Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy Gibbon (7.10) problemen.  (gelezen 108922 keer)

Gutsy Gibbon (7.10) problemen.
« Reactie #275 Gepost op: 2007/10/01, 12:07:34 »
Citaat van: Gijsbert
Problemen? Ik zie geen berichten over Gutsy Beta(of kijk ik er overheen?)
Mijn ervaring is dat Gutsy Beta uitstekend draait.
Xorg.conf was al automatisch goed ingesteld en Compiz draait ook goed,alleen het Fire en Water effect krijg ik niet voor elkaar,wellicht is er 27 Oktober iemand die dat weet.
Verder moet ik nog wat programma's installeren.
Tot mijn grootte vreugde zit de startup manager(SUM) standaard in Gutsy.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Zal je mijn bericht wel overgeslagen hebben niet ? of, maandag-trubbles ?
Bedenk dat ik toch nog wat kijkers in het atelier heb, en als ze benieuwd zijn naar Linux is het mooi om een goed werkend programma te kunnen tonen. Zo niet, maakt het géén goede indruk.
Groet,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline llevering

• Lid
    • http://www.levering.eu
« Reactie #276 Gepost op: 2007/10/01, 12:14:21 »
Citaat van: Vintendo
Dan werkt hij niet. Het programma werrd onverwachts afgesloten:(

// nu werkt hij wel, als ik hem opstart via de terminal maar als ik de terminal dan afsluit is awn ook weg
Waarschijnlijk weet jij het volgende wat ik schrijf wel, maar voor andere die ook zoeken:

Als je avant-window-navigator wilt blijven gebruiken en elke keer wil laten opstarten dan kun je dit via 'Sessions/Sessies' van GNome instellen. Op het 1ste tabblad 'Add/Toevoegen' klikken en als commando 'avant-window-navigator' (zonder aanhalingstekens) opgeven.

Wil je het alleen maar testen, maar wel je terminal kunnen afsluiten? Dat kan ook type in de terminal (of in het schermpje dat je krijgt met alt-F2) 'avant-window-navigator &' (zonder aanhalingstekenings).

« Reactie #277 Gepost op: 2007/10/01, 15:31:45 »
Op dit ogenblik werken zowel Ubuntu en Kubuntu - Gutsy. Het euvel is niet ver te zoeken, ik werdt steeds op een bepaald ogenblik afgebroken, of tijdens de installatie of als ik verder raakte tijdens de updates. Voor Kubuntu zo'n 119 en Ubuntu 141, doch deze konden nog niet allen worden opgehaald.
Zo zie je maar, lag niet bij de pc's maar wel op een ander plekje, het hoe kan ik raden. Doch alles werkt voorlopig goed.
Freddy

schoappied

• Gast
« Reactie #278 Gepost op: 2007/10/01, 17:00:55 »
Een upgrade naar 7.10 op een pc heeft gezorgd dat ie heeeeel traag boot. In alle redelijkheid zou je'm allang uitzetten, maar toevallig liep ie net verder toen ik het echt wilde doen....... nait zo best ...

gekky29

• Gast
« Reactie #279 Gepost op: 2007/10/01, 18:40:37 »
kan beryl niet vinden komt dat nog ? :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #280 Gepost op: 2007/10/01, 18:51:51 »
Citaat van: gekky29
kan beryl niet vinden komt dat nog ? :)
nee dat komt niet in gutsy. wel compiz, en dat is zelfs standaard geactiveerd.....

gekky29

• Gast
« Reactie #281 Gepost op: 2007/10/01, 18:57:53 »
kan er niks van terug vinden hoe stel je compiz in ?

gekky29@gekky29-desktop:~$ sudo compiz
[sudo] password for gekky29:
Checking for Xgl: not present.
Detected PCI ID for VGA: 01:00.0 0300: 1002:4e4a (prog-if 00 [VGA])
Checking for texture_from_pixmap: not present.
Trying again with indirect rendering:
Checking for texture_from_pixmap: present.
Checking for non power of two support: present.
Checking for Composite extension: present.
Comparing resolution (1280x1024) to maximum 3D texture size (2048): Passed.
Checking for nVidia: not present.
Checking for FBConfig: present.
Checking for Xgl: not present.
Starting gtk-window-decorator
/usr/bin/compiz.real (dbus) - Error: dbus_bus_get error: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
/usr/bin/compiz.real (core) - Error: Couldn't activate plugin 'dbus'
/usr/bin/compiz.real (video) - Warn: No 8 bit GLX pixmap format, disabling YV12 image format
?????

