Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is het toch met dat Firefox..?? Niet meer van deze tijd ?  (gelezen 1234 keer)

Hoi Allemaal! Even een kleinigheidje dat me toch dwars blijft zitten. Al lange tijd had ik firefox constant aan het crashen en had daarom maar eens Brave geinstalleerd. En dat was en is een verademing. Alles wat ik wil kan er doen. Geen enkel probleem. Ook niet met youtube of wat dan ook. Met andere woorden: zoals een web-browser behoort te werken. En niet met eeeeeeeiiiinnndeloze hoeveelheden aan nonsens en bodemloze putten van opzoeken van oorzaken en het vinden van mogelijke oplossingen enz,enz,enz! Toevallig gebruikte ik vandaag een mailtje dat altijd via firefox liep en deze dus opende. Hoe verbazingwekkkend.....,direct weer oops de crash!!! Ik gebruikte daar alleen maar ublock. Verder niets. Nu zit ik weer hier eens te zoeken op het forum of anderen daar ook iets mee hebben. En wat mij dan opvalt is dat er altijd alleen maar problemen zijn geweest met firefox. Dat gaat terug naar de jaeren 2005 en 2006....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat ik me nou afvraag, hoe kán dit ??? Wie zijn degene die firefox maken en onderhouden??? En zijn die niet eens "klaar" met alle start-probleempjes en zouden die niet eens er voor kunnen zorgen zoals bij Brave dat hun browser eens PROBLEEMLOOS WERKT ?????!!!!!! Als dat technisch niet mogelijk is......., maak dan dat je weg komt met al die troep enstop het verkwisten van de gebruikers-tijd en energie!!!! Hartelijk dank ! Zo, dat moest ik even kwijt. Zomaar even een kleinigheidje...!
Groet
Goese Duikertje

Offline rico70

• Lid
Re: Wat is het toch met dat Firefox..?? Niet meer van deze tijd ?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/29, 14:31:10 »
En wat mij dan opvalt is dat er altijd alleen maar problemen zijn geweest met firefox. Dat gaat terug naar de jaeren 2005 en 2006....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat ik me nou afvraag, hoe kán dit ??? Wie zijn degene die firefox maken en onderhouden???
Ik gebruik FF al jaren, altijd alleen maar problemen? Zelf nooit iets van gemerkt. Misschien steeds dezelfde mensen die problemen met FF (en meer) hebben?
FF wordt gemaakt en onderhouden door Mozilla, als je klachten hebt over fouten kan je ze het best daar melden.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/29, 14:37:39 »
Hier ook al jaren Firefox in gebruik en nooit problemen mee ondervonden.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/29, 14:37:55 »
Ja, als je hier op het forum zoekt op Firefox kom je problemen tegen. Logisch want hier posten mensen problemen om tot een oplossing te komen. Als Firefox de standaard browser op Ubuntu is zul je dus minder vinden over andere browsers.

Ik gebruik Firefox al vanaf het begin. Ook toen ik nog Windows gebruikte. Heb zelden problemen, als er al eens een probleem was had dat te maken met een brakke extensie.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/29, 14:54:12 »
Ik gebruik Firefox ook vanaf den beginne, nooit een probleem ondervonden.

Offline loti

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/29, 15:25:52 »
Bij mij crasht Firefox ook geregeld, van alles geprobeerd om het te verhelpen en alle adviezen opgevolgd, maar niets helpt.  Nu overgestapt naar Brave en dat werkt wel goed.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/29, 17:33:24 »
Problemen met video aansturing, hardware versnelling uitzetten.
Oorzaak oudere brakke videokaart/chips.
Diverse browsers hebben deze versnelling niet of standaard niet aanstaan.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Cme

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/31, 10:56:23 »
Hoi Goese, FF al jaren in gebruik zonder problemen met DDgo als zoekmachine.
Overbodig om te noemen en waarschijnlijk heb jij dat al vele keren gedaan; FF volledig verwijderen en geheel als nieuw installeren en instellen?

