Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom 1000den euro's betalen voor AutoCAD, SolidWorks of Ravit?  (gelezen 5173 keer)

Offline jos34

• Lid
Is gratis Blender dan zo slecht? Rechtvaardigt AutoCAD een prijs van 1000den euro's ik zie het er niet vanaf?

Doet mij een beetje denken aan PowerDVD en Nero ook van die belachelijk dure software pakketten, al kreeg je dat er dan weer wel vaak "gratis" erbij. In tegenstelling tot AutoCAD.

Re: Waarom 1000den euro's betalen voor AutoCAD, SolidWorks of Ravit?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/10, 10:50:52 »
Ik zou Blender toch niet met AutoCAD en andere CAD pakketten willen vergelijken. Je kunt er prachtige dingen mee maken maar CAD heeft toch een meer technische toepassing, zeker als je koppeling hebt met rekentools waarmee je constructies met eindige elementen methode kunt doorrekenen. CAD is meer dan modelleren en visualiseren. Dan zou ik in het geval van opensource eerder naar FreeCAD kijken https://www.freecadweb.org/features.php?lang=nl

Voor sommige bedrijven zijn dit soort applicaties bedrijfskritisch, die betalen graag als ze daarmee sneller en beter worden geholpen als er problemen zijn. Die zullen ook ondersteuning inhuren als ze opensource gebruiken. Precies het businessmodel van Ubuntu.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/10, 12:50:19 »
Is gratis ***** dan zo slecht? Rechtvaardigt ***** een prijs van 1000den euro's ik zie het er niet vanaf?

Nee joh. Er zijn meer dan genoeg even goede alternatieven.
Maar er zijn altijd 'de eersten' die de trend zetten en daarmee een marktaandeel vergaren. Op alle software gebieden. Neem bijvoorbeeld audio-productie software. Allemaal gratis onder linux maar kost snel 2000 als je de professionele standaard software moet gaan kopen. En de kwaliteit van de linux software doet niet onder (zolang je maar zwijgt dat het met linux gemaakt is).

Autocad bijvoorbeeld is (net als MS office) destijds zo erg de standaard geworden dat dit binnen allerhande standaarden is meegenomen.
Om iets te ontwerpen moet het ontwerp aan standaarden voldoen. Die ontwerpen moeten gedeeld worden met vele partijen. En dan is het uiterst ongemakkelijk als er conversieproblemen op gaan treden waardoor de standaarden niet meer gehandhaafd kunnen worden.
Met 'standaarden' bedoel ik allerhande veiligheidseisen, wetgeving waarbinnen ontwerpen moeten passen, en noem maar op. En dat binnen lange processen over vele partijen.

Daarnaast is er ook nog software (zoals boekhoudsoftware) welke doorlopend aangepast moet worden om bij te blijven. Deze ontwikkelingen kosten ook veel geld waarvoor een marktpositie belangrijk is, en dit 'gratis' doen is bijna onhaalbaar.

En eenmaal de standaard doen ze heel hard hun best om deze (markt-) positie te behouden. Begrijpelijk zou ik zeggen, vanuit ondernemersblik.
En de grote OS neemt hierin ook graag zijn rol, om op zijn beurt ook weer zijn aloude (markt-) positie te behouden.
Ondertussen is dit systeem zo sterk geintegreerd dat overstappen zomaar niet meer kan.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/10, 12:52:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/10, 13:13:04 »
En eenmaal de standaard doen ze heel hard hun best om deze (markt-) positie te behouden.
Begrijpelijk zou ik zeggen, vanuit ondernemersblik.
En de grote OS neemt hierin ook graag zijn rol, om op zijn beurt ook weer zijn aloude (markt-) positie te behouden.
Ondertussen is dit systeem zo sterk geintegreerd dat overstappen zomaar niet meer kan.
[OffTopic]
Natuurlijk wil (en moet) ik hierop reageren :lol:
Openstandaarden zijn In Nederland en bij veel andere EU landen en instanties verplicht in de communicatie.
Zo mogen (Nederlandse) overheden niet communiceren in een gesloten standaard als DOC of DOCX.
Die geldt niet alleen voor de communicatie naar burgers, maar ook in de communicatie onderling.
Wanneer we even bij tekst documenten blijven, dan zijn er een aantal formaten die wel gebruikt mogen worden:
TXT, HTML, ODT, PDF (een aantal versies), enz.
Hierbij heeft PDF als nadeel, dat het zich niet aanpast aan de grootte van het scherm, iets dat bij HTML wel makkelijk gebeurt.

