Zelf vind ik het niet slecht dat het trouwartikel de discussie op gang trekt. Dat laat ons toe het doel van de release party helder te definiëren. Wat voor ons belangrijk is, is dat we naar de 'buitenwacht' het juiste inzicht geven. De loco release parties worden georganiseerd door en voor de gemeenschap. Dit heeft consequenties: geen budget, vrijwillige inzet, gratis inkom, ... Hoe je het draait of keert dat is op zich al geen professioneel uitgangspunt om een presentatiedag te organiseren. Dus dat zal nooit kunnen concurreren met professionele presentaties van Microsoft, Apple of welke andere multinational dan ook. Als je dat als doel zou stellen, bedrieg je jezelf en kom je alleen maar bedrogen uit.
Maar betekent dat zo'n professionele presentatie, waar Trouw naar vroeg, voor Ubuntu niet bestaat? Die bestaat zeker wel: Ubuntu Live (
http://en.oreilly.com/ubuntu2008/public/content/home). Deze wordt door Canonical georganiseerd met vooraanstaande sprekers uit het bedrijfsleven en Mark Shuttleworth himself. Hier pompt Canonical veel geld in en de toegangsprijs is ook zeer professioneel: van $645 tot $895. Voor een individu lijkt dit veel geld. Voor bedrijven is dit vaak de investering waard om daar hun technische medewerkers naar toe sturen.
Het zou dan ook absurd zijn dat wij met onze release party met Ubuntu Live gaan concurreren. Wat we wel kunnen doen is in communicatie (zoals persberichten, ...) de rol van onze release party tov "Ubuntu Live" verduidelijken zodat dit de buitenwacht duidelijker is en ze dus niet verwachten dat de release party een concurrent is van bijvoorbeeld de Apple presentaties die Steve Jobs himself geeft. Een loco release party is er voor en door de gemeenschap. Het feit dat bijvoorbeeld Steve er was, was puur toeval omdat ik hem kende en hij een stukje vrije tijd van zichzelf hieraan wou geven. Hij schaamde zich een beetje dat hij als VIP werd opgevoerd omdat hij maar al te goed weet dat veel mensen zich veel meer hebben opgeofferd voor dit evenement en de Ubuntu gemeenschap. Canonical heeft hem niet gestuurd, want zij willen juist dat de gemeenschap op eigen benen kan staan. Zij zouden het heel jammer vinden moest een release party pas geslaagd worden geacht, als er een 'officiële' Canonical speaker is. Als je weet hoeveel release parties worden georganiseerd in verhouding tot het aantal mensen wat bij Canonical werkt dan kunnen ze gaan stoppen met Ubuntu te ontwikkelen. Bovendien zijn de meeste mensen die bij Canonical werken heel goede programmeurs, maar daarom niet goed in pr of presentaties. Steve is gelukkig beide ;-)
Dit gezegd zijnde, valt er natuurlijk van alles te verbeteren. De microfoons in de zaal om het publiek vragen te laten stellen leken heel professioneel, maar het was jammer dat ze het niet deden. Als architect vond ik de ruimte en inrichting ook rommelig en onprofessioneel. Maar als architect weet ik ook hoeveel tijd en moeite het zou kosten om dat in iets anders om te toveren. En dat is toch de bottleneck: als er niet genoeg vrijwilligers hiervoor zijn houdt het gewoon op. En zo zou je nog meer punten kunnen vinden... Het is nooit verkeerd om achteraf in alle kalmte een construtieve evaluatie te voeren.
Het zou te goedkoop zijn om alleen de organisatie hiervoor met de vinger te wijzen. Die draaiden al voor 200%. Hoe kan je een overbelast iemand afrekenen op wat hij zelf niet naar eigen wensen heeft kunnen uitvoeren? Ik denk dat alle potentiële vrijwilligers een hand in eigen boezem kunnen steken en het zou fantastisch zijn als ze volgende keer wel meehelpen.
Presentaties kunnen altijd beter. Ik heb al veel positieve reacties op mijn presentatie gehad en heb dus genoeg reserve voor wat meer kritiek. Dus ga je gang hier op het forum of via privé berichten, want ik leer graag bij. Het zou wel goed zijn voor de organisatie (zowel in België als Nederland) om beter het doelpubliek te specificeren bij de presentaties, met name: beginner/gevorderd en particulier/zakelijk. (Dit zou je kunnen koppelen aan de inschrijvingsformulier zoals in België.) Dat zal er voor zorgen dat het publiek meer uit de presentaties haalt en niet alle presentaties zich moeten richten op beginners. Ik vond het goed dat Dennis een presentatie deed over een blik in de keuken. Dat was niet meteen voor beginners, maar toch heel toegankelijk voor iemand die Ubuntu al een tijdje gebruikt. Het zou best kunnen dat er meer behoefte is aan meer gevorderde topics. Misschien zou het een goed idee zijn om eens een enquête te organiseren waar mensen presentaties over willen. De beste structuur voor de organisatie lijkt mij om een kleinere groep mensen te kiezen die beloven zich er volledig voor in te zetten en er genoeg vrije tijd te hebben. Mensen die enkel ideeën of feedback willen aanreiken kunnen zich kandidaat stellen, maar het is aan die kleinere groep om daar iets mee te doen. Vervolgens moet er naar de release party toe een groter leger van vrijwilligers klaar staan die door de kleinere groep worden aangestuurd. Open source projecten organiseren zich meestal met benevolente dictatuur (bv Linus over de Kernel, Mark over Ubuntu, Guido over Python, ... ). Dit blijkt veel beter te werken als democratie (lees bv
http://linux-foundation.org/weblogs/openvoices/linus-torvalds-part-i/). Niet iedereen zal het met alles eens zijn en er kan al eens iets fout gaan (zoals met sponsoring), maar het gaat vooruit en levert resultaat op. Anders krijg je eindeloze flamewars en blokkeert het proces. Die kleinere groep hoeft niet elke keer hetzelfde te zijn, maar minimale continuiteit is wel gewenst. Deze kan in irc worden gekozen voor elke release party, net zoals MOTU een release team kiest bij elke release.
Zelf vond ik dus de releaseparty wel heel geslaagd: volledig voor en door de gemeenschap. We zijn inderdaad geen bedrijf (laat dat over aan Canonical en Ubuntu Live) en het fun aspect moet aanwezig zijn. De website was prachtig en kan misschien verder ontwikkeld worden als een open source project voor release parties ;-) Dus ik wil nogmaals de organisatie en alle vrijwilligers hartelijk feliciteren! Jullie inzet en enthousiasme was fenomenaal!