Offline llevering

• Lid
    • http://www.levering.eu
« Reactie #282 Gepost op: 2007/10/01, 19:00:54 »
Citaat van: schoappied
Een upgrade naar 7.10 op een pc heeft gezorgd dat ie heeeeel traag boot. In alle redelijkheid zou je'm allang uitzetten, maar toevallig liep ie net verder toen ik het echt wilde doen....... nait zo best ...
Is dat op ongeveer 1/3 van het 'opstart balkje'? Want volgens mij probeert dan één van je netwerkkaarten een IP te krijgen, maar gaat dat mis. Als je op dat moment op ctrl-alt-del drukt dan loopt'ie gelijk door. Ik had daar onder Feisty last van en ben nu juist zo blij dat het (voor mij) bij Gutsy opgelost is.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #283 Gepost op: 2007/10/01, 19:01:21 »
Voor Compiz hoef je alleen de restricted driver aan te zetten (bij Nvidea) dan gaat de rest vanzelf.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #284 Gepost op: 2007/10/01, 19:03:27 »
heb je gutsy echt? dan: system: voorkeuren:uiterlijk: visual effects
wel eerst de drivers voor je graf. kaart installeren. systeem: beheer: beperkt ondersteunde stuurprogramma's. daarna rebooten, en de effecten proberen.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #285 Gepost op: 2007/10/01, 19:04:09 »
zo is het ron. ;)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #286 Gepost op: 2007/10/01, 19:08:49 »

...
Je moet NOOIT zomaar programma's uitvoeren met sudo.
Hierdoor kunnen allerlei ongewenste effecten optreden, waaronder het compleet overhoop gooien van de rechten op de bestanden in je home map.

Een onbekend programma uitvoeren met sudo is nog gevaarlijker. Dat is hetzelfde als een onbekend programma die je ontvangen hebt via de mail uitvoeren onder Windows. Levensgevaarlijk dus.

Vertel ook even wat voor videokaart je hebt. Dat maakt het zoeken naar oplossingen een stuk makkelijker :)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #287 Gepost op: 2007/10/01, 19:12:10 »
Wanneer de driver geïnstalleerd is (zoals hier boven), dan kan je ook met de rechter-muis-toets klikken op je bureaublad en kiezen voor werkblad achtergrond wijzigen.
Bij het meest rechtse tabblad kan je het aanzetten (staat default op simpel).

Succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

gekky29

• Gast
« Reactie #288 Gepost op: 2007/10/01, 19:27:33 »
heb em aan de praat waar kun jue themas downloaden
heb gezocht maar die zijn voor emerald of beryl

edit:
heb een ati radeon 9800XT
heb de driver geinstalleerd maar toen deed compiz helemaal niks meer
de build in werkt prima

opgelost

gekky29

• Gast
« Reactie #289 Gepost op: 2007/10/01, 19:40:46 »
Citaat van: Johanvd

...
Je moet NOOIT zomaar programma's uitvoeren met sudo.
Hierdoor kunnen allerlei ongewenste effecten optreden, waaronder het compleet overhoop gooien van de rechten op de bestanden in je home map.

Een onbekend programma uitvoeren met sudo is nog gevaarlijker. Dat is hetzelfde als een onbekend programma die je ontvangen hebt via de mail uitvoeren onder Windows. Levensgevaarlijk dus.

Vertel ook even wat voor videokaart je hebt. Dat maakt het zoeken naar oplossingen een stuk makkelijker :)
Thnx voor de waarschuwing :)

« Reactie #290 Gepost op: 2007/10/01, 19:56:17 »
Citaat van: llevering
Citaat van: Vintendo
Dan werkt hij niet. Het programma werrd onverwachts afgesloten:(

// nu werkt hij wel, als ik hem opstart via de terminal maar als ik de terminal dan afsluit is awn ook weg
Waarschijnlijk weet jij het volgende wat ik schrijf wel, maar voor andere die ook zoeken:

Als je avant-window-navigator wilt blijven gebruiken en elke keer wil laten opstarten dan kun je dit via 'Sessions/Sessies' van GNome instellen. Op het 1ste tabblad 'Add/Toevoegen' klikken en als commando 'avant-window-navigator' (zonder aanhalingstekens) opgeven.

Wil je het alleen maar testen, maar wel je terminal kunnen afsluiten? Dat kan ook type in de terminal (of in het schermpje dat je krijgt met alt-F2) 'avant-window-navigator &' (zonder aanhalingstekenings).
Geweldig bedankt!
Dat wist ik dus nog niet. Is het mogelijk om de werkblad switcher op het bovendste paneel te plaatsen want die mis ik nu:p Het kan ook mety ctrl+alt+muis maar die switcher was ook wel makkelijk.

// al gevonden(ik moet leren lezen)

En bestaat er een opera afbeelding met transparante achtergrond? Of een betere vraag heeft iemand die voor mij?

Offline chrbox

• Lid
« Reactie #291 Gepost op: 2007/10/02, 00:08:54 »
Hallo,

Ik heb zojuist geupgrade van 7.04 naar 7.10 beta. Als ik nu de pc boot gaat na het laad balkje de monitor op standby en doet het toetsenbord het ook niet meer.
Heeft iemand een idee hoe ik dit  kan herstellen?
Grafische kaart ATI Radeon (7200) video in/out

Chris

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #292 Gepost op: 2007/10/02, 00:26:45 »
control-alt-f2
Inloggen in de terminal die je dan ziet.
Daarna het volgende commando uitvoeren:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
De meeste vragen kan je doordrukken met enter.
Let bij de resoluties wel even op. Deze kan je veranderen met de pijltjestoetsen, tab en spatiebalk.