Dat Microsoft Office in 2007 begonnen is, om de ODF formaten te ondersteunen, komt door de druk van de EU, om OpenStandaarden te gebruiken.
Zou MS dit niet gedaan hebben, dan zouden nu (de meeste) Europese overheden werken met b.v. Open- of Libreoffice.

Het communiceren in OpenStandaarden door overheden heeft ook betrekking op het maken van websites.
Een website mag een document wel aanbieden in een gesloten standaard, maar moet het dan ook (daarnaast) aanbieden in een OpenStandaard.
Ook dient de website te voldoen aan de W3C eisen v.w.b. de pagina's.

Helaas gaan veel overheden (nog steeds) compleet de mist in, zie deze link waar  websites van alle gemeenten, provincies en waterschappen zijn getest.

De grootste misbruiker van de overheid is de website van de tweede-kamer.
Daar wordt alles gepubliceerd, zoals de fracties het aanbieden, niemand voelt zich daar verantwoordelijk voor en niemand corrigeert dit.

Tja, Nederlandse overheden en ICT.......... (zucht........)
« Laatst bewerkt op: 2022/03/10, 13:18:50 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jos34

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/03/10, 13:51:35 »
Niet echt met CAD te maken, maar er wordt ook vaak "gratis" software meegeleverd met een brander bv. mooie voorbeelden zijn Nero en PowerDVD.
Als je het los moest kopen kocht waarschijnlijk het (bijna) niemand.

Hoewel er tegenwoordig geen Nero meer wordt bijgeleverd? De laatste DVD drives die ik kocht zat het volgens mij niet bij?
Niet dat ik beide sofware gebruikt, zowel voor Nero als voor PowerDVD zijn prima alternatieven.

Offline jos34

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/03/10, 13:54:33 »
Is gratis ***** dan zo slecht? Rechtvaardigt ***** een prijs van 1000den euro's ik zie het er niet vanaf?

Nee joh. Er zijn meer dan genoeg even goede alternatieven.
Maar er zijn altijd 'de eersten' die de trend zetten en daarmee een marktaandeel vergaren. Op alle software gebieden. Neem bijvoorbeeld audio-productie software. Allemaal gratis onder linux maar kost snel 2000 als je de professionele standaard software moet gaan kopen. En de kwaliteit van de linux software doet niet onder (zolang je maar zwijgt dat het met linux gemaakt is).

Autocad bijvoorbeeld is (net als MS office) destijds zo erg de standaard geworden dat dit binnen allerhande standaarden is meegenomen.
Om iets te ontwerpen moet het ontwerp aan standaarden voldoen. Die ontwerpen moeten gedeeld worden met vele partijen. En dan is het uiterst ongemakkelijk als er conversieproblemen op gaan treden waardoor de standaarden niet meer gehandhaafd kunnen worden.
Met 'standaarden' bedoel ik allerhande veiligheidseisen, wetgeving waarbinnen ontwerpen moeten passen, en noem maar op. En dat binnen lange processen over vele partijen.

Daarnaast is er ook nog software (zoals boekhoudsoftware) welke doorlopend aangepast moet worden om bij te blijven. Deze ontwikkelingen kosten ook veel geld waarvoor een marktpositie belangrijk is, en dit 'gratis' doen is bijna onhaalbaar.

