Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat betekent ¨//.config/debconf-kde-helperrc" not writable  (gelezen 6522 keer)

Offline bauke

• Lid
wat betekent ¨//.config/debconf-kde-helperrc" not writable
« Gepost op: 2025/02/28, 10:54:40 »
wat betekent ¨//.config/debconf-kde-helperrc" not writable. Ik krijg steeds deze error wanneer ik de software update. Is daar iets tegen te doen? Een oplossing voor? Ik gebruik sinds kort KDE plasma op Ubuntu. Ik zag al dat men dit een frankensteincombi vindt, maar KDE vind ik toch wel heel mooi en handig in gebruik. Wat is een goede oplossing?

Offline peer

• Lid
Re: wat betekent ¨//.config/debconf-kde-helperrc" not writable
« Reactie #1 Gepost op: 2025/02/28, 11:05:47 »
ubuntu + kde = kubuntu  (officiele ubuntu versie)

ik gebruik debian 12 kde. Het bestand dat jij noemt komt niet voor op mijn systeem.

Ik zou het bestand hernoemen en opnieuw opstarten en kijken wat er dan gebeurt.

Het kan ook zijn dat het bestand niet bestaat. Als ik het google kom ik verschillende mogelijke oplossingen tegen.

Het kan goed dat te maken heeft met een frankenstein installatie. Als je echt naar kde wil dan zou ik een backup maken van de belangrijke data en een fresh install van kubuntu doen.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/28, 11:11:57 door peer »

Offline bauke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2025/02/28, 11:12:24 »
Wat bedoel je met hernoemen? Ik ben een eenvoudige gebruiker van al deze dingen... ik heb nu een map gemaakt in de .config map met deze naam. Ik kon het namelijk nergens vinden.
« Laatst bewerkt op: 2025/02/28, 11:26:03 door bauke »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2025/02/28, 12:20:28 »
Er is hier een oud bugrapport, 2019, maar misschien werk je met een oudere Ubuntu (18.04?). Een "workaround" is het aanmaken van een bestand "/.config/defconf-kde-helperrc" (let op! een bestand in een folder ".config" in de systeem root directory!) en die eigenaar maken van de gebruiker (betekent dat het slechts voor één gebruiker een "oplossing" is).

Wil je naar KDE over, dan raad ik aan ervoor te zorgen dat je backup van je persoonlijke data geheel up to date is, een Kubuntu installatie-USB aan te maken, en geheel vers de 24.04 (of 24.10) versie van Kubuntu te installeren. Je sprak zelf al van Frankenstein…

Offline bauke

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2025/02/28, 12:38:14 »
dit bedoel je?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2025/02/28, 14:12:40 »
Dat is inderdaad een dialoog waarin je rechten kan instellen. Of dit over het juiste bestand gaat, kan ik niet zien.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2025/02/28, 15:17:09 »
dit is de map

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2025/02/28, 15:38:26 »
wat betekent ¨//.config/debconf-kde-helperrc" not writable. Ik krijg steeds deze error wanneer ik de software update. Is daar iets tegen te doen? Een oplossing voor? Ik gebruik sinds kort KDE plasma op Ubuntu. Ik zag al dat men dit een frankensteincombi vindt, maar KDE vind ik toch wel heel mooi en handig in gebruik. Wat is een goede oplossing?
Een pad dat begint met twee slashes wordt geïnterpreteerd als één slash. Vermits de .config directory onder je homedirectory zit, levert de verwijziging naar /.config.... een niet-schrijfbaar resultaat op en mogelijk ook een bestand dat niet bestaat.  Om te mogen schrijven in de hoofddirectory / moet je trouwens root zijn, als gewone gebruiker kun je dat niet en krijg je een schrijffout. Laat ofwel de twee slashes weg of vervang die door ~/, dat verwijst dan wel naar je homedirectory en dan zal het wel lukken.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2025/02/28, 16:32:16 »
Dat snap ik niet, ik schrijf dit namelijk zelf niet maar dit gebeurt tijdens het updaten, ik kan niets aan die opdracht veranderen....

