Jenske slaat de spijker op zijn kop. Wij gebruiken veel opensource software. Een groot probleem is vaak de ondersteuning. Ook valt de development soms zomaar weg, wat je pas achter komt als je pull requests na werken nog steeds niet verwerkt is en je hebt dan geen enkele andere optie soms dan zelf verder te ontwikkelen. Hoewel ik een groot voorstander van opensource ben, twijfel ik aan de bruikbaarheid voor het bedrijfsleven. Hierbij maak ik wel een uitzondering voor de echt grote projecten, zoals Linux zelf, Libre Office en dergelijke.
Dat is lang niet het grootste probleem.
Het grootste probleem is dat er met andere bestanden en bestands-specificaties gewerkt wordt. En dan moet je gaan converteren met conversieproblemen (kostbare afwijkingen) die in veel gevallen ontstaan.
Autocad werkt standaard met .dwg bestanden. Open Cascade bv, een linux alternatief, werkt met .dfx bestanden.
Office word met .doc en .xls bestanden. En LO met .odt en .ods bestanden.
Photoshop werkt standaard met .psd bestanden. Gimp met .xcf bestanden.
Probeer maar eens met gimp een psd te exporteren die zonder fouten in photoshop ingelezen wordt. (
@jenske, jij doet toch veel beroepsmatig met fotoshop? Al eens geprobeerd? Ik wel)
Probeer maar eens met LO een .docx te exporteren die zonder fouten en volledig werken ingelezen wordt. Inclusief allerhande macro's waarop de helft van de bedrijven draait

(nee idd, niet de bakker en fietsenmaker op de hoek, maar alles daarboven al heel snel wel)
En ik vermoed dat dit met Autocad niet anders is (nog niet geprobeerd).
En probeer deze 'foute' bestanden maar eens te slijten bij professionals waar de (vaak ook wettelijke) eisen heel hoog liggen. Zij willen gewoon simpel meteen zonder (kostbare) aanpassingen te moeten maken volledig foutloos kunnen verwerken.
Probeer het eens voor de lol

Bel eens een drukkerij alsof je een fikse order drukwerk wilt laten maken van een .xcf. Ik denk dat ze niet weten waar je het over hebt en dat er héél moeilijk gedaan wordt (opgevolgd met dezelfde uitleg zoals ik het hier geef).
En door deze 'fouten' worden deze bestanden niet geaccepteerd. De risico's op fouten zijn te groot. Het risico op de financiele gevolgen zijn veel te groot.
Denk je dat een drukkerij (photoshop) een order van €10.000,- en meer niet betaald wil krijgen omdat een bedrijfskleurtje in een logo 3 rgb puntjes afwijkt?
Of dat een drukkerij (photoshop) een order van €100.000,- en meer aan landelijke folders niet betaald wil krijgen omdat bv de kleur groen van alle artikelen in de folder (van bv kleding, potten verf of keukens) 3 rgb puntjes afwijkt?
Denk je dat een fabriek (autocad) een order van tonnen en meer wil verspelen door een 1000ste mm afwijking in een ontwerp, en een hoge boete-claim aan zijn broek wil krijgen omdat hij te laat levert?
Dat een bouwbedrijf graag huizen afbreekt omdat de huizen niet binnen de bouwbesluiten onveilig gebouwd zijn door een conversiefoutje?
Denk je dat een autofabrikant (autocad) het wil riskeren omdat een serie auto's niet toegelaten wordt omdat iets een 100ste afwijkt van de wereldwijde wettelijke veiligheidseisen?
En denk je dat JIJ je rekening betaald krijgt als je niet correct perfect aanlevert? Of zelfs aansprakelijk gesteld wordt voor schade of herstelkosten? Dat je verzekering niet eens betaald omdat je zelf de wel als normale en veilige geaccepteerde weg niet gevolgd hebt? Als je daar aan mee wilt doen stap je maar wat graag in de 'geaccepteerde' programma's

om lekker te verdienen

Of zou je dat risico zelf willen lopen?

Want dat zijn de zaken waar het in de professionele wereld om gaat.
Je mag niet eens leveren als je niet de geëikte programma's gebruikt. Je krijg niet eens een belangrijke order laat staan een doorlopend levering-contract in de grote wereld. Je kunt vaak niet eens een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, of hij dekt het niet.
Beetje krom, maar je mag niet eens een verbinding leggen met hun netwerken (om bestanden aan te leveren e.d.) als je op linux draait want veiligheid niet gegarandeerd, en niet op het algemeen 'veilig beschouwde' OS. Veiligheid waar ook weer (wettelijke) vereiste normen voor bestaan.
Je kunt je inpassen of je doet niet mee. Zo simpel werkt het daar.
@Ron. I know. Maar een bedrijf mag wel eigen vereisten neerleggen zodat aangeleverd werk binnen HUN systemen en (wettelijke) vereisten mee kunnen draaien (zonder risico's, op fouten, en zonder extra werk aka kosten om e.e.a. recht te moeten trekken).
Bron: Beroepsmatige jarenlange praktijkervaring tot op directieniveau op dit gebied met de grootste bedrijven, producenten en toeleveranciers van NL en daarbuiten. Waaronder alle aspecten in de grafische wereld van ontwerper en fotograaf via drukplaatetser en reclameburo tot grootste drukkerij van nl. Autoindustrie, allerhande fabrieken en onderdelen-toelaveranciers. Machinefabrieken, draaierijen, en nog veel meer sectoren.