En eenmaal de standaard doen ze heel hard hun best om deze (markt-) positie te behouden. Begrijpelijk zou ik zeggen, vanuit ondernemersblik.

audio productie software? Welke software bedoel je dan zoal?  Ik ken eigenlijk alleen audacity (weet niet of dat daar onder valt), GarageBand (mac), Cubase, Musicmaker, en Nero Wave editor.
Maar doe daar eigenlijk niks mee.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/03/11, 13:01:24 »
En eenmaal de standaard doen ze heel hard hun best om deze (markt-) positie te behouden.
Begrijpelijk zou ik zeggen, vanuit ondernemersblik.
[OffTopic]
Natuurlijk wil (en moet) ik hierop reageren :lol:

=D Zat al in mijn verwachting.
Ben het helemaal met je eens. Monopoly-posities zijn zelfs bij wet verboden. Toch weten wij heel goed dat hier vaak tegenaan gehikt wordt, en dat jij met je strijd hiertegen (waarvoor veel respect) nog een lange weg te gaan hebt. Als je ooit het nirvana hierin al bereikt.

audio productie software? Welke software bedoel je dan zoal?  Ik ken eigenlijk alleen audacity (weet niet of dat daar onder valt), GarageBand (mac), Cubase, Musicmaker, en Nero Wave editor.
Maar doe daar eigenlijk niks mee.

Ardour. Volwaardige DAW  ^-^ Aangevuld met héél véél volwaardige plugins. Wat niet onder doet voor veel andere systemen.
Naar mijn mening overstijgt deze enkele van de door jou genoemden, en evenaart het ver de beste daarvan.

Op veel audio-forums lees je over problemen met latency en zo. Dat zelfs (op de nieuwste snelle systemen! I5 & I7) de virusscanner uitgezet moet worden om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken. Hier van latency geen last (behalve bij erg grote projecten met 20+ tracks en een hoop plugins per track). En dat met standaard werken in 32bit/96khz op een dual core  8-) ... waar velen ondertussen al blijven steken op 48khz ^-^ en zelfs op die dual core 192khz nog goed werkt, maar overdone.
En vaak lees je over allerhande bewerkingen die ze maar niet goed krijgen, niet aan de praat krijgen, of zelfs onmogelijk achten wat ze dan ook allemaal fel bevestigen, terwijl ik het met ardour doorlopend 'even gewoon' doe.

Maar ga in de audio-wereld nooit zeggen dat je met Linux audio werkt  =D Als je dit (bv op forums) zegt dan wordt het meteen op voorhand al van alle kanten afgekraakt want "kan niet goed zijn, want linux".
Ik vertel dit dan ook nooit  :evil: en ondertussen merkt niemand het. Met enkele audio-producties inmiddels radio en zelfs TV (met linux videoclip) gehaald, en ook bij the voice kids ver gekomen (niet ik persoonlijk) maar net gestruikeld voor de podium-voorrondes. Zo slecht is het  =D
En dat voor een stelletje amateur homerecorder zonder cubase, ableton of FL  8-) Des toch humor?! =D

PS:
Harisson mixbus is een samenwerkingsverband van het decenia lang befaamde Harrison Consoles met Ardour  ;)
En daarnaast heb je ook nog LMMS (audiomontage), Hydrogen (drums), en nog wat andere DAW's vergelijkbaar met de DAW Ardour maar net weer anders. Waarvan de meesten tot een geheel met elkaar te koppelen zijn (inclusief sync clock) mbv Jack (audio-connections).
Ruime mogelijkheden dus  8-)

Maar gaan we hiermee niet te ver offtopic? Als je meer wilt weten misschien beter even PM?
« Laatst bewerkt op: 2022/03/11, 14:37:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/12, 15:13:32 »
Er zit achter die AutoCAD ook een hele resem professionele medewerkers, ondersteuning enzovoort. Als gebruiker kan je rekenen op die support. Bij open source software kan je niet rekenen op onmiddellijke "genoegdoening" als er iets fout loopt of als je ondersteuning zoekt. Dat ligt nu eenmaal in de aard van het open source-concept.

Mochten alle gebruikers van Open Source software (FOSS) af en toe al eens een billijke vergoeding betalen, zou het voor sommige projecten haalbaar blijven om ze in stand te houden, maar het aantal sites of FOSS-projecten dat stil ligt omdat de maker ervan amper geld binnen krijgt of gewoon (wegens ook maar mens zijn): geen tijd er meer voor heeft, is groot.

Dus: AutoCad is erg goed, het is logisch dat daar een prijskaart aan hangt. En FOSS-alternatieven zijn er (voor sommige systemen), maar die draaien op een andere filosofie, die minder stabiel is, die iets meer amateuristisch heeft (en dat is een goede zaak, m.i.).
Het wordt wél problematisch als bedrijven onredelijk hoge prijzen beginnen vragen (onder impuls van grijpgrage aandeelhouders) of aan zgn. vendor-lock-in doen.

