Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volledige systeem klonen naar ext HD  (gelezen 1598 keer)

Offline rietje

• Lid
volledige systeem klonen naar ext HD
« Gepost op: 2022/07/25, 12:28:28 »
Xubuntu 22.04
Het complete systeem kopieren naar een externe HD. Zou dit willen doen met de terminalopdracht:
sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=4096
Kan iemand mij vertellen of dit het juiste commando is ?

De externe HD is 320 GB en gekoppeld aan: /media/wim/64024f48-08be-41a4-8a5f-e6eda29f3e64, in Gparted zichtbaar als /dev/sdb1
Is deze kloon dan bv. iedere week bij te werken met hetzelfde commando ?
B.v.d.

Offline peer

• Lid
Re: volledige systeem klonen naar ext HD
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/25, 14:16:33 »
met het dd commando cloon je de hele schijf naar de externe schijf. Dit kan heel lang duren
Het dd commando kun je niet gebruiken om de backup bij te werken.

Je kan beter rsync (synchroniseren) of cp (copy) gebruiken.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/25, 14:44:53 »
Mag ik vragen waarom je je hele systeem wil klonen? Wanneer je dit vanwege veiligheidredenen zou willen doen bv om een reinstall van je systeem te doen, kun je misschien beter naar iets als Timeshift gaan kijken : https://manpages.ubuntu.com/manpages/jammy/man1/timeshift.1.html.

Overigens heb ik het nog nooit meegemaakt dat ik een volledige reinstall van een Linux-distro heb hoeven te doen omdat de zaak volledig in de soep was gelopen. Linux is gewoon zeer stabiel! Met Windows heb ik dat destijds wel meegemaakt  ;)
Een boek doet het altijd...

Offline rietje

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/25, 14:47:33 »
Rsync heb ik. Maar wat is de juiste handelwijze (en terminal commando,s) om bestanden te verplaatesen naar de externe HD ?
Met Timeshift heb ik de bestanden nog op het eigen systeem staan. Ik wil bij een volledige crash het meeste weer teriug kunnen zetten.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/25, 14:51:11 door rietje »

« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/25, 14:59:21 »
Wanneer het je enkel gaat om het veiligstellen van persoonlijke bestanden is Rsync een perfecte oplossing. Ikzelf gebruik Grsync (= Rsync met grafische interface > https://en.wikipedia.org/wiki/Grsync) en dat werkt al jaren prima en razendsnel!

Installatiecommando is geloof ik :

sudo apt install grsync 
« Laatst bewerkt op: 2022/07/25, 15:01:12 door kfboerne »

Offline peer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/25, 16:26:57 »
as root:
rsync -av --exclude='dir' <source> <target>

source = /
target = /media/wim/64024f48-08be-41a4-8a5f-e6eda29f3e64/
Maar let op: je hebt een exclude nodig. Want /media is een map in /. Deze moet je dus uitsluiten.

--exclude=/media/wim/

Zelf heb ik een script gemaakt dat de backup voor mij dagelijks uitvoert. Wat lastig is is dat je waarschijnlijk meerdere directories wilt uitsluiten. Denk bv. aan downloads e.d Dan kun je de uit te sluiten directories in een apart bestand typen en dit aanroepen.

Maar ik zou niet je hele systeem met rsync backuppen. Ik gebruik rsync alleen voor bestanden in mijn homedirectory. Mijn systeem vind ik niet zo belangrijk . Als dat crasht dan installeer ik het gewoon opnieuw. Kost wat tijd maar dan heb ik wel weer een schoon systeem.
Als je je systeem wil backuppen dan is daarvoor timeshift. Ik gebruik dat niet dus ik weet niet of je daarin de opslaglocatie kan aanpassen.

In het verleden gebruikte ik lucky backup. Werkt ook uitstekend. In het menu vind je een rootversie en een userversie. De rootversie kun gebruiken voor het systeem en de gewone versie voor home

Offline rietje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/26, 10:15:00 »
Grsync werkt, maar als ik een opdracht geef vlgs.de regels krijg ik het bericht over een fout.
rsync: [generator] recv_generator: mkdir "/media/wim/64024f48-08be-41a4-8a5f-e6eda29f3e64/Doro telefoon" failed: Permission denied (13)
*** Skipping any contents from this failed directory ***
rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1333) [sender=3.2.3]
Exitstatus van rsync-proces:23

Het lijkt mij dat mijn systeem niet in orde is. Dat moet ik eerst oplossen. Nl.Ik heb op het bureaublad de icoon staan voor "Persoonlijke map" en een icoon staan voor "Bestandsbeheerder". Deze laatste geeft bij linksklik--Eigenschappen het volgende: Naam: xfce4-file-manager.desktop     
Dit is gekomen na de upgrade naar xubuntu 22.04.
Na het inschakelen van mijn externe HD wordt er ook niets zichtbaar op het bur.blad. Terwijl ik kan zien dat de ext.HD gemount is in de zijbalken van Persoonlijke map en Bestandsbeheerdermap.
Hier heb ik hulp bij nodig.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/26, 11:15:33 door rietje »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/26, 17:26:18 »
Xubuntu 22.04
Het complete systeem kopieren naar een externe HD. Zou dit willen doen met de terminalopdracht:
sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=4096
Kan iemand mij vertellen of dit het juiste commando is ?