Hierna je computer opnieuw starten met het volgende commando:
sudo reboot

Welkom trouwens ;)

Offline Patch

• Lid
« Reactie #293 Gepost op: 2007/10/02, 00:37:48 »
Oei!

ik kon het niet laten door de positieve indruk van Gutsy op mijn virtualbox.

En nu?

Ondanks de lekker vlotte compiz heb ik SPIJT!!
Gutsy is toch nog behoorlijk meer beta dan ik dacht...  De eerste update na installatie rond niet lekker af doordat mijn home map op een andere partitie staat.
Enfin, dat was nog wel redelijk snel gefixed maar dan...

Mijn geluidskaart wordt niet herkent, usb drives stoppen middenin het kopieren van veel files, nautilus probleempjes (grijze vensters e.d.) Jakkes.
Gutsy is nog niet gereed. zoveel is me duidelijk geworden.

Dus na het herstellen van Grub (Geen Xp meer, zucht. Dat ze dat nou niet beter doen) breng ik voor het eerst in vele weken weer eens een uurtje in XP door.
Even backuppen van essentiele data. (ik had geen image van de feisty install gemaakt - ja ik weet het...)
Ik post nu vanuit explorer en man, man, man, wat een lelijke letters!! Ik ben al zo gewend aan de Ubuntu look.

Nouja, denk dat ik maar ff lekker ga gamen en morgenavond Feisty terug ga zetten.
Lesje geleerd zullen we maar zeggen! :)
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #294 Gepost op: 2007/10/02, 02:53:46 »
Heeft iemand hier ervaring met Pulseaudio?

Ik probeerde de systeemgeluiden en audio previews in nautilus aan het werk te krijgen, want die doen het standaard niet in Gutsy. Op het Engelse forum had ik gelezen dat ik daarvoor ofwel esound (esd) moest installeren, ofwel pulseaudio.
Met esd werkte het niet, en pulseaudio krijg ik niet fatsoenlijk aan de praat.
Pulseaudio pakt steeds verkeerde instellingen voor de geluidskaart, slurpt processortijd en is niet op een normale manier te configureren lijkt het wel.

« Reactie #295 Gepost op: 2007/10/02, 06:52:52 »
Vandaag heb ik geen tekenwerk, en heb toch Monique zo ver gekregen om verder Ubuntu te gebruiken, Mandriva is niet haar éérste keuze. Dus Kubuntu op haar Packard Bell. Al is hij Beta, hier wil ik Ubuntu zien in mijn atelier... Hoe moeilijk deze pc zich ook laat doen. MOET lukken, anders zit dit Mandriva pack daar nog op.
Laat ik maar beginnen...
Freddy

Offline Tico

• Lid
« Reactie #296 Gepost op: 2007/10/02, 08:23:39 »
Je bent er vroeg genoeg voor opgestaan, houdt ons op de hoogte van je ervaringen

langezwieper

• Gast
« Reactie #297 Gepost op: 2007/10/02, 16:17:33 »
Krijg een vervelende error tijdens het laden van de installatie, die ik bij 7.04 niet heb (net nog getest) nl:
[   129.884000] Buffer I/O error on device hda, logical block 151543 daarna blijft alles hangen

« Reactie #298 Gepost op: 2007/10/02, 18:21:40 »
Citaat van: Artfreddy
Vandaag heb ik geen tekenwerk, en heb toch Monique zo ver gekregen om verder Ubuntu te gebruiken, Mandriva is niet haar éérste keuze. Dus Kubuntu op haar Packard Bell. Al is hij Beta, hier wil ik Ubuntu zien in mijn atelier... Hoe moeilijk deze pc zich ook laat doen. MOET lukken, anders zit dit Mandriva pack daar nog op.
Laat ik maar beginnen...
Freddy
Hierbij, nu draait (K)Ubuntu een paar uur op dit mormel, en lap... daar gaan we terug.
Het rare is dat Mandriva VERUIT de enigre distro is die blijft draaien en welke dit Packard-Bell KL...Systeem blijkt te aanvaarden, internet, schermresolutie en noem maar op. HIER geef ik het op. Ze zal raar kijken als ze thuiskomt, want Ubuntu is niet draaiend.
maar dan moet ik nog niet in paniek slaan, heb er die draaien op Ubuntu en Mandriva is ook geen micro-bill-vista hé.
verdorie, wat een misérie is me dat ! Ik ga toch nog een poging wagen als ik de finale versie van de Gutsy gebrand heb... Niet plooien !
Echt wel ben ik teleurgesteld in mijn eigen nu.
Freddy

« Reactie #299 Gepost op: 2007/10/02, 20:46:47 »
Nadat er een 90 updates zijn verwerkt op mijn 2e computer krijg ik een venstertje over het  aanmeldscherm met de mededeling "Aanmelding mislukt" en kan verder niets meer doen.

Valt dit nog te herstellen?
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"