Dus: FOSS énkel gebruiken omdat het goedkoper of gratis is, is een oneerlijke onderwaardering van de werknemers die in de wél betalende softwarebedrijven zitten.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline MKe

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/03/12, 16:36:11 »
Jenske  slaat de spijker op zijn kop. Wij gebruiken veel opensource software. Een groot probleem is vaak de ondersteuning. Ook valt de development soms zomaar weg, wat je pas achter komt als je pull requests na werken nog steeds niet verwerkt is en je hebt dan geen enkele andere optie soms dan zelf verder te ontwikkelen. Hoewel ik een groot voorstander van opensource ben, twijfel ik aan de bruikbaarheid voor het bedrijfsleven. Hierbij maak ik wel een uitzondering voor de echt grote projecten, zoals Linux zelf, Libre Office en dergelijke.

« Reactie #10 Gepost op: 2022/03/12, 19:13:52 »
Jenske  slaat de spijker op zijn kop. Wij gebruiken veel opensource software. Een groot probleem is vaak de ondersteuning. Ook valt de development soms zomaar weg, wat je pas achter komt als je pull requests na werken nog steeds niet verwerkt is en je hebt dan geen enkele andere optie soms dan zelf verder te ontwikkelen. Hoewel ik een groot voorstander van opensource ben, twijfel ik aan de bruikbaarheid voor het bedrijfsleven. Hierbij maak ik wel een uitzondering voor de echt grote projecten, zoals Linux zelf, Libre Office en dergelijke.

Dat is lang niet het grootste probleem.
Het grootste probleem is dat er met andere bestanden en bestands-specificaties gewerkt wordt. En dan moet je gaan converteren met conversieproblemen (kostbare afwijkingen) die in veel gevallen ontstaan.

Autocad werkt standaard met .dwg bestanden. Open Cascade bv, een linux alternatief, werkt met .dfx bestanden.
Office word met .doc en .xls bestanden. En LO met .odt en .ods bestanden.
Photoshop werkt standaard met .psd bestanden. Gimp met .xcf bestanden.

Probeer maar eens met gimp een psd te exporteren die zonder fouten in photoshop ingelezen wordt. (@jenske, jij doet toch veel beroepsmatig met fotoshop? Al eens geprobeerd? Ik wel)
Probeer maar eens met LO een .docx te exporteren die zonder fouten en volledig werken ingelezen wordt. Inclusief allerhande macro's waarop de helft van de bedrijven draait  ;) (nee idd, niet de bakker en fietsenmaker op de hoek, maar alles daarboven al heel snel wel)
En ik vermoed dat dit met Autocad niet anders is (nog niet geprobeerd).
En probeer deze 'foute' bestanden maar eens te slijten bij professionals waar de (vaak ook wettelijke) eisen heel hoog liggen. Zij willen gewoon simpel meteen zonder (kostbare) aanpassingen te moeten maken volledig foutloos kunnen verwerken.
Probeer het eens voor de lol  =D Bel eens een drukkerij alsof je een fikse order drukwerk wilt laten maken van een .xcf. Ik denk dat ze niet weten waar je het over hebt en dat er héél moeilijk gedaan wordt (opgevolgd met dezelfde uitleg zoals ik het hier geef).