De externe HD is 320 GB en gekoppeld aan: /media/wim/64024f48-08be-41a4-8a5f-e6eda29f3e64, in Gparted zichtbaar als /dev/sdb1
Is deze kloon dan bv. iedere week bij te werken met hetzelfde commando ?
B.v.d.

Ik gebruik dd regelmatig en wel om een exacte kloon van systeem A naar B te krijgen. In noodgevallen dan van B naar A terug.
In jouw geval zou ik dan (net als ik) Systemrescue https://www.system-rescue.org/Download/ gebruiken en dat op een aparte USB stick zetten om van daaruit jouw systeem op te starten.

Je kunt de hele schijf naar jouw externe harde schijf klonen, maar ook een partitie (wat ik vaak doe).
Met lsblk zie je dan wat de inhoud van beide schijven is:
Citaat
lsblk
NAME   MAJ:MIN RM   SIZE RO TYPE MOUNTPOINTS
sda      8:0    0 447,1G  0 disk
├─sda1   8:1    0  11,2G  0 part /
├─sda2   8:2    0  24,4G  0 part /home
└─sda3   8:3    0 408,2G  0 part /qemu
sdb      8:16   0 698,6G  0 disk
└─sdb1   8:17   0 698,6G  0 part /files
sdc      8:32   0 232,9G  0 disk
└─sdc1   8:33   0 232,9G  0 part

Stel dat ik alleen /dev/sda1 wil klonen naar /dev/sb1 dan doe ik dat als volg:
mount /dev/sdb1 /mnt   [uitleg, ik koppel /dev/sdb1 naar /mnt]
cd /mnt && ls -l      [Uitleg, ik ga naar /mnt (waar /dev/sdb1 aan gekoppeld is) en kijk wat daar aan bestanden staat]

Nu het commando om /dev/sdb1 naar /dev/sdb1 te klonen:
dd if=/dev/sda1 bs=1M status=progress | gzip > test.img.gz
Wat ik doe is dd uitvoeren, de bloksize op 1MB zetten (gaat sneller) en de voortgang zien. Wat achter de | staat zorgt ervoor dat het bestand wordt gecomprimeerd.

Terugzetten:
gzip -dc test.img.gz | dd of=/dev/sda1 bs=1M status=progress
Heb je voldoende schijfruimte op je externe schijf, dan kun je het commando voor klonen en terugzetten als volgt doen:

dd if=/dev/sda1 of=test.img bs=1M status=progress voor het klonen
dd if=test.img of=dev/sda1 bs=1M status=progressOmdat er niet wordt gecomprimeerd gaat dit veel sneller, maar neemt ook veel meer schijfruimte op je externe schijf in.
Tenslotte de hele schijf klonen:
dd if=dev/sda of=test.img bs=1M status=progressTerugzetten:
dd if=test.img of=dev/sda bs=1M status=progress
Let er wel op dat in alle gevallen jouw externe schijf aangekoppeld moet zijn.

Rsync is een goed stuk gereedschap wat ik ook gebruik, maar kan gevaarlijk zijn. Een instelling niet goed en je hele back-up klopt niet of erger. Dan is dd een heel stuk betrouwbaarder. In mijn geval, /dev/sda1 van 12 GB is in ongeveer 7 minuten betrouwbaar overgezet, en wel gecomprimeerd en neemt ongeveer 3 GB in beslag.

« Laatst bewerkt op: 2022/07/27, 11:15:11 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline bart85

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/26, 20:17:39 »
Citaat
gzip -dc test.img.gz > of=/dev/sda1 bs=1M status=progress
Bovenstaande regel klopt niet. Je bent het commando dd in vergeten te zetten en het gaat via een pipe. Het volgende is juist:
gzip -dc test.img.gz | dd of=/dev/sda1 bs=1M status=progress
Hiervoor gebruik ik zelf geen gzip, maar xz. Maar beide kan.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/27, 10:04:54 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/07/26, 21:05:50 »
Klopt, dd hoort erbij, vergeten. Was net voor het eten toen ik dit allemaal typte.
Scherp opgemerkt, bedankt en ik heb het meteen aangepast.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline bart85

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/07/27, 09:53:33 »
Het commando gaat niet met een >
Het moet met een |

Met een > schrijf je naar een bestand. Met een | schrijf je de output van het deel ervoor naar het programma wat er achter staat. Je bent een | nodig, omdat je naar het programma dd schrijft.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Cme

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/07/27, 12:02:20 »
Met Timeshift heb ik de bestanden nog op het eigen systeem staan. Ik wil bij een volledige crash het meeste weer teriug kunnen zetten.
@Rietje Timeshift is juist het programma dat je zoekt. Je kunt de externe schijf hier makkelijk voor inzetten, gewoon daarvoor kiezen. Je krijgt alles terug zoals dat eruit zag, alles werkt zoals voorheen. Een heerlijk programma!
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline rietje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/07/27, 14:20:37 »
Ik heb Timeshift er al lang opstaan, maar dacht dat je daar alleen iets van een vroegere datum kon terugzetten.
Hoe krijg ik nu een compleet bestand naar de externe HD en zichtbaar.?