Op gegeven moment Brave geïnstalleerd met het resultaat dat die bij mij regelmatig 'vastloopt' met meerdere tabbladen geopend. Heel vervelend. Dus weer vaker FF ingebruik. Het voordeel van FF vind ik ook dat ik onderaan het menu kan zien waar de door mij gebruikte URL allemaal langs gaat voordat deze opent. (zijn waarschijnlijk de 3e personen/bedrijven). Bij Brave ontbreekt dat, althans ik heb me rot gezocht bij instellingen mogelijk is maar niet gevonden.  Weet iemand dat?
succes
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/31, 11:26:50 »
Ik gebruik Firefox al 15 jaar hoewel ik op dit moment Brave als standaard browser heb staan. Firefox werkt over het algemeen naar behoren, dus ik kan de 'niet van deze tijd' niet volledig onderschrijven. Bij web ontwikkeling is Firefox ongeevenaard. De Firefox debugging is voor mij veel beter dan die van de Webkit browsers. Een nadeel van Firefox is dat het nog zo ongeveer de enige is die geen webkit gebruikt, terwijl veel websites er tegenwoordig automatisch van uitgaan dat je browser webkit gebruikt. Ik heb dit niet ervaren als een groot probleem, maar heel af-en-toe werkt een website niet goed, ik meen dat de website voor het aanmelden voor corona-vaccinate er zo een was, maar dat weet ik niet zeker meer. Andersom heb trouwens ook gezien, dat een website wel in Firefox maar niet goed in Chrome/Brave/Chromium werkte.

Het zou jammer zijn als Firefox zou verdwijnen. Zoals ik zei is het op dit moment het enige realistische alternatief op Webkit en ik zou een monopolie van Webkit niet toejuichen.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/07/31, 11:36:50 »
In het verleden altijd FF in Windows gebruikt (ongeveer 10 jaar) en in Linux 5 jaar nooit veel problemen gehad. Heb Chromium als 2e browser maar deze vind ik niet fijn. FF blijft bij mij top, ook de vaccinatie corona website van de overheid werkt perfect. :laugh:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #10 Gepost op: 2022/07/31, 11:54:35 »
Ook ik maak al jaren gebruik van FF en eigenlijk nooit noemenswaardige problemen ondervonden.

Gebruik standaard vier verschillende browsers zodat ik er altijd op een kan terugvallen in geval van problemen.

Misschien is LibreWolf iets voor je? Ik ben er zeer tevreden over. Is een fork van FF : https://librewolf.net/

Een boek doet het altijd...

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/07/31, 12:28:18 »
Brave wordt trouwens gemaakt op basis van Chromium, dat ook in de standaard repo's zit. Als je Chromium uitrust met de extensies uBlock Origin, Privacy Badger en Cookie Autodelete, dan heb je zo ongeveer Brave.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/07/31, 14:28:21 »
Dat is deels waar. Maar synchronisatie tussen verschillende devices gaat bij Brave met een peer-to-peer methode, bij chromium zou je daarvoor je Google account moeten gebruiken.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #13 Gepost op: 2022/07/31, 17:40:38 »
De synchronistatie werk in Chromium al tijden niet meer, dat hebben ze (google) eruit gesloopt.
https://www.omgubuntu.co.uk/2021/01/chromium-sync-google-api-removed

Maar goed, we dwalen wat af van de TS zijn bevindingen met Firefox.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/31, 17:47:05 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #14 Gepost op: 2022/07/31, 18:26:03 »
Een nadeel van Firefox is dat het nog zo ongeveer de enige is die geen webkit gebruikt, terwijl veel websites er tegenwoordig automatisch van uitgaan dat je browser webkit gebruikt.
[OffTopic]
Dat zijn dan websites die gemaakt zijn door kleuters.
De specificaties voor websites wordt bepaald en beheerd door het W3C (World Wide Web Consortium), waar ook de Nederlandse overheid zitting in heeft.
Websites die daar niet aan voldoen, zijn het bekijken niet waard (99% van de Rijks website voldoen hier aan, en 99% van de gemeentelijke websites voldoen er niet aan).
[OnTopic]
Op mijn PC's gebruik ik 14 browsers, van Brave tot GnomeWeb, puur om te testen, mij ervaring is, dat FireFox aan alle eisen voldoet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/07/31, 19:26:12 »
Zeker. Toch kom ik wel eens van die slecht geschreven websites tegen, ook officiële. Firefox loopt ook achter met de html5 specificatie. Dus af en toe heb je dan problemen. Maar ik wil zeker niet Firefox afkraken. Voor mij is het nog steeds een van mijn favoriete browsers en ik hoop dat ze nog lang doorgaan.