En door deze 'fouten' worden deze bestanden niet geaccepteerd. De risico's op fouten zijn te groot. Het risico op de financiele gevolgen zijn veel te groot.
Denk je dat een drukkerij (photoshop) een order van €10.000,- en meer niet betaald wil krijgen omdat een bedrijfskleurtje in een logo 3 rgb puntjes afwijkt?
Of dat een drukkerij (photoshop) een order van €100.000,- en meer aan landelijke folders niet betaald wil krijgen omdat bv de kleur groen van alle artikelen in de folder (van bv kleding, potten verf of keukens) 3 rgb puntjes afwijkt?
Denk je dat een fabriek (autocad) een order van tonnen en meer wil verspelen door een 1000ste mm afwijking in een ontwerp, en een hoge boete-claim aan zijn broek wil krijgen omdat hij te laat levert?
Dat een bouwbedrijf graag huizen afbreekt omdat de huizen niet binnen de bouwbesluiten onveilig gebouwd zijn door een conversiefoutje?
Denk je dat een autofabrikant (autocad) het wil riskeren omdat een serie auto's niet toegelaten wordt omdat iets een 100ste afwijkt van de wereldwijde wettelijke veiligheidseisen?
En denk je dat JIJ je rekening betaald krijgt als je niet correct perfect aanlevert? Of zelfs aansprakelijk gesteld wordt voor schade of herstelkosten? Dat je verzekering niet eens betaald omdat je zelf de wel als normale en veilige geaccepteerde weg niet gevolgd hebt? Als je daar aan mee wilt doen stap je maar wat graag in de 'geaccepteerde' programma's  =D om lekker te verdienen  8-) Of zou je dat risico zelf willen lopen? ;)

Want dat zijn de zaken waar het in de professionele wereld  om gaat.
Je mag niet eens leveren als je niet de geëikte programma's gebruikt. Je krijg niet eens een belangrijke order laat staan een doorlopend levering-contract in de grote wereld. Je kunt vaak niet eens een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, of hij dekt het niet.
Beetje krom, maar je mag niet eens een verbinding leggen met hun netwerken (om bestanden aan te leveren e.d.) als je op linux draait want veiligheid niet gegarandeerd, en niet op het algemeen 'veilig beschouwde' OS. Veiligheid waar ook weer (wettelijke) vereiste normen voor bestaan.
Je kunt je inpassen of je doet niet mee. Zo simpel werkt het daar.

@Ron. I know. Maar een bedrijf mag wel eigen vereisten neerleggen zodat aangeleverd werk binnen HUN systemen en (wettelijke) vereisten mee kunnen draaien (zonder risico's, op fouten, en zonder extra werk aka kosten om e.e.a. recht te moeten trekken).

Bron: Beroepsmatige jarenlange praktijkervaring tot op directieniveau op dit gebied met de grootste bedrijven, producenten en toeleveranciers van NL en daarbuiten. Waaronder alle aspecten in de grafische wereld van ontwerper en fotograaf via drukplaatetser en reclameburo tot grootste drukkerij van nl. Autoindustrie, allerhande fabrieken en onderdelen-toelaveranciers. Machinefabrieken, draaierijen, en nog veel meer sectoren.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/12, 19:44:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/03/13, 14:34:35 »
Zelf heb ik professioneel -- natuurbehoudsorganisatie Natuurpunt -- goede ervaringen met Qgis, dat ik eerst leerde kennen "thuis" in mijn Linux-omgeving. Omdat ik al sinds 1985 GIS pakketten gebruik (en dus ervaring heb), kon ik Natuurpunt adviseren om Qgis te gebruiken ipv het veel duurdere en commerciële MapInfo. Maar de hoofdreden voor de switch was niet de prijs, maar wél dat Qgis wél bruikbaar is voor natuurbehoud, terwijl de oorsprong van Mapinfo nog altijd veel te veel ligt bij commercieel gebruik voor taxibedrijven en dergelijke.

Qgis gebruikt zgn. shape-bestanden, die indertijd door ESRI werden ontworpen, maar ondertussen een standaard-uitwisselingsformaat zijn voor kartografische informatie. En er zijn heel wat programma's, die Open Source (of commercieel) zijn en perfecte shape-bestanden af kunnen leveren.

Ik zou dus voor "gewone" bestanden -- tekstbestanden, bewerken van foto's voor presentaties, ... -- wel degelijk durven verwijzen naar de (iets grotere) FOSS-pakketten, zoals inderdaad LibreOffice, Qgis, GIMP enzovoort. "Gewone bestanden" = teksten, illustraties en dergelijke.

Maar ik snap wel dat voor productiebedrijven keiharde, nanometer-nauwkeurige, gegarandeerde, goed ondersteunde software (zoals AutoCad en wat weet ik al niet) een voorwaarde is om kwaliteit te kunnen garanderen.