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2025/02/28, 16:47:06 »
Kun je eens de volgende gecombineerde opdracht uitvoeren in een terminalvenster en de uitkomst(en) daarvan hier posten?
ls /etc/apt/sources.list.d;cat /etc/apt/sources.list

Offline bauke

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2025/02/28, 18:42:20 »
hierbij de uitkomst

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2025/03/01, 03:26:51 »
Zo te zien heb je nogal wat repo's van derden in je systeem ingevoegd. Na wat opzoekwerk ben ik aan de weet gekomen dat de fout in KDE zelf zit en dat die al aanwezig is sinds versie 5.18 en we zitten nu aan 5.27 dacht ik.
Je kunt het met deze instructie oplossen:
sudo ln -s /home/bauke/.config/debconf-kde-helperrc /.config/debconf-kde-helperrcHiermee maken we een snelkoppeling in de root van de directory en het bestand die de updateprocedure zoekt. Als je nu je update en upgrade doet, zou de foutmelding verdwenen moeten zijn.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2025/03/01, 09:57:53 »
Is het wijs om die repo's te verwijderen? En hoe die je dat? Een wat als ik kde wil installeren, welke mappen moet ik precies backuppen om mijn instellingen te bewaren? Ik ben echt een leek.... Dankjewel voor je hulp!

Kreeg bijgaande reactie op de opdracht, werkt dus niet...
« Laatst bewerkt op: 2025/03/01, 10:10:05 door bauke »

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2025/03/01, 10:17:28 »
Alles wat je niet nodig hebt of niet gebruikt kun je in principe gewoon verwijderen. De bestanden die eindigen op .save zijn backups en kun je gewoon wissen als je die niet meer nodig hebt. De bestanden eindigend op .sources of .list worden effectief gebruikt. Begin maar eens die met winehq  erin te verwijderen. Mensen die wine gebruiken (om Windows apps in KDE te kunnen draaien) hebben maar heel zelden een andere of nieuwere versie nodig dan wat standaard in Ubuntu (of Kubuntu) of Linux Mint of Debian staat.
Met
cat /etc/apt/sources.list.d/third-party.sources
kun je kijken wat daar precies inzit vooraleer te beslissen of je die wil verwijderen. Toon ze desnoods eens hier. Die oracular en esm sources zul je waarschijnlijk ook wel gewoon kunnen verwijderen tenzij specifiek behoefte hebt aan andere versies van die software dan die standaard in Ubuntu zitten.
Ubuntu.sources zul je willen houden omdat die alle standaard repo's van Ubuntu bevatten dus die heb je beslist nodig om updates en upgrades te kunnen doen in je systeem.

Ikzelf werk niet met KDE, dus ik weet niet precies welke gegevens KDE waar bewaart. Maar een vuistregel is: je /home directory backuppen naar een externe drive of usb-stick. Controleer wel eerst of die groot genoeg is om alles te bevatten. Je kunt de grootte van /home bepalen door naar / met je Verkenner of Bestandsbeheer te gaan, rechts te klikken op home en dan eigenschappen: dan berekent het systeem de totale omvang van die directory.
Als je ooit je systeem herinstalleert, kies dan manuele schijfindeling, maak een aparte /home partitie aan en zet daarin eerst je backup terug vooraleer je verder gaat met de installatie. Dan zal de nieuwe installatie automatisch al je instellingen (maar niet de software die je standaard extra geïnstalleerd had, dat moet je zelf nog doen: alle instellingen en configuraties van die software zitten wel in je backup van /home) overnemen en gebruiken.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2025/03/01, 10:34:44 »
Kreeg bijgaande reactie op de opdracht, werkt dus niet...
Dat wil zeggen dat hij/home/bauke/.config/debconf-kde-helperrc niet kan vinden.
Probeer eens?
ls -l ~/.config/debconf*
Toon daarna het antwoord hier. Je hoeft daar overigens geen schermafbeelding (screenshot) van te maken: het is tekst, dus je kunt  het antwoord gewoon met je muis markeren en in je kladblok (clipboard) zetten. Daarna kun je dat in een bericht zetten tussen [code] ... [/code] bevelen in je bericht.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2025/03/01, 10:36:31 »
Bijgaande reactie krijg ik op de opdracht die je gaf. Een Ubuntu 22.04 versie van Jammy. Die kan verwijderd? Hoe kan ik het best verwijderen? De mappen opzoeken en dan delete? Of via de terminal de naam invoeren en dan remove?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2025/03/01, 10:40:10 »
Ah, dan mag je die third-party.sources gewoon verwijderen. Dit gaat om een cd-romconfiguratie die gedeactiveerd werd (wordt alleen tijdens de installatie gebruikt), dus dat mag weg.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2025/03/01, 10:40:48 »
Krijg bijgaande reactie op de laatste opdracht: ls -l ~/.config/debconf*
totaal 0

