Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc loopt telkens vast  (gelezen 1648 keer)

Offline peer

• Lid
pc loopt telkens vast
« Gepost op: 2022/01/06, 12:13:22 »
Mijn oude acer x3300 (amd processor), 4Gb loopt telkens vast
Eerst had ik debian 11 kde geïnstalleerd. Thunderbird liep bij opstarten direct vast. Herinstalleren hielp niet.
Ik heb daarop mint xfce geïnstalleerd. Daar gebeurde precies hetzelfde. Echter nu kwam ik tot de ontdekking dat ook andere programma's vastliepen
Toen debian 11 xfce geïnstalleerd. Ook hier hetzelfde probleem.  Na enige tijd zit het scherm vast en regaart de pc niet meer op de muis en op het keyboard.
Ik heb een memorytest gedaan (parted-magic) maar geen errors.
Ik ben bang dat er een fout zit in de ingebouwde grafische module (geen aparte kaart), dus een hardware probleem. Hoe kom ik hier achter???

Offline DeBaas

• Lid
Re: pc loopt telkens vast
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/06, 14:56:45 »
Wat meer machine info scheelt wonderen bij de beantwoording van je vraag.
Terminal:
inxi -GCxz
bijvoorbeeld geeft info over Graphics en CPU
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/06, 15:03:45 »
Waarschijnlijk zit er in deze machine een GeForce 9200 video chip.
Laat de machine zoeken naar drivers en bij de vraag de fabrieksdriver (Nvidia340) te gebruiken beantwoord je bevestigend.

Offline peer

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/06, 16:40:48 »
hier is de output van inxi:
.....$ inxi -GCxz
CPU:
  Info: Quad Core model: AMD Athlon II X4 635 bits: 64 type: MCP arch: K10
  rev: 2 L2 cache: 2 MiB
  flags: lm nx pae sse sse2 sse3 sse4a svm bogomips: 23198
  Speed: 800 MHz min/max: 800/2900 MHz Core speeds (MHz): 1: 800 2: 800
  3: 800 4: 800
Graphics:
  Device-1: NVIDIA C77 [GeForce 8200] vendor: Acer Incorporated ALI
  driver: nouveau v: kernel bus ID: 02:00.0
  Display: x11 server: X.Org 1.20.11 driver: loaded: modesetting
  unloaded: fbdev,vesa resolution: 1: 1366x768~60Hz 2: 1280x720
  OpenGL: renderer: NVAA v: 3.3 Mesa 20.3.5 direct render: Yes

Toen ik mint xfce geïnstalleerd had vroeg mint om de open source drivers te vervangen door propriarty (fout geschreven, denk ik) drivers. Toen ik dit gedaan had starte mint niet meer op. Daarna heb ik debian 11 xfce geïnstalleerd (is veel sneller dan mint xfce!!)
In debian heb ik niet de mogelijkheid om naar drivers te zoeken en te installeren.

Deze pc draaide ongeveer drie jaar zonder problemen en zonder speciale drivers op debian 10 KDE en later op debian 11 KDE. De problemen onstonden pas kort geleden. 
Het valt me ook op dat de pc meestal vastloopt bij firefox en thunderbird. Af en toe ook bij andere programma's

Offline peer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/06, 18:53:37 »
ik heb even een backup gemaakt om te kijken of ik de nvidia drivers kan vinden en installeren. Het commando nvidia-detect geeft het volgende:
sudo nvidia-detect
Detected NVIDIA GPUs:
02:00.0 VGA compatible controller [0300]: NVIDIA Corporation C77 [GeForce 8200] [10de:084b] (rev a2)

Checking card:  NVIDIA Corporation C77 [GeForce 8200] (rev a2)
Your card is only supported by the 340 legacy drivers series, which is only available up to buster.
Buster is Debian 10 en ik zit nu in Debian 11 Bullseye
vraag: hoe kan ik de '340 legacy drivers' toch installeren in Bullseye?