Het pijnlijke is wel dat grote bedrijven als Adobe en Microsoft door hun marktoverwicht misbruik maken van hun positie en iedereen dwingen om in hun winstmodel te stappen. Zo is Photoshop enkele jaren geleden overgeschakeld naar een betalende versie. Voor normaal gebruik door gewone gebruikers (dus niet in productie-omgeving) raad ik GIMP aan. Ik ben nog nooit een functie tegen gekomen die je in Photoshop vindt en die je, mits wat moeite, niet in GIMP vindt.
Ook Microsoft ontsnapt niet aan dat misbruik. Ik gebruik al sinds 1990 Word (en Acces, Powerpoint, Excel) en merk dat er allerlei functies in die programma's zijn geslopen die zinloos zijn. Maar ... probeer maar eens gewoon een Excel-sheet te plakken in een Word-document. Dat lukt
nooit zonder fout. En Access levert bestanden die keihard worden gesloten, waardoor je er nergens anders mee terecht kan.

Bottom line: het programma zou minder een rol mogen spelen dan wat je ermee doet. "Hé, da's een keigoed, spannend boek: geschreven in Word, verwerkt in Pagemaker en afgedrukt op een Offset drukpers Heidelberg  zekers?"

... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #12 Gepost op: 2022/03/13, 18:21:21 »
Zelf heb ik professioneel -- natuurbehoudsorganisatie Natuurpunt -- goede ervaringen met Qgis, dat ik eerst leerde kennen "thuis" in mijn Linux-omgeving. Omdat ik al sinds 1985 GIS pakketten gebruik (en dus ervaring heb), kon ik Natuurpunt adviseren om Qgis te gebruiken ipv .....

Maar ik snap wel dat voor productiebedrijven keiharde, nanometer-nauwkeurige, gegarandeerde, goed ondersteunde software (zoals AutoCad en wat weet ik al niet) een voorwaarde is om kwaliteit te kunnen garanderen.
[/i]Bottom line: het programma zou minder een rol mogen spelen dan wat je ermee doet. "Hé, da's een keigoed, spannend boek: geschreven in Word, verwerkt in Pagemaker en afgedrukt op een Offset drukpers Heidelberg  zekers?"

Dat is precies wat ik bedoel. De bakker en fietsenmaker op de hoek kunnen er prima mee uit.
Maar zodra je in de professionele markt komt worden er gewoon eisen gesteld die je met de niet voorgeschreven software niet (gegarandeerd) kunt handhaven.
Denk maar niet dat je bij een drukkerij als Roto Smeets (failliet overigens) terecht kunt met een Scribus exportje, of met een Gimp export daar of bij serieuze reclamebureaus.

[/i]Bottom line: het programma zou minder een rol mogen spelen dan wat je ermee doet.

Mijn eerste reactie was ook dat er vrijwel overal wel prima alternatieven bestaan. Ik gaf er nog een voorbeeld van.
Ikzelf heb bedrijfsmatig ook altijd zelf (drukwerkontwerpen) aangeleverd. Maar wel met de opmerking dat ik de betreffende bedrijven kende en dat zij mij van begin af aan duidelijk maakten wat de risico's zijn, en dat zij mij op weg hielpen.

Maar de vraag is "waarom betalen voor... als het ook gratis kan", en daar leg ik uit waar de noodgedwongen grens ligt. Als je aan de serieuze markt wilt leveren kun je dik verdienen maar zul je toch echt "hun" software moeten gebruiken.
En zelfs dan. Ik heb ontwerpers gekend die bij de grote jongens uitgelachen werden (totaal niet serieus genomen werden) omdat ze Photoshop en Illustrator draaiden op een win bak en niet op een mac.
- I ♥ Linux -

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #13 Gepost op: 2022/03/13, 19:54:11 »
Ik heb ontwerpers gekend die bij de grote jongens uitgelachen werden (totaal niet serieus genomen werden) omdat ze Photoshop en Illustrator draaiden op een win bak en niet op een mac.
In de grafische (reclame) wereld is de MAC leidend.
Net als Windows op de thuiscomputer en spelletjes markt.
Eigenlijk net als Linux op de server markt :lol:

« Reactie #14 Gepost op: 2022/03/14, 16:24:45 »
In de grafische (reclame) wereld is de MAC leidend.
Net als Windows op de thuiscomputer en spelletjes markt.