Ik heb ook System Rescue op een dvd staan om mijn systeem mee te repareren, maar hoe? 
« Laatst bewerkt op: 2022/07/28, 10:18:27 door rietje »

« Reactie #13 Gepost op: 2022/07/27, 15:39:56 »
Ik denk dat het voor Rietje belangrijk is om het niet te ingewikkeld te maken met al die commando's. Grsync lijkt mij het makkelijkst werkbare.  Dat is ook de reden dat ik Grsync ipv Rsync zelf gebruik.

Ik zag in je eerdere post "Permission denied" voorbij komen. Dit houdt in dat Grsync niet bij die map kan omdat het geen toegangsrechten heeft.  Met je systeem is niets mis denk ik (Overigens doet een herstart van je systeem soms wonderen). Jij moet als root aangeven dat Grsync bij die map mag. Nou ben ik zelf ook niet supertechnisch op dit gebied, dus wanneer iemand Rietje hierbij even kan helpen dan denk ik dat het probleem is opgelost. Wanneer Grsynx eenmaal werkt, dan gaat het heel snel ;). Overigens zou je naast Grsync ook nog Timeshift kunnen gebruiken natuurlijk. Doe ik zelf ook. Dan heb je alles wel aardig afgedekt lijkt me =D.

Je moet je zelf ook wel even verdiepen in Grsync uiteraard. Krijg je geen spijt van!

En wat Cme stelt klopt ook helemaal! Je moet dan idd zelf in Timeshift aangeven naar welke externe schijf de data moet. Dus ook verdiepen in de werking van Timeshift ;).

« Laatst bewerkt op: 2022/07/27, 15:48:21 door kfboerne »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/07/27, 15:53:53 »
kfboerne,
Als ik Grsync gebruik dan krijg ik telkens de volgende boodschap: "Voltooid met fouten!" en er is niets te zien in de Ext.HD.

Zie:     
« Laatst bewerkt op: 2022/07/27, 15:56:46 door rietje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/07/27, 15:59:37 »
Grsync werkt, maar als ik een opdracht geef vlgs.de regels krijg ik het bericht over een fout. "Voltooid met fouten!"

rsync: [generator] recv_generator: mkdir "/media/wim/64024f48-08be-41a4-8a5f-e6eda29f3e64/Doro telefoon" failed: Permission denied (13)
*** Skipping any contents from this failed directory ***
rsync error: some files/attrs were not transferred (see previous errors) (code 23) at main.c(1333) [sender=3.2.3]
Exitstatus van rsync-proces:23

Het lijkt mij dat mijn systeem niet in orde is. Dat moet ik eerst oplossen. Nl.Ik heb op het bureaublad de icoon staan voor "Persoonlijke map" en een icoon staan voor "Bestandsbeheerder". Deze laatste geeft bij linksklik/Eigenschappen het volgende: Naam: xfce4-file-manager.desktop     
Dit is gekomen na de upgrade naar xubuntu 22.04.
Na het inschakelen van mijn externe HD wordt er ook niets zichtbaar (geen icoon) op het bur.blad. Terwijl ik kan zien dat de ext.HD gemount is in de zijbalken van Persoonlijke map en Bestandsbeheerdermap.
Hier heb ik hulp bij nodig.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/27, 16:01:40 door rietje »

« Reactie #16 Gepost op: 2022/07/31, 11:59:00 »
Ik zie dat Bloom je al aan het helpen is met dit issue (https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110291.0). Gelet op zijn technische kennis kan hij je hier beter bij helpen dan ondergetekende  ;)

Succes!

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/07/31, 12:35:46 »
Die andere berichtentrein gaat over het back-uppen van de home-directory. Om het volledige systeem te back-uppen met rsync moet je met sudo en de --super optie werken.
Ik gebruik dit onderstaand bevel in een copyinstalled script om een volledige installatie te back-uppen op mijn centraal opslagsysteem:
rsync -avxHAXS --numeric-ids --info=progress2 --stats \
  --exclude={"/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found","/etc/udev/rules.d/*","/lib/modprobe.d/*"} \
  --exclude='/home/*/.local/share/Trash' \
  --exclude='/var/run/*' \
  --exclude='/var/lock/*' \
  --exclude='/lib/modules/*/volatile/.mounted' \
  --exclude='/var/cache/*' \
  --exclude='/home/*/.mozilla/firefox/*/Cache' \
  --exclude='/home/*/.cache' \
  --exclude='/home/*/.thumbnails' \
  --exclude=.cache --exclude Cache --exclude cache \
   "$1" "$2"
Waarbij $1 het volume is dat je wil kopiëren (bijvoorbeeld /) en $2 is waar het naartoe moet (bijvoorbeeld /media/wim/blabla/root_systeem/)
Dit moet je uitvoeren als root (dus met sudo) en het kan geen kwaad om de optie --super ook toe te voegen.