Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wat betekent ¨//.config/debconf-kde-helperrc" not writable  (gelezen 5692 keer)

Offline peer

• Lid
Re: wat betekent ¨//.config/debconf-kde-helperrc" not writable
« Reactie #25 Gepost op: 2025/03/03, 16:53:09 »
Ik maak altijd eerst een kopie van mijn data inclusief de dot-bestanden.
Bij het terugzetten zet ik in eerste instantie alleen de data terug, zonder de dot-bestanden. Als ik voor specifieke software de config-bestanden  (dot-bestanden) nodig heb dan kopieer ik die weer terug

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2025/03/04, 11:57:42 »
Dat kan, maar heeft als nadeel dat de configuratie van KDE en andere software in je home-directory dan niet automatisch wordt aangepast voor nieuwe versies van die software. Als je eerst je home herstelt en dan pas de installatie doet, gebeurt dat wel. Overigens is dat veel makkelijker als je een apart home-partitie gebruikt: ik doe dat dus zelf altijd.
Ik denk dat dat niet juist is. Bij installatie wordt persoonlijke configuratieinformatie in de home-directory *nooit* aangepast. Enkel wanneer je het programma als gebruiker opstart, wordt die informatie gebruikt en bijgewerkt. Het maakt dus niets uit of je eerst je home herstelt, dan wel pas na installatie je home herstelt. En die laatste optie is veel gemakkelijker.
Het gaat om de desktopconfiguratie. Bij softwareconfiguraties worden die configuratiebestanden bijgewerkt zodra er een nieuwe versie van de software geïnstalleerd wordt.
Bij de desktopconfiguratie krijg je ook bijgewerkte configuratiebestanden als de configuratie aanwezig bij de installatie van de desktopomgeving. Herstel je ze na de installatie, dan gebruikt hij de oude configuratie maar heb je dus niet de eventuele vernieuwingen aan de configuratie. Ikzelf heb het altijd gedaan zoals ik beschreven heb en alles heeft altijd perfect gewerkt.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2025/03/04, 16:52:48 »
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ga er mee aan de slag. Hoewel ik nu nog steeds dezelfde foutmelding krijg dat ik het .config bestand niet kan opslaan. Ondanks dat ik de map er bij heb gemaakt zoals gezegd. //.config/debconf-kde-helperrc" not writable. Ik weet ook niet of dit veel invloed heeft op het functioneren...

Eigenlijk ben ik bang dat ik de instellingen van Calibre kwijtraak, omdat ik daar nu mijn ebooks van de online bibliotheek mee kan lezen. Dat heb ik na veel gerommel voor elkaar gekregen...

Hoe reageren jullie trouwens rechtstreeks op een reactie van een ander??
« Laatst bewerkt op: 2025/03/04, 19:01:30 door bauke »

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2025/03/06, 09:59:20 »
Hoewel ik nu nog steeds dezelfde foutmelding krijg dat ik het .config bestand niet kan opslaan. Ondanks dat ik de map er bij heb gemaakt zoals gezegd. //.config/debconf-kde-helperrc" not writable. Ik weet ook niet of dit veel invloed heeft op het functioneren...
Voer deze twee bevelen eens uit:
sudo mkdir /.config
sudo touch //.config/test.txt
De eerste moet ofwel terugkomen zonder melding, ofwel met een melding dat de map (directory) al bestaat.De tweede moet ook terugkomen zonder melding, dat is een teken dat het bestand met succes is aangemaakt. Als dat lukt, zou je updateprocedure het ook moeten kunnen.
Eigenlijk ben ik bang dat ik de instellingen van Calibre kwijtraak, omdat ik daar nu mijn ebooks van de online bibliotheek mee kan lezen. Dat heb ik na veel gerommel voor elkaar gekregen...
Daarom moet je je /home backuppen. Calibre slaat zijn instellingen op in ~/.config/calibre en in ~/.local/share/calibre-ebook.com en dat zijn allebei verborgen mappen in je thuismap (aangegeven door het teken ~).
Hoe reageren jullie trouwens rechtstreeks op een reactie van een ander??
Reageren: butten met 'Reageren' onderaan. Reageren met citaat: rechts bovenaan het bericht zie je een niet al te groot pictogram: dat dient voor reageren met citaat. Ik heb dat gebruikt voor dit antwoord.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2025/03/07, 13:18:20 »
Het is wel opmerkelijk dat ik tijdens het kopiëren de reactie krijg dat deze map niet gekopieerd kan worden omdat de map "//.config/debconf-kde-helperrc "  'symbolisch' is!! Weet iemand wat dat betekent en hoe ik dit dan kan veranderen?
« Laatst bewerkt op: 2025/03/07, 13:19:59 door bauke »

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2025/03/07, 13:46:52 »
Het is wel opmerkelijk dat ik tijdens het kopiëren de reactie krijg dat deze map niet gekopieerd kan worden omdat de map "//.config/debconf-kde-helperrc "  'symbolisch' is!! Weet iemand wat dat betekent en hoe ik dit dan kan veranderen?
Dat gaat om een symbolische link en kennelijk heeft hij er toch een aangemaakt hoewel het bronbestand niet gevonden kon worden toen je die opdracht ingaf.
Om dat weer te wissen kun je het volgende doen:
sudo rm /.config/deconf-kde-helperrcsudo rm -r /.configDoe daarna de mkdir-instructie die ik hoger gaf.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2025/03/07, 14:09:18 »
Deze reactie krijg ik:   rm: kan '/.config/deconf-kde-helperrcsudo' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
rm: kan 'rm' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2025/03/07, 21:15:38 »
Deze reactie krijg ik:   rm: kan '/.config/deconf-kde-helperrcsudo' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
rm: kan 'rm' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet
Die editor van dit forum respecteert mijn layout niet. Diepe zucht.
sudo rm /.config/deconf-kde-helperrc
sudo rm -r /.config
Dit moet het zijn.

Offline bauke

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2025/03/08, 12:50:28 »
Krijg de volgende reactie: rm: kan '/.config/deconf-kde-helperrc' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet Er bestaat wel een map die debconf-kde-helperrc heet, die heb ik ook al geprobeerd maar herkent hij ook niet
« Laatst bewerkt op: 2025/03/08, 12:58:11 door bauke »

Offline bauke

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2025/03/08, 13:45:25 »
Daar krijg ik de volgende reactie: rm: kan '/.config' niet verwijderen: Bestand of map bestaat niet

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2025/03/08, 17:17:21 »
Okee, probeer dan
sudo mkdir /.configen probeer dan de update/upgrade opnieuw. Krijg je dan nog de foutmelding?

Offline bauke

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2025/03/08, 17:55:15 »
Ik heb kde plasma er af gegooid, dat scheelt me wel 7 gb en ben ik van dit probleem af. Bedankt voor alle meedenken.