Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat weten jullie nog over oude computers en onderdelen  (gelezen 2877 keer)

JorisC

• Gast
Wat weten jullie nog over oude computers en onderdelen
« Gepost op: 2020/12/22, 22:38:54 »
Omdat hier  nogal off topic gegaan word , wat weten jullie nog over oude computers en onderdelen ?

Mijn allereerste computer was geen personal computer maar een home computer de commodore 64  met nog een recordertje , waarop ik eigenlijk leren programmeren heb in Basic wat voor mij doodeenvoudig was om mijn wiskundige aanleg .
Wiskunde die ik in het lager onderwijs al gezien had , eind jaren 60 begin jaren 70 vorige eeuw . Wij leerden eerst de theorie , pas dan de praktijk . Nu is het juist omgekeerd . Vroeger leerden ze hoe dingen werkten en pas later mocht je er met leren  werken . Nu laten ze kinderen van 7-8 jaar een tablet gebruiken, terwijl ze nog niet eens iets geleerd hebben hoe zo'n ding juist in elkaar zit . Op knopjes en toetsen drukken kan iedereen , wat de gevolgen kunnen zijn als men een knopje misdrukt weten ze niet want niemand heeft het hun geleerd .
De eerste floppy's waren de soepele van 8 inch
Daarna 5.25 inch
Later 3.5 inch en de diskettes een opslagcapaciteit hadden van 720 K en later 1.44 MB en ik nog een diskettelezer van 3.5 inch >> 1.44 MB in mijn linux computer heb zitten .

« Laatst bewerkt op: 2020/12/22, 22:41:08 door JorisC »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat weten jullie nog over oude computers en onderdelen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/23, 00:05:54 »
wat weten jullie nog over oude computers en onderdelen ?
Veel herinneringen, maar ik ben dan ook een oude man :lol:
Na het spelen met een montaprint geval met een 8080 systeem, had ik de smaak te pakken.
Mijn eerste "computer" was een single-board systeem, met een hexadecimaal toetsenbord, 1k geheugen en een Z80 processor op 1MHz.

Omdat ik meer wilde kwam hierna een TRS-80, ook Z80, en daar heb ik een extention interface voor ontworpen, als 19" kast met euro kaarten, zodat alles makkelijk zelf te maken en te testen was.

Hierna een P2000 van Philips (weer een Z80), met mini cassettes voor de opslag, de ideale Viewdata terminal.
Voor deze P2000 heb ik redelijk veel software geschreven, voornamelijk drivers.

Toen eindelijk een echte computer aangeschaft, een Bondwell-12 CP/M systeem (weer een Z80), met ingebouwde monitor, het deksel was ook het toetsenbord, deze had 2 floppy's en 64k geheugen.
Voor dit systeem heb ik een viewdata host geschreven (een BBS dus), een telex terminal, server en BBS (uniek in de wereld) en later heb ik CP/M 2.2 herschreven, en kon ik ook floppy's schrijven en lezen van de Commodore 128 en de Apple IIe met CP/M kaart (zat 3 maanden werk in).

Helaas kwam toen de PC, op mijn werk had ik al ervaring met DOS, dus dat was geen probleem.
Voor mijn werkgever moest ik o.a. communicatie apparatuur programmeren (pagers, portofoons, mobilofoons, enz.) en daar was alleen DOS en later Windows software voor.
In 2012 had ik daar nog een 486 met DOS voor in gebruik, naast een Win-3.11 doos en een XP systeem, maar dat was professioneel........
Regelmatig kwamen er thuis nieuwe PC's en alles van MS-DOS, Windows 3.11, 95, 98, 98SE, XP en daar stopte het (in 2005), want ik had Linux ontdekt :lol:
Op dit moment heb ik 6 laptops (ook 32 bits), waarvan ik er één gekocht heb, de anderen zijn afdankers die defect of onbruikbaar waren voor de eigenaars.
Ook heb ik nog een desktop (ook gekregen) die ik alleen gebruik, omdat daar een heel goede geluidskaart in zit.

Nog vragen over het verleden, stel ze gerust........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/23, 11:07:24 »
Ik ben zelf in 1978 op mijn 18de (nu ben ik 60) begonnen met een Kim-1 microcomputer die ik in de VS gekocht had en had laten overkomen, omdat bij ons zoiets toen niet te krijgen was.
De Kim-1 was een single-board systeem met een hexadecimaal toetsenbord (0-9,A-F) en een CMOS 6502 microprocessor met 1 KB RAM en 1 KB ROM.
Zo zag hij eruit:

Daar heb ik twee jaar mee gespeeld en echt enorm veel mee geleerd. De stap omhoog was voor mij in 1980 de Apple ][ Plus. Ik heb ook naar de concurrenten van toen gekeken: de Tandy TRS-80 en de Commodore PET-2001. Die waren goedkoper, maar bleken minder te bieden dan de Apple. Bovendien bestonden er nog enkele microcomputers die met CP/M werkten en die meer voor zelfstandigen en het MKB bedoeld waren en die véél minder boden dan die grote drie maar wel flink duurder waren. Het werd dus de Apple ][ Plus:

Die had dezelfde CMOS 6502 microprocessor als mijn Kim-1, maar véél meer geheugen met 16 KB RAM en 12 KB ROM. Het systeem werkte onder Apple DOS en had een Applesoft BASIC aan boord, die laatste gemaakt door het toen nog volledig onbekende Microsoft.
En daar heb ik zes jaar meegewerkt, tot een huisbrand in 1986 alles wat ik had aan computers, hifi-apparatuur en zo'n 700 vinylplaten allemaal smolt of zwarblakerde.
Vanaf dat moment ging de aandacht naar Intel cpu's of compatibel daarmee en het IBM PC ontwerp van IBM. In 1986 had IBM al te lijden van klonen, door derden gemaakte "personal computers" die eerst alleen MS-DOS compatibel waren (en waarvoor Microsoft gretig het besturingssysteem leverde) en niet lang daarna, toen bleek dat IBM nagelaten had het ontwerp van de PC te patenteren, werden dat IBM-compatibele computers. De markt ontplofte zowat. IBM bleef de marktleider totdat concurrenten de laatste nieuwe en veel krachtiger processoren van Intel gingen gebruiken om daarmee nog krachtiger computers te maken dan die van IBM. IBM probeerde het zinkende schip nog te redden door IBM PS/2 op de markt te brengen, van voor tot achter gepatenteerd en wat nieuwe technologie. Maar IBM maakte de kapitale fout 80186 en 80286 processoren van Intel te gebruiken terwijl het niet lang daarvoor ontstane merk Compaq al op de markt was met véél snellere Intel 80386 processoren en computers verkocht die zowat het dubbele geheugen hadden van die van IBM. En dat maakte van PS/2 een doodgeboren kind.
Ik ben begonnen met zo'n PC XT kloon met een 8088 processor, daarna een AT-kloon met een 80286 processor en tenslotte een Compaq-kloon met een 80386 processor. Dat was een 32-bit processor die multitasking ingebouwd had, maar iedereen draaide daar 16-bit software, soms met 32-bit elementen zoals een 32-bit geheugenbeheer en dergelijke. De software was MS-DOS, PC-DOS of DR-DOS met - toen héél populair - Quarterdeck DESQview waarmee je min of meer effficiënt kon multitasken met DOS. Het was echter niet gescheiden van elkaar: als één taak crashte, crashte het hele systeem. Dat veranderde pas in 1992 toen IBM op de markt kwam met het besturingssysteem OS/2 versie 2.0, 2.1 (zeer buggy) en zes maand later 2.11 (zo goed als bugvrij), een 32-bit multitaskend besturingsysteem met een object-geöriënteerde nogal revolutionaire grafische schil.

Ik ben erop gesprongen met OS/2 v2.11 omdat die véél beter multitaskte dan DOS met DESQview en een crashende DOS-taak deed de rest van het systeem niet hangen maar gewoon doordraaien. Maar doen IBM vanaf 1994 op de markt kwam met OS/2 Warp 3.0 en vanaf 1996 nog Warp 4.0, was ik helemaal verkocht en heb ik nooit nog omgekeken naar DOS.

De processoren in die tijd waren 486, tegen het einde van de jaren '90 opgevolgd door de Pentium. AMD kwam toen ook uit met concurrerende processoren, maar het duurde heel lang voor ze ook echt beter waren dan die van Intel.
Leuk om te weten: Microsoft slaagde erin sinds ongeveer 1992 bij de introductie van OS/2 v2 aan computertijdschriften te laten weten én te publiceren bij elke test en review van die nieuwe 32-bit OS/2 dat Microsoft "binnenkort" met een nieuwe 32-bit Windows op te markt zou komen en dat die nog véél beter zou zijn dan OS/2 en dat het lezerspubliek daar dus beter op kon wachten. Onbegrijpelijk dat journalisten daar aan meededen. Wat Microsoft beloofde was pure vaporware. Het duurde uiteindelijk tot augustus 1995 voor Windows 95 op de markt kwam, en het loste vrijwel geen van de beloften die Microsoft gemaakt had in. Het had geen pre-emptive 32-bit multitasking, en een hangende applicatie deed zoals bij DOS het hele systeem crashen. O ja, onder de motorkap draaide het ook gewoon DOS.
Voor mijn werk heb ik in die tijd effectief met alle opeenvolgende iteraties van Windows moeten werken. Maar thuis draaide ik OS/2 Warp en toen dat terziele ging, heb ik overgeschakeld naar Linux.
Eerst SuSE Linux (ik heb die allereerste versie hier nog steeds liggen), daarna Ubuntu en daarna - mijn huidige keuze - Debian.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/23, 12:32:41 »

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/23, 13:18:56 »
Daar stond mij ook al iets van bij. Eerst dat maar eens lezen en eventueel reageren.

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/23, 14:55:06 »
Laten we dat topic houden voor wat 't is ;) 2017 is wel heel lang geleden inmiddels.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/23, 15:02:24 »
Oeps, iets te snel gehandeld. :)

« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/23, 15:44:52 »
Oeps, iets te snel gehandeld. :)

Ach, het ging/gaat ook over oud ;-)

Offline softbart

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/23, 18:49:23 »
Het schoot mij ook zomaar te binnen, vandaar de opmerking  ;) ;)
Met die woorden dat mijn relaas het zelfde is als van toen. ^-^

groet,

Theo