Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Antivirus en securitysoftware  (gelezen 2363 keer)

Antivirus en securitysoftware
« Gepost op: 2023/07/02, 12:53:07 »
Geachte forumleden,

Onlangs was ik mij aan het oriënteren op een nieuwe beveiliging voor mijn windows installatie. In het verlengde daarvan vroeg ik mij af hoe het vandaag de dag staat met de noodzaak om extra beveiligingsmaatregelen te nemen in Ubuntu/Linux. Hier wordt nog al eens gesteld dat je de firewall aan moet zetten en verder niets nodig hebt. Is dat nog anno 2023 nog steeds zo?

Volgens de schrijver van dit artikel is er wel degelijk meer nodig.  https://www.safetydetectives.com/blog/best-really-free-antivirus-for-linux/ Hij beveelt zelfs een distro aan die hier wordt aangemerkt als de veiligste. Ik wil het artikel niet terzijde schuiven omdat er ook reclame bij staat... Wat vindt men alhier? Hebben we nog steeds geen antivirus / scanner etc nodig of juist wel?

Aub geen antwoorden als: "Maak je niet druk, bla bla bla" ;) :P Ik wil graag eens inventariseren wat de meningen alhier op dit moment zijn en wellicht ga ik daar wel iets mee doen.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/02, 12:57:30 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Antivirus en securitysoftware
« Reactie #1 Gepost op: 2023/07/02, 13:16:03 »
Yep. Is nog steeds niet nodig.

De grootste beveiliging is nog steeds dat jij je wachtwoord moet geven voor een installatie.
Bij meerdere gebruikersaccounts adviseert ik wel om naar een beheerderaccount te kunnen laten installeren en de rest te beperken.

Sinds ik Linux gebruik (intensief, meerdere computers) nooit meer iets meegemaakt aan rare shit.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #2 Gepost op: 2023/07/02, 13:50:33 »
Dan zou je wellicht voor de luxe je boeltje nog achter een stevige VPN kunnen zetten. ...
Desalniettemin ben ik benieuwd naar de visie van mensen alhier die toch maar liever wel een extra linie aanbrengen...

Offline X-E3

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2023/07/03, 19:48:53 »
Ik werk vanaf 2007 met Linux en ik heb nog nooit een virus of wat dan ook gehad.
Extra veiligheidssoftware  installeren is  (volgens mij) echt niet nodig.

Gr. Ben

« Reactie #4 Gepost op: 2023/07/03, 20:06:01 »
Desalniettemin ben ik benieuwd naar de visie van mensen alhier die toch maar liever wel een extra linie aanbrengen...

Geen dank. ^-^
Ik heb nog wat extra linies  :evil: Maar ik ga onze volledig beveiligingbeleid niet openbaar gooien  ^-^

Klein detail: VPN is niet direct een extra linie. Deze tunnelt 'slechts' je internetverbinding tegen snifferen van buitenaf, maar sluit je pc niet verder af van het internet. Wie je 'gegevens' heeft kan nog altijd gewoon je pc benaderen.

De prima beveiliging van linux. Achter goede router. Firewall zoals je al noemde. Sandbox (al standaard in mozilla). Scriptblocker(s). Wat zou je nog meer willen doen? Zoveel meer nuttigs kun je volgens mij niet doen, want dan veilig? Buiten zelf verder opletten waar je op klikt en zo.

Maar als jij mij even in PM 'bepaalde simpele info' stuurt met toestemming voor een ethische-hack-poging wil ik wel even kijken of je nog iets open hebt staan, en zo ja doorgeven wat =D
« Laatst bewerkt op: 2023/07/03, 20:29:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2023/07/03, 22:11:38 »
Ik heb nog steeds weinig gehoord van Linux native 'virussen'. Daarnaast ken ik ook geen goede linux-native anti-virus software. Ik heb een tijdje clamav geprobeerd, vooral op mijn NAS maar die geeft veel te veel vals-positieve meldingen. Ook heb ik al jaren rkhunter geinstalleerd staan, maar in al die jaren nog nooit een positieve hit gehad.