Ja inderdaad. En als een .psd van een winbak al niet serieus genomen wordt, wat denk je dan wat de reactie zal zijn als je met een .xcf binnen loopt?  =D En als ze de gimp-export .psd met de afwijkinkjes openen dan krijg je meteen vragen ... of raar drukwerk.
Terwijl ik op Gimp alles maak (en meer) dan ik ooit in photoshop gemaakt heb. M.i. héél ver net zo goed. En zie ik wel de punten waarop het niet correspondeerd in de profi markt.

Maar de bakker en fietsenmaker kunnen prima een jpeg aanleveren bij de lokale drukkerij of het lokale krantje. Daar voldoet Gimp nog steeds bovenmatig, en dat vind ik een heel groot compliment voor een FOSS.
Al zou ik misschien een .tiff bestand adviseren.  ^-^ De drukkerij of het krantje kan je wel vertellen wat ze het liefst zien en hoe, en of ze het kunnen verwerken.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/14, 16:26:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline bart85

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/03/14, 17:49:23 »
Citaat
Ja inderdaad. En als een .psd van een winbak al niet serieus genomen wordt, wat denk je dan wat de reactie zal zijn als je met een .xcf binnen loopt?  =D En als ze de gimp-export .psd met de afwijkinkjes openen dan krijg je meteen vragen ... of raar drukwerk.
Terwijl ik op Gimp alles maak (en meer) dan ik ooit in photoshop gemaakt heb. M.i. héél ver net zo goed. En zie ik wel de punten waarop het niet correspondeerd in de profi markt.

Nodig tijd dat daar verandering in komt.
Is er geen mogelijkheid met een protocol. Definieties van een protocol dat vrij beschikbaar is. Met een programma gaan werken die met dat protocol overweg kan.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #16 Gepost op: 2022/03/14, 18:16:20 »
Is er geen mogelijkheid met een protocol.
Vergelijk het eens met Microsoft Office.
Daarmee kan je een tabel van Excel importeren in Word, zonder problemen.
Wanneer je dit wilt bekijken met LibreOffice, dan heb je grote kans, dat het onleesbaar is.
Het omzetten van DOC > ODT gaat foutloos, maar door de tabellen van Excel wordt alles verziekt.

« Reactie #17 Gepost op: 2022/03/14, 18:43:13 »
Nodig tijd dat daar verandering in komt.

Gaat niet lukken. Dan zou je wereldwijde (niet digitale) processen en wetten moeten gaan aanpassen. Dan zou je tonnen tot miljoenen per stuk kostende machines aan moeten passen over heel de wereld. Daar is geen beginnen aan.

Je kunt het reclameburo wel zover krijgen dat hij een .xcf accepteert en zelfs kan verwerken, maar dan kan hij het weer niet bij de drukkerijen inleveren waar de machines ook weer niet met .xcf overweg kunnen. En daarvoor, voor er gedrukt kan worden, moeten er nog drukplaten gemaakt worden en zo, zijn fotografen en zijn allerhande grafischi betrokken. En in de export .psd zitten 'fouten', keer X proces-lagen.
Om een voorbeeld te geven. Een klant van ons had een machine staan waar links het digitale bestand in ging met het ontwerp,  en een grote rol papier en ijzerdraad. En rechts kant en klaar de boeken gesneden en ingebonden uit kwamen. Zulke machines kunnen echt niet met een .xcf-je werken.

Hetzelfde met autocad waarvan je het bestand gewoon upload in de cnc-machine en het product er gewoon klaar uit komt, in productie veelvouden. Die machine kan niet overweg met Cascade .dfx bestanden.
Je wilt echt niet dat je rekening van een (halve) ton van een productie onderdeel van je geweigerd wordt door de klant voor een afwijking van 1/100mm op een onderdeel van 30cm, want zo precies komt het allemaal. Of dat een machine een hele dag afwijkende dus onverkoopbare onderdelen staat te pompen.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/14, 19:12:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #18 Gepost op: 2022/03/15, 14:27:51 »
Kleine doch niet onbelangrijke nuance hierop  =D
Dit alles geldt overigens niet en niet altijd voor alle software.

