Xubuntu 22.04
Het complete systeem kopieren naar een externe HD. Zou dit willen doen met de terminalopdracht:
sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=4096
Kan iemand mij vertellen of dit het juiste commando is ?
De externe HD is 320 GB en gekoppeld aan: /media/wim/64024f48-08be-41a4-8a5f-e6eda29f3e64, in Gparted zichtbaar als /dev/sdb1
Is deze kloon dan bv. iedere week bij te werken met hetzelfde commando ?
B.v.d.
Ik gebruik dd regelmatig en wel om een exacte kloon van systeem A naar B te krijgen. In noodgevallen dan van B naar A terug.
In jouw geval zou ik dan (net als ik) Systemrescue
https://www.system-rescue.org/Download/ gebruiken en dat op een aparte USB stick zetten om van daaruit jouw systeem op te starten.
Je kunt de hele schijf naar jouw externe harde schijf klonen, maar ook een partitie (wat ik vaak doe).
Met lsblk zie je dan wat de inhoud van beide schijven is:
lsblk
NAME MAJ:MIN RM SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS
sda 8:0 0 447,1G 0 disk
├─sda1 8:1 0 11,2G 0 part /
├─sda2 8:2 0 24,4G 0 part /home
└─sda3 8:3 0 408,2G 0 part /qemu
sdb 8:16 0 698,6G 0 disk
└─sdb1 8:17 0 698,6G 0 part /files
sdc 8:32 0 232,9G 0 disk
└─sdc1 8:33 0 232,9G 0 part
Stel dat ik alleen /dev/sda1 wil klonen naar /dev/sb1 dan doe ik dat als volg:
mount /dev/sdb1 /mnt
[uitleg, ik koppel /dev/sdb1 naar /mnt]
cd /mnt && ls -l
[Uitleg, ik ga naar /mnt (waar /dev/sdb1 aan gekoppeld is) en kijk wat daar aan bestanden staat]
Nu het commando om /dev/sdb1 naar /dev/sdb1 te klonen:
dd if=/dev/sda1 bs=1M status=progress | gzip > test.img.gz
Wat ik doe is dd uitvoeren, de bloksize op 1MB zetten (gaat sneller) en de voortgang zien. Wat achter de | staat zorgt ervoor dat het bestand wordt gecomprimeerd.
Terugzetten:
gzip -dc test.img.gz | dd of=/dev/sda1 bs=1M status=progress
Heb je voldoende schijfruimte op je externe schijf, dan kun je het commando voor klonen en terugzetten als volgt doen:
dd if=/dev/sda1 of=test.img bs=1M status=progress
voor het klonen
dd if=test.img of=dev/sda1 bs=1M status=progress
Omdat er niet wordt gecomprimeerd gaat dit veel sneller, maar neemt ook veel meer schijfruimte op je externe schijf in.
Tenslotte de hele schijf klonen:
dd if=dev/sda of=test.img bs=1M status=progress
Terugzetten:
dd if=test.img of=dev/sda bs=1M status=progress
Let er wel op dat in alle gevallen jouw externe schijf aangekoppeld moet zijn.
Rsync is een goed stuk gereedschap wat ik ook gebruik, maar kan gevaarlijk zijn. Een instelling niet goed en je hele back-up klopt niet of erger. Dan is dd een heel stuk betrouwbaarder. In mijn geval, /dev/sda1 van 12 GB is in ongeveer 7 minuten betrouwbaar overgezet, en wel gecomprimeerd en neemt ongeveer 3 GB in beslag.