zich naar bedrijven en diesten,  we mogen deze groep niet vergeten. De ervaring die we opgedaan hebben op deze parties moeten we gebruiken om dit doel te bereiken.
Als we Ubuntu aan de man wil brengen, dan dienen we ons bezig te houden met de startende ondernemers. Deze hebben namelijk nog geen inrichting gemaakt van een administratief systeem. Maar dan moet Ubuntu ook iets te bieden hebben. Zelf maak ik gebruik voor OsFinancials voor de boekhouding, maar helaas draait het niet native onder Ubuntu. Aangezien dit programma een open source programma is onder Windows, zou het gepoort moeten worden naar Ubuntu en het liefst werkend onder een GTK-omgeving. Of we moeten GnuCash naar een hoger niveau brengen en een versie maken die geschikt is voor Nederlandstalige zakelijk markt. Een aantal wensen, die dienen te werken zijn:
- goed en eenvoudig boekhoudprogramma werkend in een GTK-omgeving onder Ubuntu
- urenregistratieprogramma
- mindmap-applicatie: freemind, maar dan zonder dat Java-gedoe: vertraagt alles
maar
- salarisadministratieprogramma
- produktcatalogusprogramma gekoppeld aan voorraadbeheerprogramma
- CRM-programma
En alle programma's dienen zo eenvoudig mogelijk te werken. Geschikt gemaakt voor kleine bedrijven met een makkelijke mogelijkheid als deze bedrijven wat groter worden en daardoor complexer worden om aan te sturen.

Vriendelijke groet,
Xubuntfan01

Offline rja

• Lid
« Reactie #191 Gepost op: 2008/05/18, 15:18:16 »
Citaat van: xubuntufan01
urenregistratieprogramma
maar
- CRM-programma
En alle programma's dienen zo eenvoudig mogelijk te werken. Geschikt gemaakt voor kleine bedrijven met een makkelijke mogelijkheid als deze bedrijven wat groter worden en daardoor complexer worden om aan te sturen.

Vriendelijke groet,
Xubuntfan01
Dat is er al voor een groot deel al.

Ubuntu server zou meer moeten aanslaan, als alternatief voor Redhat of Suse.

Ik heb een Debian server bij een host provider staan, ik ben eigelijk niet blij de snelle release na 1 jaar van de stabiele versie, ik zou graag de Ubuntu server gebruiken, omdat dat die vijf jaar ondersteuning heeft, maar dat bieden ze nog niet aan.

Offline stani

• Lid
    • http://pythonide.stani.be
« Reactie #192 Gepost op: 2008/05/18, 15:24:23 »
Citaat van: rja
urenregistratieprogramma
maar
- CRM-programma

Vriendelijke groet,
Xubuntfan01

Ik heb een Debian server bij een host provider staan, ik ben eigelijk niet blij de snelle release na 1 jaar van de stabiele versie, ik zou graag de Ubuntu server gebruiken, omdat dat die vijf jaar ondersteuning heeft, maar dat bieden ze nog niet aan.
Misschien een idee dat mensen met kennis ter zake een pagina over "Ubuntu voor (startende) ondernemers" aanmaken op de nederlandse documentatie wiki, want dit zal wel een veel terugkomende vraag zijn.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #193 Gepost op: 2008/05/18, 15:34:04 »
Voor bedrijven is het naar mijn idee nog niet echt duidelijk wat er allemaal voor alternatieven zijn.
Voor Microsoft Dynamics voor accounting- CRM- en ERP-software is er Openbravo (http://www.openbravo.com/) als alternatief.
Echter is het alleen nog niet echt makkelijk om deze te installeren onder Ubuntu vandaar dat ik hier ook een idee voor heb gepost http://brainstorm.ubuntu.com/idea/3986/
En het is jammer dat ze niet zijn aangemeld op launchpad zodat iedereen makkelijker kan helpen.
Maar er zijn natuurlijk ook andere programma's maar je moet het wel overzichtelijk hoeden en voorkomen dat bedrijven de bomen door het bos niet meer zien bij het maken van een keuze.

Wat is eigenlijk de samenwerking tussen http://www.ubuntu-nl.org/ en Canonical?

xubuntufan01

• Gast
« Reactie #194 Gepost op: 2008/05/18, 15:34:16 »
Citaat van: stani
Citaat van: rja
urenregistratieprogramma
maar
- CRM-programma

Vriendelijke groet,
Xubuntfan01

.
Misschien een idee dat mensen met kennis ter zake een pagina over "Ubuntu voor (startende) ondernemers" aanmaken op de nederlandse documentatie wiki, want dit zal wel een veel terugkomende vraag zijn.
Dat laatste lijkt me een goed idee, maar zou het niet een idee zijn om een apart forum-onderdeel te wijden aan Ubuntu voor ondernemers.  En welke programma's (lees pakketten) zijn nu makkelijk te gebruiken voor een gewone gebruiker voor boekhouding, urenadministratie, voorraadbeheer en salarisadministratie?