Een voorbeeld.
Als je met linux audio iets maakt en dit exporteert (en presenteert) in een wav of aiff bestand zal niemand er iets van merken dat je het met linux software gemaakt hebt. En hetzelfde voor video (mp4 etc).
Ook samenwerking met professionals is hier ver mogelijk, want naar wav/aiff geexporteerde tracks kunnen zij gewoon weer verder verwerken.
Gaat prima. Totdat je zelf zegt dat het met linux audio software gemaakt is. Dan deugd het verbazend genoeg ineens niet meer want dan krijg je letterlijk "met linux audio gemaakt, dat kán gewoon niet goed zijn". Maar zeg je niets dan hoort niemand het en vinden ze het ineens wel mooi gemaakt :evil:

Met niets zeggen maak je ze trouwens ook weer niet blij mee, want ze willen toch écht weten waarmee je het gemaakt hebt om het na te kunnen doen. Of om het weer af te kraken omdat het met "het gratis" Musicmaker gemaakt is en niet met (hun en enige beste) Cubase of FL. Want dan balen ze weer dat het hen niet zo lukt met hun €400 DAW op een €2000 computer, en voor nog eens €1500 aan plugins waarover ze nooit tevreden zijn en altijd weer bij moeten kopen =D
Wat competitie, afgunst en jaloezie toch met sommige mensen doet  ^-^ 8-)

Hetzelfde geldt voor bv pdf´s, jpeg's, gif's, mp4's, midi's, en ga zo maar door.
Zolang het bestand/resultaat zich niet onderscheid van 'gangbare' software werkt het allemaal perfect!
En in het verlengde hiervan ingaand op de titel van het topic , en daarop bevestigend naar Jos34 ... nog gratis en voor niets ook inderdaad =D Ik zeg niet voor niets - I ♥ Linux -  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2022/03/15, 14:48:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2022/03/22, 17:41:07 »
Is er geen mogelijkheid met een protocol.
Vergelijk het eens met Microsoft Office.
Daarmee kan je een tabel van Excel importeren in Word, zonder problemen.

[Effe off-topic, maar het gaat wél over (te betalen) MS Office]
Daar moet ik je tegenspreken. Hoewel ze beiden uit eenzelfde pakket komen -- Office -- kan je niet een Excel tabel met wat functies zomaar in Word plakken. Dat mislukt al sinds Office bestaat. Een gewone tabel zonder énige berekening knippen en plakken, dat lukt nog wél een beetje, maar zelfs dan wordt de layout vaak eruit gegooid en worden kolommen plots smaller, breder, letters kleiner of groter.
Je kan in Word wél een tabel maken (die dan een soort "eigen" tabel is binnen Word), maar je kan niet vlot een Excel tabel of gedeelte ervan zomaar even onderbrengen in Word.

Gewone Excel-bladen (met simpele berekeningen) kan je vlot inlezen in LibreOffice Calc en net zo goed andersom. Maar de layout moet je dan vaak wél aanpassen.

Wanneer je dit wilt bekijken met LibreOffice, dan heb je grote kans, dat het onleesbaar is.
Het omzetten van DOC > ODT gaat foutloos, maar door de tabellen van Excel wordt alles verziekt.
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #20 Gepost op: 2022/03/24, 00:25:51 »
En wat is je ervaring met macro's Jenske? In het bedrijfsleven vaak toegepast.
- I ♥ Linux -

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2022/03/26, 15:02:21 »
Geen idee. Toen de dieren nog spraken, schreef ik al eens een macro in VB Basic, maar ik waag me daar niet meer aan. Sinds mijn Commodore 64 BASIC snap ik niks meer van object-of-wat-dan-ook-georiënteerd-prgrammeren ;-)

En wat is je ervaring met macro's Jenske? In het bedrijfsleven vaak toegepast.
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #22 Gepost op: 2022/03/26, 15:08:41 »
In het bedrijfsleven wordt toch best vaak met macro's gewerkt. En macro's hebben nog nooit fatsoenlijk geconverteerd.
Ik vroeg het je omdat ik daar niet actueel van op de hoogte ben, maar daar verwacht ik toch ook gebruiksproblemen in uitwisseling.
- I ♥ Linux -