wat weten jullie nog over oude computers en onderdelen ?
Veel herinneringen, maar ik ben dan ook een oude man

Na het spelen met een montaprint geval met een 8080 systeem, had ik de smaak te pakken.
Mijn eerste "computer" was een single-board systeem, met een hexadecimaal toetsenbord, 1k geheugen en een Z80 processor op 1MHz.
Omdat ik meer wilde kwam hierna een TRS-80, ook Z80, en daar heb ik een extention interface voor ontworpen, als 19" kast met euro kaarten, zodat alles makkelijk zelf te maken en te testen was.
Hierna een P2000 van Philips (weer een Z80), met mini cassettes voor de opslag, de ideale Viewdata terminal.
Voor deze P2000 heb ik redelijk veel software geschreven, voornamelijk drivers.
Toen eindelijk een echte computer aangeschaft, een Bondwell-12 CP/M systeem (weer een Z80), met ingebouwde monitor, het deksel was ook het toetsenbord, deze had 2 floppy's en 64k geheugen.
Voor dit systeem heb ik een viewdata host geschreven (een BBS dus), een telex terminal, server en BBS (uniek in de wereld) en later heb ik CP/M 2.2 herschreven, en kon ik ook floppy's schrijven en lezen van de Commodore 128 en de Apple IIe met CP/M kaart (zat 3 maanden werk in).
Helaas kwam toen de PC, op mijn werk had ik al ervaring met DOS, dus dat was geen probleem.
Voor mijn werkgever moest ik o.a. communicatie apparatuur programmeren (pagers, portofoons, mobilofoons, enz.) en daar was alleen DOS en later Windows software voor.
In 2012 had ik daar nog een 486 met DOS voor in gebruik, naast een Win-3.11 doos en een XP systeem, maar dat was professioneel........
Regelmatig kwamen er thuis nieuwe PC's en alles van MS-DOS, Windows 3.11, 95, 98, 98SE, XP en daar stopte het (in 2005), want ik had Linux ontdekt

Op dit moment heb ik 6 laptops (ook 32 bits), waarvan ik er één gekocht heb, de anderen zijn afdankers die defect of onbruikbaar waren voor de eigenaars.
Ook heb ik nog een desktop (ook gekregen) die ik alleen gebruik, omdat daar een heel goede geluidskaart in zit.
Nog vragen over het verleden, stel ze gerust........