Ik kan me voorstellen dat het verstandig is om anti-virus te draaien als je wine o.i.d. hebt runnen. Verder is het wel aardig als je uitgaande email gechecked wordt omdat het niet zo aardig is als jij een virus naar iemand anders stuurt.
Daarnaast vind ik dat je gebruik moet maken van de tools die Linux je biedt. Linux is niet van zichzelf automatisch veilig, dat moet je zelf configureren. De meeste distro's doen dat al voor je, zo levert Ubuntu AppArmor met goede default settings en heb je met ufw een prima firewall. Sandboxen is een goed manier van beveiligen zoals partyrabbit al zei. Op zich levert Firefox idd ook die functionaliteit, maar natuurlijk is een browser ook het eerste doel voor mensen op zoek naar een veiligheidslek. Een extra beveiliging met firejail in combinatie met apparmor is mogelijk als je hier extra zekerheid wilt.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het grootste risico momenteel ligt in social enginering, phishing e.d. Dus de beste beveiliging ben je zelf.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/03, 22:25:23 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #6 Gepost op: 2023/07/04, 08:30:54 »
Ik heb nog steeds weinig gehoord van Linux native 'virussen'. Daarnaast ken ik ook geen goede linux-native anti-virus software. Ik heb een tijdje clamav geprobeerd, vooral op mijn NAS maar die geeft veel te veel vals-positieve meldingen. Ook heb ik al jaren rkhunter geinstalleerd staan, maar in al die jaren nog nooit een positieve hit gehad.

Ik kan me voorstellen dat het verstandig is om anti-virus te draaien als je wine o.i.d. hebt runnen. Verder is het wel aardig als je uitgaande email gechecked wordt omdat het niet zo aardig is als jij een virus naar iemand anders stuurt.
Daarnaast vind ik dat je gebruik moet maken van de tools die Linux je biedt. Linux is niet van zichzelf automatisch veilig, dat moet je zelf configureren. De meeste distro's doen dat al voor je, zo levert Ubuntu AppArmor met goede default settings en heb je met ufw een prima firewall. Sandboxen is een goed manier van beveiligen zoals partyrabbit al zei. Op zich levert Firefox idd ook die functionaliteit, maar natuurlijk is een browser ook het eerste doel voor mensen op zoek naar een veiligheidslek. Een extra beveiliging met firejail in combinatie met apparmor is mogelijk als je hier extra zekerheid wilt.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het grootste risico momenteel ligt in social enginering, phishing e.d. Dus de beste beveiliging ben je zelf.

Zo ik het nu begrijp is er dus veel onveranderd gebleven. ClamAV heb ik ook geinstalleerd hier en als ik een enkele keer eens iets van buiten het softwarecentrum moet of wil binnenhalen dan gaat die eerst over het bestand heen. Ook nog nooit een virus tegengekomen inderdaad. Een VPN is dan wel weer iets wat ik overweeg.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2023/07/04, 08:49:50 »
Zo ik het nu begrijp is er dus veel onveranderd gebleven. ClamAV heb ik ook geinstalleerd hier en als ik een enkele keer eens iets van buiten het softwarecentrum moet of wil binnenhalen dan gaat die eerst over het bestand heen. Ook nog nooit een virus tegengekomen inderdaad. Een VPN is dan wel weer iets wat ik overweeg.
Zoals partyrabbit al zegt is VPN niet de sleutel tot veiligheid zoals die aangeprezen wordt in de advertenties. Het doet eigelijk 2 dingen:

- het maakt verbinding met een externe proxy, waarvandaan je het internet op gaat. Het voordeel hier is dat websites en andere remote servers waar je contact mee maakt over het internet alleen het IP adres van de proxy zien en niet het IP adres van je router. Ze kunnen je dus moeilijk localiseren en ook je gedrag op internet volgen is een stuk lastiger gemaakt. Dit helpt dus bij je privacy, maar beschermt je niet tegen malware e.d.

- het dataverkeer met de proxy is versleuteld met een eigen key. Als je op een publiek netwerk zit kan niemand dus zien welke urls je bezoekt of welke gegevens je verstuurt/ontvangt. Dit is nog een stapje hoger dan het standaard https verhaal, waar je data ook versleuteld wordt, maar waarbij je nog theoretisch vatbaar bent voor een man-in-the-middle aanval op netwerken.

Het eerste punt geeft als extra voordeel dat je dus kunt 'faken' dat je in een andere regio zit, waardoor content kunt zien die je anders misschien niet had kunnen zien vanwege limitatie op regio's, denk b.v. aan netflix series die alleen in Amerika zijn uitgebracht.
« Laatst bewerkt op: 2023/07/04, 13:28:34 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #8 Gepost op: 2023/07/04, 19:14:25 »
Zoals partyrabbit al zegt is VPN niet de sleutel tot veiligheid zoals die aangeprezen wordt in de advertenties. Het doet eigelijk 2 dingen:

- het maakt verbinding met een externe proxy, waarvandaan je het internet op gaat. Het voordeel hier is dat websites en andere remote servers waar je contact mee maakt over het internet alleen het IP adres van de proxy zien en niet het IP adres van je router. Ze kunnen je dus moeilijk localiseren en ook je gedrag op internet volgen is een stuk lastiger gemaakt. Dit helpt dus bij je privacy, maar beschermt je niet tegen malware e.d.