Offline Bobbie

• Lid
« Reactie #195 Gepost op: 2008/05/18, 17:07:16 »
Dit lijkt me een goed plan om een speciaal forum aan te maken voor ondernemers, hiermee wordt een  stimulans ontwikkeld, om de soft ware voor deze groep te gaan ontwikkelen of te verbeteren.

gr

robdej

• Gast
« Reactie #196 Gepost op: 2008/05/18, 21:01:40 »
Is het wellicht verstandig om een business case te publiceren van een ondernemer welke succesvol volledige of gedeeltelijk gebruik maakt van ubuntu/open source. Ondernemers zijn van 'bang' om een onbekende stap te wagen, tenzij ze de ervaringen van anderen ergens kunnen na lezen.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #197 Gepost op: 2008/05/18, 21:35:02 »
Ik denk niet dat ze alleen bang zijn maar ook niet weten welke alternatieve programma's er zijn.
Bij een bedrijf hebben ze geen tijd en zin om te gaan zitten stoeien met een besturingssysteem, het moet werken.
Maar ik denk dat je eerst zou moeten op lijnen welke alternatieve programma's er zijn die draaien op Ubuntu.
Openbravo is een goed alternatief voor Microsoft Dynamics en is ook nog een partner van Ubuntu.
http://www.ubuntu.com/products/SoftwareCatalogue
Het is alleen jammer dat er weinig tot geen Nederlandstalige informatie voor te vinden is.
Ik denk dat Ubuntu met Openbravo een mooi zakelijk pakket is alleen moet er nog iets meer Nederlandse info komen voor Openbravo.

Net verschenen artikel over Openbravo:
http://www.datanews.be/nl/news/90-5-18261/gimv-investeert-3-miljoen-euro-in-spaanse-open-source-belofte--openbravo-.html

Tsiburaska

• Gast
« Reactie #198 Gepost op: 2008/05/19, 16:31:55 »
Als ik de laaste 3 paginas terug lees van op of na 17 Mei, dan moeten we geld vragen voor deze Party en krijgen minder bezoekers maar word het wel professioneler.

Zitten we hier op te wachten? En de zakelijke pakketten zijn bij Canonical verkrijgbaar dus die doen het tegen betaling en of we hier dan dit moeten afhandelen, deze ondernemer is daar niet bepaald voorstander van!

Software mag geld kosten, dat Ubuntu gratis is, leuk maar ik gebruik ook een iets groter Office pakket dan de meeste en heb dat gewoon nodig, en daar zit meer in dan U heeft, en ik draai wegens betrouwbaarheid daarom tot eind Juni liever op 7.10 en ga dan pas over op 8.04 als hier geen klachten en problemen meer zijn, dus jullie zijn ook nuttig voor het testen want als bedrijf wil ik zekerheid en dus voorlopig nog geen Vista dat al 1½ jaar leverbaar is.....

Medewerkers van mij waren dus wel tevreden en de goedkope printjes met plakband zijn net zo goed als duur drukwerk dat na afloop ook als toiletpapier terug zal komen....

Offline gijsisok

• Lid
« Reactie #199 Gepost op: 2008/05/19, 16:42:07 »
Citaat van: Tsiburaska
Als ik de laaste 3 paginas terug lees van op of na 17 Mei, dan moeten we geld vragen voor deze Party en krijgen minder bezoekers maar word het wel professioneler.

Zitten we hier op te wachten? En de zakelijke pakketten zijn bij Canonical verkrijgbaar dus die doen het tegen betaling en of we hier dan dit moeten afhandelen, deze ondernemer is daar niet bepaald voorstander van!

Software mag geld kosten, dat Ubuntu gratis is, leuk maar ik gebruik ook een iets groter Office pakket dan de meeste en heb dat gewoon nodig, en daar zit meer in dan U heeft, en ik draai wegens betrouwbaarheid daarom tot eind Juni liever op 7.10 en ga dan pas over op 8.04 als hier geen klachten en problemen meer zijn, dus jullie zijn ook nuttig voor het testen want als bedrijf wil ik zekerheid en dus voorlopig nog geen Vista dat al 1½ jaar leverbaar is.....

Medewerkers van mij waren dus wel tevreden en de goedkope printjes met plakband zijn net zo goed als duur drukwerk dat na afloop ook als toiletpapier terug zal komen....
Je kan ook een soort van geldinzameling houden bij de uitgang, er zijn vast wel mensen die er wat ingooien. Waaronder ik, heb niet veel te makken doneer nooit naar iets maar voor zo'n project als dit wil ik best een keer een tientje erin gooien ;)