Zo ik het nu begrijp is er dus veel onveranderd gebleven. ClamAV heb ik ook geinstalleerd hier en als ik een enkele keer eens iets van buiten het softwarecentrum moet of wil binnenhalen dan gaat die eerst over het bestand heen. Ook nog nooit een virus tegengekomen inderdaad. Een VPN is dan wel weer iets wat ik overweeg.
Zoals partyrabbit al zegt is VPN niet de sleutel tot veiligheid zoals die aangeprezen wordt in de advertenties. Het doet eigelijk 2 dingen:
- het maakt verbinding met een externe proxy, waarvandaan je het internet op gaat. Het voordeel hier is dat websites en andere remote servers waar je contact mee maakt over het internet alleen het IP adres van de proxy zien en niet het IP adres van je router. Ze kunnen je dus moeilijk localiseren en ook je gedrag op internet volgen is een stuk lastiger gemaakt. Dit helpt dus bij je privacy, maar beschermt je niet tegen malware e.d.
- het dataverkeer met de proxy is versleuteld met een eigen key. Als je op een publiek netwerk zit kan niemand dus zien welke urls je bezoekt of welke gegevens je verstuurt/ontvangt. Dit is nog een stapje hoger dan het standaard https verhaal, waar je data ook versleuteld wordt, maar waarbij je nog theoretisch vatbaar bent voor een man-in-the-middle aanval op netwerken.
Het eerste punt geeft als extra voordeel dat je dus kunt 'faken' dat je in een andere regio zit, waardoor content kunt zien die je anders misschien niet had kunnen zien vanwege limitatie op regio's, denk b.v. aan netflix series die alleen in Amerika zijn uitgebracht.