https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_adopters
Deze link gaat echter over overheden. In dit topic gaat het over bedrijven. Bedrijven zijn niet gehouden aan verplichtingen zoals gesteld voor overheden.
Bedrijven mogen (binnen kader van wetgeving) doen en laten wat ze willen. En zij kiezen voor het gebruikelijke en daardoor betaalbare win, wat weer met zich mee brengt dat toeleveranciers gericht zijn op win (pc leveranciers, onderhoud, software, ext. hardware)
Als verder had gelezen had je kunnen zien dat die link over;
Government
Education
Home
Businesses and non-profits
Scientific institutions
Celebrities
Leuk zo'n linkje met lijstjes. Maar nogmaals. Dat zijn projecten en uitzonderingen, en niet de gangbare alledaagse processen. Ga eerst eens in de ruime praktijk kijken.
Ik zie daar bijvoorbeeld IBM staan.

Joh, ik heb jarenlang intensief met een grote landelijke IBM distributeur (aan nog grotere klanten) samengewerkt. Geloof me (of niet

), allemaal standaard geleverd met win, en de servers met Windows server. En (ONTOPIC

) meestal met Exact
Ook de eigenaar van dat bedrijf was een persoonlijke bekende van me, en met deze heb ik het vaker (ook prive) gehad over Linux voor het MKB (ook toen dat een jaar of 15-20 terug een landelijk hot issue was onder MKB, bv ook in landelijke MKB magazines tot TV) en je zult wel raden dat dat geen positief standpunt was met onderbouwingen (zoals ik ze hier ook geef). En zo nog wat DGA's en dergelijke van bekende ICT leveranciers.
Een goede vriend van me had 25 jaar terug als ict ing. al een unix en linux based bedrijf. Deze heeft vele jaren lang de strijd geleverd poot aan de grond te krijgen, en is uiteindelijk gezwicht en noodgedwongen gedetacheerd in de gangbare systemen aan het werk gegaan. Omdat met linux geen drol te verdienen viel en hij met regulier toegepaste ICT wel flink binnen kon lopen.
Misschien dat er wat oude garde hier is die hem wel kent, want hij was héél fanatiek met linux. Dhr. Ing. B. E.
Nogmaals. Jouw reactie betuigt van geen enkele kennis van zaken.
Wat je bedrijf intern gebruikt kunnen best op Linux gebaseerde toepassingen zijn echter voor de communicatie met de buitenwereld kom je echt niet om een Windows omgeving heen.
Dit is precies de kern van het verhaal. Ubuntu (en Linux in het algemeen) zijn prima te gebruiken binnen het MKB. Echter wel intern
Veel bedrijven hebben daarom een hybride situatie van Windows, Linux en Apple (die laatste is nog niet genoemd, maar die doet ook mee).
Laten we wel wezen, Windows is prima te gebruiken hoor, doe ik ook regelmatig voor mijn werk *), maar voor maatwerk is Linux beter in te stellen. Windows schiet dan vaak tekort want dat is meer confectie. Confectie kan prima zitten, maar een maatpak zit beter. Zo is het ook met het gebruik van Windows, Apple en Linux binnen het MKB.
Dan kan Windows meer worden ingezet voor de communicatie naar buiten toe en Linux voor het maatwerk binnenshuis.
*) Ik gebruik het vrijwel uitsluitend voor afdrukwerk en SharePoint voor mijn werk.
Dat was toch precies wat ik ook duidelijk uitlegde?!

Waarom wordt dat door sommigen zo stellig in twijfel getrokken als ik het uitleg?
Intern of als klein lokale ZZP-er met kleine particulieren als klant. Prima te doen.
Wil je in de serieuze zakelijke wereld mee kunnen (wat toch het grootste deel van MKB doet) dan niet te doen omdat je overal buiten gesloten blijft.
Zo jammer dat dan een stel die amper weten waar ze over praten goede informatie onderuit pogen te vegen.
Zoals ik al zei. Noem een bekend merk en enige kans dat ik er (indirect) mee van doen gehad heb. Met zekerheid heb je producten in huis waar ik mee van doen heb gehad.
Ik heb overal mee en voor gewerkt. Bij het eerder genoemde PON en nog wat meer automotivs, automotiv toeleveranciers (w.o. onderdeel producenten), Shell, Unilever, Heineken, Greenery, Telegraaf, overheden en ministeries (ik heb op plekken gelopen waar jij nooit zult en mag komen), V&D en andere grootaandeelhouders achter winkelketens e.d., bekende meubelproducenten, bekende kledingmerken, bekende schoenmerken, ASML, Philips, Ericsson, EMI, KLM, div ziekenhuizen (UMC, Radboud, etc), Sony music, Media Park Hilversum, studio's aalsmeer, nog wat TV producenten, grote ICT bedrijven, en zo kan ik nog even door gaan. En daar omheen nog veel meer toeleveranciers, waaronder bijvoorbeeld elk aspect van de grafische wereld welke leverde aan deze grote bekende merken, van ontwerpburo via fotograaf via bekende drukkerijen. Ik ben betrokken geweest bij wekelijkse foldertjes van bekende organisaties welke elke week bij je in de bus vielen. Deelgenomen aan processen achter vele bekende producten en bedrijven. En dan
ook nog internationaal. Als ik dat ga noemen moet ik diep graven in mijn geheugen en kan ik eindeloos door gaan.
Joh, ik heb gewerkt met de grote bedrijven achter grote bedrijven (de aandeelhouders). Ik weet welke in de winkelstraat met elkaar concurerende winkels en welke verschillende merken (denk jij

) die uiteindelijk van dezelfde aandeelhouders zijn.

Ik ben betrokken geweest bij gigantische transacties die het nieuws op TV gehaald hebben.
En daarnaast nog zeker 2000 persoonlijke contacten met ondernemers, van kleine mkb-ers tot beursgenoteerde bedrijven, van oppervlakking tot vriendschappelijk.
Dan denk ik dat ik, als nog steeds "onbelangrijk" mkb-ertje

, wel mag stellen dat ik een beetje weet hoe het in de zakelijke wereld werkt, toch?

En dan gaat men mijn informatie ondeugdelijk verklaren omdat men een paar linkjes met "uitzonderingen" gevonden heeft?
Kom op, wel een beetje reëel blijven. We moeten toch deugdelijke relevante informatie verschaffen en zeker geen goede informatie simpel wegwuiven?