- het dataverkeer met de proxy is versleuteld met een eigen key. Als je op een publiek netwerk zit kan niemand dus zien welke urls je bezoekt of welke gegevens je verstuurt/ontvangt. Dit is nog een stapje hoger dan het standaard https verhaal, waar je data ook versleuteld wordt, maar waarbij je nog theoretisch vatbaar bent voor een man-in-the-middle aanval op netwerken.

Het eerste punt geeft als extra voordeel dat je dus kunt 'faken' dat je in een andere regio zit, waardoor content kunt zien die je anders misschien niet had kunnen zien vanwege limitatie op regio's, denk b.v. aan netflix series die alleen in Amerika zijn uitgebracht.

Daarom zie ik een VPN ook als een extra laagje er bovenop waarbij ik mij bewust ben van bovenstaande. ;)

« Reactie #9 Gepost op: 2023/07/05, 16:08:51 »

Mooi dat je van hun nu dan ook de bevestiging hebt gekregen. :thumbup:
- I ♥ Linux -

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2023/07/07, 09:39:48 »
You get what you pay for, zeker? Dit is duidelijk niet beperkt tot Nederlanders. Die Avast antimalware-software is in heel de EU gebruikt, ook in België. En daar zullen dus ook heel veel slachtoffers zijn. Ik riek een EU-massaclaim!

« Reactie #12 Gepost op: 2023/07/07, 11:43:11 »
Antivirus, want het geeft zo'n veilig gevoel.....  :o
En daar zullen dus ook heel veel slachtoffers zijn. Ik riek een EU-massaclaim!

Dat is een puntje wat ik nooit snap.
Wie beurt al die massa-claims?? Want ik zie als ik slachtoffer ben nooit geld.
Als ik slachtoffer ben zou dat toch naar mij moeten gaan!? Niet dus.

Ps, heb trouwens ook avast gehad. Vroeger op pc, en ook nog even op mobieltje. Slachtoffer hier  ???
Waar kan ik de tikkie* voor de schade heen sturen?

* Grapje. Ik gebruik geen tikkie = derden betaaldienst = psd2  ;)
De faktuur heen sturen. Of betaalverzoek  =D
« Laatst bewerkt op: 2023/07/07, 11:53:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline bart85

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2023/07/07, 11:56:02 »
Heb Avast jaren geleden ook gebruikt, maar kan het nergens meer aantonen. Het is tenminste 10 jaar geleden op Windows.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2023/07/07, 15:16:39 »
Firewall en Ublock Origin in de browsers thats all voor mij sinds 2007
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline bart85

• Lid
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2023/07/08, 11:51:14 »
En daar zullen dus ook heel veel slachtoffers zijn. Ik riek een EU-massaclaim!
Dat is een puntje wat ik nooit snap.
Wie beurt al die massa-claims?? Want ik zie als ik slachtoffer ben nooit geld.
Als ik slachtoffer ben zou dat toch naar mij moeten gaan!? Niet dus.(...)
Een massa-claim betekent dat één rechtszaak gestart wordt voor alle slachtoffers tegelijk (vroeger moet elk slachtoffer zijn eigen rechtszaak starten). Als jij een slachtoffer bent (en dat moet je kunnen bewijzen), dan kun je contact opnemen met de advocaat die de massaclaim behandelt om je burgerlijke partij te stellen. Dan zal die advocaat je als slachtoffer meenemen in de procedure en krijg je ook een deel van de koek die uitbetaald wordt als de zaak gewonnen wordt. Als je jezelf niet kenbaar maakt, maak je ook geen kans op iets. Dat is logisch.

« Reactie #17 Gepost op: 2023/07/08, 13:23:48 »
Bedankt. Duidelijk. Dat ga ik eens beter volgen dan  =D
Ik vroeg het me echt af met de vele miljardenclaims waar ik nooit iets van zag.

Vrees alleen dat die advocaten ook weer een fee rekenen om mee te mogen doen. 50 euro moeten betalen plus alle moeite om 6 tientjes te vangen is ook niet haalbaar ???
Zo'n Avast zal echt geen duizenden euros per kop verdiend hebben lijkt me.
- I ♥ Linux -