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2025/03/01, 10:44:13 »
Dan bestaat dat bestand niet en probeert de configuratie het aan te maken. Ik ben er geen voorstander van om de hele .config in je root te snelkoppelen omdat je dan het risico loopt dat bestanden daarin aangemaakt worden met als eigenaar de root en dat wil je niet in je eigen home-directory. Wat je wel kunt doen is de updateprocedure een eigen .config in / geven:
sudo mkdir /.config
En als je daarna je updates en upgrades uitvoert, zal normaal die foutmelding verdwijnen.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2025/03/01, 10:46:54 »
Misschien een domme vraag: maar hoe verwijder ik die third sources gebeuren? Ik kan ze niet als map vinden

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2025/03/01, 13:54:21 »
cd /etc/apt/sources.list.d
sudo rm third-party.sources
sudo rm ...
en die ... slaat dan op andere bestanden die je zou willen wissen.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2025/03/01, 14:18:07 »
bauke@bauke-HP-Laptop-15-bs1xx:/etc/apt/sources.list.d$ sudo rm third-party.sources
Gedaan , en daarna niet meer teruggevonden
« Laatst bewerkt op: 2025/03/01, 14:22:27 door bauke »

Offline bauke

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2025/03/01, 17:10:38 »
Kan ik bij herinstallatie ook eerst gewoon een fresh install doen en daarna via dejadup de home herstellen en invoegen?

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2025/03/02, 21:41:47 »
Dat kan, maar heeft als nadeel dat de configuratie van KDE en andere software in je home-directory dan niet automatisch wordt aangepast voor nieuwe versies van die software. Als je eerst je home herstelt en dan pas de installatie doet, gebeurt dat wel. Overigens is dat veel makkelijker als je een apart home-partitie gebruikt: ik doe dat dus zelf altijd.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2025/03/03, 14:18:46 »
Dat kan, maar heeft als nadeel dat de configuratie van KDE en andere software in je home-directory dan niet automatisch wordt aangepast voor nieuwe versies van die software. Als je eerst je home herstelt en dan pas de installatie doet, gebeurt dat wel. Overigens is dat veel makkelijker als je een apart home-partitie gebruikt: ik doe dat dus zelf altijd.
Ik denk dat dat niet juist is. Bij installatie wordt persoonlijke configuratieinformatie in de home-directory *nooit* aangepast. Enkel wanneer je het programma als gebruiker opstart, wordt die informatie gebruikt en bijgewerkt. Het maakt dus niets uit of je eerst je home herstelt, dan wel pas na installatie je home herstelt. En die laatste optie is veel gemakkelijker.

Het risico dat een nieuwere versie van software niet overweg kan met een ouder configuratiebestand, is eerder klein maar niet onbestaand. Neem dus, om problemen te voorkomen, enkel je eigen data mee als je een verse installatie doet van een nieuwere Ubuntu. Neem slechts uitzonderlijk configuratiefolders mee, bijvoorbeeld .thunderbird als je lokaal opgeslagen email hebt. Dan configureer je gaandeweg je nieuwe systeem terug naar je wensen.