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/06, 22:40:33 »
Als de nvidia340 driver niet in je pakketbron zit dan kun je het schudden.
Er dienen de nodige aanpassingen/patches aan/bij de nvidia340 driver gedaan te worden vóór deze nog werkt met de nieuwere kernels.
De huidige LTS releases van Mint en Ubuntu ondersteunen deze nvidia340 nog een aantal jaren.
De plaatsvervangende nouveau driver geeft op diverse machines problemen met hardwareversnelling, deze optie dien je in bijvoorbeeld  Firefox, Thunderbird en VLC handmatig uit te zetten.
Deze redding is ook toe te passen bij oudere Intel grafische GPU versies.

Offline peer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/07, 09:48:17 »
mooie tip over de hardwareversnelling. Ga ik proberen.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/07, 10:30:24 »
En Debian is géén Ubuntu. Je kunt wel de contrib non-free ('closed source') repositories van Debian inschakelen om eventueel ontbrekende firmware of closed source drivers te vinden.
Zorg dat in je /etc/apt/sources.list het volgende staat:
deb http://ftp.nl.debian.org/debian bullseye main contrib non-free
deb http://ftp.nl.debian.org/debian bullseye-updates main contrib non-free
deb http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib non-free
De buster-repo's in Bullseye aansluiten om die oude NVidia driver te gebruiken is geen goed idee, omdat dit soort drivers vastgehecht wordt aan je kernel en Bullseye met een veel modernere kernel werkt dan Buster. De installatieprocedure van de driver zou dus klagen dat hij zich niet aan de juiste kernel kan hechten en niet werken. Als je je gading niet vindt in de non-free en contrib repo's van Debian, is het over & out. Maar vaak lukt het daar toch wel mee. Bij AMD lost bijvoorbeeld het installeren van de non-free AMD firmware de meeste problemen wel op.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/07, 10:33:03 »
Ik vond ook dit: https://forums.debian.net/viewtopic.php?f=17&t=151155

Let wel: deze oplossing voegt tijdelijk de Sid/Unstable repo toe in Bullseye. Dat is zeer gevaarlijk, want als je vergeet na de poging om de NVidia driver uit Sid te installeren die lijn weer uit /etc/apt/sources.list te halen, dan zal bij de eerst volgende upgrade je hele systeem van Bullseye naar Sid/Unstable geüpgraded worden. En dat is niet iets dat je zou willen.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/07, 11:29:59 »
Ik installeer Debian --ALTIJD-- met iso's van deze site.

http://cdimage.debian.org/mirror/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/

Dan heb je de iso's met firmware aan boord. Ook de netinstall iso werkt prima, maar je zou de live-versie kunnen proberen en dan kijken of die wel werkt in jouw geval. Dan kun je daarmee ook Debian installeren, hoewel de net.iso mijn voorkeur heeft.

Deze site geeft ook info over het installeren van Nvidea drivers: https://phoenixnap.com/kb/nvidia-drivers-debian
en hier een instructie van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=KUsnygrNUMw

« Laatst bewerkt op: 2022/01/07, 11:40:07 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/07, 12:53:50 »
Ik vond ook dit: https://forums.debian.net/viewtopic.php?f=17&t=151155

Let wel: deze oplossing voegt tijdelijk de Sid/Unstable repo toe in Bullseye. Dat is zeer gevaarlijk, want als je vergeet na de poging om de NVidia driver uit Sid te installeren die lijn weer uit /etc/apt/sources.list te halen, dan zal bij de eerst volgende upgrade je hele systeem van Bullseye naar Sid/Unstable geüpgraded worden. En dat is niet iets dat je zou willen.

deze oplossing heb ik geprobeerd. Na installatie bleek mijn muis niet meer te reageren op klikken en het keyboard deed ook niet meer. De pc begon ook te piepen. Ik vond dit al een risicovolle oplossing dus ben niet verder gaan zoeken.
Daarop besloot ik om terug te gaan naar Debian 10 en daar de nvidia driver in te installeren. Dit werkte maar ook hier kreeg ik regelmatig een vastzittend scherm, net als bij de nouveau driver.
Inmiddels weer terug naar debian 11.
Ik heb in het bios een aanpassing gedaan. De 'UMA Frame Buffer Size"stond op automatisch en die heb ik nu op 512MB (maximaal) gezet. Nu lijkt het een stuk beter te werken, gewoon met de nouveau driver. In firefox en thunderbird heb ik de hardwareversnelling uitgezet.

De tip over AMD firmware ga ik ook doorvoeren.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/07, 12:55:56 door peer »